Skatteverket vill spåra affärer i Bitcoin

Permalänk
Medlem

Om skatteverket gjorde reglerna för hur man ska beskatta kryptovaluta enklare skulle nog färre strunta i att deklarera sina kryptovinster. Själv ska jag deklarera allt i minsta detalj så får de lägga många timmar på att granska det hela så kanske de inser hur galet systemet är. Har hundratals transaktioner om dagen från miningpooler och varje transaktion ska redovisas med värde i SEK enligt skatteverket.

Jag har inget emot skatt på vinsterna man gör, men det borde gå att göra enklare. Dessutom får man hela tiden olika svar när man undrar hur man ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

[...]

Det stora frågetecknet är hur rena s.k. "privacy coins" some Monero kommer hanteras. Jag är för individens integritet men ser också stora problem i valuta som är helt ospårbar. Det mest effektiva sättet vi har idag att begränsa terror- och kriminellverksamhet är genom att strypa deras resurser. Monero är ett stort hot mot det. I en värld där vi fått bukt på organiserad brottslighet och terrordåd välkomnar jag initiativ som Monero men vi är inte riktigt mogna för det än är jag rädd.

Kontanter och diverse metaller har länge varit väldigt anonyma. Bitcoin är relativt lätt att spåra och du kan till och med binda varje transaktion till minst två plånboksnycklar.

Att sedan totalt spårbara transaktioner skulle hämma terrorn är bara en undalflykt, terror fanns långt innan plastkort och kryptovalutor började dominera som betalmedel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Jag tar ut stora delar av lönen kontant. Vill inte ha ett samhälle helt utan personlig integritet. Betalar tillräckligt med skatt och sen skatt på det och sen lite skatt till. Så tycker jag har förtjänat lite frihet med de få kontanter som blir över.

Kontantfria ställen undviker jag så långt det går. Är inte kriminell. Vill bara slippa total övervakning.

Ett anonymt coin blir valet när kontanterna tagit slut och alla kör med kort. Att se hur samhället går i fällor som vetare förutspått i årtionden är så frustrerande. Vill bara strypa folk som kommer med "om du har rent mjöl i påsen.." jaja, men om jag inte vill ha andras smutsiga fingrar i min mjölpåse då? Då är ju övervakningen min fiende, även om jag inte är kriminell själv. Dagens politiker är ju helt sjuka i huvudet, så snart är man ju kriminell i deras ögon iallafall.

Folk som tror att bitcoins bara används av kriminella är precis lika blåsta och ignoranta som de som offrat frihet för "säkerhet".

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd

Betala ännu mer skatt för att SKV ska använda dem för att kunna dra in ännu mer skattepengar?

Om många socialbidrag skickas utomlands till terrorgrupper innebär det då att Sverige indirekt främjar terrorism?! Stabilt! XD

På tal om det: SKV borde kräva de svenska bankerna att kontrollera hur många internationella överföringar som sker till exempelvis Syrien och liknande länder av folk som fått socialbidrag.

Överföringsmedelandet för socialbidrag heter:"Bg kontoinsättning"
Med bankreferens:"990000000000".

Seriöst talat borde vi fixa in en inskrivningslista för en sådan utredning av regeringen och så skickar vi utredningen till EU och frågar,"Vill ni att vi ska fortsätta ta in folk? Är medlemsstaterna nöjda med det som skett de senaste åren? "

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hah! Skatteverket gör det här för att kunna beskatta era bitcoins, allt annat är otroligt naivt, det är skatteverket vi snackar om och svensk välfärd är i total kollaps just nu. De behöver mer pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

På tal om det: SKV borde kräva de svenska bankerna att kontrollera hur många internationella överföringar som sker till exempelvis Syrien och liknande länder av folk som fått socialbidrag.

Skatteverket är en av de få myndigheter som fullt ut försöker uppfylla sitt uppdrag. Det som syns i denna som i så många trådar är brist på kunskap om vilken myndighet som gör vad och hur Skatteverket arbetar.

Skatteverket spårar utifrån sitt uppdrag dessa transaktioner för att beskatta pengar som bevisligen inte har redovisats. Skatteverkets befogenheter går dock inte längre än så, utan här tar myndigheter som Finans-polisen, Säpo och Ekobrottsmyndigheten över. Vissa har dock pekat på att det ofta bara är Skatteverket som fullgör sitt uppdrag, medan de övriga haltar i sitt verkställande.

