Hur hanterar ni "touchfinger" och andra datorrelaterade problem?

Permalänk
Medlem

Hur hanterar ni "touchfinger" och andra datorrelaterade problem?

Kort historia för att förklara var mina problem kommer ifrån:

Jag har nu studerat i fyra års tid. Jag studerar mot civilingenjör datateknik vilket gör att jag sitter oerhört mycket vid min dator. Utanför detta arbetar jag - även detta mot en dator. Jag är, och har varit, engagerad inom studentlivet och allt arbete inom detta sker också via dator. Värt att nämna är att allt ovanstående sker mot en bärbar dator. Jag är alltså väldigt sällan kopplat mot station med extra skärm/mus/tangentbord.

Efter flera år av detta har det nu börjat ta ut sin rätt. Saker som musarm och dylikt har jag kunnat hålla i shack genom att göra övningar och annat och jag har inga som helst känningar i armbåge/arm. Vad jag dock har börjat känna av är mina fingrar. Speciellt pekfingret på högerhanden eftersom att det är det fingret jag använder på touchplattan när jag sitter vid datorn.

Vad gör ni för att slippa ha ont?

Innan ni skriver; "Sluta så sitta så mycket vid datorn" så kan jag säga på en gång att fram tills dess att jag är klar med studierna så är det såhär det är. Jag kan inte ta bort datorn på ett vettigt sett ur mitt workflow.

Hur gör ni andra som arbetar mycket med datorer för att slippa få ont? Jag har köpt "Handgrips" som jag kontinuerligt tränar med, detta har dock inte gjort någon större skillnad. Att koppla in en mus till datorn hjälper inte heller eftersom att jag använder pekfingret för att klicka på den med. Jag har fastnat i ett sorts moment 22. Även när jag skriver med penna, vilket jag en stor del av dagen också gör i och med att jag räknar mycket matte, så greppar jag den mellan pekfinger och tumme. Att sitta i 5 timmar utan paus, (tentor är 5 timmar långa), har blivit svårare och svårare.

Finns det några övningar ni gör för att slippa få ont? Har ni någon bra mus ni använder för att underlätta för fingrarna? Hur hanterat man antalet timmar vid en dator utan att få långtgående konsekvenser?

Jag tror det här med hälsan är skitviktigt för att man ska klara sig bra genom kommande arbetsliv och alla tips uppskattas här. Man vill inte sitta som 25 åring och inte kunna röra en dator för att man har slitit ut händerna.

//Pontus

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Har problem med skuldran /ryggen på höger sida pga musen. Ständigt spänner där på ryggen. Frågade en riktigt bra sjukgymnast/rehabkille. Han rekommenderade göra axelrotationer. Ofta. Mycket. Hundratals. Man måste öka rörligheten . Sen är väl bygga upp mer styrka steg 2. Gissar jag. Bmdrt var lösningen för min bror.

Tänkte bara tillägga det. Kanske någon ser som nyttigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Har problem med skuldran /ryggen på höger sida pga musen. Ständigt spänner där på ryggen. Frågade en riktigt bra sjukgymnast/rehabkille. Han rekommenderade göra axelrotationer. Ofta. Mycket. Hundratals. Man måste öka rörligheten . Sen är väl bygga upp mer styrka steg 2. Gissar jag. Bmdrt var lösningen för min bror.

Tänkte bara tillägga det. Kanske någon ser som nyttigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Alla tips är bra tips. Vi lever i ett samhälle där man måste använda datorer i många yrken och att förebygga problem är mångt mycket bättre än att bota problem. Det är en knepig balansgång det här.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Vad det gäller touchplatta, så är det också en sak jag märkt av. Blir lätt trött i fingrarna och använder därför en vanlig mus, så ofta jag kan... Blir mindre spänningar på de sättet.

