Permalänk
Medlem

Märkligt problem med RAM minnen

har en i5 4670k (haft den klockad med vatten kylare, funkar grymt bra), gtx 970 o ett z87p-D3 Gigabyte moderkort.
RAM = 2x4GB G.SKILL DDR3 1600mhz (se bild)

vilket fall som helst höll jag på och ställde in lite CPU saker i BIOS (har aldrig klockat varken RAM eller GPU eftersom jag inte känt behov av det).........helt plötsligt när jag rebootar PCn får jag detta meddelande (se bild).......sen så gick inte PCn igång över huvud taget (jag återställde CMOS, (tog bort batteri, etc) INGET funka.
då flytta jag ena 4GB stickan (port2) till port4, o provade med 1st RAM sticka....och VIPPS hoppa datorn igång igen, (ja, då var problemet löst tänkte jag.....ett av RAM minnena är trasigt såklart.

jag provade för säkerhets skull stoppa tillbaka den andra 4GB stickan) (den som satt in port 4) i port 2.....datorn starta inte.......fine så jag tar bort stickan som först ej verka fungera och rebootar....DATORN HOPPA INTE GÅNG ??????

tog då bort ram stickan från port 4 (den som först funka) .....sätter i stickan jag trodde var trasig i port 2....och VIPS hoppa datorn igång igen ???

jäkligt märkligt..........vad gissar ni på. nån BIOS inställning eller knasigt moderkort (RAM minnena tror jag knappast ?

"fel meddelandet" jag fick

mitt ena RAM minne G.SKILL 1600mhz 4GB (det som först funka, men sen inte....

(köpte de i "2-pack" 2x4GB ca 2 år sedan)

tack för nån som kanske har nån slags ide va det kan vara.

Rubrik redigerad. // MOD
Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s