Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem

Har minat ett tag nu och fått ihop en liten slant ETH.

Min plan är att börja växla ETH till andra coins för att bygga en liten ”korg” av olika mynt, så jag sprider risken. Jag har också köpt en Trezor som ska få agera plånbok för mitt HODLande.

Mitt först steg är att växla det jag har till BTC, då kursen dem emellan har gått i rätt riktning på sistone. Sen kommer det ju mer ETH som jag kan växla till något annat, även om jag inte vet vilka de andra typ fyra coins som ska få bilda min korg är ännu. Tips?

Har ni några tips på best practice på ett workflow för att få över dem på smidigast/billigast sätt från min mjukvaruplånbok i ETH till BTC på min Trezor? Tar gärna emot er kunskap!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peak0001:

Jag har också köpt en Trezor som ska få agera plånbok för mitt HODLande.

Har du fått plånboken än? Vad tycker du om den? Jag har beställt en SafePal och ser fram emot att den kommer. Har stöd för "allt" och oändligt antal coins/tokens, till skillnad från tex Ledger Nano S.

https://m.safepal.io/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peak0001:

Har minat ett tag nu och fått ihop en liten slant ETH.

Min plan är att börja växla ETH till andra coins för att bygga en liten ”korg” av olika mynt, så jag sprider risken. Jag har också köpt en Trezor som ska få agera plånbok för mitt HODLande.

Mitt först steg är att växla det jag har till BTC, då kursen dem emellan har gått i rätt riktning på sistone. Sen kommer det ju mer ETH som jag kan växla till något annat, även om jag inte vet vilka de andra typ fyra coins som ska få bilda min korg är ännu. Tips?

Har ni några tips på best practice på ett workflow för att få över dem på smidigast/billigast sätt från min mjukvaruplånbok i ETH till BTC på min Trezor? Tar gärna emot er kunskap!

Att växla till BTC för att minska din risk är klokt. Däremot så kommer inte din risk för förlust minska när du går till andra altcoins från ETH, tvärt om så kommer risken markant öka om man ser hur marknaden fungerat hitills, även om du växlar till flera olika i tron att du sprider risken. Det är lite som att gå från aktier i Apple till diverse “penny stocks”. Har du en stark tro och är väldigt påläst i projekten så visst, go for it och hoppas på 10-100x, men du får också räkna med att dom tappar 90-99% i värde(been there done that).
Personligen så har jag lite “lekpengar” i diverse projekt jag tror kan ha potential som Celsius, Voyager samt lite Cardano ifall ETH2 skulle skita sig.
Ska du växla ETH till BTC så gör du det bäst genom en Exchange, själv föredrar jag Coinbase Pro som har relativt låga avgifter för uttag jämfört med t.ex Binance och andra.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ska du växla ETH till BTC så gör du det bäst genom en Exchange, själv föredrar jag Coinbase Pro som har relativt låga avgifter för uttag jämfört med t.ex Binance och andra.

Vill bara flika in och säga att Binance inte har högre avgifter än Coinbase Pro. Tvärtom, så har Coinbase Pro ca 5x högre avgifter än Binance, i alla fall om man enbart jämför trading under $10 000.

Coinbase Pro tar 0,5% per trade. Binance tar 0,1% per trade (0,075% om man betalar med BNB).

Uttagen till SEPA kanske skiljer med några kronor, men det är mest relevant om man tar ut små summor ofta.

Edit: Binance tar 0,8 EUR medans Coinbase Pro tar 0,15 EUR för uttag, så om man säljer och tar ut 1000kr eller mindre så är Coinbase Pro snäppet billigare, annars närmar det sig det motsatta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vill bara flika in och säga att Binance inte har högre avgifter än Coinbase Pro. Tvärtom, så har Coinbase Pro ca 5x högre avgifter än Binance, i alla fall om man enbart jämför trading under $10 000.

Coinbase Pro tar 0,5% per trade. Binance tar 0,1% per trade (0,075% om man betalar med BNB).

Uttagen till SEPA kanske skiljer med några kronor, men det är mest relevant om man tar ut små summor ofta.

Edit: Binance tar 0,8 EUR medans Coinbase Pro tar 0,15 EUR för uttag, så om man säljer och tar ut 1000kr eller mindre så är Coinbase Pro snäppet billigare, annars närmar det sig det motsatta.

Frågan var billigaste sättet att gå från ETH på en mjukvaruplånbok -> BTC på en hårdvaruplånbok.

