Amplifi Alien finns nu att köpa i Europa/EU!

Permalänk
Inaktiv

Amplifi Alien finns nu att köpa i Europa/EU!

I lager, äntligen, efter ett par månader av "out of stock".

https://eu.store.ui.com/collections/amplifi/products/amplifi-...

Kan ha funnits ett tag - jag hade bett Unifiquis väbb-affär att skicka epost när Älgen kom tillbaks i lager igen och fick aldrig något. Så nu ikväll fick jag för mig att kolla manuellt, och då fanns den - nu upplagd under ett nytt varunummer... lol Den gamla finns kvar - fortfarande "out of stock"... *suck*

Tjajaj - ivärldsproblem!

I vilket fall, jag beordrade en med en gång. Tröttnade på att vänta på den "ultimata" wifi-routern som har allt jag vill ha, inkl 6GHz frekvensband och 4+ portar med 10Gbit ethernet - finns ju typ noll intresse från datorbranschen att gå över till 10Gbit, så då glömmer jag den tanken. Min uppkoppling är ju inte ens 1Gbit och jag flyttar sällan eller ens aldrig stora mängder data mellan datorer ändå, så det får vänta helt enkelt.

Routern har ju ändå det man vill ha, inkl 8x8 MU-MIMO, OFDMA, dedikerad backhaul för väv-nätverk, och...intern nätdel! Mums! LCD tryckskärm på fronten är en snygg och spännande bonus dessutom.

Ganska dyrt i slutändan även med gratis frakt dock, priset på väbbsidan är EX mums! Vet inte om det rent korrekt är lagligt - priser ska ju enligt svensk lag inkludera om produkten är riktad mot privatpersoner, och det får man väl säga att så är fallet... Blir väl en teoretisk tankenöt att knäcka, då väbbsidan är utländsk och anger priser i euro. I vilket fall, inga wifi6 routers är ju direkt gratis, och få om ens någon annan är så ren och snygg i formgivningen som Älgen här.

Så jag bet helt enkelt i det sura äpplet. Får se när den dyker upp, ska bli väldigt spännande! Dags att pensionera min gamla Apple Time Capsule från 2011; den har fungerat skrämmande bra rent utsagt på det stora hela. Aldrig strulat, hängt eller så när den är i drift; haft lite problem några gånger att logga in i den då den inte har ett traditionellt IP/väbb-gränssnitt, men det har alltid gått att lösa. Att den varit så förbaskat stabil är dess främsta egenskap, plus mycket bra wifi-N prestanda. Trippelström radio, mums! Men den är ju gammal och trött nu och kan ju faktiskt dö när som helst. Så det här blir bra, hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Bluetooth högtalarna får konkurrens om designen...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Varit sugen på den, o såg att de var bra pris...fast de var ju utan moms, fan också

Permalänk

Beställde en igår, skickades även igår. Intressant att testa, wifi strular på gamla routern..............

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Förbereder en liten artikel om Ubitiquiti Amplifi Alieninini senare, unboxing och lite första intryck. Om någon har några speciella frågor om den så går det bra att ställa dem i Amplifi Alien-tråden i nätverksforumet!

När kommer artikeln? är ruskigt sugen på denna!

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zibbit:

När kommer artikeln? är ruskigt sugen på denna!

Ha! Glömde faktiskt bort det.

Tänkte först låta det gå lite tid, så man fick någon grundläggande uppfattning om hurpass bra maskineriet i den funkar, att den är stabil och så. Sedan hoppades jag någon skulle komma med några frågor eller förslag på saker jag skulle kunna prova köra på den, men ingen gjorde det, och eftersom jag själv inte kan så mycket om nätverk och test av routers med mera så blev det inte av att jag skrev ihop någonting.

Dock! Nu har jag ju haft enheten i ett par veckor och lite har man ju lärt sig (vid helt vardaglig användning, bör tilläggas). Skriver alltså ihop mina intryck här nedan:

Förpackningen är mycket påkostad, märks att enheten är konsumentinriktad (snarare än mot företag), för det är ganska mycket bling här. Allt tryck är mycket glassigt och fint, och den inre boxens topp stängd med magneter. Känns lyxigt med en sådan detalj, men så har man ju betalat pengar för det också... (Plus att sånt försvårar pappersåtervinning.)

Här är hela innehållet i förpackningen uppradat. Själva routern kommer som synes svept i Apple-lik tunn skyddande cellofan eller något dylikt. Man får med nätkabel, en rätt snygg sådan faktiskt måste tillstås, samt en mycket lågprofil ethernetkabel, snabbstartguide på två små pappersbitar, samt ett utvikbart garantidokument fastlimmad i en liten plastpåse helt i botten på lådan. Båda kablarna hålls vid leverans ihoprullade av schyssta, finurligt formgivna kardborreband. Tror inte ethernetkabeln är skärmad dock, även om ethernetjacken är det (vilket jag kände av när jag skulle plugga i mina egna skärmade kablar, och krypströmmar brände till som satan när jag kom åt skärmplåten på routern och metallskärmen på sladdens kontakt på samma gång... Uck! Tjajaj, ivärldsproblem!

På baksidan ser man de fyra LAN-jacken, samt små ventilationshål. Det sitter även en intern, vad som numera kommit att kallas semipassiv fläkt i enheten som går igång om tempen blir för hög, dvs lite över 60 grader. En temp som enheten håller nästan ur box, då den planar ut just under 60 grader i driftstemp utan att i stort sett göra någonting. Skalet till enheten, förutom runt ethernetjacken, är i plast, för WIFI-signalstyrkans skull får man ju anta.

