Permalänk
Medlem

Traumatizr

Förra helgen fick jag känna på ett par minnen jag aldrig känt på tidigare. Minnena heter Traumatizr och kommer ifrån företaget SharkGaming i Danmark. Tyvärr hade jag inte tid att prova minnena så mycket då, men jag fick med mig ett par hem som jag nu hunnit testa lite.
Vad jag ville ha reda på var om de var bättre än de G.Skill minnena jag sitter på just nu: 2133MHz 11-11-11-30.

Första anblicket fick mig att tänka på de första G.Skill-minnena jag hade...

Etiketten ljuger lite, detta ska vara 2133MHz minnen. Dock är jag osäker på vilka timingar de är tänkta att ha vid den frekvensen.

SharkGaming-loggan

På plats på Gigabyte GA-Z77X-UP7

P.S. Jag vet att det är damm i fläkten.

CPU-kylaren är en Prolimatech Armageddon.

Första testet blev till att se om 2000MHz gick bra med 9-11-9-27. Inga problem.

Max vad som kändes stabilt var dock inte så där jättemycket högre, men helt ok. 2066MHz

Jag släppte lite på timingarna och testade att köra 10-11-10-27 med 1.65v.

2150MHz gick inte igenom, SP32M kraschade efter ett tag vilket fick mig att misstänkta att det var problem med temperaturen på minnena. Med en fläkt ovanpå minnena så gick testet igenom. Nyfiken som jag är, så testade jag att sänka spänningen till 1.60v och ta bort fläkten. Det funkade också.

Max med 10-11-10-27 1.60v

För att kunna boota med 2200MHz fick jag släppa timingarna ytterligare, 10-12-11-27 1.60v.

Max med dessa timingar och 1.60v blev 2270MHz

Mycket mer än så behövde jag inte testa för att konstatera att de klarar högre frekvens än mina tidigare 2133MHz-minnen.