Permalänk
Medlem

noob behöver hjälp.

Tjena. Är ny med datorer och undrar en sak. Hur kollar man temperaturen på GPU och CPU? Var och hur kontrollerar man fläkthastigheten eller gör datorn det automatiskt ju varmare respektive kallare den blir?

Permalänk
Medlem

Ladda ned speccy, cpu-z och msi afterburner

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt är att ladda nere HW monitor,med detta program kan du
kolla temperaturen Länk http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.21-setup.exe

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWmonitor! Här har du en länk http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqwideew:

Ett annat sätt är att ladda nere HW monitor,med detta program kan du
kolla temperaturen Länk http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.21-setup.exe

Skrivet av Kagamex:

Ladda ner HWmonitor! Här har du en länk http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Om jag inte är helt ute och cyklar så är HWmonitor samma program som cpu-z (rätta mig om jag har fel).

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alice.L:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är HWmonitor samma program som cpu-z (rätta mig om jag har fel).

HW monitor är TYP CPU-Z och GPU-Z i ett... så att säga. Det visar både CPU GPU MOBO och HDD temp tex. Detta program visar dock INTE klockfrekvens osv som cpu-gpu-z gör.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

hmm nu måste jag bara lära mig vad allt betyder

Permalänk
Skrivet av Alice.L:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är HWmonitor samma program som cpu-z (rätta mig om jag har fel).

Det är samma skapare jag, men inte riktigt samma program

CPU-Z är väl mer djupare i information på CPU, och HW är mer temperaturer och volt på alla komponenter.

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

HW monitor är TYP CPU-Z och GPU-Z i ett... så att säga. Det visar både CPU GPU MOBO och HDD temp tex. Detta program visar dock INTE klockfrekvens osv som cpu-gpu-z gör.

Skrivet av Alice.L:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är HWmonitor samma program som cpu-z (rätta mig om jag har fel).

Ni är båda helt ute och cyklar. CPU-Z och GPU-Z läser av information och detaljer om hårdvaran, där CPU-Z är mest tänkt för CPU & RAM. Medan GPU-Z är bara för grafikkortet, och kan även läsa temperaturer (på GPU). HWMonitor är för att läsa av sensorer (temperaturer, volter, fläkthastigheter) osv på alla komponenter. CPUID är utvecklare av HWMonitor och CPU-Z, medan GPU-Z är utvecklat av TechPowerUp.

Kanske ta reda på lite mer information innan ni skriver nästa gång.

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1mp492:

Ni är båda helt ute och cyklar. CPU-Z och GPU-Z läser av information och detaljer om hårdvaran, där CPU-Z är mest tänkt för CPU & RAM. Medan GPU-Z är bara för grafikkortet, och kan även läsa temperaturer (på GPU). HWMonitor är för att läsa av sensorer (temperaturer, volter, fläkthastigheter) osv på alla komponenter. CPUID är utvecklare av HWMonitor och CPU-Z, medan GPU-Z är utvecklat av TechPowerUp.

Kanske ta reda på lite mer information innan ni skriver nästa gång.

Jo men jag tänkte då att cpu-z och gpu-z läser ju båda av sensorerna på kortet/cpu etc, detta gör även HWMonitor...
Jag sa ju då till och med att de inte läste av klockfrekvenser osv.
Men men, ok. Hade väl fel. Händer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

1, ladda ner HWmonitor som dom skrev, så kan du se temperaturer!
2, ja moderkortet sköter fläktarna själva (oftast, beror på moderkort och hur du har kopplat fläktarna).

3,CPU = prosessor,
MOBO = moderkort.
RAM = arbetsminne/internminne
GPU = huvud delen av ett grafikkort men kan även syfta på grafikkort
CPU-Z = program som visar info om CPUn i datorn
GPU-Z = program som visar info om GPUn i datorn
Om det är något mer TS är det bara att fråga

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhem:

Tjena. Är ny med datorer och undrar en sak. Hur kollar man temperaturen på GPU och CPU? Var och hur kontrollerar man fläkthastigheten eller gör datorn det automatiskt ju varmare respektive kallare den blir?

Jag använder RealTemp för processorn och GPU-Z för grafikkortet. Änvänder också MSI Afterburner för att överklocka grafikkortet och därmed få lite extra prestanda.

Fläktarna på din CPU och GPU reglerar sig själva beroende på hur varmt det blir. Om du spelar ett tungdrivet spel kommer fläktarna att väsnas mera, men har du ett chassi som är ljudisolerat kanske du inte hör mycket skillnad. Chassifläktar som bara sitter fastskruvade direkt i datorlådan regleras i regel inte av temperaturer. Men det går att styra dem genom att köpa fläktcontrollers som minskar volten, dessa monteras ofta på datorns framsida under/över DVD läsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men jag tänkte då att cpu-z och gpu-z läser ju båda av sensorerna på kortet/cpu etc, detta gör även HWMonitor...
Jag sa ju då till och med att de inte läste av klockfrekvenser osv.
Men men, ok. Hade väl fel. Händer.

I see.. Huvudsaken är att ingen laddar ner CPU-Z i onödan och tror att man kan läsa av temperaturer.

OT: Ett som möjligtvis är mer simpelt om du vill läsa av din CPU temp är Core Temp, fast det har inte stöd för AMD's senaste arkitektur (Vishera) än vad jag vet, fast så länge du har Intel ska det vara lungt.

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1mp492:

I see.. Huvudsaken är att ingen laddar ner CPU-Z i onödan och tror att man kan läsa av temperaturer.

OT: Ett som möjligtvis är mer simpelt om du vill läsa av din CPU temp är Core Temp, fast det har inte stöd för AMD's senaste arkitektur (Vishera) än vad jag vet, fast så länge du har Intel ska det vara lungt.

Ah jo, precis. Jag hade glömt bort att CPU-Z inte visade temps hehe. Jag hade fel. Tack för att du rättade så att ingen ska tro fel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.