Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Köpte Millicom idag för 20k när lönen kom.
Kommer vara en del indexfonder som måste köpa Millicom nu från 1 december, tack vare att de kommit över en storleksgräns. Har hela mitt innehav i Millicom och har köpt på mig sedan i maj.
Aktien ligger på 340 kr nu men ska upp till minst 420 kr, det verkar alla bedömare vara överens om. Vissa tror t.o.m. att aktien kan nosa på 400 kr redan till nyår.

Är du säker på att den ska upp? Tittade på Q3 rapporten. Bolaget visar negativ tillväxt i omsättning, dessutom betydligt lägre marginaler 2020 än 2019. Vad är framtidsutsikterna för dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Är du säker på att den ska upp? Tittade på Q3 rapporten. Bolaget visar negativ tillväxt i omsättning, dessutom betydligt lägre marginaler 2020 än 2019. Vad är framtidsutsikterna för dem?

Det är ju just detta som gör aktien så attraktiv. 50% rea just nu. När Sydamerika fått ordning på Covid är denna aktien uppe i 700 kr eller blivit uppköpta för ca 600 kr / aktien.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Är du säker på att den ska upp? Tittade på Q3 rapporten. Bolaget visar negativ tillväxt i omsättning, dessutom betydligt lägre marginaler 2020 än 2019. Vad är framtidsutsikterna för dem?

Ja Millicom har tagit en del stryk eftersom deras kunder i första hand är kontantkortskunder som köper sina kontantkort fysiskt i vanliga butiker. Därav nedgången. Med det sagt har de ändå klarat sig bra. Man amorterar dessutom rätt kraftig på sina lån och man har en ny produkt på marknaden, Tigo Money. Som vårt Swish. Den har potential att bli väldigt stor i LATAM. Kommer hur som helst bli en intressant period nu fram till ny år när de nu åter från första december ingår i OMXS Benchmark Index. Aktien handlas till strax under 340 kr idag och kommer ha intressanta 6-18 månader framför sig. I synnerhet om lönsamheten fortsätter och stärks nu när corona kanske är på att faktiskt avta m.h.a. vaccin och utdelning eller återköp kan återinföras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ja Millicom har tagit en del stryk eftersom deras kunder i första hand är kontantkortskunder som köper sina kontantkort fysiskt i vanliga butiker. Därav nedgången. Med det sagt har de ändå klarat sig bra. Man amorterar dessutom rätt kraftig på sina lån och man har en ny produkt på marknaden, Tigo Money. Som vårt Swish. Den har potential att bli väldigt stor i LATAM. Kommer hur som helst bli en intressant period nu fram till ny år när de nu åter från första december ingår i OMXS Benchmark Index. Aktien handlas till strax under 340 kr idag och kommer ha intressanta 6-18 månader framför sig. I synnerhet om lönsamheten fortsätter och stärks nu när corona kanske är på att faktiskt avta m.h.a. vaccin och utdelning eller återköp kan återinföras.

Millicom har också tagit stryk pga att deras intäkter i regel är i lokal valuta som har tagit stryk i pandemin. Har själv ägt en mindre post i bolaget under något år nu men passade på att fyra-femdubbla den i sommar.

Den största nackdelen som jag ser det är att det inte finns en tydlig huvudägare som tar kommando i bolaget och det var ganska stökigt när Kinnevik lämnade bolaget. Hade varit positivt om bolaget fick en större ägare som köpte på sig 10-15 % av bolaget. Ett annat minus är att bolaget har varit ganska högt belånat, men det verkar som att de håller på att få ordning på det.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Palantir?
Efter börsnotering går de extremt starkt. Ja, väldigt volatilt men ändå stark tillväxt.
Vågar man? Vilket pris i så fall anses vara rimlig?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Är det någon som har något tips på en vettig fond för grön energi?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Är det någon som har något tips på en vettig fond för grön energi?

Jag kör på Handelsbanken Hållbar Energi A1. Verkar bra men jag har inte haft den så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Är det någon som har något tips på en vettig fond för grön energi?

Sökte efter detta för något år sedan men hittade inget intressant, så det blev aktier i Soltech istället.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Är det någon som har något tips på en vettig fond för grön energi?