Har själv ont i högra underarmen från armbåge ner till handlov, men det kommer nog från min tröga ratt i bilen. Tillverkaren säger att den ska vara så och vill inte göra något åt det, så vad ska man göra?
Behöver bilen och dess lastutrymme...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag måste ha haft ganska tur, då jag aldrig stött på musarm eller liknande.
Det enda problem jag själv har upplevt är att jag vrider kroppen på ett mycket konstigt sätt när jag har en roterbar stol.
Jag tror att de enda bra sättet är att träna kroppen med korrekta övningar, röra sig mycket.

Det jag tror passar bäst för dig, är att ta kontakt med en sjukgymnast eller dylikt för att få hjälp med det redan nu, innan det blir värre.

Småsaker man kan försöka göra är att använda vänster hand då och då för mus om möjligt, använda mus, även om laptoppen har trackpad mm. Bara för att skapa variation.
Leta aktivt sätt att variera din position, ibland ha datorn längre fram, längre bak, och kanske högre och lägre.
Tänk aktivt på hur du sitter.

Tyvärr har jag inget konkret "det här ska du göra".
Jag tror tyvärr det är bäst att söka professionell hjälp, och det gäller många här på forumet.
Vi är en kategori som kommer ha mycket yrkesskador.

*edit; verifiera -> variera
Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

@Zeedarn: Du har antagligen rätt.

Jag satte mig ned och analyserade min dag för att se vad jag kan förändra och det är sjukt hur många timmar per dag jag spenderar framför datorn en dag som denna. Jag gick upp 07:00 för att plugga inför stundande tenta, (det är tentavecka nu så jag sitter inte alltid såhär mycket). Jag gjorde detta fram till lunch. Jobbade lunch - 17:00 för att komma ikapp inför veckan där. Efter 17 chillade jag en stund för att sedan 18:00 till nu fortsätta plugga. Nu sitter jag och skriver på ett forum med min dator för att jag har ont i mina fingrar för att jag sitter mycket vid datorn. Hahahah.

Vad håller jag på med?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Försök att jobba mer med tangentbordet i stället för musen? Jag vet inte vad du använder för mjukara men det mesta går ju att sköta via tangentbordet och det känns faktiskt mera ergonomiskt.

Jag får känningar i högerarmen när jag använt trackpaden för mycket. Skriver jag bara kod så får jag det inte.

Permalänk
Avstängd

Tangentbordsgenvägar och se om du kan baka in en såndär vertikal mus i ditt liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Håller med övriga, man får köra lite blandade metoder för att minska sådana besvär. Musen i vänsterhanden emellanåt hjälper en del, ergonomisk mus funkar också för de flesta, att använda tangentbordet mer är ett av de bästa tipsen i mina ögon. Personligen köpte jag en Thinkpad med touchpoint och började använda den istället för pekplatta eller mus när jag pluggade. Pekplatta är ju normalt väldigt dåligt ergonomiskt så att röra sig bort från den är nog ett måste.

Permalänk
Medlem

Vad är det för stolsr du använder?
Armbångshöjden/position i relation till bordet? Lyfter du axlarna när du normalt använder laptopen?
Stressbollar är bra gymnastik för fingrarna och för att öka blodcirkulationen.
Som någon nämnde, försöka använda tangentbordet oftare än pekaren. Alternera med en ritplatta, vertikal mus, trackball, rulle.
Själv kan jag använda både höger och vänster arm, så jag växlar när jag sitter länge vid datorn.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna avlasta högerarm genom användande av vänster? Sitter själv en hel del vid datorn, och får själv försöka på detta vis för att belasta båda sidorna så lika det går..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Träna, gärna något som får igång hela kroppen, t ex löpning. Det är det enda som häjlper för min del. Passa på att ta mycket mikropauser och vardagsmotion. Promenera mycket. Sen kan det vara värt att köra TKL och höja DPI.n på musen så man slipper flytta armen så mycket.

Skrivet av snajk:

Håller med övriga, man får köra lite blandade metoder för att minska sådana besvär. Musen i vänsterhanden emellanåt hjälper en del, ergonomisk mus funkar också för de flesta, att använda tangentbordet mer är ett av de bästa tipsen i mina ögon. Personligen köpte jag en Thinkpad med touchpoint och började använda den istället för pekplatta eller mus när jag pluggade. Pekplatta är ju normalt väldigt dåligt ergonomiskt så att röra sig bort från den är nog ett måste.