Nätkabelanslutningen och WAN-jacket sitter undertill - en lite onödigt knölig placering. Detsamma kan sägas om världens minsta och mest svåråtkomliga reset-knapp! Och ingen fysisk strömbrytare heller, feh. Om man som jag har routern placerad i en string-hylla med alla LAN-kablar strömmandes ut åt sidan av bokhyllan blir det väldigt knöligt att plugga i eller ur sladdar i alla de här anslutningarna. Men det är ju mitt eget val. Nog för att saker och ting kunde varit bättre placerat tycker då jag iallafall... Och strömbrytare och bekvämt åtkomliga resetknappar bör också vara standard tycker man, lite tjyvens att utesluta sånt på en så här dyr produkt. (Helt klart i Apple-anda dock... De ville väl hålla stilen antar jag.)

Vad som dock inte är särskilt Apple är den 360 grader fulltäckande LED-listen som sitter helt i botten på enheten, och vid drift lyser Aliens-igt grönt. Man kunde gjort listen full RGB för att visa routerns status på håll med ett enkelt ögonkast, men så finurliga var vi inte tyvärr.

Vad man inte ser på de här bilderna är exakt hur skarp och fin skärmen faktiskt är! Den ser ganska luddig och grönmurrig ut på Googles fett komprimerade bilder (ser inte jättebra ut på original-kamerabilderna heller faktiskt - kanske pga konstiga ljusförhållanden), men den är i realiteten väldigt skarp och fin med riktigt hög DPI. Dock måste man läsa av skärmen på rätt nära håll på grund av detta - en del text är rätt jäkla liten...! Kanske om man var ung och hade friska, nypolerade ögon! Men när man är medelålders krävs det att man lutar sig in och plirar lite. Slutsats: man kan inte få precis allt.

Kan även tilläggas att skärmen har haptisk återkoppling - dvs en vibration som gör att man ska känna fingerberöringarna som en knapptryckning. Simulationen är dock rätt klen, man hör vibrationen från solenoiden som skapar effekten mer än man känner den... En jättekul detalj för prylnördar som mig själv, men lite plojig skulle nog en normal människa säga.

Första bilden är vad som visas vid strömpåslag. Efter routern bootat upp ber den om att parkopplas med sin app - bild två. Noteras bör att appen inte heter exakt samma på Apples App Store som vad som visas på displayen... Gör att det blir lite av ett famlande att hitta rätt, då Ubiquiti har flera appar på App Store. Klantigt! lol

Bild tre och fyra: här skar det sig för mig första gången jag startade processen. Appen hittade min router, men direkt så tappade den sedan kontakten och ville bara visa "no internet" på routerns skärm, och appen kunde inte heller nå routern. Okänt varför.

Tjorvade en hel del på grund av detta (och svor friskt) Dock hade routern på något sätt öppnat ett chrome-fönster helt av sig självt på något magiskt sätt jag inte begriper som gav tillgång till inställningsmenyerna, och den vägen kunde jag stänga av DHCP-servern i routern (mitt kabelmodem sköter om den biten just nu) och sätta min Alieninini i brygg-läge istället. Med ens kunde telefonens app hitta routern igen, och jag kunde sedan enkelt slutföra konfigureringsprocessen, inkluderande uppdatering av den fasta mjukvaran, vilket också gick ganska raskt och helt utan vidare mankel.

Under uppdatering animerar hela skärmen snyggt. Syns tyvärr inte på bild!

Har inte kunnat titta på eventuella brandväggsinställningar, QoS eller internet-plugandpray, då den ju kör i bryggläge, och då verkar sånt inte alls visas. Jag antar och utgår ifrån att iallafall de två förstnämnda av dessa funktioner faktiskt existerar, dock! Vore bra märkligt annars.

Mitt hemnätverk är inte så märkvärdigt, jag har min spel-PC och mitt Sonos högtalarsystem kopplat till ett av jacken på baksidan. Trådad ethernet-prestanda testades med min spel-PC körandes Windows 10, och WIFI 6-prestanda via min nya iPhone 12 Pro Max. "Gammeldags" WIFI 5 testades med min Apple Macbook Pro från 2018. Ethernet-prestandan maxar nästan ut den teoretiska hastigheten mitt bredband ska ha (600Mbit/s DOCSIS 3.0 från ComHem); jag har fått som mest dryga 595Mbit/s från Bredbandskollen. WIFI 6-prestandan ligger på samma (ruggiga!) 595Mbit/s som mest (varierar såklart med tiden på dagen och alla mina grannars aktiviteter på deras femtielva WIFI-nätverk jag kan se), och WIFI 5 på mer beskedliga strax under 370Mbit/s.

Detta utan att mickla någonting med positioneringen av mina enheter osv, speciellt macbooken ligger säkert inte idealiskt till, men jag är för lat för att flytta den. Klarar jag mig inte på 370 knyck, ja då får jag väl gå under då!

Det är trevligt att titta på routerns grafiska representation av dataöverföringen som pågår, den uppdaterar konstant grafen i realtid med separata kurvor för in och utdata, och uppdateringarna är raska och mjuka. Den där quadcore-SoCn som enheten har ska väl göra någonting antar jag! Huvudskärmen visar förutom denna graf även en digital klocka, samt en generell kvalitetsmätare för WIFI-förhållandena (verkar uppdateras cirka en gång i timmen) och en lista över anslutna WIFI-enheter.

Det finns även en inbyggd hastighetstest vilken man också kan nå enkelt från huvudskärmen, som är precis som alla andra hastighetstester på nätet, förutom att den inte säger bestämt vilken server man testar mot - det är okänt. Har bara använt den en gång, och det måste vara någon relativt lokal server, då pingen blev 10ms. Hastigheten blev 532.5Mbit/s nedströms och 55.8Mbit/s uppströms, så inte så illa det heller.