Även Proethos borde funka, de satsar på grön energi och green tech för t.ex. energieffektivisering och hållbart samhälle.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/953015/proethos-f...

https://proethos.se/

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Tänkte flytta sparkontot från swedbank till någon bank som faktiskt erbjuder sparränta. Vad är der bästa alternativet om man inte vill binda upp?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Kan vi släppa bitcoin samtalen?
Tråden handlar om investering. Bitcoin skapar inget mervärde, producerar ingen vara eller tjänst. Alltså räknas inte bitcoin som investering per definition. Gamling ja. Investering nej.

Nu är merparten av forumets deltagare tillräckligt kloka för att fatta det. Sedan finns det andra som kan skrika sig hes på att jorden är platt. Det får stå för dem. Så snälla ni, släpp bitcoin tjafset. Låt folk tro det de vill, när de inte är mottagliga till fakta och argument.

Om man tror att blockchain inte kan/kommer bidra med något av värde i framtiden överhuvudtaget så betyder det att man inte förstått alls. Så innan du kommer och dumförklarar de som ser att blockchain har potential att fortsätta utvecklas till något med fundamentalt värde i sin funktionalitet. Det är lite som att säga att det inte finns värde i banker som lånar ut pengar, eller jurister som skriver avtal eller i PayPal som gör transaktioner av valutor. Alla tre några av de mest basala funktionerna på exempelvis Ethereum. Sedan icke att förglömma värdet man kan anse att ett decentraliserat nätverk har överlag.

Inget värde eller tjänst - decentraliserade appar använder ETH för att kunna köra. Om/när dessa blir fler och mer praktiska att använda så kommer ETH fortfarande vara det som krävs för att kunna köra apparna på nätverket. Appen kommer tillhandahålla en tjänst som kräver ETH för att köra. Du har ETH, du har något någon annan vill ha -> VÄRDE.

Finns mycket sköjerier när det kommer till blockchain men om man sätter sig in i tekniken så finns det mycket väldigt avancerad teknik bakom. Läs några rader om uppdateringen som kommer till Ethereum det närmsta dygnet exempelvis.

Ska inte "förpesta" tråden mer nu men kände att vad som helst inte kan gå förbi obemärkt. Om vi ska vara helt ärliga är väldigt många investeringar på börsen också att klassa som "gambling". Tesla som är värderat i höjd med Toyota som faktiskt leverarar 20-30x fler bilar per år i dagsläget exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Om man tror att blockchain inte kan/kommer bidra med något av värde i framtiden överhuvudtaget så betyder det att man inte förstått alls. Så innan du kommer och dumförklarar de som ser att blockchain har potential att fortsätta utvecklas till något med fundamentalt värde i sin funktionalitet. Det är lite som att säga att det inte finns värde i banker som lånar ut pengar, eller jurister som skriver avtal eller i PayPal som gör transaktioner av valutor. Alla tre några av de mest basala funktionerna på exempelvis Ethereum. Sedan icke att förglömma värdet man kan anse att ett decentraliserat nätverk har överlag.

Finns mycket sköjerier när det kommer till blockchain men om man sätter sig in i tekniken så finns det mycket väldigt avancerad teknik bakom. Läs några rader om uppdateringen som kommer till Ethereum det närmsta dygnet exempelvis.

En läskunnig ser direkt att jag påpekade att bitcoin (och för den delen andra cryptovalutor) inte skapar mervärde. En läskunnig bör inse att jag har aldrig kritiserar blockchain som ett tekniskt instrument.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

En läskunnig ser direkt att jag påpekade att bitcoin (och för den delen andra cryptovalutor) inte skapar mervärde. En läskunnig bör inse att jag har aldrig kritiserar blockchain som ett tekniskt instrument.

Om exempelvis en decentraliserad app på Ethereum konkurrerar ut en "gammelbank" när det kommer till en viss tjänst har väl denna producerat den tjänsten?

Om det går att skriva ett kontrakt på blockchain för 200 kronor har väl den tjänsten potentiellt sett konkurrerat ut en gubbe i kostym någonstans?

Eller är inte det "tjänster"?

Är läskunnig förövrigt. Finns ingen anledning att vara otrevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

En läskunnig ser direkt att jag påpekade att bitcoin (och för den delen andra cryptovalutor) inte skapar mervärde. En läskunnig bör inse att jag har aldrig kritiserar blockchain som ett tekniskt instrument.