Jag trodde pekplatta var ganska bra, finns ju ergonomiska tangentbord med platta längst ner, en sådan som rör sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Byt hand som du styr muspekaren med. På de arbetsplatser jag varit på har det ibland varit majoriteten som kör med andra handen. För de har kört slut på sin högerhand.
Ditåt siktar du nu också eftersom du får problem med ditt användande och inte tänkt dra ner på takten heller.
Inge kul att styra musen med vänstern, men med tanke på timmarna du sitter så blir nog svårt annars.
Ja sen är det kanske läge för dig att använda mer ergonomisk utrustning så du inte kör andra sidan i botten kommande 10 åren heller. Vad som passar dig bäst kan jag inte svara på. Kanske mus på högkant, kanske armstöd på stolen?
Jag förstår om hjälpmedel inte kan användas i alla lägen. I skolan exempelvis. Men när du jobbar och när du sitter hemma behöver du bättre anpassad utrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag hade massa problem med mina axlar tills jag började träna kampsport 3-4ggr i veckan. Jag har inte haft några problem alls på 13år pga det.

(jag jobbar 8tim varje dag med dator och har samtidigt ca 4tim skärmtid på mobilen varje dag)

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Avstängd

Tror mycket av problemen kommer från att man sitter på arslet och gör för lite riktig fysisk aktivitet och bara repeterar samma rörelser och kan ta mig själv som exempel som känt av skulderblad även musarm när jag bodde i stan som gav mindre aktivitet och träning var repetitiva rörelser på gym

Bor nu i hus "lantbruks fastighet" med stor tomt och massor med saker som behöver göras som ökar fysiska aktiviteten drastiskt och har inte haft minsta känning av musarm eller skulderblads problem och man använder ofta hela kroppen på olika sätt med blandade lätta och tunga aktiviteter

Nu kanske det inte svarar om just pekplatta men är en grundläggande sak som gör att kroppen mår bra att verkligen få aktivera sig på olika sätt så man använder alla grupper av muskler och rör alla leder under olika former av belastning gör till mycket

Och jag har haft väldigt mycket skärmtid sen mitten av 90talet till än i dag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en skada som hela tiden rivs upp om det inte får vila - byt hand - ja det kommer vara ovant, gå långsamt och omständligt och förjävligt i början men skall fingret läka så måste den vara ifred helt enkelt.

Andra metoder är att byta inmatningsdon (och fortfarande andra handen till och börja med - för skadan måste få chansen att läka ut) - det finns många trådlösa så det är inte sladdarna som hindrar användandet, är det touchpad med gungbräda (jag hatar dom ända in i själen) - välj andra plattyper med riktiga knappar - treknappars och gärna med styrpinne också som thinkpad och fujutsi-datorer - för den kan du använda mer än en finger för att dra runt med

Styrkula kan också vara alternativ (dock nästa omöjliga att hitta bra sådana) - en stor en kula lite större än biljadbollstorlek med ihålig kärna och lättrullande att den rullar av sig själv en stund efter när man knyckt igång den - du kommer vara väldigt irriterad i början när det inte går som du är van med vare sig styrpenna, spak, knapp kula eller puck - men jag lovar dig att med tillräckligt många timmar så kommer du ha minst lika bra precision som med platta - med styrkula kunde man placera markören på pixeln rätt över hela skärmen bara genom att knycka igång kulan så att den spann och sedan stoppa den med fingret efter 6 månaders tid och fort gick det (jag caddade yrkesmässigt) - under förutsättningen att kulan kunde snurra för egen maskin en kort stund efter att den knycktes igång.

