Är EKWB 3090 vattenblocket felmonterat?

Permalänk
Medlem

Är EKWB 3090 vattenblocket felmonterat?

Hej!

Går mitt kort för varmt? Är vattenblocket kanske felmonterat?

Jag har gjort ett litet SFF bygge i Cooler Master NR200P. Jag har packat den med stor radiatorvolym.
Pump/Reserv./CPU-block

Radiatorer:

  • Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper X-Flow 293x124x45 mm
    Fläktar:Noctua NF-F12 iPPC-3000 Airflow 186,7 m³/h Static pressure 7,63 mm H₂O

  • EK-CoolStream RAD SE (240) Slim Dual 280x120x28 mm
    Fläktar: Noctua NF-A12x15 PWM Airflow 94,2 m³/h Static pressure 1,53 mm H₂O

När jag spelar cyberpunk på högsta inställningar (1080p, jag har inte en 4K skärm, det ska införskaffas.) så toppar kortet på:

  • GPU: 86°C max vid load

  • GPU: ~40°C vid idle

  • CPU: 50°C max vid load

  • CPU: ~35°C vid idle

När jag kör 3D Mark Timespy testet så hamnar jag på ca 16,000 poäng vilket är lägre än andra med samma hårdvara.

När jag läser på andra forum så har de load temp på GPU:n på ca 50°C vid load men de har inte SFF byggen.
Jag har beställt en temp sensor för vatten för att kolla vattnet för att se om jag kan hitta något där men den stora frågan lyder:
Går mitt kort för varmt? Är vattenblocket kanske felmonterat?

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Hej!

Går mitt kort för varmt? Är vattenblocket kanske felmonterat?

Jag har gjort ett litet SFF bygge i Cooler Master NR200P. Jag har packat den med stor radiatorvolym.
Pump/Reserv./CPU-block

Radiatorer:

  • Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper X-Flow 293x124x45 mm
    Fläktar:Noctua NF-F12 iPPC-3000 Airflow 186,7 m³/h Static pressure 7,63 mm H₂O

  • EK-CoolStream RAD SE (240) Slim Dual 280x120x28 mm
    Fläktar: Noctua NF-A12x15 PWM Airflow 94,2 m³/h Static pressure 1,53 mm H₂O

När jag spelar cyberpunk på högsta inställningar (1080p, jag har inte en 4K skärm, det ska införskaffas.) så toppar kortet på:

  • GPU: 86°C max vid load

  • GPU: ~40°C vid idle

  • CPU: 50°C max vid load

  • CPU: ~35°C vid idle

När jag kör 3D Mark Timespy testet så hamnar jag på ca 16,000 poäng vilket är lägre än andra med samma hårdvara.

När jag läser på andra forum så har de load temp på GPU:n på ca 50°C vid load men de har inte SFF byggen.
Jag har beställt en temp sensor för vatten för att kolla vattnet för att se om jag kan hitta något där men den stora frågan lyder:
Går mitt kort för varmt? Är vattenblocket kanske felmonterat?

Jag får bättre temperaturer på luft, max 68C utan mycket oväsen med ett 3090 i cb2077(allt på max 3440*1440). Får på vanliga timespy ca 20700 i grafikpoäng.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Jag får bättre temperaturer på luft, max 68C utan mycket oväsen med ett 3090 i cb2077(allt på max 3440*1440). Får på vanliga timespy ca 20700 i grafikpoäng.

Du har betydligt större chassi än mig, men kortet är vattenkylt.. så jag kanske ändå ligger på för hög temp...

Såhär ser mitt bygge ut:

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem

Något som hade varit intressant att veta, är hur varmt vattnet blir i loopen. Har du en t2 ingång på moderkortet? I så fall kan du köpa en sådan fitting. Annars är det bökigare. Samt om du har massor av luft kvar i?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Med mitt 3090 och fläktarna på fullt ös (1300) ligger gpu på avg 4x i timespy. Har ju dock motsatsen till itx låda om man säger så

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Något som hade varit intressant att veta, är hur varmt vattnet blir i loopen. Har du en t2 ingång på moderkortet? I så fall kan du köpa en sådan fitting. Annars är det bökigare. Samt om du har massor av luft kvar i?

Har precis beställt en sån fitting. Var bör man mäta temperaturen i systemet?
Loopen går såhär: CPU -> GPU *-> liten RAD -> stor RAD -> CPU
(*)Tänker mig att man ska stoppa den här så mäter man där vattnet blir som varmast?

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Har precis beställt en sån fitting. Var bör man mäta temperaturen i systemet?
Loopen går såhär: CPU -> GPU *-> liten RAD -> stor RAD -> CPU
(*)Tänker mig att man ska stoppa den här så mäter man där vattnet blir som varmast?

GPU blir ju alltid varmast särskilt när du har en monster CPU. CPU kommer att jobba mellan 20-75% GPU kommer att jobba på 100% på allt som finns idag i spelväg. CPU TDP 125W? GPU TDP 380-450W. Kör GPU först i loopen.