Missförstår jag eller är inte det här det gammla "Ja till blockchain, nej till cryptovalutor" argumentet? Dvs vad gammelmedia motvilligt började dra till med runt 2015-16 när de till slut behövde ge med sig lite, trotts att argumentet totalt saknar grepp i verkligheten. Mig veterligen kan man inte ha det ena utan det andra, men kanske något genombrott har skett under åren som jag inte uppmärksammat.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Missförstår jag eller är inte det här det gammla "Ja till blockchain, nej till cryptovalutor" argumentet? Dvs vad gammelmedia motvilligt började dra till med runt 2015-16 när de till slut behövde ge med sig lite, trotts att argumentet totalt saknar grepp i verkligheten. Mig veterligen kan man inte ha det ena utan det andra, men kanske något genombrott har skett under åren som jag inte uppmärksammat.

Det stämmer, det går inte att separera bitcoin från blockkedjan. Bitcoins underliggande datastruktur är merkle träd, git använder också merkle träd. Git är därför en "blockkedja". Det har haft användningsområden länge och det är därför inte varför folk har fått upp ögonen för bitcoin. Det går inte att ta bort bitcoin från ekvationen, då har du bara kvar datastrukturen. Du behöver bitcoin för att kunna ha kvar de spelteoretiska bitarna som krävs för att helheten ska fungera. bitcoin fungerar bl.a. som belöning för när du gör kedjan längre (och därmed starkare) för att på så sätt lösa double spend problemet. Det fungerar också som antispam eftersom det kostar att inkludera dina transaktioner. Det uppfyller också ett syfte för att begränsa den totala mängden bitcoin som kan finnas och det har påverkan på hela den ekonomiska biten. Blockkedjan utan en valuta är något som konsulter försöker sälja, men ingen vet vad de egentligen säljer eller vem kunden är.

Permalänk
Medlem

Embracer och sbb sinch evo är nog alla bra på sikt. Embracer gjorde en galet många förvärv i rapporten å gått ner pågrund av rotationen till gröna akiter köp läge! Ökade på hårt vid 180 och ökade yttliggare på 160. Annars tycker jag plejd och veeoner är intressant inget jag äger men kommer nog göra det snart.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Har börjat å sparat i Tin ny teknik och deras world tech fonden dem killar är väldigt duktiga och fått många fina tips där.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

En fråga om amerikanska aktier via KF. Jag köpte aktier i ett amerikanskt bolag via KF vid två olika tillfällen. Nu har aktien stigit med cirka 11 och 14 usd (de två tillfällena x 10) sedan dess men min totala summa i vinst stämmer inte alls med vad jag kan räkna det till. Det visar cirka 300 kr i vinst i innehavlistan (avanza) men jag räknar det till ca 1200 kr. Visar Avanza totalen efter alla avgifter och sånt eller vad?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

En fråga om amerikanska aktier via KF. Jag köpte aktier i ett amerikanskt bolag via KF vid två olika tillfällen. Nu har aktien stigit med cirka 10 usd sedan dess men min totala summa i vinst stämmer inte alls med vad jag kan räkna det till. Det visar cirka 300 kr i vinst i innehavlistan (avanza) men jag räknar det till ca 2000 kr. Visar Avanza totalen efter alla avgifter och sånt eller vad? Och 1700 i skatt och avgifter kan ju ändå inte stämma.

Har du räknat med courtage för köp och sälj, förvaltningsavgift och 30% vinstskatt vid försäljning?
Svårt att räkna på när du säger att en aktie stigit 10 USD, det kan vara 0,01% eller 200% beroende på aktie. Sen att du relaterar det till en total vinst gör det ännu besvärligare då 2000 kronor kan vara hur mycket eller lite som helst procentuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Har du räknat med courtage för köp och sälj, förvaltningsavgift och 30% vinstskatt vid försäljning?
Svårt att räkna på när du säger att en aktie stigit 10 USD, det kan vara 0,01% eller 200% beroende på aktie. Sen att du relaterar det till en total vinst gör det ännu besvärligare då 2000 kronor kan vara hur mycket eller lite som helst procentuellt.

Jag räknade fel lite. Jag köpte 10 aktier för 91 USD st, Sen 10 st för 88 USD st. Nu ligger kursen på 102. En ökning på 110 USD och 140 USD för min del. Det blir 250 USD som i dagsläget är 2100 kr. Men Avanza visar "Sedan köp" +323 kr och +1.85% Vad är det jag missar?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Zidious G:

Jag räknade fel lite. Jag köpte 10 aktier för 91 USD st, Sen 10 st för 88 USD st. Nu ligger kursen på 102. En ökning på 110 USD och 140 USD för min del. Det blir 250 USD som i dagsläget är 2100 kr. Men Avanza visar "Sedan köp" +323 kr och +1.85% Vad är det jag missar?

