Permalänk

"Smooth graphics" på svenska?

Hej,

Jag översätter en engelsk text till svenska och behöver hitta en svensk term för "smooth graphics". För att det ska låta så autentiskt so möjligt vänder jag mig hit då jag själv inte har så bra koll på termer inom dator-världen.

Skulle uppskatta er input!

Tack!

Permalänk
Moderator
Moderator

För att kunna översätta någorlunda vettigt behövs ett sammanhang.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Flytande grafik?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk

Välskapad grafik?

Permalänk
Medlem

Stilren skulle jag säga

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Len grafik.

Permalänk
Medlem

Som Twit säger så vore sammanhang önskvärt. Jag använder ofta ordet, "flyter", i diverse kombinationer när det kommer till grafik.

Dock låter, "flytande grafik", konstigt om man använder det för att beskriva sin höga FPS till polaren bredvid.

Len grafik låter en aning fel i mina öron. 😆

Permalänk
Medlem

följsam?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Smidig grafik?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Smidig grafik?

Google Translate sa det också men man kan ju inte lite på den översättningen.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Stilren skulle jag säga

Starkt medhåll på "stilren grafik" eller bara "stilrent". Utan att veta sammanhanget det skall översättas i så gissar jag på att det handlar om hur lättsam grafiken är att titta på och att ha med att göra och inte hur estetiskt tilltalande eller verklighetstrogen den är. Det låter som om sammanhanget har med användargränssnittet att göra.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Känns spontant som det kan ha flera betydelser när vi inte vet kontexten.

Smooth som i följsam eller ”schysst” grafik om det rör sig om UX.

Smooth som i utjämna eller mjuka upp grafik om det rör sig om en grafikinställning.
T.ex. antialiasing.

Permalänk
Medlem

Smooth.
Som i hög FPS och Hz. Inget stutter.
Flyter på bra, alltså. Följsam skulle jag nog säga, spontant.
Man drar musen fram och tillbaka och då får man en mer eller mindre följsam rörelse.

Men.. grafik betyder egentligen "grafisk teknik" och avser d v s exakt hur datorn målar upp bilden på skärmen på samma sätt som en konstnär har flera penslar och typer av färger. "Grafik" beskriver inte den färdiga produkten, som ju kan antas vara syftet här.
Man säger helt enkelt inte grafik.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Ibland när man översätter får man helt ge upp att det ska vara samma som på ursprungsspråket, det viktiga är att det låter rätt och har samma innebörd på språket man översätter till. Ingen skräll kanske men som alla andra här har sagt är det omöjligt att ge bra råd utan att veta sammanhanget.

Men jag är rätt säker på ett begreppet "smooth graphics" i inställningsmenyerna nästan uteslutande syftar på anti-aliasingen alternativt hur bra animeringarna flyter på.

Sökte på tips för hur man ska få "smooth graphics" i olika spel. För en del spel handlade tipsen om att öka sin fps genom att ha alla inställningar inställda på ett sätt som funkar bäst med den hårdvara man använder så att det flyter på bra. För nästan alla andra handlade det om att höja värdet på slidern för anti-aliasing, så alla kanter blir mera "smooth".

Eftersom det verkar som att det du ska översätta är titeln för en inställning och inte alla inställningar för spelet så gissar jag att det är antialiasing som det syftar på. Då går faktiskt ordet anti-aliasing bra att använda även i svenska sammanhang. Kantutjämning om man verkligen vill att det ska vara på svenska och inte bara förstås av svenskar. Men det känns som att gamers är mer vana vid det engelska begreppet i det här fallet. Jag skulle köra på anti-aliasing om det inte är fråga om ett spel för småbarn.

Kan inte minnas om jag någonsin spelat nåt spel där jag valt svenska som språk (jo ett, SL - The Game. Hemskt spel. Underbar pixelgrafik av Stockholm. Försökte importera dem till SimCity men det var omöjligt) nån som brukar göra det kanske har någon annan term som brukar användas. Vill ha alla mina tekniska prylar på engelska dels för att det är vad jag är van vid, dels för att underlätta felsökning och inte behöva översätta varje gång jag ska söka på nåt.

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats är det helt omöjligt att svara på utan sammanhang. Handlar det om att spelets design är väldigt stilren och konsekvent, hur bra spelet flyter på, alltså mer kopplat till bilduppdatering, eller något helt annat?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Bildexpert 📺

Kontext är A och O för tekniska översättningar:

Permalänk
Medlem

Lol

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Len Grafik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Kontext är A och O för tekniska översättningar:

http://d65.se/pics/Sharp_skarpare_indrag.jpg

Förevisa klarheten!

Display brightness

Dold text
Permalänk
Medlem

Skulle personligen säga "Jämn Grafik" utan att veta innebörden eller kontexten

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Angenäm grafik

Permalänk
Medlem

Kriminellt Smörig. Eller bara smörig. "Grafiken flyter på som smör"

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orginallinus:

Kriminellt Smörig. Eller bara smörig. "Grafiken flyter på som smör"

Är det därför grafikkort blir varma? Så att smöret kan smälta och flyta tänker jag.

Och är det också därför grafikkort är bra på flyttalsoperationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Är det därför grafikkort blir varma? Så att smöret kan smälta och flyta tänker jag.

Och är det också därför grafikkort är bra på flyttalsoperationer?

Precis, det är ju smör man ska ha i sin loop. Jämfört med vatten så flyter det på mycket bättre ("sägs det"). Fett nice!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"