Du är student-åldern nu och redan problem, och minst 40 års arbetsliv kvar - det är bra att du uppmärksammat problemet och inte kör för länge med ont, då det kan bli kroniskt och det läker inte ut... och ja det kommer inte att gå som du vill i början när du byter pekdon, men det är bara att kämpa med det nya för du kan som du märker inte köra vidare på det gamla sättet - inte någon längre tid i framtiden heller även om det läker ut - mao. vänj dig att byta inmatningsmetoder då och då för det kommer du tvingas till ändå..

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst tipsen i den här tråden flyttade jag musen till högerhand (är vänsterhänt) och jäklar vilken skillnad, har inte insett själv hur trasiga fingrarna är på vänsterhanden.

Har som tur är lärt mig sen tidigare att använda musen med fel hand.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n:
Trackball, mouse trapper?

Permalänk
Medlem

Som flera har sagt - lär dig använda tangentbordsgenvägar samt skaffa en ergonomisk mus. Logitech har både en trackball (Mx Ergo), som jag personligen älskar, samt rätt nyligen släppt en vertikal mus, Mx Vertical.
Både ska underlätta för skador som uppkommer från mycket datoranvändande. Inte nödvändigtvis touchfinger då men jag resonerar att om man åkt på en skada är sällan de andra långt bort och då kan det vara bra att börja ta det här med ergonomi på allvar direkt. Undvik att använda laptopens tangentbord och musplatta så ofta du bara kan, enbart på resande fot. Sämre ergonomiska förutsättningar än så får man leta länge efter.
Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zeedarn: Lite OT, men hur långt upp på ryggen kan du klia dig med hjälp av armen du normalt styr musen med? Jämför med motsatt arm.

Jag känner inte heller av någon musarm, men rörligheten är sämre. Skiljer nog nästan en decimeter för mig i höjdled mellan höger- och vänsterarmen om jag ska klia mig.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Kanske Tobii ögonkontroll kan hjälpa? Sedan finns det jättemkt hjälpmedel att titta på.
Inom sjukvården har de ofta "pinnar som rullar" istället för mus.
Rollermouse etc

Sök på hjälpmedel datormus så kommer du till olika sidor som visar alternativ.

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n: Har du testat aloevera på fingrarna? Eller någon annan kräm för o återfukta och mildra "skadan"?
Det enda du nog kan göra annars är att skaffa en lite längre/större trådlös mus och träna bort "claw greppet", jag kör själv med "palm greppet" och har inga problem med fingrar eller liknande, trots att jag senaste iaf 15 åren suttit minst 8 timmar per dag vid datorn, under något år var det 16-20h per dag.

Om du inte kan träna bort claw greppet skulle jag ändå testa en mus över en längre tid, vet inte vad du har för laptop, men min touchplatta brukar iaf bli varm, får samma effekt på min mobil om jag väl spelar nånting på den, vilket är sällan. När den blir varm så får jag ganska fort obehag i fingertopparna. Även om jag sitter med en mindre usb mus och kör claw greppet är det ingenting jag märker av där.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en trackball för din "oanvända" hand och lär dig använda den för att avlasta, börja docka laptopen så att du kan göra en ergonomiskt bra arbetsplats, laptopar ska inte användas via sin inbyggda skärm och inmatningsenheter annat än i nödfall då man kör dem portabelt, ska man arbeta med dem så ska man ha vettig saker anslutna till dem så att en acceptabel ergonomi kan uppnås.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag använder också den metoden, känner av litet i fingret ibland, men mer då att det blir mycket rörelser i själva fingerspetsen, detta går dock bort mycket fortare än ledproblem som ju verkligen kan sitta kvar riktigt, riktigt länge. Har tränat så att jag kan utföra det mesta med båda händerna samt använda långfingret när pekfingret protesterar för mycket...

Viktigt är också att armbågen har ordentligt stöd (det är lätt att man lurar sig på att man skall hålla armbågen i 45 grader nedåt då nästan allt ser ut så idag... men då får underarmen inget stöd.)

