Går i köp tankar på en surfplatta!

Permalänk
Medlem

Går i köp tankar på en surfplatta!

Tänkte höra med er angående mina funderingar, har funderat på att köpa en ipad vanliga modellen har redan en iphone så då kan det vara smidigt.

Men har nyligen sett att det finns även lenovo duet med chromeos som är en surfplatta.
Fördelar och nackdelar med dom båda?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av crash:

Tänkte höra med er angående mina funderingar, har funderat på att köpa en ipad vanliga modellen har redan en iphone så då kan det vara smidigt.

Men har nyligen sett att det finns även lenovo duet med chromeos som är en surfplatta.
Fördelar och nackdelar med dom båda?

Jag tror att det är bra att ta en funderare över vilka saker du vill göra med surfplattan. Till vardagsanvändning kanske ett "enklare" OS är snäppet mer lättanvänt om smidigt, men om du behöver mer möjligheter till produktivitet kanske det är vettigare att gå på ett mellanting till en dator.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av crash:

Tänkte höra med er angående mina funderingar, har funderat på att köpa en ipad vanliga modellen har redan en iphone så då kan det vara smidigt.

Men har nyligen sett att det finns även lenovo duet med chromeos som är en surfplatta.
Fördelar och nackdelar med dom båda?

Jag äger just en Lenovo Duet, sedan har några nya Android surfplattor och tillgång till iPad av olika modeller från budget till Pro.
Min åsikt kring Lenovo Duet är att det är en skitcool enhet. Men det är budget rakt igenom.
Man får just nu på rea en surfplatta + tangentbord med otroligt bra fäste + Google Nest Audio(värt 1000kr) för endast 2700kr. Det är skitbilligt och besparingar måste göras någonstans.

Nå det negativa. Den är lite slö och då menar jag för vanlig användning, när jag kollar på film på olika filmtjänster så upplever jag dålig respons när man ska hoppa i filmer och annat. Och med dålig respons är att man får klicka flera gånger.
Skärmen går inte på något sätt jämföras med en bättre surfplatta. Inga större problem vid surfing, kolla på film. Men om jag ska läsa mycket text i ett dokument så märker jag skillnad som dag och natt med denna och en ren surfplatta, där bara surfplattan jag jämför emot utan all tillbehör kostar det dubbla. -Oj, vad konstigt.
Vikten, den väger betydligt mer än en surfplatta.
Chromefilosofin är bra, men extrem. Skrivbordet går inte använda till något för att någon tjomme tycker att man ej ska använda den. Jag skulle vilja ha genvägar där. Men om man kopplar ifrån tangentbordet så byts det till tradionellt Androidskrivbord.

Positiva. För mig var det bara installera alla Androidappar direkt och de bara fungerade. Just detta gjorde mig tveksam till köpet. Hela Microsoft office fungerade direkt för mig. Allt fungerar jättebra och det har nu blivit en dator som jag vissa dagar använder mest trots att jag har tillgång till bättre laptops för runt 40 000kr och annat.

Mitt helhetsbetyg kring Lenovo Duet. Om man är en "nörd" känner sig för att prova på ny teknik, känna av Google chrome och vill göra det billigt och man accepterar de brister jag nämnde, så kan Lenovo Duet bli en mycket rolig enhet och upplevelse.
Efter detta köp så har jag beslutat att köpa in en mängd chromebook laptops till olika ställen nu, helt överge pc och macOs för vissa klienter.

Android surfplattor: Största fördelen är budgetmodellerna för runt 1000lappen, det finns ingen konkurrens bland dessa. Det tråkiga är att om man vill ha usb c så skenar priset snabbt iväg. Jag köpte nyligen en Samsung Galaxy Tab A7 10.4 WiFi 32 GB 2300kr och den var schysst på alla sätt.

Om man däremot går upp i prisklass så kommer bättre Android och iPads in. Och där handlar det nog främst om smarksak.
Jag personligen har lite svårt för de allra dyraste androidplattorna (6000-7000kr), då skulle jag gå över till iPad. Men de billigare tvärt emot, men vi alla är olika.

Nå lycka till med köpet. Eftersom du redan har en iPhone så känns Apple alternativet knappast som något du skulle bli besviken på. Lenovo Duet som jag skrev är en unik maskin och man måste ta hänsyn till priset. Jag rekommenderar denna maskin till de som vet vad de köper för något och det ej blir överraskningar.

*edit*
Angående tangentbordet till Lenovo Duet så upplever jag den som bra, det jag saknar är bakgrundsbelysning. Det negativa är att det tillkommer en hel del vikt med denna, då även med den tjocka plattan bakom. Detta leder i sin tur att det känns som en mer seriös lösning när man väl sitter och använder den. Det är bara det att man ibland går med plattan och det känns att den väger betydligt mer än alternativen.

*edit2*
En länk till Dueten
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Där dessa högtalaren nu ingår på köpet: https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/rostassistenter-s...
Som sagt, det blir fel att jämföra den emot lösningar som kostar mer än det dubbla. Men jag själv är nöjd i förhållande till vad man fick betala.

*edit3*
Det jag själv helst skulle vilja ha är en ny iPad + schysst bakgrundsbelyst tangentbord, penna med riktigt bra fäste etc. De alternativ som finns idag blir bara svindyra och ingen gör mig nöjd. Då valde jag budget så länge..

