Apple Store öppnar i Täby Centrum

Permalänk
Medlem

Ser lite stelt och kallt ut!

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av kira9204:

De enda riktiga datorer som finns är dem som kör Linux/*nix.
Dagens datorer med dess grafiska lull lull förvandlars till någon sorts smartphone liknande apparat. Se bara på Windows 8, är inte helt familjär med OSX 10.8 men 10.5 gav ju en liknande känsla.

Bring on the hate haters, 0 f*cks given.

OSX är Unix.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

I Täby av alla ställen?
Nä. Så långt åker jag inte för att köpa äpplen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

OSX är Unix.

Stämmer bra det Andreas!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Datanisse:

Schysst butik! Lite jobbigt övervakad man skulle känna sig där bland all försäljarpersonal som står o spanar på en.

Imponerande hur du lyckas hitta något negativt med för MYCKET personal

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Varför så många muppar i butiken kanske har apple fått inspiration från Norge?

- Hur många norrmän behövs det för att sälja en iphone?
- Elva. En som håller i telefonen och tio som pratar hur bra den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Får dåliga vibbar av bilderna, liknar ett futuristiskt fängelse/anstallt.. sekt?

Jag skulle just till att kommentera att "jag får dåliga vibbar av miljön", och så ser jag din kommentar. Klockrent
Säga vad man vill om Apple och dess medarbetare. Jag hade då aldrig velat jobba i den där butiken.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Snygg butik men slår inte Apple store i new york

Det finns 5st Apple store i New York - jag utgår från att du syftar på den vid 5th Avenue ?

Alla butiker är trevliga, men den vid 5th avenue kan vara lite jobbig att besöka vid vissa tidpunkter pga att den fungerar som någon slags turist-magnet - hela turist-grupper vallfärdar dit.

De andra är klart lugnare och trevligare - Soho, Upper West side och Meatpacking district.

(har inte besökt den i Grand Central )

Jag fick gå runt till alla butiker ett antal gånger nu senast när jag var där eftersom det jag skulle ha var slutsålt överallt.

Fick dock tag i det jag skulle sista dagen på resan

Trevlig personal, men inget annat "speciellt" med butikerna enligt min mening.

Är man okunnig kan man säkert få en hel del hjälp, men för "nördar" som oss är ju mest intresserade av om de har produkterna i lager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Imponerande hur du lyckas hitta något negativt med för MYCKET personal

För att man ska kunna ha så mycket personal krävs priser som betalar deras löner...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Stårk:

Trodde dock detta var Sweclockers inte Swemobiler.
Vi har MASSOR med nyheter rörande mobiler hela tiden, men väldigt få gällande chassi, fläktar, grafikkort, processorer och kringutrustning.

Borde byta namn på Sweclockers till Swemobiler.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15881-lian-li-pa-gang-med-gi...
http://www.sweclockers.com/nyhet/15878-intel-14-nanometer-red...
http://www.sweclockers.com/nyhet/15877-nvidia-publicerar-gefo...
http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...
http://www.sweclockers.com/nyhet/15875-intel-ivy-bridge-e-bli...
http://www.sweclockers.com/nyhet/15873-priserna-pa-dram-minne...
http://www.sweclockers.com/tavling/88-tre-vinner-biljetter-ti... (om sidan i sig).

7/10 nyheter hade med annat än mobiltelefoner att göra. 2/10 nyheter hade med Apple att göra. 1/10 hade med Android-pryttlar att göra.

8/10 foruminlägg var helt onödiga, 1/10 foruminlägg var bra och/eller konstruktiva, 1/10 foruminlägg gick åt att tillrättavisa folk som kommer med helt tomma, ogrundade kommentarer.

110 % av all statistik är fel.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Schysst butik! Lite jobbigt övervakad man skulle känna sig där bland all försäljarpersonal som står o spanar på en.

Ptja jag tycker det verkar bra att man kan få service/hjälp. Va inne i en Expert butik där personalen verkade tycka det är viktigare att snacka skit med en kollega än fråga om kunder vill ha hjälp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ser jämra tråkigt och stelt ut, men nåja jag har ingen anledning att sätta min fot där så spelar ju ingen roll hur det ser ut.

Känner väl likadant då jag som student aldrig varit intresserad av att lägga mer än ca 3000kr för en mobil och vem behöver surfplattor och macbooks? Många älskar ju det där moderna och avskalade men tycker också att Apples design från och till blir lite för mycket "stilrent".. blir ju bara deprimerande

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk

Jag fattar inte. Är det något speciellt med Apple Store? Det finns väl redan hur många som helst?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

varför Täby?
inget emot Täby som så , men när man först hörde att det skulle bli Täby så tänkte man ju att, ok nu behöver dom ytrymme för bygga något maffigt... och så ser det ut som ett Mc Donalds?
så varför Täby?