Längst ned på huvudskärmen finns sifferindikatorer för enhetens interna temperatur, CPU-belastning samt minnesanvändning, och även en knapp för inställningsmenyn, där man kan ändra intensitet på LED-listen (från helt av till...VÄLDIGT grönt!), ljusstyrka på skärmens bakgrundsbelysning, samt ljudnivå på den interna högtalaren jag först inte ens visste fanns och som man även nästan aldrig hör av. Höll på att ramla ur stolen av överraskning första gången den brölade ut en burkig truddilutt, haha. En skum detalj är att om man går in på skärmen där man reglerar ljus och ljudstyrka så börjar processortemperaturen stiga snabbt, utan att man gör något. Fläkten går då igång, men tempen kryper ändå så sakterliga upp till cirkus 65 grader. Förmodligen någon glömd busy-loop som håller igång en eller flera processorkärnor, gissningsvis...

Min Alieninini har nu en upp-tid på dryga två veckor (visas även det på inställningsskärmarna), och det har inte varit några som helst problem under den perioden. Enheten har fungerat helt klanderfritt, jag har inte behövt vare sig strömbrytare eller lättåtkomlig resetknapp! Får hoppas det fortsätter så. En lite dum grej med en såpass här dyr och "smart" router dock är att jag har inte hittat något sätt att bannlysa en viss wifi-enhet från att ansluta. Typ snyltande grannar eller dylikt. Anslutna enheter visas, både i routerns egen skärm och i Ubiquitis app, men man kan inte göra något med/mot dem. En klar miss!

Värre är att man kan inte stänga av gäst-wifinätverket heller! Eller, jag har inte hittat något sätt att göra det på iallafall. Satte ett superlångt och krångligt lösenord till det, antar att det räcker.

Om det är någon som har några övriga undringar så går det bra att ställa frågor såklart. Jag kanske inte kan svara på dem om det är något mer avancerat, men jag ska försöka.

v2.0: fixade bildlänkar + bonusbild! v1.0: Ordval...
Permalänk
Inaktiv

Ahlgrens bilar gör cameo i några av bilderna för övrigt...

Permalänk
Medlem

Fan va gött!
Detta ska det gottas ner i efter jobbet 😁

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att läsa lite djupare senare.
Men inga av bilderna syns

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI | AMD Ryzen 9 7900X | ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming | 32GB Corsair Vengeance RGB DDR5 6000MHz | Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD + 2TB SSD | Corsair HX1200 V2 | Corsair H150i Elite Capellix | Lian Li PC-O11 Dynamic XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Ha! Glömde faktiskt bort det.

Tänkte först låta det gå lite tid, så man fick någon grundläggande uppfattning om hurpass bra maskineriet i den funkar, att den är stabil och så. Sedan hoppades jag någon skulle komma med några frågor eller förslag på saker jag skulle kunna prova köra på den, men ingen gjorde det, och eftersom jag själv inte kan så mycket om nätverk och test av routers med mera så blev det inte av att jag skrev ihop någonting.

Dock! Nu har jag ju haft enheten i ett par veckor och lite har man ju lärt sig (vid helt vardaglig användning, bör tilläggas). Skriver alltså ihop mina intryck här nedan:

Förpackningen är mycket påkostad, märks att enheten är konsumentinriktad (snarare än mot företag), för det är ganska mycket bling här. Allt tryck är mycket glassigt och fint, och den inre boxens topp stängd med magneter. Känns lyxigt med en sådan detalj, men så har man ju betalat pengar för det också... (Plus att sånt försvårar pappersåtervinning.)