Jag känner av det i handlederna ibland, men är osäker på om det är pga detta eller om det är gamla skador som gör sig påminda, men stöder man hela armen så belastar man ofta senorna längre fram i handen mindre, använd gärna handledsstöd också med riktig gel fylling (helst mjuk gel) om du hittar något som passar dig någorlunda vettigt och försök att vinkla in tangentbordet så att det stämmer med din handled om det går (jag använder ofta ett externt tangentbord när jag sitter vid laptopen då det är mindre ansträngande för handlederna i längden tycker jag, finns med tochpad också, men kanske ide att be att få prova i någon fysisk butik först om du behöver köpa nytt, även om man beställer online sedan).

Jag vet inte om du har hobbys eller hemmaarbeten utanför arbetslivet, men jag upplever att mina handleder blir stärkta av att jag använder hammare och sådant.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag har en gammal 24"are och ett gammalt IBM tangentbord till min laptop, de duger till kontorsarbete och liknande samt gör enorm skillnad ur ergonomisk synvinkel.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag fick stora problem med skuldra/axel efter 5 år med kontorsjobb. Lösningen blev en sådan här:

https://mousetrapper.com/en/mousetrapper-advance-2-0/

Man blir centrerad i sin rörelser och styr denna plattan med pek/lång/ring finger samtidigt.
Var sjukt skeptiskt först men tog max någon timme innan man blev lika snabb som med vanlig mus.

Och alla problem borta

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Först och främst; vilken respons! Shit. Jag verkar inte vara ensam med att ha detta problemet. Det är inte så konstigt egentligen med tanke på hur teknikorienterat samhälle vi lever på idag.

Jag kan inte svara på alla citat, det blir ett väldigt långt inlägg, men jag valde ut några inlägg att svara på! Jag har läst igenom allas inlägg.

Skrivet av evirob:

Försök att jobba mer med tangentbordet i stället för musen? Jag vet inte vad du använder för mjukara men det mesta går ju att sköta via tangentbordet och det känns faktiskt mera ergonomiskt.

Jag får känningar i högerarmen när jag använt trackpaden för mycket. Skriver jag bara kod så får jag det inte.

Jag är en duktig tangentbordsanvändare och använder redan tangentbordet så mycket jag kan. Jag använder till exempel piltangenterna för att navigera runt i ett dokument/kod, (i den mån det är realistiskt), istället för att klicka med touchplattan. "Problemet" är ju att jag fortfarande använder fingrarna när jag skriver - något jag gör väldigt mycket.

Jag tror inte nödvändigtvis att det är en specifik sak som har gjort att jag börjat få ont i fingrarna där pekfingret gör mer ont än andra. Jag tror det är en kombination av att det är fingret jag använder för att navigera musen, skriva med på tangentbordet eller klickar med när jag har en mus inkopplad.

Det är helt enkelt det finger som används mest när jag sitter vid datorn.

Skrivet av snajk:

Håller med övriga, man får köra lite blandade metoder för att minska sådana besvär. Musen i vänsterhanden emellanåt hjälper en del, ergonomisk mus funkar också för de flesta, att använda tangentbordet mer är ett av de bästa tipsen i mina ögon. Personligen köpte jag en Thinkpad med touchpoint och började använda den istället för pekplatta eller mus när jag pluggade. Pekplatta är ju normalt väldigt dåligt ergonomiskt så att röra sig bort från den är nog ett måste.

Jag trodde som personen under mig här skrev att touchplatta rent generellt var ganska bra att använda just för att man inte satt i en låst position med handen som man gör med till exempel en mus. Jag kan dock ha fel.

Skrivet av Titane:

Vad är det för stolsr du använder?
Armbångshöjden/position i relation till bordet? Lyfter du axlarna när du normalt använder laptopen?
Stressbollar är bra gymnastik för fingrarna och för att öka blodcirkulationen.
Som någon nämnde, försöka använda tangentbordet oftare än pekaren. Alternera med en ritplatta, vertikal mus, trackball, rulle.
Själv kan jag använda både höger och vänster arm, så jag växlar när jag sitter länge vid datorn.