Permalänk
Medlem

Ni som ogillar Apple store och dess upplägg kan ju glädja er/förfasa er över att Samsung har börjat göra precis likadant (oväntat):
http://mashable.com/2012/08/23/samsung-copy-apple-store/

Permalänk
Medlem

Trevligt att de öppnar butiker i Sverige. Dock har jag i dagsläget inte några planer på att skaffa någon applepryl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Jag fattar inte. Är det något speciellt med Apple Store? Det finns väl redan hur många som helst?

Det du tänker på är säkerligen "Authorized dealers" såsom svenska Macoteket, Digital inn mfl

De är alltså fristående återförsäljare som saluför Apples produkter - Apple store är Apples egna butiker.

Skillnaden för en konsument är inte så stor - men det kan kanske kännas tryggare att handla av Apple själva istället för att blanda in en återförsäljare ?

Permalänk
Datavetare

Man får väl ta en vända förbi Täby C i helgen och kolla in butiken.

Men känns ändå som denna butik skulle passat mycket i Kista C eller möjligen i Gallerian i stan. De gånger jag varit till Täby C så får jag alltid känslan att den inte alls kan locka lika mycket folk som Kista C, som å andra sidan är så fullt av folk att man blir irriterad...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Nej men det ser ju kanske inte så bra ut om dom i genius bar har en stor drake över halva halsen och sen kommer tant agda där och vill ha hjälp med sin mac?

Ser inte problemet, EGENTLIGEN. Gör det att tant Agda(med stor bokstav för namn) får sämre kundservice? Menar du att tatuerade personer är sämre utbildade eller på något sätt är sämre än personer utan tatueringar? Allting handlar om fördomar vilket är helt sjukt när det nu snart är 2013 och folk verkar tro att tatuerade personer är stora stygga vargen som kommer att slå ner dig och käka upp dig till lunch.

Skrivet av XHI:

Haha! går man upp varje vardag kl 06 så har i alla fall jag svårt att sova längre än till kl 8:30

Haha, då kan det vara lite lättare kanske XD

Skrivet av Dr.Mabuse:

Täby Centrum är inte den störst galleria vi har och knappast det sexigaste heller för den delen. Butiken behöver inte heller byggas i en galleria så det argumentet håller ju inte heller. Jag förstår inte, med andra, varför man placerar butiken i Täby och inte i Stockholm. Fanbois kanske vallfärdar men vi som inte identifierar oss själva med våra produkter väntar nog hellre tills Apple byter ut svampen på Stureplan till en galskub än tar oss ut till Täby.

Edit: Glömde en smiely så ingen tror att man är sur.

Jag tar inte illa upp bara för att du inte gör en smiley. Men är det inte mera "fanboyism" att tro att dom ska byta ut Svampen till en glaskub?

Skrivet av n_sandstrom:

"Ganska nära Stockholms innerstad" är väl en överdrift, om man ser till vilka konkurrenter och övriga återförsäljare som finns i city.
Man kommer till Webhallen/Mediamarkt/Elgiganten/Sony Center, långt mycket lättare än vad det ens är att ta sig till själva roslagsbanans början. Och att det sedan är ett trafikslag som ses som ett rent skämt i dom flesta stockholmares ögon gör inte den detaljen bättre. Men men, praktiskt att kunna åka museitåg och handla ny telefon samma dag

Det man lockar genom att placera sig i Täby är, förutom Täbybor då, barnfamiljer som är ute och helgshoppar med bilen.
Men Apple vet väl att dom är Apple, och inte behöver fundera det minsta på att ha bra läge för att locka folk.

Helt ärligt så är det ett helvete att köpa från Webhallen som ligger mitt i smeten på Sveavägen. Svårt att hitta parkeringar, krångligt att ta sig in med bil i stan, etc. Om man nu inte snackar om att köpa ett ynka spel och sedan åka kommunalt, då är det ju klart närmare allting. Men köper du en skärm så är det ett helvete. Det är inte svårt att ta sig till Östra station, skämtar du eller? 3 stationer med t-bana från t-centralen utan ett enda byte, ja det är svårt..

Men köper du t.ex. en iMac så är det ju väldigt mycket lättare att hitta parkering vid Täby Centrum än vid Webhallen i alla fall!
Och ifall du nu bara ska köpa en telefon så finns det ju flera Apple-återförsäljare i innerstaden så jag ser inte riktigt problemet.

Skrivet av Gunvald Larsson:

Jag fattar inte. Är det något speciellt med Apple Store? Det finns väl redan hur många som helst?

Det som är speciellt är att detta är den första (officiella) Apple Store i Sverige.

Permalänk
Medlem

"Then we have the people who hate haters and I hate that kind of people." - Tom Lehrer

Allvarligt talat dock, någon som vet var i täby centrum butiken är? Tyckte det såg ut lite på bilden som om det skulle vara i nya delen mellan garaget och centrum men det var en dålig bild för ändamålet...