Binance tar 0.0005 BTC i withdrawal fee, Coinbase Pros withdrawal fee beror på hur transaktionsavgifterna ser ut för tillfället men eftersom de batchar dom utan att göra ett rejält påslag på avgiften så hamnar dom oftast långt under det som binance tar. Summan av avgifterna blir oftast mycket lägre på Coinbase Pro vid en sådan transaktion sålänge det inte handlar om väldigt stora summor, vilket jag antog att det inte var i detta fallet.
0.1% eller 0.5% maker/taker fee blir en liten del av sammanlagda kostnaden i sådana fall.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Frågan var billigaste sättet att gå från ETH på en mjukvaruplånbok -> BTC på en hårdvaruplånbok.

Binance tar 0.0005 BTC i withdrawal fee, Coinbase Pros withdrawal fee beror på hur transaktionsavgifterna ser ut för tillfället men eftersom de batchar dom utan att göra ett rejält påslag på avgiften så hamnar dom oftast långt under det som binance tar. Summan av avgifterna blir oftast mycket lägre på Coinbase Pro vid en sådan transaktion sålänge det inte handlar om väldigt stora summor, vilket jag antog att det inte var i detta fallet.
0.1% eller 0.5% maker/taker fee blir en liten del av sammanlagda kostnaden i sådana fall.

Tack! Låter som Coinbase Pro är en bra väg att gå.

Jag har sett att det finns de som har valt Mjukvaruplånbok -> Coinbase -> Coinbase Pro -> Växla -> Coinbase -> Fiat. Ligger det något värde i att hålla på med den omvägen? Eller kan jag föra över till Coinbase Pro direkt och växla. Understryker än en gång att jag inte är intresserad i Fiat just nu, då jag tror att Crypto går upp under en 20-årsperiod.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peak0001:

Tack! Låter som Coinbase Pro är en bra väg att gå.

Jag har sett att det finns de som har valt Mjukvaruplånbok -> Coinbase -> Coinbase Pro -> Växla -> Coinbase -> Fiat. Ligger det något värde i att hålla på med den omvägen? Eller kan jag föra över till Coinbase Pro direkt och växla. Understryker än en gång att jag inte är intresserad i Fiat just nu, då jag tror att Crypto går upp under en 20-årsperiod.

Nej det finns ingen vits att gå till "vanliga" Coinbase om du ska växla mellan olika crypto, vitsen att gå till Coinbase och inte Pro kan vara om du t.ex vill ta ut euro till Paypal.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du fått plånboken än? Vad tycker du om den? Jag har beställt en SafePal och ser fram emot att den kommer. Har stöd för "allt" och oändligt antal coins/tokens, till skillnad från tex Ledger Nano S.

https://m.safepal.io/

Håller den i min hand, men inte satt upp den ännu. Ska följa tipsen i första kommentarsfältet på denna länk. Journey into hardware wallets begins. Kan verka överdrivet men jag gillade den brutala tydligheten i att det är viktigt!

Återkommer när jag är igång!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peak0001:

Håller den i min hand, men inte satt upp den ännu. Ska följa tipsen i första kommentarsfältet på denna länk. Journey into hardware wallets begins. Kan verka överdrivet men jag gillade den brutala tydligheten i att det är viktigt!

Återkommer när jag är igång!

Är det en Model T så har du också möjlighet att skapa en seed phrase i flera delar också. Personligen föredrar jag det eftersom man då kan t.ex kräva att X av Y delar ska vara kompletta för att återställa, så slipper man ha en "single point of failure".

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuckMuck:

Vad skulle du rekommendera som nästa steg efter NiceHash?

Provade det mest för att enkelt komma igång och tänkte börja prova andra lösningar

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

Vad skulle du rekommendera som nästa steg efter NiceHash?

Provade det mest för att enkelt komma igång och tänkte börja prova andra lösningar

T-Rex fungerar bra för mig, minar till ethermine

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

T-Rex fungerar bra för mig, minar till ethermine

Det är vad jag brukar köra på till antingen Ethermine eller Binance. Jag har testat Nicehash i några dagar och det ger lite sämre utdelning (2-3 procent kanske, ingen stor skillnad). Som jag förstått det dock, så när det går bra (dvs höga transaktionsavgifter) så är det Ethermine man vill hålla sig till. Annars är Binance bra på så vis att det inte kostar något att få pengarna till ett växlingskontor (kanske går att få det direkt från Ethermine till Binance dock? Jag har inte testat det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är vad jag brukar köra på till antingen Ethermine eller Binance. Jag har testat Nicehash i några dagar och det ger lite sämre utdelning (2-3 procent kanske, ingen stor skillnad). Som jag förstått det dock, så när det går bra (dvs höga transaktionsavgifter) så är det Ethermine man vill hålla sig till. Annars är Binance bra på så vis att det inte kostar något att få pengarna till ett växlingskontor (kanske går att få det direkt från Ethermine till Binance dock? Jag har inte testat det).

Det går, men då får man använda sin ETH-adress man får från Binance. Binance mining pool betalar också ut transaktionsavgifter till sina användare. Jag personligen fick dock massa stales när jag använde Binance pool, så jag förlorade mycket på det.