Valutaeffekten? Kanske inte besvarar frågan helt men delvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillocop:

Valutaeffekten? Kanske inte besvarar frågan helt men delvis.

Nvm, missade att KF också är schablon

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillocop:

Valutaeffekten? Kanske inte besvarar frågan helt men delvis.

Det kan det vara lite, men jag köpte aktierna för några månader sedan, typ september. Dollarn har inte sjunkit så pass mycket sedan dess.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag räknade fel lite. Jag köpte 10 aktier för 91 USD st, Sen 10 st för 88 USD st. Nu ligger kursen på 102. En ökning på 110 USD och 140 USD för min del. Det blir 250 USD som i dagsläget är 2100 kr. Men Avanza visar "Sedan köp" +323 kr och +1.85% Vad är det jag missar?

Låter som de visar fel av någon anledning.
Men du är upp 250$ / 14%.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag räknade fel lite. Jag köpte 10 aktier för 91 USD st, Sen 10 st för 88 USD st. Nu ligger kursen på 102. En ökning på 110 USD och 140 USD för min del. Det blir 250 USD som i dagsläget är 2100 kr. Men Avanza visar "Sedan köp" +323 kr och +1.85% Vad är det jag missar?

Jag gissar också på växelkursen. Kolla vad dollarn stod i vid båda köptillfällen och jämför med dagens eller ännu bättre kolla upp exakta siffror i notorna.

I september var det ungefär 1 sek ~ 0,11 dollar och nu är det 1 sek ~ 0,12 dollar. Det är typ 9-10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag gissar också på växelkursen. Kolla vad dollarn stod i vid båda köptillfällen och jämför med dagens eller ännu bättre kolla upp exakta siffror i notorna.

Kollade nu, den stod på 9,3 och nu 8,5. Ingen gigantisk skillnad.

Skrivet av Gainsgoblin:

och courtage, det är småköp på en utländsk marknad. Räknar avanza efter skatt på KF är det också 75 USD i skatt även om det känns väldigt konstigt att visa det redan på KF då man ofta kan kvitta mot förluster.

Aha, är det en slags standardskatt på 75 USD oavsett köp? Det kan ju förklara en del i så fall.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Kollade nu, den stod på 9,3 och nu 8,5. Ingen gigantisk skillnad.

Det är på hela summan inte bara vinsten.

Citat:

Aha, är det en slags standardskatt på 75 USD oavsett köp? Det kan ju förklara en del i så fall.

Nej KF fungerar som ett ISK, det finns skillnader men de är inte väsentliga här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag räknade fel lite. Jag köpte 10 aktier för 91 USD st, Sen 10 st för 88 USD st. Nu ligger kursen på 102. En ökning på 110 USD och 140 USD för min del. Det blir 250 USD som i dagsläget är 2100 kr. Men Avanza visar "Sedan köp" +323 kr och +1.85% Vad är det jag missar?

Skrivet av Zidious G:

Kollade nu, den stod på 9,3 och nu 8,5. Ingen gigantisk skillnad.

Aha, är det en slags standardskatt på 75 USD oavsett köp? Det kan ju förklara en del i så fall.

Med andra ord, du köpte 10 aktier för 10*91*9,3=8463 kr och 10 aktier för 10*88*9,3=8184 kr, summa 16647 kr. Nu har du 20 aktier som är värda 20*102*8,5=17340. Skillnaden är alltså 17340-16647=693 kr eller ca 4%, alla siffror exklusive courtage.

Det du kallar för "ingen gigantisk skillnad" är ungefär -9% och den skillnaden har ätit upp det mesta av din vinst.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Med andra ord, du köpte 10 aktier för 10*91*9,3=8463 kr och 10 aktier för 10*88*9,3=8184 kr, summa 16647 kr. Nu har du 20 aktier som är värda 20*102*8,5=17340. Skillnaden är alltså 17340-16647=693 kr eller ca 4%, alla siffror exklusive courtage.

Det du kallar för "ingen gigantisk skillnad" är ungefär -9% och den skillnaden har ätit upp det mesta av din vinst.

Ahaaa, där har vi det. Tänkte inte på vilken skillnad det gjorde. Tack allihop för svaren.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Tänkte flytta sparkontot från swedbank till någon bank som faktiskt erbjuder sparränta. Vad är der bästa alternativet om man inte vill binda upp?

sevenday, 0,85% fria uttag. finns säkert andra institut med liknande ränta, men denna kan jag rekommendera.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"