https://lh3.googleusercontent.com/N8vQpjn-UDs4LQ1Y5wADzn3JH-7IQ-z608oHbD3lmVumVawFkMJujoZxPzOQPO07jgPa8jZLmha-d6DW8DnUUrciPmXkwxrR4boB79KZAZZtvS6qQDyUZfsnzBd770zMDPFb4_El8Us1Yj9FHNK_SgbmsX9fEoQvf08E3edXiEKdSIR9hNHGmypRaZpZpYKmJF_nLLUmzi8Nv8eYVBNW7ontGTMe-vpw5wv3PCC0auXKL6pDRaQPDOB-7k2kUJeR_zOAJgBBBSLBH0eJRRZZTNEDuyTqKs6lFhFIoU-UTeTlMnMZyjs6oWtrojFqMf8i6zvUPHIousS7vPgcKZa-wuELnTcVsM5kYjKTcbI8JVAAHEwGm3JrDybx0qdV_LR59DYwj9mDXJA50XngtBvStxNc2kbZyB1aL7UhamKg40hl4XZU77bcirsq4SX-vNJjl92G3K945Ho_KY-ZNZx15289_XEBYJRIn5mZArZ9aLBbcluxSSRm2-8ovmIDzBcYJGBJr1HLlwKnDxN2vq9fnOfvMxa1mTqaaLsD1ra8esLC8e-H6BhEL2cMGwKM46IZF1347H-X8sZRhG3hvcRZy_xsXWfFj9feji4IdMBHExXUiGHmQmcTpUX8nyn88L1683ENKGGVp24b3G0CtbS_qI59KjGKiluRugI39YkDqKQsnD-P8ppgPx6JsRxK-A=w938-h1250-no?authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/a2iHsuzR0-6u8aptGBXKNEQrmC7yrvENJBBxW1F7Mndy11KgcryFEN6AWnJRpsc5cO7TOZK2yG6T2BzGXy6m3ymaacALrXMA_gVpRLUR4BD_C94It1T5hvCfl7k41fxyYZ114ypYs-xiK1w9aIEvf-eK85ZtGkX0PkiZ1DGSg-xvdNz3BJFPbMT8HGxJmrwLzZCzyQSs4-g-r_8HjsBi9NgLtbBgN6CsDJHRBbTCeNin1vE0fYmnfQ5JPYVotOX9CE301RSBQXmi_wi6b-WVBJMTDdH0Is2abeIjPJxsmupdUvH2WO0kxhF4h2bsU-erjSWUvXN5MoHqxyQOS_TKwDh2eTsdkTAdzr962KNxYIhRrVzW4LBbvnR95cPbjAytWd504qnBEveUAoRgBbZ9bIej9CmU_thT0lmSN0xLI4ptEMnytpoUGZaoPfzpSu4E7_f9aY-SZobMzRe7eJAVyLA23oIvWRvjshciuTTrUktayCY89045Hoyx5xHJIyjYnSQBLw3fr5X2AD_KVCMUkSd8WgaWXgV-7xZcsDDSLqcMDLklnNWeOtCA3rWjxrwOKL7TiiDltY1QeXTNuNqfPtVV6w5htQNLQvDoa-w87IFFHJAqVWuspTCCvO31W7rP6yZ02sMjPtgjpxBOVA6R5ZMYHd0lqLW23nf4tYRbpymh0dlMGKr37KraPkxGqA=w938-h1250-no?authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/KwSqclyd8CDDFEla-QB9RBoukgZl-4IG_wrWhLBjHl_CWFlBXz5jkkgKL1FllXk29Sa7g9OfOh5Tp72SsKgM8P773oTvk5QpuyyDcN7d0zIysN5rI1y4ji5nDX5UET6TqYZDR04U83Q1kNhY4lS3zBjV7fMOtd37UlFn1Xex3XG-DBfMfXOgNsmkkO_OFJCBgedL8RRJR1S4l-xJaxYkKeeAVqEt76MmHdwb7_acNG_vEQawLiWz257ObP9bKJpLT6Gpl0d5J7zYLy-viOTE2V4xprYNCspvi-m4ufHlRkP007mk7AaWiGW4DjkE5F7fMQE4YmQFywLS9cZil5qr4OxCF84Fdv5l2fqtQM-wp-5XPWPf5IdiDmWbW38o_bqni6Ep-oO4aMfk7We7GleBF0P050UjTJoGiHo97V57aO4nADCfacp4XJFrk8UV4Nd-j4P02ozITlf96iL8uEP0jc9zEOMQfoaN9amQQF5C-4txdu1bNVa1Vmn_8QZ4Et4s5UgVSXjHS3J9GJaUfBAVQNj6KJguim0gEMFMWL_InXj0oX7l7xaI-PDMmK7wamfsnHag4ATdQL3DgZ2-X8z_N3rfkGww145yeIDfD_EV-4m5IbObjWTrPBsgKCo6YgCLw3e19dusanDTy5eZvWtLPoM9nOM9ojGEIr4Hvs2Y2iPTOMfAycW6Qxx7tEEA6Q=w938-h1250-no?authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/YdNGw-ygfz3DiY0jh3RpWDtLwOo6A1XTLQ8Ht1A4UrHXOfqkjcBbL1Z1m7fKHAPypO4_FwVW_ykuVLgMx-hGrwsnsK0AD4-5dCxIlFpS-8BiTfR2_DIr7rkevoj36t4_q--2J0OhKzaRJi5CzaOGBDGumEjwo0ihdIZp-qyYlFpcWrY7DZxz4XHC-gLBoPijVXZuSJAPx9SSLTotKNsers_-sbd02aeDMd_3pS-CYimgNAyenEr1CF-qnEMRyOult5EWC3DBQ9VbVQq-Lw28vU8FYN_4x9nUDZi96JejRt_anJvsRKx4GlD4Q6Kfpq4dYAXW5zgXecWAQddjJLC569qUYr1rFuCQs_knl7WiFhT2TownD_Oe0KMGvw7GupNLAW0O7MrDBash59zjEW-7j94FEe5rpj8damqVqKDCWXWtkHAf94vuKfJlt6v9yygqWX3m1Xi2OQ-JFSs6jlI5cehrx1rOKxeU1IQr4cbh5lt7hKw7cALtWzgb3fwAJLSsyLziQSz-lHByRiWKLsFjn4y6nYmXX6G8F1cr7zPqVStJf2miD33ybs1obAVU-tDQCB1rdQ_VQuR00Bg08KtXggQaUO4IKoDeRH-ZSk1qvCtDPM25qVSOn6wJhtwCQ_3ndPJJsrnxtqhpoFnbpuUS06_UOCgd1Rukeg0-fOxDXCL7IxwW1ZcNhzZo7rr5eA=w938-h1250-no?authuser=0

Här är hela innehållet i förpackningen uppradat. Själva routern kommer som synes svept i Apple-lik tunn skyddande cellofan eller något dylikt. Man får med nätkabel, en rätt snygg sådan faktiskt måste tillstås, samt en mycket lågprofil ethernetkabel, snabbstartguide på två små pappersbitar, samt ett utvikbart garantidokument fastlimmad i en liten plastpåse helt i botten på lådan. Båda kablarna hålls vid leverans ihoprullade av schyssta, finurligt formgivna kardborreband. Tror inte ethernetkabeln är skärmad dock, även om ethernetjacken är det (vilket jag kände av när jag skulle plugga i mina egna skärmade kablar, och krypströmmar brände till som satan när jag kom åt skärmplåten på routern och metallskärmen på sladdens kontakt på samma gång... Uck! Tjajaj, ivärldsproblem!

