Permalänk
Medlem

Laptopladdare med ferritblock

Hellu!
Jag undrar om det är safe att ta bort ferritblocket på laddaren till min laptop? Ett bekvämlighetsproblem då blocket fastnar i saker när jag flyttar datorn.
/Daniel

Permalänk
Medlem

@medion78:
Ja, man kan ta bort dessa om man nu vill det.
Fast är det gjutet/smält (dvs. det är ett helt block som ej går att dela på) fast på kabeln, så finns det risk att man tar sönder kabeln.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Inget lär gå sönder permanent av att du tar bort det men det är ett störningsskydd så har du otur kan nån sak sluta fungera (inte nödvändigtvis datorn)
Svårt att säga vad som kan påverkas men saker som är känsliga för radiosignaler utsätts för mer störningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Ska kika hur det ser ut. Störigt när blocket fastnar i bordskanten varje gång jag drar datorn mot mig..

Permalänk
Medlem

Ferritblocket är lite hängslen till livremmen, laptopen har förstås intern filtrering också. Det är billigt att stoppa dit, och kan ha ett värde i extrema miljöer, så antar att man därmed också gör det ibland. Det hindrar också i teorin kabeln att fungera som antenn för RFI alstrad av datorn.

Du kan hursomhelst lugnt plocka bort det. Möjligen kan det vara en god idé att tänka på att inte ha källor till högfrekvent RF alltför nära laddsladden, t ex mobiltelefon, wifisändare, bluetoothutrustning osv om du gör det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ferritblocket är lite hängslen till livremmen, laptopen har förstås intern filtrering också. Det är billigt att stoppa dit, och kan ha ett värde i extrema miljöer, så antar att man därmed också gör det ibland. Det hindrar också i teorin kabeln att fungera som antenn för RFI alstrad av datorn.

Du kan hursomhelst lugnt plocka bort det. Möjligen kan det vara en god idé att tänka på att inte ha källor till högfrekvent RF alltför nära laddsladden, t ex mobiltelefon, wifisändare, bluetoothutrustning osv om du gör det.

Tack för svar.
Det enda som är i närheten är datorns inbyggda enheter för trådlös kommunikation. Enklast är ju att klippa bort blocket och löda ihop kabeln igen med krympslang och hela konkarongen. Om den är skärmad så kan det ju dock bli komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medion78:

Tack för svar.
Det enda som är i närheten är datorns inbyggda enheter för trådlös kommunikation. Enklast är ju att klippa bort blocket och löda ihop kabeln igen med krympslang och hela konkarongen. Om den är skärmad så kan det ju dock bli komplicerat.

Jag hade nog gett mig på blocket med kniv eller stämjärn för att bli av med plasthöljet, om det var av typen som är pågjuten. Ferritkärnan är spröd, och kan spräckas med ett hammarslag om den inte redan är tvådelad. Men visst, givetvis kan man göra som du föreslår också Skulle gissa på att det är en koaxialkabel med pluspol i kärnan och minuspol i manteln, det brukar vara det.

Det är inte jättesvårt att skarva en koaxkabel heller. Avisolera. Dra tillbaka mantelflätan, klipp bort en stump av kärna + isolering på ena sidan, idén är att du ska få ett litet överskott av mantel. Avisolera kärnans båda ändar och löd ihop. Isolera skarven. Återställ manteln, dra den ena sidans mantel över den andras. Löd skarven. Dra krympslang över alltihopa.

Skulle det visa sig att ferritblocket ändå behövs så finns det lösa snap-on-block att köpa för en spottstyver

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Operationen "avlägsna ferritblock" har gått bra. Skalpell på plasthöljet och ett bestämt nyp med en polygrip fixade biffen.
Än så länge verkar allt funka som det ska och som sagt så går det ju klämma dit ett block om det skulle behövas.
Tack för svar och feedback 🙂