Permalänk
Medlem

Fläktkontroll via mjukvara

Jag behöver alltså en mjukvarufläktkontroll, eftersom speedfan ej vill fungera. Sitter med ett Sabertooth Z77 och ett antal Corsair-fläktar(ej PWM-styrda), som går mycket snabbare än vad som egentligen behövs.
Det ska gärna gå att ställa in en fläktkurva som justerar fläktarnas RPM via temperatur!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem

dom måste väll vara PWM styrda om man ska manipulera deras hastighet med någon mjukvara?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

dom måste väll vara PWM styrda om man ska manipulera deras hastighet med någon mjukvara?

Har också för mig att de måste vara PWM fläktar i PWM portar för att det ska funka att styra med mjukvara, annars måste man ha en fysisk fläktkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Har också för mig att de måste vara PWM fläktar i PWM portar för att det ska funka att styra med mjukvara, annars måste man ha en fysisk fläktkontroll.

inte sant, styr mina tre-pins fläktar med asus egna mjukvara så visst e de möjligt

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggrenaren:

inte sant, styr mina tre-pins fläktar med asus egna mjukvara så visst e de möjligt

Är det inte så att ditt moderkort har en "inbyggd" fläktkontroller? som reglerar volten på fläktportarna?

Inte alla moderkort som har det, eller är jag helt ute och seglar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggrenaren:

inte sant, styr mina tre-pins fläktar med asus egna mjukvara så visst e de möjligt

Tror då mer på att Asus har gjort en egen inbyggd fläkt-kontroll som använder deras mjukvara, du kan ju alltid testa andra program och se om de funkar för att testa denna teori. Då jag har ett asus kort men inga av dessa program funkar så kan jag inte testa det själv. (Skulle vara intressant att se resultaten )

Permalänk
Medlem

Ja, Asus Z77 kort (inte säker på om alla omfattas men de flesta) har FAN Xpert 2, så man kan även styra 3 pin (icke PWM styrda) fläktar. Fungerar bra förutom att för mig så identifieras inte min CPU Opt fläkt korrekt. Varvtal visas men av någon anledning kan jag inte ändra eller se fläktprofilen i mjukvaran. Kan ju vara något som är inlagt medvetet för att motverka användare att stänga av fläktarna för CPU:n helt, men det är ju lite konstigt.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s