https://lh3.googleusercontent.com/NaR-65B6anYv6FcPfqXX2kcZ-002dF8urwVKvycHQCYLwcx84abwLpTCx-zffdvtybMykkx6qxj4fFYyBD6Q2XMR_ZNqD2-YX4cvN-2dia8e0c1lYRIuCN3wIn-1kduhNbKW3AXai1Uwnjnadc_0_GpwIp4VNWPYlB6dx3kw4SPMmHEJqktjCLAHPK6lX6b_WV7awC9332B7UZiRNn-V4uKEXVPltMlHN_vPfXa2q5XFdrZiVscUvlj5Pgs58Z_cAaL7Hps6M22R93qcwIvKIfwlLHRmtBNqJBLz3rXNij3kiG9gslumqPyibgVja6bpPsd6_hP3qncWT1-BdvQienQmrmGQI2A_KtusTugZjjCa9RYiH8hKn497PJk9Y8tASHhkOZQ6Glvw-Q7PvSjN0UzmlE7f3cO1twxYa9UNMdXSLDtyaBnw4gHCXMmWj6VFLZF44Lr3GcEXUhoY8_ex3d--g918PMTzgMKRAlJFeSdNy0SgC-p5CTmKalXoQED4FSHCH589A1XL2d0Cg-jeidwOnU3s6NArtRHubo9R06eCjNivt-BIUY3L0-kTcvx9_q2u3sBSD_yL36DU_dxJGMHKnyn-Uc52GfcFfQzkkkd-yBQA6FJoZ2wu789Zl_jnY3yGB_q6szmXa5SToPd8Yd89lCkK-dYWBfyFd9YMgJyZs8Xb5k76YdHAwZwQCA=w938-h1250-no?authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/yzQzUHfUhMBR0sYN3-K4XA8Bz94Jwj3olWEQ5eO4FIE7QNm9uXVBSmHmo8DYgV0aS_XY2MQyh_46ySqsm3qYqHepe5kAKs5uaq84djBCtEk02g8MM0yVQdzkaAOjuMgTuVmTsZwnHEOL23tynYuY3obboTuFWEUpETDH4yRHv9xAXkyxCI3q6cOZxI7y82gkXlTZ9JCV6G6RJP2qev9GlhgmMrDAKKS_rUCxCosrp_IObUSYm1QArTEmMOo7uYa3sALeGjkd4vBAIRkKx7BMEQMUq3o6MAMyb5DxsTKQafkLMcxFsj1ClLJpdxneS_vXYmVoiQtj4CK0ZD6FqYgcmkTaOoCmffVQqNcEdPh23Tb96gO3eYD-qYvEnmrIVNHo41dYXYXyM0UuW3EZDwDGpaHpoNQ5W8hmG0vLtBrLFZKK2-v9xj78dGkJDrFmt8EAvSgWlaj5-r9AWfiK5chZ_O4FJ7djEqhIpKxb9aTRL56YCV4FJGua5xFzY65WGdzxcpNZysbR6KUiTykY8fkfq5KRm-rfg_IWwUuGwXJtV1LpPe2LBayH5fuLcj5dZPe3qu1f7CWFgmhb8xY0Kq8ebkYAaly-r_7PP4GvteYeHgNlgKwr-mQtOEQzU2ukptGIUMUjifk6VeJv3C1kIETeKSeietPe9NKoMgdFrzCM20tFWRaTBgb5gAXxDztNHA=w938-h1250-no?authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/eM9MbsnmbDFabnq2kcSsjI61Lwge1aNjEn5dWVxUFvLyumOrRg3lqFsPxyGzni-V5YUY1zmEwChK133VCid27R_4USss0_keQBqYXfM-5tjKLEkwnUty47DUEIDCHCNSXjJQ0u6GHu317g_RPINmxAdwB1wxpkzy4wVbrGqrQjoxNU9jy5Qaa0AdyBSYzDr1mWQf8uiH3M3G-Odj_3sXggm9w6vrrOKeT4Je7A5hDdv49X2-Vhs-QuHhHYZupBh44RZH-BwpX3nB7Ec39dUDITpI-wcWdbPcxaTf7IyK5JsJBWYG8siqfPoI1sGmt3iEnY_kZrbVl4jSJp_O-8Jh4-ZbMevFaSs-2qAjQsNcFy1d-ufgTwPWePlBXyklmBsa7j-ZvK7BqkyIdwLK_bIVBua-kVTjkZkYW-4YH5mH_hSz4YQ91UnEq0E9v4TZH3Y_FD2Nls2R5cgfnf4P3-5Yc7bvI8J3lC9gT7fyVaXh4MuHvGGTrhrJwN26t5Fxw_jJyCz-VrBuizZtECG8pGMFWEhApA7a-Trnkf1Jfwko5f2z-WfBnWVB86jUI7t-N_YrJQkuXf9mC4J3YpRNXi2H6SZvl0vZ48rkgbHzCzEwkUwo-JfDzufYzwrqHaWeBGwB2HM95ScDnvEsBlIVD40nsFQyDIf1P1P_TKIrhFfPNKVoRhJxnci98PWanLm9pA=w938-h1250-no?authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/VbpEwFIWPH9FkXugS8MNp-Ip-lQr8MU206gsbon8s8RQVeIbaud4sSY22XtDFVebe5nfCwzXjKR7SXEKzDqowCVNBpUBRXDm4yNp-u472ocCBcf0k8AylfprXi4l5uhWYdV9zyw0V_LOscYkZLUmA568YNL5-qNT3Qwm-f58jzvrK5jjwauIxP7piV5HcRAReNAXOoVnIJ90tJCnhVoHrOV-StsfiTqVpWKBfC8LNnhC5hm___2CB4k42gOl8IrXArPmNiVwxdTM6-wtQODqHOTeQqUJfhRMyOfMXZMW8g_Q76a5rRNWC-H9-18cEWv-pjxYbGUN5zwD48Ibi17lLH98raafV5g4jyBKdsojjj8YS_ZZTkBd9bpF0jMbLKT_UVsRdPKyoZgxZ78ac2B5XqrEJ48DbWOPYluHL1REaeB2cR_DHOOy3ipMVKsOjb13iDQckRIXHns3AmOPkEDsysY5l2a2KoHc3-6JMHF4Gy-uYNfNFKVVP9VOrokyJS-35JXVwXQW5S8LsTacDzVPDUufdcYGm_Aq7iuqcuNCgDPeItgooFdALikAI2GvOD9mKe_rtz4CfkznSvZ0VEbt_O7O4TEbFryGNBVg5UgigBLMcsm7IIHo1Ocv9aQNNDx-VX9tGFm6sgXmzC-acxSg22zf3Sk0M1e6rdKqdcQn0MPQ2VgfanuPNioar5mp8A=w938-h1250-no?authuser=0

På baksidan ser man de fyra LAN-jacken, samt små ventilationshål. Det sitter även en intern, vad som numera kommit att kallas semipassiv fläkt i enheten som går igång om tempen blir för hög, dvs lite över 60 grader. En temp som enheten håller nästan ur box, då den planar ut just under 60 grader i driftstemp utan att i stort sett göra någonting. Skalet till enheten, förutom runt ethernetjacken, är i plast, för WIFI-signalstyrkans skull får man ju anta.

