Copyswede bekräftar – smarta klockor kan få kassettskatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Tips till Copyswede: Det finns toalettstolar med inbyggda musikspelare nuförtiden...

Då kommer väl ALLA toalettstolar ingå i deras kommande försök att få in mer pengar...

Permalänk
Medlem

Tar SweClockers inte som någon helst ansvar för läsarnas hälsa? Jag vill inte behöva ta blodtryckssänkande medicin.

Hade uppskattat en knapp som man måste klicka i "Visa känsligt innehåll" för att se detta.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Ok så bara för att det finns några modeller av smartklockor som kan spela upp musik, så ska man suga ut pengar för all armburen teknik (klockor, armband). Skit ner er

Jag skall skapa ett eget klädmärke och sälja byxor. Jag tänker montera en bandspelare på dessa och sedan hoppas jag att copyswede får för sej att behöva lägga på en extra skatt på vanliga byxor, för det finns ju faktiskt inspelningsbara byx-modeller. Kanske eventuellt fattar dom vinken. Vi får se 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Hjälpsam

"Omodern", handvevade grammofonspelare är omoderna...

Copyswede-modellen är antik!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Jag säger inte att det är rätt, men vem är det i slutändan som tar del av pengarna från Copyswede?
Är det dessa?

Finns det någon sorts allmännytta i det...?

Försöker hitta någon sorts ljuspunkt och spela devil's advocate med hur jag själv känner inför det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag säger inte att det är rätt, men vem är det i slutändan som tar del av pengarna från Copyswede?
Är det dessa?
https://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2021/03/Logolimpa-2021.jpg
Finns det någon sorts allmännytta i det...?

Försöker hitta någon sorts ljuspunkt och spela devil's advocate med hur jag själv känner inför det här.

https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/sa-fordel...

Permalänk
Medlem

vi svenskar är bäst i världen på att dra ner byxorna och bara ta den , utan att ens klaga eller nämna ett ord. landet lagom

Permalänk

Tack, ja det va ju precis det jag undrade över.
Varför jag inte kopplat ihop Stim och Copyswede förut... ja jag har väl helt enkelt inte gett mig in i ämnet.

Skulle vilja se en konsekvensanalys av vad som skulle hända om man rakt av stängde ner Copyswede. Nog för att det är helt galet hur det funkar med Copyswede men kanske att det är fel att bara dra undan mattan i ett svep utan att ta hand om konsekvenserna.

Men de kan ju åtminstone sätta p för att utöka avgifterna för saker som i praktiken inte påverkar rättighetshavarnas intäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Som vanligt idioti på hög nivå. Piratkopierar/privatkopierar någon fortfarande någon form av musik i större utsträckning? Misstänker att 99.99% av alla produkter som säljs som har möjlighet att spela upp ljudfiler aldrig rör något privat eller piratkopierat.

Blir så less på dessa parasiter.

"Blir så less på dessa parasiter", men i sanningens namn så är det väl de som upprepat spelar låtar utan att betala något för det som är parasiter. Kompositörer, musiker m.fl. ersätts ju via denna skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Tror du får trolla vidare på egen hand, känns som vi kommer lite långt ifrån ämnet. Ha en trevlig helg!

Så om jag inte bryr mig för det berör mig inte, så är det trollande? O-K.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Tänk fall annat mycket viktigare och värre saker kunde göra er här lika upprörda som med detta.

Ska man inte få bli upprörd över ologiska saker här i världen bara för att det finns värre saker?
(sen tycker jag personligen att avsaknad av logik är en av våra stora utmaningar här i världen)

Visa signatur

Apple

Permalänk

Lägg ned Copyswede.... det är ingen som spelar musik per kopierade filer längre... ingen som orkar när man kan strömma direkt utan att behöva kämpa...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja så tycker nog alla här ;). More or less.

Världen har i grunden ändrats på den här fronten med lagringsmedia. När systemet utformades fanns inte hårddiskar på konsumentmarknaden, och USBminnen och hembrända CDskivor var fortfarande inte uppfunnet. Än mindre streamingtjänster!
Dessutom har våra vanor kring hur vi privatkopierar ändrats i grunden.