Stol? Hemma har jag en gedigen kontorsstol som jag sitter bra i. Problemet är ju att det är oftast inte där jag sitter. Föreläsningssalar på universitet är värdelösa. Konstig höjd på bordet, dåligt stöd för rygg och jobbiga/hårda vinklar för handlederna. Grupprum/studierum/bibliotek har oftast standardstolar som man använder för att sitta. Det är inga ergonomiska kinnarpsstolar där inte - även om det rent generellt är ganska bra kvalité på sakerna.

Skrivet av wdont:

Skulle du kunna avlasta högerarm genom användande av vänster? Sitter själv en hel del vid datorn, och får själv försöka på detta vis för att belasta båda sidorna så lika det går..

Jag tror detta är vad jag kommer få lära mig att göra. Tvinga mig själv att använda vänsterhanden istället för högerhanden här nu den kommande månaden för att försöka avlasta högerhanden. Jag har redan börjat experimentera med det idag.

Skrivet av Baxtex:

Träna, gärna något som får igång hela kroppen, t ex löpning. Det är det enda som häjlper för min del. Passa på att ta mycket mikropauser och vardagsmotion. Promenera mycket. Sen kan det vara värt att köra TKL och höja DPI.n på musen så man slipper flytta armen så mycket.

Jag trodde pekplatta var ganska bra, finns ju ergonomiska tangentbord med platta längst ner, en sådan som rör sig.

Jag sitter ju rent generellt inte så mycket med mus eftersom att jag nästan alltid är på språng. Det är naturligt att använda pekplattan då, speciellt eftersom att den fungerar så fantastiskt på Mac/osX.

Skrivet av Söderbäck:

Byt hand som du styr muspekaren med. På de arbetsplatser jag varit på har det ibland varit majoriteten som kör med andra handen. För de har kört slut på sin högerhand.
Ditåt siktar du nu också eftersom du får problem med ditt användande och inte tänkt dra ner på takten heller.
Inge kul att styra musen med vänstern, men med tanke på timmarna du sitter så blir nog svårt annars.
Ja sen är det kanske läge för dig att använda mer ergonomisk utrustning så du inte kör andra sidan i botten kommande 10 åren heller. Vad som passar dig bäst kan jag inte svara på. Kanske mus på högkant, kanske armstöd på stolen?
Jag förstår om hjälpmedel inte kan användas i alla lägen. I skolan exempelvis. Men när du jobbar och när du sitter hemma behöver du bättre anpassad utrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Detta är bra tips och som jag skrev ovan tror jag, efter att ha läst allt här, att den enda vettiga är att jag lär mig att använda vänsterhanden mer. Man sitter ju rent generellt inget bra på universitet och man sitter där väldigt många timmar. På jobbet kan jag använda vad jag vill. Pilatesboll, stå upp, ergomomiska pallar eller helt enkelt en vanlig kontorsstol.

Jag har hört mycket gott om om denna musen:

https://www.inet.se/produkt/6600168/logitech-mx-master-2s-gra...

och det kan vara något att investera i, men det hjälper ju inte mot att jag fortfarande använder pekfingret på högerhanden för att klicka.

Skrivet av candybag:

@Zeedarn: Lite OT, men hur långt upp på ryggen kan du klia dig med hjälp av armen du normalt styr musen med? Jämför med motsatt arm.

Jag känner inte heller av någon musarm, men rörligheten är sämre. Skiljer nog nästan en decimeter för mig i höjdled mellan höger- och vänsterarmen om jag ska klia mig.

Med vänsterhanden, (inte min huvudhand), kan jag klia mig till precis under skuldran. Högerhanden ungefär samma, kanske en centimeter höger upp.