Nätkabelanslutningen och WAN-jacket sitter undertill - en lite onödigt knölig placering. Detsamma kan sägas om världens minsta och mest svåråtkomliga reset-knapp! Och ingen fysisk strömbrytare heller, feh. Om man som jag har routern placerad i en string-hylla med alla LAN-kablar strömmandes ut åt sidan av bokhyllan blir det väldigt knöligt att plugga i eller ur sladdar i alla de här anslutningarna. Men det är ju mitt eget val. Nog för att saker och ting kunde varit bättre placerat tycker då jag iallafall... Och strömbrytare och bekvämt åtkomliga resetknappar bör också vara standard tycker man, lite tjyvens att utesluta sånt på en så här dyr produkt. (Helt klart i Apple-anda dock... De ville väl hålla stilen antar jag.)

Vad som dock inte är särskilt Apple är den 360 grader fulltäckande LED-listen som sitter helt i botten på enheten, och vid drift lyser Aliens-igt grönt. Man kunde gjort listen full RGB för att visa routerns status på håll med ett enkelt ögonkast, men så finurliga var vi inte tyvärr.

https://lh3.googleusercontent.com/c6HdttWLU26n54TAFeWDgudu_fsMK54htH4fgYV53hFgekVgxrCEPe962ipNBszwcUxVuwVyxZo7hYk5szr6E2lfcDmJF9HAZxinZfUJm5X7kM2VQ5yJwrf6XRLaFzJ-s6wGEzOOwa2RGMo6ayiHLOTUM2A6dQ3rbWyh95xMMdW5CHS9UOH5_Cn5NIFp5DhaMEiDYOXemDM7TW2iaYbrOcsO_4f5eHa4W_W6PCtNCH8-W4l3KXP4a3VF0L4BC7X1qXTP2tMy2vti_rhl5xNFApE4rIAWIr2giPkdBaAG1MpivQhxcILhrRqswtFO5k40GKHU7DV_DAtzjqd641hNcuDwZPSyrc9ZWxXvF5cctP-9UdElSBosbF6thKtS8j5ciy0v2j65ewGe71RcZ366-A8Tw4bD1aYEnT6JbgMsGEsNK2jJTFscDXpUsYfaSXWoEO9Xmfib0Y7yUlO87FHbZF_pcEVmYqXowaIvB1BJPzCu8-zrW69Dpt-Tcw4i4Zg800ZthCnbnwMNq0sCD1Vn4_GB58PBrNLCeWi_RyK4FvyYy0Av7T9ViAhnCAd0I7LwCxytT8L9xN441maXJQbZXCry5KKTTiBCCKAeExgvlg2JkOUDG8gudF6KYIiHhE0GXTduuhLrSuSPPyEfuemJZVOZibJJZh12G1efyrsTL_DTCGTHg0ag7Kexn48H5Q=w938-h1250-no?authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/o272Mvk5nsW4Xjv29qRy5QWDWt8uahOI4EDAr5CKMe3CjH-yFMQxt2LK-HFd-v-iZ-ChKriyEaHFTznK_3UmatBf2CVh7AhcUnWR5CRQP2ZXHmYDI40tXRyvJzI8tea3BiKrsW_ZY0ZcgtZIU0sjM4ZKTwZ0qCCTK0K2FB39TqQz4vAS5OKaC4k5wYjhPI2E1fCeZxUFFGAQPZdHcQgI6DYsbkr01YDTb6Ca5GxsOT0TLhgFXyh2icHxDx4OrYK1bVI5lnKmjIbGOXFtENxkUm9Fj3X29OHScVnObPfg7HIFhqzZf5rB0tmksSSjpM8mBH3gtufl04H-Gqbphltibsr6cE87Q_M5rkrrEyMt1mrRN3Ya0AH0A-EZdcI1u_3CZIKEXCE3tKxSH39reXiF_Oycj6mveV24Fk6f3V0aky6BQxnHEb_ZxoDYBT0okhNFCLOntxU0oYdf6jYB9BCAERgN7TkqS-IYqtk8vq0ZQM0bQjgXn1o9yxJeFbn1bOH-6ZnPKQvzPR34lx0GlmJGusNvPhaPffw-cLR4PWOecY7V9XfyCyQTGcchxaUiP5g5gF6hbpLlDE4epxcM2C3UqM-tJqhf7XNwAkXrGSfthtM1yIGQTZ5N4RNdENmKUlqVhte9CyABj_SF1kah52Rs2ZTKNolK4nDOaoj2p_kY_-5VsJfr1lT8WvDe_yF9cA=w938-h1250-no?authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/Swg10aSJDdtXt9I2OIWdfnyD-DGRGE6Jn7x4JSlZslHeM5sK9ddUvLuCUwpszu7fathDrhe5hJeYe5LrP2kQFUWXR50iU7U2kAYnPF2Ljk6PVp1UivSWqWHq3BJtCK1W7disnRHkbebAyFjWy7CE8fmWTT8d43xkNwFa0VJdr1OCRJYwki2Lcg7EceiRhfW4GFxvPl4XjuL-K5ZNjBvfJAyTl8c1KXkkPvJFQaetEdJf-48dgcyxWupeKPgPgdpK0Wl5wGV7sSghqFoeqZui1-Mj6dQ5X4WZeqswMWCWDCmHcOhZVr4qzGuxPOoaClxzmaFdvfJSOgO6_KoiMI8ZMXoL1H5whdwKnUCUwD6TaQvdWa_wksq_-OqSj9xSAOqjRmWoRhDHyCYeAPJ86-apRsn-AT3T9mLWgCIJBLAufX7kvYc7V5EHb2N0_h6bz7TUfWpInXmuQPLuKXgZzMee5t8qrE_RgCoEdXqxEmaADMKb0ty97dwuoGAH7X70dpsr0PJ7CceFTScfB4Igqsi5RWqL6IY-xlr80fG4KTKmz5EGZkxAZkvxT-FywiMX1ryrHyEyUr6JLc3x4OeSa_oydu5xcDFd9gc3lpDBLnAVJjPm6ck5A3X0AGhN2lSVYhDidQFSwsxq-XquMaFTfiN27SvvcoOcYFIPbI4ZCBMcjsMMrg1c6aD-ewmGPyg8nQ=w938-h1250-no?authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/CRtW6eSaekWlJnHXT1XYXD4nly-yJPQ9Ok5D-xBU2fGpgeea433qq3JqByLfH5tX1S45_lYEiwJl3lSR6BOEEfycb-Xw57yRmPu9L_hRWp19WXhnk1EprHpQT-UmlepD35byI3qNV6LUen5-WDz-vR-KicHEQLOBRXwFrYlxBlaHBpWhCBhIt_dhg6ymcsUkSfEhM7KFmR4Qn-EQzw7kRTj9JYshfBmGN6403LVKAiqsox32dhFei94LVF1wChEiQecjyAJOyK4Af0_4sdQvhXTfAEmKAJrEs1pGCAfPZUVLxdbsswyXqnVZorB50vmccuMBt7i8iT-jMypXbO61kHBnzU_WGL4J_6orlyLQ1DyFkCZR48N4HLXEeeTw-p51ySRpwMe9T2fZWuUGitavkuDuK7u_GIdRkRv1gEZIexhnCh7oi5fSrjg-7ED0ax_Xg-pYNZnnO5WBaCwxYf-rpLXuN_rsV52in3OCjcVW_KtDU_-QZOKS-PfmLvuun1-Nd7yFnmu3jZgTJnHHnkzKtBmgUkb3vz7lbovaQ8stqEppKkDTgAsne2pqRvZlp1PWDGcQAI8b08h-jw2cm9ksH4pPci0-OwC4AtcvcF_rGEwoilD7LqvEnnpdGwzRjqpiAu6UJACVfuQ6BUAHBwkMHGp05U3c2gcuZEvC9dD9hy2-SayJE4Idkt_EdqD-5A=w938-h1250-no?authuser=0