Systemet ter sig i dagsläget i det närmsta verklighetsfrånvänt mot hur vi faktiskt använder tekniken.

Och ännu dummare blir det när copyswede hittar på skit så som att vi skulle behöva betala dem för att vi sparar offilinelistor i spotify eller netflix. Det är hål i huvudet-argument.
Vi betalar för de tjänsterna. Funktionen att spara ner offline ingår i tjänsten man betalar för.
Det finns ingen som helst form av intäktsbortfall i upplägget som behöver ersättas.
Rent hittepå är vad det är.

https://www.sweclockers.com/nyhet/26763-elektronikbranschen-e...

Domar som sådana gör ju att man överväger att konspirations idéerna om att det pågår lobbying mot domare osv av upphovsrättsbranschen kan vara troliga...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD73:

Tänk fall annat mycket viktigare och värre saker kunde göra er här lika upprörda som med detta.

Det här är kanske trådens klokaste inlägg. Eller ja, hur avgör man det? Jag gillar iaf inflikningen ;).

Jag kan säga att jag lagt en hel del timmar åt att läsa lagtexter, årsrapporter, ägendestruktur och läst väldigt mycket nyheter på området kring copyswede de senaste 20 åren. För att det engagerar mig. Men blodtryckshöjningarna borde sparas till viktigare frågor. I slutändan verkar det handla om ganska små pengar.

För du har ju faktiskt rätt. Det här är på riktigt inte avgörande eller omvälvande egentligen (om än ettt dumt upplägg).
Jag tror jag ser det lite mer som hobbyintresse. Som hobby behöver det inte vara så effektivt hehe. Och så är det väl kanske logikbristen snarare än storleken på problemet som gör den här frågan så smaskig ;).

Men ska man snöa in så finns det precis som du säger bra mycket viktigare frågor i mängder att förkovra sig i egentligen. Det här är tänkvärt helt klart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

"Blir så less på dessa parasiter", men i sanningens namn så är det väl de som upprepat spelar låtar utan att betala något för det som är parasiter. Kompositörer, musiker m.fl. ersätts ju via denna skatt

Hur många känner du som privatkopierar musik eller piratkopierar för den delen? Det dem gör är att lägga på en oskälig avgift på alla enheter som kan spela/spara musik/film osv utan att det finns substans till det dem påstår. Att alla svenskar får betala avgift för något som de aldrig kommer använda sakerna till är absurt, måste även du tycka?

Lite som public service för många svenskar, jag använder det inte och vill inte använda det pga den politiska ställning de har, de är lååångt ifrån opolitiska.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Så om jag inte bryr mig för det berör mig inte, så är det trollande? O-K.

Det är väl lite så att om du inte bryr dig om ett ämne som inte berör dig och du ändå hoppar in i en diskussion där det diskuteras frisk bland folk som faktiskt bryr sig och är berörda, så… ja, du får kanske bara tåla att bli kallad för ett troll?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

De räknar in att spara ner playlists från tex Spotify och Netflix för att spela upp utan internetuppkoppling som privatkopering. 🤔

"Det är bakgrunden till varför man som privatperson för eget bruk och på ett lagligt sätt får spara ned musikfiler på sin dator eller smartphone, spara favoritprogram i sin tv-box, göra offline-listor i streamingtjänster på surfplattan, spara ned poddar i mobilen eller spara ned texter till sin dator." https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-...

Och det gör nog ändå hyffsat många. Men absurt för rimligtvis så har både Spotify och Netflix redan med i sina avtal med upphovsrättsägare att de får tillhandahålla den funktionaliteten.

Haha va!? Åh va vridet 😂

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

"Blir så less på dessa parasiter", men i sanningens namn så är det väl de som upprepat spelar låtar utan att betala något för det som är parasiter. Kompositörer, musiker m.fl. ersätts ju via denna skatt

Ska de få ersättning för varje spelning på min CD hemma? Det skulle vara något... såklart är det vad vissa vill, men någon rimlig nivå måste det vara

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av AMD73:

Tänk fall annat mycket viktigare och värre saker kunde göra er här lika upprörda som med detta.

