Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Wow så man "vinner" en dator för 70K men måste betala vinstskatt på ca 30-35K? Då har man inte vunnit "ett skit"?

Ptja, du har ju fått tag i en maxad dator och samtidigt stöttat en medmänniska (betalat skatt som kan transfereras till någon annan). Win-Win?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte klagomålet riktigt... Du får något som är värt 70-80k (alla tillbehör också) och betalar 30k. Även om du tycker att "ohnej jag betalade 30k för det här det var inte gratis buuhuu" så kan du ju sälja skiten och gå plus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Jag förstår inte klagomålet riktigt... Du får något som är värt 70-80k (alla tillbehör också) och betalar 30k. Även om du tycker att "ohnej jag betalade 30k för det här det var inte gratis buuhuu" så kan du ju sälja skiten och gå plus?

Jättekul då att vinna något för 70k, och bli tvungen att sälja skiten för att man inte har råd att betala skatten..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Jättekul då att vinna något för 70k, och bli tvungen att sälja skiten för att man inte har råd att betala skatten..

Du går fortfarande i det stora hela PLUS. Varför klaga på något gratis? I värsta fall har du fått typ 40-50k CASH (ohnej vad hemskt) och i bästa fall en sjuk ny rigg. Win win hur man än ser på det.

Permalänk
Medlem

Men... Om man nu känner att vinstskatten gör att det inte är värt att vinna - är inte det enklaste då att inte delta i tävlingen? Eller, om man nu prompt vill bråka om saken, att rikta sin ilska mot lagstiftaren istället för mot några som skapar en tävling med ett schysst pris?

Permalänk
Medlem

Så egentligen kan man betrakta tävlingsvinster som att man vinner rätten att köpa grejen från staten till ca 70% rabatt 🤫🤪

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mindfighter:

Ptja, du har ju fått tag i en maxad dator och samtidigt stöttat en medmänniska (betalat skatt som kan transfereras till någon annan). Win-Win?

Gillar förvisso tänket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

I värsta fall har du fått typ 40-50k CASH.

Den ekvationen är jag nyfiken på att se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Den ekvationen är jag nyfiken på att se.

Tydligen är datorn värd 70k + 10k för en skärm. 70+10 = 80.

Sen skriver folk att det är 30k skatt. 80 - 30 = 50.

40-50 ver en estimering.

Hojta till om det är fler saker du undrar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Tydligen är datorn värd 70k + 10k för en skärm. 70+10 = 80.

Sen skriver folk att det är 30k skatt. 80 - 30 = 50.

40-50 ver en estimering.

Hojta till om det är fler saker du undrar över.

Du förutsätter dock att du kan sälja datorn till vad den skulle kosta i inköp. Det är inte rimligt även i normala fall men när det kommer till en dator som denna är den dels jävligt svårsåld och med största sannolikhet kommer du inte få i närheten av vad inköpspris.

Jag håller med dig i sak; har man inte råd med skatten kan man absolut tjäna mycket pengar på att sälja den. Däremot tror jag att en vinst på 40-50 tusen kronor är lite optimistiskt. Men jag gissar mest, jag har av någon anledning aldrig satt mig in i begagnatmarknaden för datorer som kostar lika mycket som min bil.

Permalänk
Medlem

Tycker det är en riktig tankevurpa någonstans när tävlingar, där det krävs en ansträngning, måste skattas men spel som ex. triss är helt skattebefriat och (mer eller mindre) helt baserat på slump...

Iofs måste man väl anstränga sig genom att ta sig till ICA för att köpa en trisslott.

Permalänk
Medlem

Vinst som vinst. Vem bryr sig om hur mycket det är. Dom flesta delarna i datorn lär sälja som smör just nu om man skulle vilja sälja av den.

Finns väll ingen i sitt rätta sinne som skulle tacka nej till datorn pga skatt?

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Vinst som vinst. Vem bryr sig om hur mycket det är. Dom flesta delarna i datorn lär sälja som smör just nu om man skulle vilja sälja av den.

Finns väll ingen i sitt rätta sinne som skulle tacka nej till datorn pga skatt?

jodå.

har defenetivt inte råd att punga ut 30+:- på någon dator i skatt... och säljer man den räkna inte med mer än kanske 50k:- eller något i andra hand då garanti är oexisterande för den som köper den pga vinst i en tävling.

vet inte heller riktigt vem som i sitt rätta sinne lägger 2 månader arbetarlön på en begagnad dator...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jodå.

har defenetivt inte råd att punga ut 30+:- på någon dator i skatt... och säljer man den räkna inte med mer än kanske 50k:- eller något i andra hand då garanti är oexisterande för den som köper den pga vinst i en tävling.

vet inte heller riktigt vem som i sitt rätta sinne lägger 2 månader arbetarlön på en begagnad dator...

Förstår inte riktigt tänket. Man har fått det gratis. Även om datorn säljer för 35k och man betalar 30k i skatt så har man tjänat 5k helt gratis. För någon som inte har så mycket pengar lär 5k gratis vara rätt gött ändå.

Vi alla vet dock att den där datorn och tillbehören går för betydligt mycket mer om man styckar upp den.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Förstår inte riktigt tänket. Man har fått det gratis. Även om datorn säljer för 35k och man betalar 30k i skatt så har man tjänat 5k helt gratis. För någon som inte har så mycket pengar lär 5k gratis vara rätt gött ändå.