Vad man inte ser på de här bilderna är exakt hur skarp och fin skärmen faktiskt är! Den ser ganska luddig och grönmurrig ut på Googles fett komprimerade bilder (ser inte jättebra ut på original-kamerabilderna heller faktiskt - kanske pga konstiga ljusförhållanden), men den är i realiteten väldigt skarp och fin med riktigt hög DPI. Dock måste man läsa av skärmen på rätt nära håll på grund av detta - en del text är rätt jäkla liten...! Kanske om man var ung och hade friska, nypolerade ögon! Men när man är medelålders krävs det att man lutar sig in och plirar lite. Slutsats: man kan inte få precis allt.

Kan även tilläggas att skärmen har haptisk återkoppling - dvs en vibration som gör att man ska känna fingerberöringarna som en knapptryckning. Simulationen är dock rätt klen, man hör vibrationen från solenoiden som skapar effekten mer än man känner den... En jättekul detalj för prylnördar som mig själv, men lite plojig skulle nog en normal människa säga.

Första bilden är vad som visas vid strömpåslag. Efter routern bootat upp ber den om att parkopplas med sin app - bild två. Noteras bör att appen inte heter exakt samma på Apples App Store som vad som visas på displayen... Gör att det blir lite av ett famlande att hitta rätt, då Ubiquiti har flera appar på App Store. Klantigt! lol

Bild tre och fyra: här skar det sig för mig första gången jag startade processen. Appen hittade min router, men direkt så tappade den sedan kontakten och ville bara visa "no internet" på routerns skärm, och appen kunde inte heller nå routern. Okänt varför.

Tjorvade en hel del på grund av detta (och svor friskt) Dock hade routern på något sätt öppnat ett chrome-fönster helt av sig självt på något magiskt sätt jag inte begriper som gav tillgång till inställningsmenyerna, och den vägen kunde jag stänga av DHCP-servern i routern (mitt kabelmodem sköter om den biten just nu) och sätta min Alieninini i brygg-läge istället. Med ens kunde telefonens app hitta routern igen, och jag kunde sedan enkelt slutföra konfigureringsprocessen, inkluderande uppdatering av den fasta mjukvaran, vilket också gick ganska raskt och helt utan vidare mankel.

Har inte kunnat titta på eventuella brandväggsinställningar, QoS eller internet-plugandpray, då den ju kör i bryggläge, och då verkar sånt inte alls visas. Jag antar och utgår ifrån att iallafall de två förstnämnda av dessa funktioner faktiskt existerar, dock! Vore bra märkligt annars.

Mitt hemnätverk är inte så märkvärdigt, jag har min spel-PC och mitt Sonos högtalarsystem kopplat till ett av jacken på baksidan. Trådad ethernet-prestanda testades med min spel-PC körandes Windows 10, och WIFI 6-prestanda via min nya iPhone 12 Pro Max. "Gammeldags" WIFI 5 testades med min Apple Macbook Pro från 2018. Ethernet-prestandan maxar nästan ut den teoretiska hastigheten mitt bredband ska ha (600Mbit/s DOCSIS 3.0 från ComHem); jag har fått som mest dryga 595Mbit/s från Bredbandskollen. WIFI 6-prestandan ligger på samma (ruggiga!) 595Mbit/s som mest (varierar såklart med tiden på dagen och alla mina grannars aktiviteter på deras femtielva WIFI-nätverk jag kan se), och WIFI 5 på mer beskedliga strax under 370Mbit/s.

