Permalänk
Medlem

Uppgradera / Ny Dator

Nu har man tänkt sig uppgradera sin dator

de här är vad jag har;
SSD1; Crucial MX300 750GB
SSD2; Samsung 850-Series EVO 500GB
HDD; WDC WD1002FAEX-00Z3A0

RAM: Corsair DDR3 16GB
CPU: Intel i5-2500k 3.3GHz
GPU: Geforce GTX 960 4GB
Mobo: Sabertooth P67
Case: CM Stormscout
VR: Oculus Rift

Har tänkt att jag tar och sparar in lite pengar med att inte uppgradera mitt grafikkort och använder det jag redan har, problemet med bygget jag gjort via inet är att jag vet inte om moderkortet jag valt har allt jag behöver eller ej.
För VR har jag redan en USB 3.0 hubb.
Vet heller inte ifall jag behöver använda något M.2 uttag.

https://www.inet.se/produkt/b1010638/dator-till-senare

(4TB hårddisken är mest bara inlagd för att jag fick lov o lägga in något)

Lägger upp denna tråd mest för rådgivning angående moderkortet och samt se ifall jag glömt att tänka på något.

EDIT:
https://www.inet.se/produkt/b1011156/dator-till-senare-v2 <- uppdaterat RAM

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk
Medlem

Vad är syftet? Spel?

Om så är fallet kan man fråga sig om det inte är vettigare att leta på en begagnad 2600k/2700k, eller helst 3770k, och kombinera det med ett nytt (eller begagnat) kraftfullare grafikkort. I synnerhet om du vill spara pengar.

Permalänk
Medlem

Onödigt dyr PSU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Vad är syftet? Spel?

Om så är fallet kan man fråga sig om det inte är vettigare att leta på en begagnad 2600k/2700k, eller helst 3770k, och kombinera det med ett nytt (eller begagnat) kraftfullare grafikkort. I synnerhet om du vill spara pengar.

Vill helst inte köpa en begegnad processor, samt att jag vill ha en av de senaste då jag kör mycket av de mer krävande spelen samt att jag även kör VR. Vill även ha 1151 socketen.
Grafikkortet kommer jag troligen köpa nytt senare men inte för tillfället pga priset etc.

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Onödigt dyr PSU...

Vad för annan PSU kan köpas billigare om det ska vara 600W?

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkon18:

Vad för annan PSU kan köpas billigare om det ska vara 600W?

Trodde det framgick att det var ironi.

Du köper dyrt chassi, CPU, vattenkylning och avslutar med en medioker PSU.
Det känns väldigt obalanserat, varför bara 8GB RAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Trodde det framgick att det var ironi.

Du köper dyrt chassi, CPU, vattenkylning och avslutar med en medioker PSU.
Det känns väldigt obalanserat, varför bara 8GB RAM?

Förstod tydligen inte att det var ironi :/ Men angående PSU'n, räcker inte det? jag kommer inte lägga på nå RGB eller så, sen vet jag inte hur pass 600W räcker faktiskt.

Angående 8GB RAM vette varför jag la in det, ändrade det till 16GB nu.

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkon18:

Förstod tydligen inte att det var ironi :/ Men angående PSU'n, räcker inte det? jag kommer inte lägga på nå RGB eller så, sen vet jag inte hur pass 600W räcker faktiskt.

Angående 8GB RAM vette varför jag la in det, ändrade det till 16GB nu.

https://www.inet.se/produkt/6902416/seasonic-focus-plus-550w-...

Hur länge planerar du köra med GTX 960?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tänkt o köra på det ett tag, kommer eventuellt köpa av en väns 980 senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>