AV-TEST kör antivirustest under Windows 8 (jan/feb 2013)

Permalänk
Relik 📜

AV-TEST kör antivirustest under Windows 8 (jan/feb 2013)

Fick tips om att AV-TEST publicerat resultaten av senaste antivirus-genomgången. Den här gången är det under Windows 8, och resultatet är rätt intressant.. Bland annat visar det sig (åter) att inbyggda skyddet i Windows är "sådär" jämfört med andra lösningar.
http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/janfeb-20...

Själv kör jag just inbyggda - trots att jag vet att det egentligen inte är helt optimalt. Borde ta tag i det där någon dag, även om jag i princip aldrig råkar ut för virus. Blir ändå en hel del filer som skyfflas med jobbet och annat, ibland från tveksamma källor.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Fick tips om att AV-TEST publicerat resultaten av senaste antivirus-genomgången. Den här gången är det under Windows 8, och resultatet är rätt intressant.. Bland annat visar det sig (åter) att inbyggda skyddet i Windows är "sådär" jämfört med andra lösningar.
http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/janfeb-20...

Själv kör jag just inbyggda - trots att jag vet att det egentligen inte är helt optimalt. Borde ta tag i det där någon dag, även om jag i princip aldrig råkar ut för virus. Blir ändå en hel del filer som skyfflas med jobbet och annat, ibland från tveksamma källor.

Poängen med många virus idag är att inte synas, eller märkas alls, så med ett halvtaskigt virusskydd vet man oftast inte att man fått virus, ävem om man har det. Jag tycker det är rätt ansvarslöst av Microsoft att "erbjuda" gratis virusskydd i Windows 8. Folk är lata och begriper inte bättre och då blir det ju sådär. Det hade varit bättre att, som tidigare, inte inkludera något och tjata om det var 5:e minut så man skaffar ett ordentligt istället. Resten av säkerhetsfunktionerns i Windows 8 känns skit samma om det ändå släpper in Virus. Falsk trygghet är långt värre än de 5-10 minuter det tar att skaffa ett bra skydd. Var det ingen på Microsoft som var vaken på sexualkunskapslektionerna i skolan??

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Fick tips om att AV-TEST publicerat resultaten av senaste antivirus-genomgången. Den här gången är det under Windows 8, och resultatet är rätt intressant.. Bland annat visar det sig (åter) att inbyggda skyddet i Windows är "sådär" jämfört med andra lösningar.
http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/janfeb-20...

Själv kör jag just inbyggda - trots att jag vet att det egentligen inte är helt optimalt. Borde ta tag i det där någon dag, även om jag i princip aldrig råkar ut för virus. Blir ändå en hel del filer som skyfflas med jobbet och annat, ibland från tveksamma källor.

Hm ja, jag kör på det "innbygda" också. Mest för att jag aldrig märker av det.
När jag väl går igenom efter virus finns det aldrig några. Det kan jag faktiskt nästan tycka är märkligt emellanåt, det händer ju att man skyfflar lite sketchy filer över hela nätverket.

Lite som du Emil, jag "borde" ta tag i det men det blir aldrig av....

Permalänk
Medlem

F-Secure 2013 som jag har 6.0/6.0 i protection score. Duger.

Vill prova Kaspersky men orkar inte betala, F-Secure som jag har nu är gratis genom bredbandet.

Permalänk
Medlem

Känns fint att fortsätta köra Avast och Zonealarm för brandväggen.

Sen det här med virus känns lite väl mycket tidigt 00-tal, hur stor är risken egentligen att råka ut för virus och trojaner om man inte klickar på "YOU GOT VIRUS DOWNLOAD THIS, POPUP DOWNLOAD THIS"

Permalänk
Medlem

Dom har ju inte me Microsoft Security essentials..... De är det bästa som finns

Permalänk
Medlem

AV-TEST har missat Avast 8. Finns inte med i testet eftersom det är testat från februari månad. Version 8 släpptes i Mars månad och det är ytterligare en ny update på gång. Så klart kan man fortsätta använda version 7 däremot är skillnaden mellan dem båda versionerna som natt och dag när det gäller hur mycket minne som används och UI:et är annorlunda plus lite annat nytt. Därför tycker jag det känns missvisande för Avast och AV-TEST punkt som heter Performance.