Om man vill sälja sin ETH allt efter som så bör man inte ha en egen wallet som mellanhand då det bara blir ytterligare kostnader.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Så här bra utdelning har det inte varit på väldigt länge. Jag har fläkten alltid på 69%, får ut 96 MH/s nu när jag höjt power limit till 70%. 68% var onödigt begränsade, får 4-5 MH/s mer nu tack vare de två extra procentenheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Så här bra utdelning har det inte varit på väldigt länge. Jag har fläkten alltid på 69%, får ut 96 MH/s nu när jag höjt power limit till 70%. 68% var onödigt begränsade, får 4-5 MH/s mer nu tack vare de två extra procentenheterna.

Vilket kort kör du med? 3090?

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalerov:

Vilket kort kör du med? 3090?

Zotac RTX 3080 AMP Holo.

Permalänk
Snusfri

Jag kör med T-Rex på Ethermine med mitt 3090.
Snittar på 107-110 MH/s.

Istället för att försöka växla in till mitt konto på Swedbank så har jag bland annat köpt Gift Card på Amazon, gjorde det senast idag och beställde en Nvidia Shield Pro för det, gick alldeles utmärkt.

Sidan jag använder för att köpa Gift Card är Bitrefill, finns massa andra man kan köpa med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det värt mine:a med ett 1070 i dagens läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Är det värt mine:a med ett 1070 i dagens läge?

Drar din dator mer än 15-20 kr per dygn i strömkostnader?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Är det värt mine:a med ett 1070 i dagens läge?

https://whattomine.com/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Drar din dator mer än 15-20 kr per dygn i strömkostnader?

Dålig koll på det tyvärr. Borde kanske köpa ngn form av sån där mätare från Kjell eller dylikt.

15-20 kr, ligger det däromkring?

(Har superdålig koll på detta, ställer dumma frågor.)

Permalänk
Medlem

Tack. Jag var inne på liknande sidor och kollade men kände mig lite overwhelmed. Tänkte kolla om det gick att få ett värde mellan tummen och pekfingret innan jag försökte grokka på allvar.

Edit Förstår om det inte går att svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Är det värt mine:a med ett 1070 i dagens läge?

Tycker du ska testa. Alltid kul o testa nya saker. Även om du bara tjänar lika mycket som strömmen kostar så får du lite krypto som kan gå upp i värde. Jag minar just nu ravencoin med tro på att dom kommer stiga betydligt i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Tycker du ska testa. Alltid kul o testa nya saker. Även om du bara tjänar lika mycket som strömmen kostar så får du lite krypto som kan gå upp i värde. Jag minar just nu ravencoin med tro på att dom kommer stiga betydligt i framtiden.

Ja eller hur, tänkte lite så. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Ja eller hur, tänkte lite så. 👍

Kör på! Så länge du har en hundring extra i månaden o slänga på elräkningen

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Tack. Jag var inne på liknande sidor och kollade men kände mig lite overwhelmed. Tänkte kolla om det gick att få ett värde mellan tummen och pekfingret innan jag försökte grokka på allvar.

Edit Förstår om det inte går att svara på.

Alltså, du får ett grovt värde direkt om du kryssar i GTX 1070 och sedan "calculate". För att få exakt värde måste du fylla i hashrate, watt och elkostnad men du ville ju bara få en ungefärlig siffra.

Om du tycker att det är värt det sen är upp till dig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Alltså, du får ett grovt värde direkt om du kryssar i GTX 1070 och sedan "calculate". För att få exakt värde måste du fylla i hashrate, watt och elkostnad men du ville ju bara få en ungefärlig siffra.

Om du tycker att det är värt det sen är upp till dig.

Tack! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Alltså, du får ett grovt värde direkt om du kryssar i GTX 1070 och sedan "calculate". För att få exakt värde måste du fylla i hashrate, watt och elkostnad men du ville ju bara få en ungefärlig siffra.

Om du tycker att det är värt det sen är upp till dig.

Tycker att whattomine visar en del fel nu på eth efter difficulten gått upp. Förtjänsten har ju blivit ca 30% lägre.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Tycker att whattomine visar en del fel nu på eth efter difficulten gått upp. Förtjänsten har ju blivit ca 30% lägre.

Sidan kan omöjligt se in i framtiden, så din vinst kommer självklart variera. Ibland får man mindre än vad WTM visar, ibland får man mer. Det ger en generell uppfattning om ifall det kan vara värt det.

Sidan ska ta hänsyn till difficulty och annat, så 30% låter lite väl men är väl inte omöjligt. Jag tycker det stämmer rätt bra för mig i alla fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Avgifter betalar man väl oavsett? 🤔 Iom att man redan har el

Energiskatten är baserat på förbrukningen och 50 öre låter inte som den är medräknad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."