Redigering:Absolut inte expert på sff med vattenkylning

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Skrivet av Beobwulf:

Har precis beställt en sån fitting. Var bör man mäta temperaturen i systemet?
Loopen går såhär: CPU -> GPU *-> liten RAD -> stor RAD -> CPU
(*)Tänker mig att man ska stoppa den här så mäter man där vattnet blir som varmast?

Spelar egentligen ingen roll eftersom vattnet rör sig så mycket i loopen att tempen bara skiljer någon grad före och efter block/radiatorer...

Spelar för den delen ingen direkt roll med loop order heller. Däremot så känns det som att du har radiatorer som är för klena för all den värmen som tillförs. Bara 3090:t matar ju in 350w värme i loopen, och jag tror inte att du får ut så mycket mer kyleffekt på bägge dina kylare om du inte kör fläktarna på max, och EKWB SE-radiatorerna är lite meh.

Läs gärna här, så får du några idéer om hur du får ut max ur dina radiatorer/vattenkylning: https://www.xtremerigs.net/2015/02/11/radiator-round-2015/

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Du behöver mycket mer radiatoryta för ett 3090.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Det fina med vattenkylning är att det tar en stund att värma upp vattnet direkt från kallstart, och det kan man använda vid felsökning.

Om CPU eller GPU går direkt på höga temperaturer från start (när vattnet rimligtvis bör vara rumstemperatur), då brukar det vara kylpasta/blockmontering som är off, förutsatt att pumpen orkar driva runt vattnet dvs.

Om CPU och GPU långsamt kryper upp mot överhettning, då är det helt enkelt inte tillräckligt med värmeutbyte i radiatorerna eftersom vattnet blir varmare och varmare.

Permalänk
Medlem

Hur går det? Vad har du kommit fram till? Om du låter datorn vara en stund och sen bootar upp och drar igång ett test direkt. Vad går gpun upp i för temp direkt? vad ligger den på efter 10 minuter load? 20 minuter? 30 minuter?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Hur går det? Vad har du kommit fram till? Om du låter datorn vara en stund och sen bootar upp och drar igång ett test direkt. Vad går gpun upp i för temp direkt? vad ligger den på efter 10 minuter load? 20 minuter? 30 minuter?

Ska göra ett test imorgon när datorn fått stå avstängd över natten.
Har kört CB2077 nästan hela dagen idag och när jag kollade alldeles nyss så låg CPU på 60­°C och GPU på 80°C (+/-1°) så temperaturerna är ju väldigt jämna.

Ni som spelar CB2077 med RTX3090 på max inställningar, vad får ni för FPS? Jag snittar kring 50-90.

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem

Såhär såg det ut när jag startade datorn imorse:

GPU gick upp till 80-82°C direkt och CPU steg sakta upp till 53°C.

Redigerat: Jag har en temperatursensor 2-pin ledig på kortet där jag ska installera en fitting för att mäta vattnets kylvätska.

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Såhär såg det ut när jag startade datorn imorse:
https://i.imgur.com/gV2ugQb.png

GPU gick upp till 80-82°C direkt och CPU steg sakta upp till 53°C.

Redigerat: Jag har en temperatursensor 2-pin ledig på kortet där jag ska installera en fitting för att mäta vattnets kylvätska.

Tycker du borde ha kring 50-60 grader på GPUn. Luftflöde till dina radiatorer är inte helt optimal men då borde även CPU temps påverkas i så fall. Kan du påverka pumpen hastighet? Om du stressar GPUn med prime eller OCCt, vad får du för temps då?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av kusk0r:

Tycker du borde ha kring 50-60 grader på GPUn. Luftflöde till dina radiatorer är inte helt optimal men då borde även CPU temps påverkas i så fall. Kan du påverka pumpen hastighet? Om du stressar GPUn med prime eller OCCt, vad får du för temps då?

Såg att du säljer burken
Kan ju vara intressant för ev köpare hur det gick med detta?
Nu kör ju jag bara ett 3080 men ser aldrig över 55 grader på gpu. Att det drar iväg till över 80 grader på din även med kall loop tyder ju på att något är fel. Troligtvis inte radiatoryta, med tanke på din tempkurva.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Såg att du säljer burken
Kan ju vara intressant för ev köpare hur det gick med detta?
Nu kör ju jag bara ett 3080 men ser aldrig över 55 grader på gpu. Att det drar iväg till över 80 grader på din även med kall loop tyder ju på att något är fel. Troligtvis inte radiatoryta, med tanke på din tempkurva.

Jag har spelat cyberpunk på datorn sen detta i ca 8 timmar och värmekurvan håller sig stabilt kring 83 grader.
Vill påstår att det beror på radiatorytan trots allt.

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Citerade fel person... sorry

83 grader och gpun throttlar skulle jag tro.
Om radiatorytan var för liten (det är den inte) så skulle du se en långsam ökning i temp. Det ser ut som det för din del smäller rakt upp till 80 och stannar där (throttlar). Fick du fram någon vattentemperatur?