All prat om bakgrundsbelyst tangentbord: För om man tex har surfplattan på sängbordet så är det svårt att se tangenterna utan att tända sänglampan. Man kan ha en sådan surfplatta på många ställen med dålig beylsning.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en iPad. Deras bas variant av iPad skulle vara perfekt för dig.

Har själv en iPad Air 2 som jag haft nu i 7 år. Batteriet är fortfarande bra och den får uppdateringar fortfarande. Den börjar så klart bli lite slö eftersom program etc är lite mer tungdrivet idag men den är fullt funktionsduglig att surfa och kolla youtube med.

Så köp en iPad. Kan tipsa dig även om att Telia säljer Alla modeller av iPad över delbetalning utan att det kostar något extra överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Prismässigt är det nog svårt att slå Lenovo Duet just nu där det ingår skydd och tangentbord (och en högtalare) för 2700:-

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Prismässigt är det nog svårt att slå Lenovo Duet just nu där det ingår skydd och tangentbord (och en högtalare) för 2700:-

Är man sugen på dessa högtalare så håller jag helt med. Jag själv har testat Dueten mycket, men högtalarna tog en annan person ifrån mig innan jag han öppna paketet hemma.

Jag kanske låt lite pessimistisk ovanför emot dueten. Men hade jag påstått saker som att den som surfplatta fungerar lika bra som en iPad för dubbla priset utan tillbehör, så hade folk som köpte den inte blivit lite besvikna. Har man däremot inställningen att man vet om att man har köpt en riktig budget grej, med hur mycket tillbehör som helst som ingick och det fungerar faktisk rätt bra. Ja, då kan man nog som mig bli riktig nöjd med Duet köpet.

Permalänk
Avstängd

Jag är rätt sugen på en Lenovo P11, men då vill jag ha Android.

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om annat än iPad, men det är riktigt smidigt hur Apples ekosystem hänger ihop. Prylarna snackar med varandra på diskret men ack så trevliga sätt över iCloud. Kopiera någon länk på din iPhone och du kan klistra in den en sekund senare på iPaden. Ta ett foto med iPaden och det ligger och väntar på dig i ”Bilder” på iPhonen. Appdata, lösenord... allt synkas så fint och smidigt.

Med det sagt så är ju iPad mer eller mindre en stor iPhone med tillgång till viss multitasking. Är du nöjd med iOS så kommer du bli nöjd med iPadOS. Är du missnöjd så gäller samma sak.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla era svar

Lenovo duet, verkar ju helt okej om man tänker på vad den kostar och vad man får med i paketet.

Men som ni alla säger så är det nog en Ipad som jag borde satsa på då jag har en Iphone + en macbook glömde skriva det i mitt första inlägg.. Så jag är ju redan i apple eco systemet. Så det är nog ett enklare hopp för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Tack så mycket för alla era svar

Lenovo duet, verkar ju helt okej om man tänker på vad den kostar och vad man får med i paketet.

Men som ni alla säger så är det nog en Ipad som jag borde satsa på då jag har en Iphone + en macbook glömde skriva det i mitt första inlägg.. Så jag är ju redan i apple eco systemet. Så det är nog ett enklare hopp för mig!

Är din Macbook något sånär ny (tror de behöver vara från 2016 eller 2017) kan du ju dessutom använda iPaden som en extra sekundärskärm.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Om du nu ska satsa på en Ipad så gå för AIR modellen som är lite starkare än standard. Jag hade en AIR 2 som nu efter många år gick vidare till mamma och funkar utan problem, själv köpte jag mig en AIR 3 istället.
Det börjar pratas om nya Ipad men det kanske mest gäller Ipad PRO och då är de på tok för dyra för att ha som surf och lek.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Är din Macbook något sånär ny (tror de behöver vara från 2016 eller 2017) kan du ju dessutom använda iPaden som en extra sekundärskärm.

min är en tidig 2015 MacbookAir

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

min är en tidig 2015 MacbookAir

Den stödjer tyvärr inte Sidecar :/ men det är ju snart dags att uppgradera den ändå, och då har du ju plattan redo

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ja, för att summera kring iPad. Har du råd, så köp en iPad Air. Så får du både ny formfaktor och senaste cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag är rätt sugen på en Lenovo P11, men då vill jag ha Android.

Ett tips är att beställa Lenovo P11 Pro (med oled skärm) från Banggood i Kina, man slipper tull och betalar endast ca 3600:- (jämfört med 6400:- i Sverige)

länk

Sedan kan man komplettera med svensk tangentbord/fodral med trackpad som just nu endast kostar 499:- från Lenovo Sverige (ord 1099:- )

länk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pulver:

Ett tips är att beställa Lenovo P11 Pro (med oled skärm) från Banggood i Kina, man slipper tull och betalar endast ca 3600:- (jämfört med 6400:- i Sverige)

länk

Sedan kan man komplettera med svensk tangentbord/fodral med trackpad som just nu endast kostar 499:- (ord 1099:- )

länk

https://i.imgur.com/TZ23hen.jpg
https://i.imgur.com/tPsHeeB.jpg
https://i.imgur.com/ZECchOa.jpg
https://i.imgur.com/V0LqNgt.jpg

Nja... Den kommer vara till typ streaming och lite anteckningar, och lite videosamtal. Har en Tab4 10 Plus som har för lite minne (16GB) och baksidan är borta och bluetoothen är skum, annars hade jag haft kvar den.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: blev en iPad den vanliga 10,2! Tack för alla svar på mina funderingar👍