Angående placeringen av butiken till Täby tror jag det kan ha att göra med den del av deras målgrupp som inte åker in till stan då det är otroligt knöligt med bil. Tror det är lättare att lura ut personer som bor i Tunnelbanetillgängliga stadsdelar till Täby än att lura in personer som inte tycker om kommunala färdmedel in till stan.

Visa signatur

I love the smell of fresh components in the morning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

50 mil från Stockholm och 30 mil från Malmö? Bor du i något land ett par mil utanför Sverige? Går i alla fall inte ihop att du skulle bo innanför gränserna och ändå ligga en sån bit ifrån de båda.
Norge? Danmark? Polen?

varberg, bra bit från sthlm.
iaf enligt eniro - Körsträcka:527,3 kmKörtid ca:5 tim 10 min

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Om de vill nå ut till sin målgrupp så borde de ha butiken i Södermalm, eller åtminstone i Östermalm. Men Täby Centrum, verkligen?!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Håller med om att placeringen är lite udda. Samtidigt kanske det är en slags maktdemonstration av Apple. Typ; vi kan placera butiker vart vi vill, folk kommer till oss, inte vi till dem. Särskilt intressant när man ser Samsung Storen där de pratar om hur viktigt det centrala läget var.

Permalänk
Medlem

Det som är konstigt är Täby... Svenskar åker inte till köpcentrum på samma sätt som amerikaner... (Se bara på Heron City...) BO var ju tvungna att flytta in till stan för att de gick så dåligt i Täby... Det råder ingen tvekan om att det är ett sub-optimalt läge tycker jag.

Jag gillar Appleprylar men inte fan tänker jag åka till Täby... För mig tar det 45 min kommunalt. 3 gånger längre tid än till Östermalmstorg/Centralen... Jag kommer nog aldrig åka dit på grund av läget...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopfy:

"Then we have the people who hate haters and I hate that kind of people." - Tom Lehrer

Allvarligt talat dock, någon som vet var i täby centrum butiken är? Tyckte det såg ut lite på bilden som om det skulle vara i nya delen mellan garaget och centrum men det var en dålig bild för ändamålet...

Angående placeringen av butiken till Täby tror jag det kan ha att göra med den del av deras målgrupp som inte åker in till stan då det är otroligt knöligt med bil. Tror det är lättare att lura ut personer som bor i Tunnelbanetillgängliga stadsdelar till Täby än att lura in personer som inte tycker om kommunala färdmedel in till stan.

Den ligger på våning två, ganska precis i mitten av den stora öppna delen där man kan se ner på folket nedanför.
Hahah, det där lät fan helt knasigt.. men hur ska man beskriva det. Uhm. Ovanför scenen? Där HM/Åhlens/BR/Metro ligger.

Permalänk
Medlem

Dom där träborden kostar 120.000kr styck... eller så var det mera, men minst så

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

En snabbrepetition:

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Alla förstår säkert vilken typ av inlägg som rensades. Det blir även oundvikligen lite "collateral damage" där inlägg som citerat inlägg som tas bort i sin tur också tas bort (hängde ni med?), samtidigt som något kan råka slinka genom nätet. Jag ber er att ha förståelse för detta.

Diskutera sakfrågan. Följ riktlinjerna ovan. Anmäl inlägg. Ha trevligt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tanax:

Ser inte problemet, EGENTLIGEN. Gör det att tant Agda(med stor bokstav för namn) får sämre kundservice? Menar du att tatuerade personer är sämre utbildade eller på något sätt är sämre än personer utan tatueringar? Allting handlar om fördomar vilket är helt sjukt när det nu snart är 2013 och folk verkar tro att tatuerade personer är stora stygga vargen som kommer att slå ner dig och käka upp dig till lunch.

Nej! Inte alls så och ber om ursäkt om jag missformulerade mig. Menar mer att tant Agda kanske känner sig rädd när hon ska från något om sin iPhone etc.

Ber återigen om ursäkt, menade det inte så.

/Albin

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dnne:

Trevligt, men varför just i Täby?

Enkelt, för att det är Sveriges största köpcentrum

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Inte konstigt att en sådan butik öppnas i sthlm, dock var butiken ur bilderna inte vad jag hade förväntat mig.
Nu är väl apple stora målgrupp ungdomar och inte kontorsnissar, varvid klädvalet kanske var rätt, men jag vet inte riktigt.
Lite mer hippie skulle nog passa bättre. Och så varför inte en Apple and Coffee store?

Nu är det ju så att det är tvärtom när det gäller deras målgrupp, hade Steve Jobs fått som han hade velat helt så hade Apple Store inte varit för privatpersoner alls...har för mig det togs upp i hans självbiografi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!