Skrivet av Fredag:

Folk som tror att bitcoins bara används av kriminella är precis lika blåsta och ignoranta som de som offrat frihet för "säkerhet".

Offrar sin frihet? Alla fungerande mänskliga relationer och samhällen bygger på förmågan att kunna frånsäga sig viss frihet för att vinna något större och värdefullare. Så vad konkret är det för frihet de i din mening ignoranta offrat? Ignorant av vad? Sitt ego eller familjens och samhällets bästa?

Jag tycker det är lite tröttsamt med när floskler om frihet, krati och ismer slängs in utan konkret sammanhang.

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte skatta för ett enda öre jag besitter i Bitcoin.
När jag började med mining då var det i början av 2009 och jag köpte till Bitcoins när många ansåg Bitcoin vara inte mer än en virtuell leksak.
Nu ska dom ochså ger faaaa... i mina Bitcoins.
Har grundat en stiftelse för att få ut dom skattefri.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Man blir mer eller mindre ganska fascinerad i dessa typer av trådar på Sweclockers. Alltid är där ganska många som vill slippa undan skatt och moms som blir förbannade när de inte får göra så ifred.

Kanske dags att tänka på vad som händer med samhället om vi inte bidrar med lagstadgad skatt eller moms.

Vem i tråden syftar du på? @Aka_The_Barf kanske?

Ja du, väldigt konstigt att folk är trötta på att bli beskattade på samma pengar om och om igen. Det läggs ju på fler skatter dessutom och skulle faktiskt inte förvåna mig om man i framtiden drog skatt för Swish transaktioner. Bara för att något är lagstadgat så är det inte rätt. Nu skall man självklart följa lagen men staten är ingen allsmäktig gud som har ensamrätt på gott och ont. Om folk är missnöjda så är det inte dom som är felet utan då är det staten. Vore en dröm att ha ett system där omröstningar faktiskt påverkar staten som i Schweiz. Aja, enough Offtopic!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag tycker det är lite tröttsamt med när floskler om frihet, krati och ismer slängs in utan konkret sammanhang.

Nu var han väl dock lite mer specifik, att offra frihet för "säkerhet" som han uttryckte det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Traumklang:

Jag tänker inte skatta för ett enda öre jag besitter i Bitcoin.
När jag började med mining då var det i början av 2009 och jag köpte till Bitcoins när många ansåg Bitcoin vara inte mer än en virtuell leksak.
Nu ska dom ochså ger faaaa... i mina Bitcoins.
Har grundat en stiftelse för att få ut dom skattefri.

Och? Har inte det mesta varit underskattat innan det slagit igenom eller åtminstone haft ett tillfälligt genomslag? Vad har det med skattefrågan att göra? Eller du vill införa en ny princip om att alla någorlunda nya idéer ska vara undantagna skatt? En stiftelse är inte undantagen skatt om den har skattepliktiga intäkter.

Skrivet av Nätälskare:

Nu var han väl dock lite mer specifik, att offra frihet för "säkerhet" som han uttryckte det.

Köra bil utan bilbälte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Och? Har inte det mesta varit underskattat innan det slagit igenom eller åtminstone haft ett tillfälligt genomslag? Vad har det med skattefrågan att göra? Eller du vill införa en ny princip om att alla någorlunda nya idéer ska vara undantagna skatt? En stiftelse är inte undantagen skatt om den har skattepliktiga intäkter.

Det handlar om hur man försökt i åratal att handla med Bitcoins men ingen tog en på allvar.
Förutom ett par Bistros och restauranger i San Francisco, hittade jag nästan ingen butik eller affär att handla med Bitcoin.
Och där ska jag inte börja snacka om banker och finansväsendet.
Nu, när mina Bitcoins gav mig hutlösa vinster, vill dom ta del av det utan att ha jobbat eller gjort någonting för det än att ignorera en.