För referens kan jag kolla vad jag har för delta på vattentemp/gpu lite senare

Edit:
Lägger in ett par bilder lite snabbt på hur det ser ut hos mig. Studs upp direkt vid last sedan följer ju GPU temp med vattentempen upp därefter. Men 80 grader direkt... något som inte stämmer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Citerade fel person... sorry

83 grader och gpun throttlar skulle jag tro.
Om radiatorytan var för liten (det är den inte) så skulle du se en långsam ökning i temp. Det ser ut som det för din del smäller rakt upp till 80 och stannar där (throttlar). Fick du fram någon vattentemperatur?

För referens kan jag kolla vad jag har för delta på vattentemp/gpu lite senare

Edit:
Lägger in ett par bilder lite snabbt på hur det ser ut hos mig. Studs upp direkt vid last sedan följer ju GPU temp med vattentempen upp därefter. Men 80 grader direkt... något som inte stämmer.

https://forumbilder.com/images/2021/01/31/GPU1.jpg
https://forumbilder.com/images/2021/01/31/GPU2.jpg

Installerat en vattentemp och håller på att tryck testa vattenloopen just nu. Om den är tät ska jag strax undersöka. Är lite dålig på att navigera för temperatursensor. Skulle jag kunna kontakta dig i ett PM för lite hjälp?

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Beobwulf:

Installerat en vattentemp och håller på att tryck testa vattenloopen just nu. Om den är tät ska jag strax undersöka. Är lite dålig på att navigera för temperatursensor. Skulle jag kunna kontakta dig i ett PM för lite hjälp?

Absolut, bara höra av dig

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Bara som referens,
Mitt vattenkylda 3090 (med AlphaCool-block + Thermal Grizzly Kryonaut) idlar på någon/några enstaka grader över rumstemp. Har sett idle så lågt som 21 grader när jag körde med öppet fönster :). Men normalt runt 25 (rumstemp 23? Dock med extern radiator som är nära golvet, så där kanske det är snarare 21-22)

Load hamna på ca 15 grader över idle. OBS: Vattentemperaturen i mitt system tar en stund på sig att öka. Kör jag på låg fläktfart (1x480mm extern rad för cpu+gpu) så kan man nog lägga på en 10-15 grader till i vattentempshöjning. Dvs normalt runt 25 idle, 50 load. Mycket mer än så tycker jag inte du bör ha om du har bra kontakt mellan block och 3090.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gi][Gurra:

Bara som referens,
Mitt vattenkylda 3090 (med AlphaCool-block + Thermal Grizzly Kryonaut) idlar på någon/några enstaka grader över rumstemp. Har sett idle så lågt som 21 grader när jag körde med öppet fönster :). Men normalt runt 25 (rumstemp 23? Dock med extern radiator som är nära golvet, så där kanske det är snarare 21-22)

Load hamna på ca 15 grader över idle. OBS: Vattentemperaturen i mitt system tar en stund på sig att öka. Kör jag på låg fläktfart (1x480mm extern rad för cpu+gpu) så kan man nog lägga på en 10-15 grader till i vattentempshöjning. Dvs normalt runt 25 idle, 50 load. Mycket mer än så tycker jag inte du bör ha om du har bra kontakt mellan block och 3090.

Finns en proffsbyggare för miniItX byggen som detta på YT som heter OptimumTech. Alla hans byggen får temperaturer på ca 70-80. Så jag har honom som referens. Nu har jag fått till vattenblocket. Hade missat en thermalpad från luftkylaren. Nu får jag bra kontakt och temperaturen är 40 idle, inte över 80 vid max load.

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beobwulf:

Finns en proffsbyggare för miniItX byggen som detta på YT som heter OptimumTech. Alla hans byggen får temperaturer på ca 70-80. Så jag har honom som referens. Nu har jag fått till vattenblocket. Hade missat en thermalpad från luftkylaren. Nu får jag bra kontakt och temperaturen är 40 idle, inte över 80 vid max load.

Låter ju helt sjukt.
De flesta luft-kylda 3090 har ju load-temp på under 70 grader om man kikar på olika reviews.

Kan det vara något problem med designen av blocket i fråga? eller är det överklockat/fabriksöverklockat mkt? (jag kör mitt i stock)

IDLE:

LOAD: (innan vatten-tempen hunnit öka. Lägg på 10-15 till för stabil load-temp)

Eller kan det vara att dina radiatorer kyler med luft som redan är rätt uppvärmd?

Här är andra med samma resultat som jag får btw: https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/kzxrys/what_ar...

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Är mina temperaturer rimliga(!?). Känn på slangarna och radiatorerna under ett stycke tung last. Är de betydligt mer än ljummen så, kanske inte resultatet är så himla förvånande om de tycks vara höga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GooGeL:

Är mina temperaturer rimliga(!?). Känn på slangarna och radiatorerna under ett stycke tung last. Är de betydligt mer än ljummen så, kanske inte resultatet är så himla förvånande om de tycks vara höga.

Låter bra. Om man har CPU i samma loop som GPU kan man ju även jämföra dessa två.
I mitt fall ligger cpu-idle på några grader över gpu-idle (förmodligen för att gamla 9900k och intel i allmänhet har sunkig kontakt via ojämn heat-spreader och extra-lager av intern kylpasta, eller vad det kallas). Plus att jag har gpu före cpu i loopen.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.