Vi alla vet dock att den där datorn och tillbehören går för betydligt mycket mer om man styckar upp den.

tja ca 50% inköpspris från billigaste butik per del max pga total avsaknad av garanti pga vinst i tävling för den som köper delarna i andrahand.

och troligen går nått sönder kommer asus vilja ha hela datorn komplett på garanti och har vinnaren då sålt delarna löst kommer du inte äns kunna skicka delarna till vinnaren heller då han troligen inte har tillgång till datorn komplett och oskruvad i övrigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Tycker det är en riktig tankevurpa någonstans när tävlingar, där det krävs en ansträngning, måste skattas men spel som ex. triss är helt skattebefriat och (mer eller mindre) helt baserat på slump...

Det är för att täppa till ett hål. Tävling som kräver ansträngning skulle arbetsgivare kunna kalla ditt vanliga arbete istället för att betala vanlig lön, så då har skattelagstiftarna sett till att det beskattas på samma sätt så det inte spelar någon roll om en arbetsgivare ersätter de anställda med pengar eller saker av värde.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag hade skitit i att deklarera den, finns inte en chans att dom kommer på det.

Jag hade inte mått dåligt över det heller. Betalar redan för mycket skatt.

Det är vad jag hade gjort(uppmanar dock inte någon annan till att göra det)

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är för att täppa till ett hål. Tävling som kräver ansträngning skulle arbetsgivare kunna kalla ditt vanliga arbete istället för att betala vanlig lön, så då har skattelagstiftarna sett till att det beskattas på samma sätt så det inte spelar någon roll om en arbetsgivare ersätter de anställda med pengar eller saker av värde.

Ibland kan det vara som en tävling att gå till jobbet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Jag hade skitit i att deklarera den, finns inte en chans att dom kommer på det.

Jag hade inte mått dåligt över det heller. Betalar redan för mycket skatt.

Det är vad jag hade gjort(uppmanar dock inte någon annan till att göra det)

Inte kommer på det? Lite svårt att dölja det för Skatteverket när sweklockers betalar in arbetsgivaravgift för vinsten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Ni som säger emot den som inte har råd med att betala 30k, kanske är så att man inte har 30k att ligga ute med?
Alla har ju olika livs situationer och även om man är med och tävlar kanske man inte i slutändan har råd att betala, även för en kortare tid.

Men man får det att låta så enkelt att bara hiva fram en bunt med cash

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av livsnjutaren:

Ni som säger emot den som inte har råd med att betala 30k, kanske är så att man inte har 30k att ligga ute med?
Alla har ju olika livs situationer och även om man är med och tävlar kanske man inte i slutändan har råd att betala, även för en kortare tid.

Men man får det att låta så enkelt att bara hiva fram en bunt med cash

Å andra sidan har man i absolut värsta fall sex månader på sig innan skatten skall vara betalad, så inom den tidsramen bör man gott och väl hinna med en försäljning av datorn.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Du förutsätter dock att du kan sälja datorn till vad den skulle kosta i inköp. Det är inte rimligt även i normala fall men när det kommer till en dator som denna är den dels jävligt svårsåld och med största sannolikhet kommer du inte få i närheten av vad inköpspris.

Jag håller med dig i sak; har man inte råd med skatten kan man absolut tjäna mycket pengar på att sälja den. Däremot tror jag att en vinst på 40-50 tusen kronor är lite optimistiskt. Men jag gissar mest, jag har av någon anledning aldrig satt mig in i begagnatmarknaden för datorer som kostar lika mycket som min bil.

Tjaa, finns ju folk som köper tex ett CS:GO-skin för $150k, så en "ASUS Gamer" dator som kan hjälpa dom på vägen att bli proffs eller skryta i twitchchatten kan ju säkert kunna gå för bra pengar till rätt köpare

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tja ca 50% inköpspris från billigaste butik per del max pga total avsaknad av garanti pga vinst i tävling för den som köper delarna i andrahand.

och troligen går nått sönder kommer asus vilja ha hela datorn komplett på garanti och har vinnaren då sålt delarna löst kommer du inte äns kunna skicka delarna till vinnaren heller då han troligen inte har tillgång till datorn komplett och oskruvad i övrigt.

Bara 3090 får man ju dock minst inköpspris för fortfarande väl om man säljer?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

funderar på en sak, som jag förstår det är det inte vinstskatt på turvinster?
Om man valt ut, säg de 5 bästa bidragen och sedan lottat ut vinsten, skulle han fortfarande få betala vinstskatt?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem

Om vinnaren behåller maskinen så åker hen på 30-50% skatt :p.
Om vinnaren säljer vidare maskinen så betraktar skv ev det hela som näringsverksamhet och då blir det ännu mer skatt, eller så betraktas det som hobbyverksamhet (förhoppningsvis) och då blir det lite mindre (enbart motsv skatt inkomst av tjänst och ingen arbetsgivaravgift) - förutsatt att man lyckas sälja den för lika mkt som den på pappret är värd dvs :p.

Regel: Vinner du något dyrt i Sverige. Be om pengar ist eller sälj vidare direkt så du iaf kan betala skatten. Annars neka vinsten :P.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Efter torrhosta så är skatt tveklöst en av livets finare gåvor

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)