Sen vet vi ju alla att skattepengar nuförtiden blir slösade på all slags trams som omfolkningen/massinvandringen och annan dynga som kollektiv övervakning av konversationer och finansiella transaktioner för att kompensera för osäkerheten man skapat genom massinvandringen.
Idiotpolitik kallas sånt för.
Ska vi börja prata vänstervriden tvångsfinansierad media ochså?
Hur är det med vårdköerna?
Vad händer med andra sorters sociala projekt som jag gärna skulle betala skatt för, om dom skulle gynna samhället?
Staten har gjort allt och lite till för att demotivera folket att betala skatt.
Det som nu sker är en skattefinansierad full fart mot väggen.
Den har jag ytterst svår för att ta del i med bra samvete.
Och det som är mest synd är att det i dagens läge verkar handla om politisk synvinkel för att vara kapabel till att erkänna/ser att det faktiskt är skattepengrar som slösas bort för den här sinnessjuka politik.
Förr i tiden visste man oavsett politisk inställning vilket var slöseri av skattepengar och landsförräderi.

För mig spelar det ingen roll om dom slösar mina pengar i form av Bitcoins eller Euro/SEK.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

En stiftelse är inte undantagen skatt om den har skattepliktiga intäkter.

Ahh just det.
Donationer är inga skattepliktiga inkomster. Och det beror ochså starkt på i vilket land du har stiftelsen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Hedersmedlem

@Traumklang

Oj, oj, det var långt utanför ämnet. Det finns väl ingen anledning att dra ner tråden i ett träsk av projicering med ovidkommande politiska övertoner? Kryptovalutornas nuvarande värde är inte kopplat till en prestation av att skapa något, utan är precis som finansvärlden ett resultat av spekulation, så varför begära att andra ska ge support och stödja dess spridning?

Diskussionen handlar inte om sårade känslor eller att ursäkta ett beteende, det handlar bara om att det ska råda likvärdiga regler oavsett hur man bedriver affärsverksamhet. Det ska inte spela någon roll om du handlar i vanliga valutor, aktier eller vad det månde vara.

Var istället tacksam för att du får ut "hutlösa vinster" (p.g.a. av ordvalet: skäms du för det?) och använd dem vettigt.

Skrivet av Traumklang:

Ahh just det.
Donationer är inga skattepliktiga inkomster. Och det beror ochså starkt på i vilket land du har stiftelsen.

Intäkten skattas oavsett. Ska du donera till dig själv? Om du nu börjar tala om andra länder, ja varför då engagera dig i Skatteverkets försök att fullgöra sin uppgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vem i tråden syftar du på? @Aka_The_Barf kanske?

Ja du, väldigt konstigt att folk är trötta på att bli beskattade på samma pengar om och om igen. Det läggs ju på fler skatter dessutom och skulle faktiskt inte förvåna mig om man i framtiden drog skatt för Swish transaktioner. Bara för att något är lagstadgat så är det inte rätt. Nu skall man självklart följa lagen men staten är ingen allsmäktig gud som har ensamrätt på gott och ont. Om folk är missnöjda så är det inte dom som är felet utan då är det staten. Vore en dröm att ha ett system där omröstningar faktiskt påverkar staten som i Schweiz. Aja, enough Offtopic!

Det som bestämts under demokratiska former måste också efterföljas även om man inte håller med om det. Anarki är väl alternativet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Såklart att dom vill kunna göra det. Du kommer inte kunna skita utan att staten vet om det i framtiden.

Snöbollseffekten är en felaktig argumentationsteknik! Att man vill spåra en aktivitet betyder inte nödvändigtvis att man vill spåra alla aktiviteter.

Bitcoin tillför otroligt mycket instabilitet till världsmarknaden, rätta takter att försöka reglera den innan vi råkar ut för nånting katastrofalt ekonomiskt sett!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det är på tiden! Nu saknas det bara att alla dessa skojare sätts dit för skattesmitande.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Devisen "follow the money" blir helt plötsligt väldigt svår, om inte helt omöjlig.

Det har alltid varit problematisk oavsett om det rört sig om kontanter/bankkonton eller krypto. En stor del av den verksamheten har alltid varit att spåra folks fysiska tillgångar/konsumtion vilket man fortfarande kan göra med krypto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Köra bil utan bilbälte?

Tror du är mer än kapabel till att förstå att det är skillnad på ett bilbälte och att bli spionerad på.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det som bestämts under demokratiska former måste också efterföljas även om man inte håller med om det. Anarki är väl alternativet.