Detta utan att mickla någonting med positioneringen av mina enheter osv, speciellt macbooken ligger säkert inte idealiskt till, men jag är för lat för att flytta den. Klarar jag mig inte på 370 knyck, ja då får jag väl gå under då!

Det är trevligt att titta på routerns grafiska representation av dataöverföringen som pågår, den uppdaterar konstant grafen i realtid med separata kurvor för in och utdata, och uppdateringarna är raska och mjuka. Den där quadcore-SoCn som enheten har ska väl göra någonting antar jag! Huvudskärmen visar förutom denna graf även en digital klocka, samt en generell kvalitetsmätare för WIFI-förhållandena (verkar uppdateras cirka en gång i timmen) och en lista över anslutna WIFI-enheter.

Det finns även en inbyggd hastighetstest vilken man också kan nå enkelt från huvudskärmen, som är precis som alla andra hastighetstester på nätet, förutom att den inte säger bestämt vilken server man testar mot - det är okänt. Har bara använt den en gång, och det måste vara någon relativt lokal server, då pingen blev 10ms. Hastigheten blev 532.5Mbit/s nedströms och 55.8Mbit/s uppströms, så inte så illa det heller.

Längst ned på huvudskärmen finns sifferindikatorer för enhetens interna temperatur, CPU-belastning samt minnesanvändning, och även en knapp för inställningsmenyn, där man kan ändra intensitet på LED-listen (från helt av till...VÄLDIGT grönt!), ljusstyrka på skärmens bakgrundsbelysning, samt ljudnivå på den interna högtalaren jag först inte ens visste fanns och som man även nästan aldrig hör av. Höll på att ramla ur stolen av överraskning första gången den brölade ut en burkig truddilutt, haha. En skum detalj är att om man går in på skärmen där man reglerar ljus och ljudstyrka så börjar processortemperaturen stiga snabbt, utan att man gör något. Fläkten går då igång, men tempen kryper ändå så sakterliga upp till cirkus 65 grader. Förmodligen någon glömd busy-loop som håller igång en eller flera processorkärnor, gissningsvis...

Min Alieninini har nu en upp-tid på dryga två veckor (visas även det på inställningsskärmarna), och det har inte varit några som helst problem under den perioden. Enheten har fungerat helt klanderfritt, jag har inte behövt vare sig strömbrytare eller lättåtkomlig resetknapp! Får hoppas det fortsätter så. En lite dum grej med en såpass här dyr och "smart" router dock är att jag har inte hittat något sätt att bannlysa en viss wifi-enhet från att ansluta. Typ snyltande grannar eller dylikt. Anslutna enheter visas, både i routerns egen skärm och i Ubiquitis app, men man kan inte göra något med/mot dem. En klar miss!

Värre är att man kan inte stänga av gäst-wifinätverket heller! Eller, jag har inte hittat något sätt att göra det på iallafall. Satte ett superlångt och krångligt lösenord till det, antar att det räcker.

Om det är någon som har några övriga undringar så går det bra att ställa frågor såklart. Jag kanske inte kan svara på dem om det är något mer avancerat, men jag ska försöka.

Är det bara jag som inte kan se bilderna?

Permalänk
Medlem

Inga bilder här heller. Ser bara platshållare för bilder. Högerklickar jag på dem och väljer länken så går den till nåt google-konto som frågar efter inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Ahlgrens bilar gör cameo i några av bilderna för övrigt...

Bilderna går inte att se, du måste lägga upp bilderna någonstans där du kan länka dom direkt till sweclockers, nu ligger dom på din privata sida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOOc:

Men inga av bilderna syns

Skrivet av No_Jah:

Är det bara jag som inte kan se bilderna?

Skrivet av clnr:

Inga bilder här heller.

Skrivet av Lloyd5:

Bilderna går inte att se

Okej okej, det räcker om EN person påpekar detta, herreguuu!

Jag har fixat problemet nu (ta i trä...); det spelar tydligen väldigt stor roll från vilken vy på googles sidor man tar bildlänken ifrån om den funkar eller ej när man inte är inloggad i mitt konto, även fast albumet ska vara satt som offentligt... *suck* Teknik!

Kom gärna med kommentarer eller förslag, om det är något om routern som ni undrar över.

Permalänk
Medlem

@anon132576 Bra där. Då har jag ett par frågor: Hur mycket lyser displayen vid vanlig drift? Kan man välja annan färg än grönt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av clnr:

Hur mycket lyser displayen vid vanlig drift? Kan man välja annan färg än grönt?

Du kan som sagt styra ljusintensiteten på bildskärmen, men det finns även ett "sovläge" då den stängs av helt kl 22:00 (vill jag minnas). Eftersom jag själv är en nattuggla av fruktansvärda dimensioner så har jag den funktionen deaktiverad - det var väl därför jag glömde att nämna den.

Och grönt är deras grej här; det går inte att ändra. Skärmen är full RGB, men grönt är skönt, helt enkelt! Bäst att gilla läget, om du vill ha den här routern typ.

Permalänk

Den här vill jag ha, har väntat nästan för länge. Tackar för bra för"recension"

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvennaJensen:

Tackar för bra för"recension"

Tack själv!

Den har nu en upptid på nästan 50 dagar utan några problem alls. Verkar fungera bra och stabilt får jag säga. Man kunde önskat att den hade haft stöd för WPA3, det är väl största missen egentligen, men kanske det kan fixas med firmware-uppdatering? Vem vet. Annars, WPA2 duger väl också... Nästan allt som finns stödjer ju bara WPA2 i vilket fall som helst.

Permalänk

Såg riktigt trevlig ut. För egen del hoppas jag det dyker upp en motsvarande till Unifi-sfären. En Dream Machine med wifi 6 och display hade verkligen funkat

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Inaktiv

Kom ny firmware till "Älgen" för ett par dagars sedan. Har typ inte märkt av några skillnader alls måste sägas, till och med buggen som får SoC-temperaturen att skjuta i taket om man går in i inställningsmenyn är kvar...