Slender (tasktigt optimerat?)

Permalänk
Medlem

Slender (tasktigt optimerat?)

Tja! Tankade precis ner ett indiespel vid namn Slender, som verkade spännande. Problemet är att jag på min laptop med en 2450m-processor och ett GT610m grafikkort bara uppnår vad jag upplever som typ 0,5 FPS (det är inte ens i närheten av spelbart). Har någon annan som testat detta spel haft en liknande upplevelse, varvid man kan dra slutsatsen att spelet är tasktigt optimerat, eller är det min laptop som helt enkelt är för klen för detta till synes enkla spel? Kan tillägga att jag körde på lägsta möjliga detaljnivå med relativt låg upplösning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

Jag menar "Det var gratis, annars hade jag inte brytt mig om det." Länk för ev. tvivlare: http://slendergame.com/

Spelet ligger fortfarande i beta, varför jag misstänkte dålig optimering. Det var därför jag undrade om någon här hade haft samma upplevelse.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Skrivet av tjoflojt:

Jag menar "Det var gratis, annars hade jag inte brytt mig om det." Länk för ev. tvivlare: http://slendergame.com/

Spelet ligger fortfarande i beta, varför jag misstänkte dålig optimering. Det var därför jag undrade om någon här hade haft samma upplevelse.

det där är inte officielly sidan, men det är gratis på den officiella med
http://www.parsecproductions.net/slender/

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat hur lasten är på datorn? Det kanske inte är så komatibelst med ditt OS eller något?

Permalänk
Medlem

Baserat på hur spelet såg ut när jag tittade när några kompisar lirade så borde du definitivt kunna spela det, är nog något som spökar.

Permalänk
Medlem

Tror jag ska göra som så att jag drar ner det till min "riktiga" dator (i sign) när jag kommer hem ikväll någon gång, från den officiella sidan. Funkar det inte där, så är det spelet som är felet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

Har samma problem här. Kan köra killing floor på högsta med min laptop men så fort jag spelar slender så hackar det sönder

Permalänk
Medlem

Det gick alldeles prima på min stationära, i maxupplösning och med detaljnivå på topp, så man kanske kan dra slutsatsen att det är dåligt optimerat för laptop-processorer eller GPUer?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

Ser ut som att 610M har samma prestanda som 320M (om vi ignorerar dx11). Har du testat något annat spel på din laptop?

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patienten:

Ser ut som att 610M har samma prestanda som 320M (om vi ignorerar dx11). Har du testat något annat spel på din laptop?

Nja, inte annat än typ Heroes of Might and Magic III och dylikt, köpte den inte för gameing, utan mer för skolarbete och film.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjoflojt:

Det gick alldeles prima på min stationära, i maxupplösning och med detaljnivå på topp, så man kanske kan dra slutsatsen att det är dåligt optimerat för laptop-processorer eller GPUer?

Det är bara något svaj med din laptop. Har aldrig hört talas om ett spel som är speciellt o-optimerat för enbart laptops. Det är ingen större skillnad från dator om man ser till komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Det är bara något svaj med din laptop. Har aldrig hört talas om ett spel som är speciellt o-optimerat för enbart laptops. Det är ingen större skillnad från dator om man ser till komponenterna.

Dock var jag inte den enda som haft problem med detta specifika spel på laptops som i övrigt presterar bra. Det låter inte rimligt att det skulle vara fel på våra maskiner.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjoflojt:

Dock var jag inte den enda som haft problem med detta specifika spel på laptops som i övrigt presterar bra. Det låter inte rimligt att det skulle vara fel på våra maskiner.

Nu när jag funderar lite så kan det vara svaj med Nvidia Optimus som inte aktiverar det dedikerade grafikkortet vid start av spelet. Se om du kan tvinga optimus att enbart köra laptopen med det dedikerade grafikkortet, och se till att alla drivrutiner (inte bara till grafikkortet) är uppdaterade.

Det har i vart fall inget att göra med optimeringar att göra.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att spelet körs på den integrerade kretsen. Du kan behöva aktivera att det skall använda det dedikerade kortet... Hade dylikt problem med en par spel tidigare..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Då var det sluttramsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjoflojt:

Dock var jag inte den enda som haft problem med detta specifika spel på laptops som i övrigt presterar bra. Det låter inte rimligt att det skulle vara fel på våra maskiner.

Inte bara laptops i så fall.
Slender laggar riktigt mycket på vilka grafikinställningar jag än kör på med datorn i min signatur...