Som du kanske kan se så skrev jag att man skall följa lagen i inlägget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nätälskare:

Tror du är mer än kapabel till att förstå att det är skillnad på ett bilbälte och att bli spionerad på.

Det finns inget konkret i påståendet. Låt honom då förklara vad han menar med att likställa en absurd ytterlighet med ett odefinierat påstående om frihet och säkerhet.

Så din tolkning är alltså att så fort en myndighet försöker utföra sin uppgift så är det en form av spioneri?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Det finns inget konkret i påståendet. Låt honom då förklara vad han menar med att likställa en absurd ytterlighet med ett odefinierat påstående om frihet och säkerhet.

Så din tolkning är alltså att så fort en myndighet försöker utföra sin uppgift så är det en form av spioneri?

Problemet är att du anser att staten är god. Att den är obegränsad god, staten består av människor. Är alla människor goda? I andra länder där folk har blivit förföljda av stat och myndighet. Kan du klandra de människor är skeptiska? Att polisen är korrupt och myndigheter kräver muta för att göra sitt jobb. Man kanske skall vara lite ödmjuk och tänka på det som hände under andra världskriget. När miljoner fick sätta livet till i Förintelsen. Sen vill jag avsluta med följande:

Benjamin Franklin, myntade det här berömda uttrycket.

”Den som är villig att offra grundläggande friheter, i utbyte mot tillfällig säkerhet, förtjänar varken frihet eller säkerhet”

Permalänk
Hedersmedlem

@anon2110

Snälla nån, läs mina inlägg innan du drar ut en slutsats jag aldrig dragit. Det jag kritiserat är naiviteten att tro på att något nytt, som kryptovalutor, löser problem som har med brister i människors beteende att göra. Tror du jag fått för mig att det är goda utomjordingar i statsapparaterna?

Varför fortsätter du i samma spår med helt vansinniga jämförelser? Menar du på allvar att det ens finns anledning att jämföra Skatteverket och Förintelselägren? Det finns skäl att vara skeptisk, därför att alla de fenomen du nämner kommer ifrån människor som inte sällan själva ojat sig över alla orättvisor tills de själva fått chansen.

Är Benjamin Franklins uttalande tillämpligt på frågan om beskattning av inkomst? På vilket sätt är din säkerhet i fara p.g.a. att Skatteverket utför sin uppgift?

Permalänk
Inaktiv

Jag svarade precis på det jag citerade. Att du drar paralleler mellan SKV och Förintelselägren får stå för dig. Jag är endast skeptiskt mot övertro för staten. Benjamin Franklins uttalande skrev jag för att staten inte skall använda säkerhet som argument för att inkräkta på friheten.

Permalänk
Medlem

förser vi redan id handlingar när vi köper valutan hos de flesta etablerade exchanges? det här låter en som en annan nivå av inskränkningar, terrorister handlar med fiat.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter rimligt att arbeta för att stoppa kriminell verksamhet.
Någon måste ju finansiera deras arbete också.
De har nog sett att det finns stora potentiella intäkter inom bitcoin dom också.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Tror inte att de kommer att lyckas med att spåra Bitcoin till Bitcoin transaktioner.

Men de har väl redan idag koll på Bitcoin till SEK transaktioner, om jag har förstått det rätt från en polare som håller på med mining av olika valutor så har alla cryptocurrency exchanges som verkar inom Sverige redan idag rapporteringsskyldighet till Skatteverket när det gäller större utbetalningar till SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

@Traumklang

Oj, oj, det var långt utanför ämnet. Det finns väl ingen anledning att dra ner tråden i ett träsk av projicering med ovidkommande politiska övertoner? Kryptovalutornas nuvarande värde är inte kopplat till en prestation av att skapa något, utan är precis som finansvärlden ett resultat av spekulation, så varför begära att andra ska ge support och stödja dess spridning?

Diskussionen handlar inte om sårade känslor eller att ursäkta ett beteende, det handlar bara om att det ska råda likvärdiga regler oavsett hur man bedriver affärsverksamhet. Det ska inte spela någon roll om du handlar i vanliga valutor, aktier eller vad det månde vara.

Var istället tacksam för att du får ut "hutlösa vinster" (p.g.a. av ordvalet: skäms du för det?) och använd dem vettigt.

