Htc Vive - rengöra på bästa sätt?

Permalänk

Htc Vive - rengöra på bästa sätt?

Haft Vive i tre veckor nu cirka. Pixelfel på två enheter, varav retur. Den tredje (nuvarande) verkar sköta sig än så länge.. Är väldigt rädd om enheten då den verkar vara ömtålig och oerhört känslig för repor. Nu kommer min undring. Hur gör Ni för att undvika just repor. Min tanke är att skaffa en linsborste med "blåsfunktion". För själva vadderingen har jag VR-cover. Snälla, hagla på med smarta tips angående linsen/köptips på rengöringsprodukter osv. Googlat en del och hittat tips om att fukta den medföljande fiberduken med vatten -eller linsvätska. För att putsa gör man cirkelrörelser och utgår från mittpartiet. Just såna idéer vill jag ha fler av:)
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

Haft Vive i tre veckor nu cirka. Pixelfel på två enheter, varav retur. Den tredje (nuvarande) verkar sköta sig än så länge.. Är väldigt rädd om enheten då den verkar vara ömtålig och oerhört känslig för repor. Nu kommer min undring. Hur gör Ni för att undvika just repor. Min tanke är att skaffa en linsborste med "blåsfunktion". För själva vadderingen har jag VR-cover. Snälla, hagla på med smarta tips angående linsen/köptips på rengöringsprodukter osv. Googlat en del och hittat tips om att fukta den medföljande fiberduken med vatten -eller linsvätska. För att putsa gör man cirkelrörelser och utgår från mittpartiet. Just såna idéer vill jag ha fler av:)
Tack på förhand!

Kommer väldigt långt på att aldrig använda glasögon tror jag. Då finns det inte så mycket som är hårt nog att repa. Jag lyckades fixa en mikroskopisk repa bara av att sätta glasögonen innanför skalmarna. Finns väl en liten möjlighet den kom levererad med den dock. Syns med ficklampa men ingenting jag har möjlighet att se vid användning.

Också nyfiken på rengöringsvätska. Ingenting som innehåller alkoholer misstänker jag. Har beställt linser då kan jag använda samma som för mina glasögon rimligtvis.

Det är ett alternativ om du är riktigt orolig skaffa piano linser för viven.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Också nyfiken på rengöringsvätska. Ingenting som innehåller alkoholer misstänker jag.

Alkohol ska gå bra.
https://www.htcvive.com/us/support/howto/720445.html

Permalänk
Medlem

@duked:
vilken typ av alkohol? Var köper man det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Fråga systembolaget. Ha. ha.
Skämt åsido, på jobbet använder vi något som heter typ isopropylalkohol till linser. Kanske fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Ingen aning. Fråga systembolaget. Ha. ha.
Skämt åsido, på jobbet använder vi något som heter typ isopropylalkohol till linser. Kanske fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad tror du om den här
https://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spra...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Borde va optimalt. finns på apoteket också fast tveksamt om de är billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@Nima2001:

Verkar ju bra.

Finns även rengöringskit;
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_hama-optikreng%C3%B6ring...

Själv har jag testat färdigblötta papper för rengöring av glasögonlinser. I mitt fall blev det ingen skillnad före/efter. Kanske var inte Vive-linserna så feta/smutsiga?

Har dock problem med att undre halvan av mina linser är väldigt grumliga/suddiga. Rakt fram är ju sweetspot, övre halvan lite sämre, men nedåt är bedrövligt dåligt.

Permalänk
Medlem

@duked:
Hej,
Har samma problem tyvärr... Neråt är extremt dålig vision.. Men tyvärr även mycket problem med mitten /lite upp då min vänstra lins är skrapad mot glasögon där... Måste lämna in den till inet och få reparerad.. Ingen billig historia kan ja tänka mig .. Typ 2k+ sek säkert

För rengöring av fettfläckar osv rekommenderar jag en hög% alkohol som den jag länka från kjell. Funkade riktigt bra

BTW, Ett tips. Använd aldrig / låt aldrig någon använda din vive med glasögon. Det räcker med att glaset nuddar linserna så kommer det repas/skrapas. Då glas skrapar linser extremt lätt.. Räcker att de nuddar som sagt. Går att läsa massvis om detta via google. Många som fått repor/skrapor

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Papper ska du inte använda. Använda mikrofiberduken som följde med :). Jag kommer köra med lens cleaners som är till för ytbehandlade glasögon. Inte de kraftfullaste men de räcker till. Köpte en 120 ml burk på specsavers för 39. Den förra räckte två år i alla fall.

Fresnel linserna på speciellt Viven kan få en att tokgnugga bort imma/smuts som inte finns.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist:

Osäker på om man verkligen skulle använda sån glasögon rengöringsmedel. Det var väl linsvätska man skulle använda? Linsvätska eller typ 80%+ alkohol som jag förstått det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@oqvist:

Osäker på om man verkligen skulle använda sån glasögon rengöringsmedel. Det var väl linsvätska man skulle använda? Linsvätska eller typ 80%+ alkohol som jag förstått det

Bra fråga? Men rengöringsmedel som inte innehåller ammoniak och alkohol som inte nöter på behandlade plastglas måste ju banne mig va lugna puckar. Linsvätska som ska ha direkt kontakt med ögonen säkert ännu skonsammare men de är väl inte designat för att lösa upp hudfetter?

tror jag har 99.5 % isopropanol men kan minnas fel. Det avdunstar närmast direkt i alla fall. Jag har ju mest använt det på moderkort pcb plast har inte direkt noterat några missfärgningar i alla fall. Här är en gammal tråd med någon som fått någon reaktion från plast använda isopropanol http://www.head-fi.org/t/87779/isopropyl-alcohol-white-discol...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x