Permalänk
Medlem

Aningen missvisande att Windows Defender endast får 2/6 för protection, med tanke på att det endast verkar vara "0-day malware attacks" som det är mindre bra på. Ser ingen anledning till att du ska byta Emil http://www.av-test.org/no_cache/en/tests/test-reports/?tx_avt...

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Snusfri

Kör enbart med det inbyggda i mitt Windows 8 och det fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Man kanske ska gå tillbaka från MSE till Avast igen då. Strular Avast fortfarande med BF3 eller har det här lösts? Någon som vet?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Panda Global Protection 2013, funkar bra... (om man nu kan säga det, vad vet man lixom?)
snyggt, smidigt, har allt man behöver

Permalänk

Kör på AVG Free och är glad och nöjd. Dock är det väldigt sällan den hittar något och de få gångerna den gör det är det oftast falskt larm. "Better to be safe than sorry."

Edit: Kör Malwarebytes vid sidan om också, fungerar också bra!

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Känns fint att fortsätta köra Avast och Zonealarm för brandväggen.

Sen det här med virus känns lite väl mycket tidigt 00-tal, hur stor är risken egentligen att råka ut för virus och trojaner om man inte klickar på "YOU GOT VIRUS DOWNLOAD THIS, POPUP DOWNLOAD THIS"

Virus not so much, däremot malware finns det en del risk för, så länge du inte kör med en massa adblock och liknande då det är den vägen de brukar komma in.
Rätt gammal länk men:
http://news.cnet.com/8301-27080_3-20000898-245.html

Sen överlag tror jag själv att så länge man inte surfar in på skumma sidor och laddar ner märkliga filer ifrån dessa så fungerar de flesta virusskydd helt ok.
Det största problemet precis som jag delvis beskrivit ovan är de nyaste virusen som inte antivirusen tar då de kör viruskollen mot sin databas.
Ska man vara helt säker mot virus så är det whitelists, crc kollar och en jäkla massa till som måste göras för närmare 100% säkerhet.

Permalänk
Medlem

MS antivirus får ju dåligt för det missar många zero days. Men hur ofta springer man på ett sådant? Sedan får de 99% på virus som varit kända ett tag och det räcker för mig. Det jobbar i bakgrunden, stör aldrig, aldrig några falskalarm och jag upplever ingen påverkan på prestandan alls. Däremot är jag lite sugen på att testa bitdefender. Körde det ett år någonstans vid 2005 och var rätt nöjd.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av rocarls:

Aningen missvisande att Windows Defender endast får 2/6 för protection, med tanke på att det endast verkar vara "0-day malware attacks" som det är mindre bra på. Ser ingen anledning till att du ska byta Emil http://www.av-test.org/no_cache/en/tests/test-reports/?tx_avt...

Det är ju inte bara skyddet i sig, utan även prestandapåverkan. Har man till exempel kataloger med (väldigt) många filer brukar Microsoft SE/Defender addera en märkbar fördröjning vid bläddring. Detta är något jag och många andra har märkt av på flera maskiner, oavsett hårdvarunivå. Förövrigt har jag haft minst ett par "false positives" även med MSE, något AV-TEST verkar slippa i sin genomgång.

Sedan att virus inte längre "finns", det är något jag bestämt säger emot. Var bara några månader sedan farsan hamnade i en rejäl soppa med datorn, trots att han har MSE och inte är inne på skumma sidor eller kör knepiga filer. Någon form av till synes oskyldigt epostmeddelande - inget JAG skulle klickat på, men ett ärligt misstag och lätt hänt.

I vilket fall, ska nog ta mig tid att testa lite olika. Struntar rent principiellt i vad jag kör, sålänge det skyddar och inte påverkar min vardagsupplevelse.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Har inte sett röken av nåt virus sen 90-talet. Det är bara företagen som utvecklar programmen som vill få folk att tro att deras produkter behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Har inte sett röken av nåt virus sen 90-talet. Det är bara företagen som utvecklar programmen som vill få folk att tro att deras produkter behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara så men en av mina vänner som kör utan har blivit av med alla sina konton mer än 1 gång genom åren.
Dock har jag också andra vänner som kör utan som ej råkat ut för något.