Skrivet av Purrfected:

@MuLLvaD3n: Har du testat aloevera på fingrarna? Eller någon annan kräm för o återfukta och mildra "skadan"?
Det enda du nog kan göra annars är att skaffa en lite längre/större trådlös mus och träna bort "claw greppet", jag kör själv med "palm greppet" och har inga problem med fingrar eller liknande, trots att jag senaste iaf 15 åren suttit minst 8 timmar per dag vid datorn, under något år var det 16-20h per dag.
https://abload.de/img/2rr31oij3ou9.jpg
Om du inte kan träna bort claw greppet skulle jag ändå testa en mus över en längre tid, vet inte vad du har för laptop, men min touchplatta brukar iaf bli varm, får samma effekt på min mobil om jag väl spelar nånting på den, vilket är sällan. När den blir varm så får jag ganska fort obehag i fingertopparna. Även om jag sitter med en mindre usb mus och kör claw greppet är det ingenting jag märker av där.

Jag använder ju inte mus så ofta eftersom att jag alltid är på språng.

Skrivet av GizZm0:

Jag fick stora problem med skuldra/axel efter 5 år med kontorsjobb. Lösningen blev en sådan här:

https://mousetrapper.com/en/mousetrapper-advance-2-0/

Man blir centrerad i sin rörelser och styr denna plattan med pek/lång/ring finger samtidigt.
Var sjukt skeptiskt först men tog max någon timme innan man blev lika snabb som med vanlig mus.

Och alla problem borta

Jag använder en sån här på jobbet ibland men jag tycker mig känna att den känns ungefär samma som en touchplatta. Kanske något bättre.

Jag menar, jag är ju ingen atlet men i så dålig form är jag inte. Jag håller på mycket. Allt ifrån att jag gillar att skruva på min bil till att bygga och snickra när tid finns. Jag har god styrka i händerna och känner inte att jag är svag.

Smärtan är mer en "kronisk" känsla. Fingret känns stelt - nästan lite som växtverk(?) Det är svårt att specificera.

Jag ska den kommande veckan tvinga mig själv till att styra datorn med vänsterhanden. Jag skriver tentor på onsdag/torsdag, så det blir totalt 10 timmar med en penna i handen på två dagar. Jag kommer ganska snabbt känna om det känns bättre.

Jag ska också fortsätta att stretcha och träna handen - men som ni säger, i slutändan handlar det om att det inte är möjligt att sitta och nyttja en del av kroppen på det sättet så många timmar om dagen. Man måste variera händerna och sitt användande.

Fortsätta spruta ut svar i tråden. Jag tror att det är många som har denna typen av problem och om vi kan hjälpa varandra så är ju det skitbra.

//Pontus

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag har hört mycket gott om om denna musen:

https://www.inet.se/produkt/6600168/logitech-mx-master-2s-gra...

och det kan vara något att investera i, men det hjälper ju inte mot att jag fortfarande använder pekfingret på högerhanden för att klicka.

Har ett par såna möss själv och det finns väl egentligen inget som skulle hindra dig från att inte klicka med pekfingret om du inte vill, den har ju tex en tumknapp (nedåt på den stora ytan som ser ut som ett fingerstöd som antagligen skulle gå att använda med lite tillvänjning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Speciellt pekfingret på högerhanden eftersom att det är det fingret jag använder på touchplattan när jag sitter vid datorn.

Pekplattor på bärbara datorer är rena tortyren för mina händer/fingrar/armar. Får kramp i pekfingret som sedan sprider sig till handen och underarmen efter 15-20 minuter. Har inga som helst problem med musarm eller något annat när jag använder en normal mus.

Så skaffa en bekväm mus och plugga in eller använd den lilla "vårtan" om datorn har en sådan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har ett par såna möss själv och det finns väl egentligen inget som skulle hindra dig från att inte klicka med pekfingret om du inte vill, den har ju tex en tumknapp (nedåt på den stora ytan som ser ut som ett fingerstöd som antagligen skulle gå att använda med lite tillvänjning.
https://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/mx_master_logitech_options_1-577x420.png

MX master är en grym arbetsmöss.

Tillbaka till topic.
Jag är 38 år, har använt datorer dagligen i 30. Jag har alltid armbågen på bordet, och jag alltid använder stora möss, så jag vilar hela underarmen när jag använder datorn. Touchplattan hatar jag, och använder den bara när jag absolut måste.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W