Permalänk
Medlem

Bygga dator under Q4

Tjena! Har funderat ett tag nu på att uppgradera mig men har inte riktigt haft tid att sätta mig in i hur det ser ut med dagens delar, tänker främst på grafikkort. Har planer på en skärm med freesync så det ser ut att luta åt röda laget.

Hur ser det ut gällande grafikkortsmarknanden, är det värt idag att investera i ett 580-kort alt. vega, eller kommer det nya modeller under Q1 2018 som sänker dagens priser? Såg att DDR4-minnena har ökat en del och har inte jättebråttom men försöker sätta mig in i hur det ser ut idag innan jag plockar nästa bygge vilket verkar bli något i 10.000:- klassen utan skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem

Allt jag kan säga är att den nya generationen under Q1 kommer ju ta ett tag att lanseras. Sedan kommer tyvärr inte priserna på resterande grafik-kortsjunka direkt. Den prisklassens GPU som du letar är inte den som släpps först. Senaste generationen hade de mestadels entusiasm-kort. GTX 1070 & 1080 släpptes först, varav dessa båda är high-end.

Den nya lanseringen av nästa generations GPU kommer alltså ta ett tag att påverka andra modeller för oss oms inte har råd med det bästa på marknaden.

Skulle tro att det blir samma visa igen, man får mer hype med helt ny prestanda än samma prestanda fast ny generation.