Permalänk
Medlem

Kör ESET. Har aldrig haft några problem och det flyter smidigt och stör mig aldrig i onödan. Hittar den mesta skiten.
Har en licens på Kaspersky som jag fick när jag köpte ny dator men jag har hört att det är lite väl tungdrivet (för en mellanklass laptop), så har undvikit det

Permalänk
Hedersmedlem

På olika datorer har jag i rätt många år kört Kaspersky eller F-Secure. De har alltid brukat få bra resultat i de här undersökningarna. Med tanke på http://computersweden.idg.se/2.2683/1.496456/ilska-mot-f-secu... tycker jag dock inte längre lika bra om F-Secure.

Permalänk
Medlem

Jag använder Avast Free och det har aldrig svikit mig.

Peppar, peppar, ta i trä...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Kör avg gratis Har räddat mig från många skumma filer som skulle glidit förbi med mitt gamla mse.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Man kanske ska gå tillbaka från MSE till Avast igen då. Strular Avast fortfarande med BF3 eller har det här lösts? Någon som vet?

Har inga problem med avast när jag kör bf3, o har inte haft det sen jag skaffade det (snart 2 år sen). Så ja jag tycker att du ska gå tillbaka nu när det e så bra uppdaterat

Visa signatur

CPU: I5 3570K / GPU: Asus GTX 680 DC2 OC / Motherboard: MSI Z77-GD65 ATX / RAM: Corsair 16GB CL10 1600MHz Vengeance LP / SSD: Intel 320 180GB / Chassi: Cooler Master Black & White / PSU: FSP Aurum 650W 80+ Gold / HDD: WD Green 500GB

Permalänk
Medlem

Har trätt en kondom runt mitt modem, så inget antivirus sedan 90-talet.

Kör COMODOs internet security här och är nöjd med det.

Permalänk
Medlem

Kör med sunt förnuft, MSE och scannar sporadiskt med Malwarebytes. Körde på sunt förnuft i bra många år och det funkade bra det med

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Inaktiv

Kör Security essentials och håller koll på vad jag kör som administratör, har aldrig stött på några problem.

Vill inte bli störd av ett antivirus som inte kan ta hand om sig självt!

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag AVG, mest för att det alltid funkat bra för mig, kör absolut inte det inbyggda i windows utav den anledning att jag hatar hur windows brandväggen alltid ska fråga om allt hela jvla tiden xD

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFozz:

Dom har ju inte me Microsoft Security essentials..... De är det bästa som finns

I år igen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

På olika datorer har jag i rätt många år kört Kaspersky eller F-Secure. De har alltid brukat få bra resultat i de här undersökningarna. Med tanke på http://computersweden.idg.se/2.2683/1.496456/ilska-mot-f-secu... tycker jag dock inte längre lika bra om F-Secure.

Vilket skämt från F-Secure sida.

Hos Avast köpte man en licens av Agnitium.

Permalänk
Medlem

Kör helt utan aktivt Antivirus, scannar dock datorn när lusten faller på. Inte hittat ett virus på säkert 4 år. Ledsnade på alla falska positiva resultat som konstant ställde till det i datorn, utöver det faktum att alla antivirus är så fördummade. Jag vill kunna inaktivera mitt skydd när jag vill, välja att exkludera filer etc.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

På olika datorer har jag i rätt många år kört Kaspersky eller F-Secure. De har alltid brukat få bra resultat i de här undersökningarna. Med tanke på http://computersweden.idg.se/2.2683/1.496456/ilska-mot-f-secu... tycker jag dock inte längre lika bra om F-Secure.

Det var en av de grejerna jag gillade mest med F-Secure 2013. Brukade ha problem i CoD att min NAT var "Strict" och enda sättet jag fick det att funka förr var att stänga av F-Secure medans jag spelade, det är nu fixat när det körs med Windows egna.

Var i kontakt med F-Secure support + Activision och stäng av var den enda lösningen vi hittade, att öppna/tillåta portar etc gjorde ingen skillnad.