Intäkten skattas oavsett. Ska du donera till dig själv? Om du nu börjar tala om andra länder, ja varför då engagera dig i Skatteverkets försök att fullgöra sin uppgift?

Du ville ha en förklaring varför folk har svårt att motivera sig att betala skatt och du fick den ochså.

Och nej, Det handlar inte om sårade känslor utan om en politik som tom medfört terror, mord och massvis med våldtäkter.
Paid by the taxpayer.
Och det var just det jag pratade om tidigare. Total oförmågan att ser slöseri med skattepengar som mynnar i farliga resultat när man har en viss politisk synvinkel på det hela.

Man kan inte donera till sig själv om man donera till en stiftelse. En sitftelse har ingen ägare, utan äger sig själv.
Donationer kan dras av skatten och en stiftelse behöver inte skatta intäkter via donationer.
Läs på.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Hedersmedlem

@Traumklang

Ett allmänt förakt för hur skatter används är en helt annan fråga. Hur många gånger ska vi behöva återvända till just detta. Om du vill få till stånd en förändring på hur medel används ja då är sannerligen kryptovalutor inte i den änden du behöver börja. Jag har aldrig bett om förklaringar på varför folk ifrågasätter skatter (troligen mer korrekt nivån på skattetrycket). Den som ifrågasätter detta bör om något, vara en mycket samvetsgrann person, som är mån om att alla övriga val denne gör i livet, på inget sätt åsamkar samhället eller andra skada, och inte via köp sponsrar tvivelaktiga affärsmetoder. En helt annan fråga, som var och en själv kan fundera på.

Återigen: det handlar bara om att Skatteverket enligt sitt mandat tillämpar samma regler för kryptovalutor som för annan finansiell verksamhet. Enda skillnaden är att kryptovalutor kräver sin tekniska tillämpning.

Skatteverket avgör inte hur skattemedel används. Därför är hela denna diskussion absurd. Det enda du kan bedöma är huruvida Skatteverket klarar av sin uppgift. Alla andra frågor hör hemma på en helt annan nivå.

"Läs på"? Jag frågade med -gubbe hur du tänkt lägga upp det. Om nu intäkterna inte går via stiftelsen utan att stiftelsen mottar donationer, antar jag att du menar en typ av skatteplanering, då du först personligen skattar för intäkten och sedan minskar beskattningen genom att dra av donationerna. Är det inte lite ironiskt att du beklagar dig över skattesystem och ägnar ändå energi åt att utnyttja dem? Om du kan utnyttja skattesystem tillhör du knappast heller en låginkomstgrupp som behöver medlidande.

Permalänk
Medlem

Så vad gör skatteverket om folk börjar handla med själva bitcoin-plånboken, utan att röra innehållet? Det finns ingen spärr eller ID-koll för att skapa en krypto-plånbok. Då skulle plånböckerna lika gärna kunna hanteras som en värdehandling mellan två parter.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Inaktiv

Myndigheten mot den lilla människan. Så SKV skall naturligtvis utföra sitt uppdrag som staten har ålagd de att utgöra. Jag känner minst en vän som drev eget och inhämtade information från handläggaren, men råkade ändå ut gör skattetillägg vilket ledde till fogden och hon har betalningsanmärkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@anon2110: Och jag känner till mängder av personer som försökt och lyckats att mygla med skatter. Det är möjligt att handläggaren misskötte sitt uppdrag, inget jag kan uttala mig om, men generellt är det en ovanligt serviceinriktad myndighet.

Sidonotering: ett skattetillägg gör inte att du automatiskt hamnar hos Kronofogden, utan det skulle bara ha kunnat inträffa om personen/företaget inte betalar vid utsatt tid, tider som vanligen är ganska generösa. Det finns även rum för förhandlingar om hur det praktiskt ska genomföras. Jag har svårt att se en situation där Skatteverkets handläggare skulle kunna orsaka denna skada, utan det är snarare så att den som startat eget saknat grundläggande kunskaper, något man som företagare är skyldig att ha. Eller har denne, som är mycket vanligt i vårt land, levt långt över tillgångarna utan att förstå de långsiktiga riskerna. Oavsett vilket, är det naturligtvis tråkigt för personen.