Permalänk
Medlem

Tips på Router?

Hejsan!

Vet ej om detta är rätt forum, men jag hittade isådanfall inte rätt forum.. Så vi provar här.

Vår router i lägenheten håller på att gå sönder, den klarar knappt av Wi-Fi längre. Vi tänkte köpa en ny router i stil med denna, men eftersom produkten är snart 5 år gammal blev vi osäkra på om det är en bra router i dagens mått mätt.

Vi har ynka 25mb ner på våran uppkoppling, så vi behöver inget underverk, men vi kan å andra sidan ingenting om ämnet... Fungerar ovannämnda router för ett hyfsat hemma wi-fi?

Permalänk
Medlem

Du har inte beskrivit er lägenhet, yta, väggar, våningar, placering av router? Blir lättare för folk att hjälpa om vi får reda på lite sån information. Sen kanske du kan uppge på ett ungefär hur det ser ut med antalet trådlösa accesspunkter i närheten av din lägenhet? Slå på WIFI i mobilen så kan du ge en uppskattning.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

En WNR3500L i samma prisklass är bättre. Fint till för att bara ha wi-fi hemma.

Permalänk
Medlem

tack för tipset!

Lägenheten är ca 90km2, routern står i mitten av allt, precis bredvid TV:n med Chromecasten.

Permalänk
Medlem

Tillägg!

Bör nämnas att jag har ComHem. Då skall väl Routern vara sådär anpassad för deras koppartrådgrejsimojs, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilNed:

Tillägg!

Bör nämnas att jag har ComHem. Då skall väl Routern vara sådär anpassad för deras koppartrådgrejsimojs, eller?

Nej det tror jag inte. Comhem förser dig med ett modem, inte sant? Från det modemet drar du sedan en vanligt CAT-kabel till din router som sen fördelar interna IP-adresser till enheter i ditt nätverk. Har dock inte haft Comhem själv så jag reserverar mig för fel.

Instämmer med att en Netgear WNR3500L med Tomato Firmware eller OpenWRT borde fungerar fint för dig.

Om du har problem med räckvidd beror det ofta på konkurrerande signaler på samma kanal. Då kan det vara en god idé att kontrollera precis som jag skrev i inlägget ovan vilka nätverk som du har god mottagning mot i din lägenhet. Det vill säga nätverk du ej har tillgång till. Sen matchar du nätverken mot vilken kanal de sänder på (finns hjälp i Tomatos gränssnitt för att se nätverk i närheten) och ser till att du ej sänder på samma kanal som dessa.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Detta är väl ett ämne som domineras av personliga erfarenheter, skulle själv aldrig mer drömma om att köpa en D-Link-router, inga bra erfarenheter där inte. Själv köpte jag mig en ny för ett par månader sedan och det blev en Asus N56, http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/asus-rt-n56un... Mycket nöjd hittills så om priset inte är för högt så hoppas jag den fungerar lika bra för dig som för mig.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M