Precis, håller med. Jag får inte vara upprörd på mindre saker som irriterar mig innan världspandemier och klimatfrågan är löst.

Jag vet inte hur du fungerar men jag kan vara upprörd/engagerad i fler än en sak och önska förbättringar och förändringar i samhället. Man kan inte arbeta på enbart en front om man vill göra världen en bättre plats.

Just denna frågan är så irriterande för att de är så FULLT medvetna att de utnyttjar en förlegad lag för att ta ut avgifter som de rimligen inte bör ha rätt till. Klimatförändringsförnekare och vaccinvägrare gör mig mer upprörd. Men här kan man ju i alla fall tänka sig att personerna i fråga innerst inne tror att de har rätt. I fallet med Copyswede tror jag inte att de själva ens tycker att logiken kring PRIVATkopiering håller år 2021.

För att gå på ditt spår så förstår JAG inte ER här som inte kan acceptera att personer blir upprörda när de ser något som i deras ögon är orättvisa och vill ha en förändring?

/rant

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är väl lite så att om du inte bryr dig om ett ämne som inte berör dig och du ändå hoppar in i en diskussion där det diskuteras frisk bland folk som faktiskt bryr sig och är berörda, så… ja, du får kanske bara tåla att bli kallad för ett troll?

Vad är annars poängen med att ha det här som en nyhet och bjuda in kommentarer och reaktioner? Är jag inte en del av åsiktskorridoren så är jag ett troll?

Okej, låter ju sunt det där.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, precis. Jag var dock ironisk

Misstänkte det… 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Precis, håller med. Jag får inte vara upprörd på mindre saker som irriterar mig innan världspandemier och klimatfrågan är löst.

Jag vet inte hur du fungerar men jag kan vara upprörd/engagerad i fler än en sak och önska förbättringar och förändringar i samhället. Man kan inte arbeta på enbart en front om man vill göra världen en bättre plats.

Just denna frågan är så irriterande för att de är så FULLT medvetna att de utnyttjar en förlegad lag för att ta ut avgifter som de rimligen inte bör ha rätt till. Klimatförändringsförnekare och vaccinvägrare gör mig mer upprörd. Men här kan man ju i alla fall tänka sig att personerna i fråga innerst inne tror att de har rätt. I fallet med Copyswede tror jag inte att de själva ens tycker att logiken kring PRIVATkopiering håller år 2021.

För att gå på ditt spår så förstår JAG inte ER här som inte kan acceptera att personer blir upprörda när de ser något som i deras ögon är orättvisa och vill ha en förändring?

/rant

Det är bara att börja protestera utanför Riksdagen. Kan Thunberg så kan väl ni?

Däriligger också problemet, mycket snack men jag ser ingen vilja från någon av er som vill engagera er i frågan för någon förändring heller utan det får politikerna sköta. Därav det här är ett typiskt I-lands problem med mycket gnäll där inget konstruktivt görs.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Ingen politiker som vill driva frågan och vill ha röster från mer än hälften av folket i sweclockers?

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå formuleringen att Copyswede har några "tuffa ekonomiska år bakom sig". Om syftet med organisationen är att ersätta kulturskapare för uteblivna inkomster till följd av privatkopiering så kan väl inkomstnivåerna egentligen inte spela någon roll? Säljs det få enheter särskilt ändade för privatkopiering så borde det enligt Copyswedes logik betyda mindre privatkopierat material, och därmed mindre uteblivna inkomster till följd av minskad privatkopiering, alltså mindre ersättning att betala ut. Det är ju inget AB där ägarna hetsar efter högre utdelning. Eller drar de in så lite stålar att omkostnaderna för att administrera hela cirkusen blir högre än inkomsterna? Det skulle vara intressant med mer information om vad dessa "tuffa ekonomiska år" bottnar i.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Solaris:

Det är bara att börja protestera utanför Riksdagen. Kan Thunberg så kan väl ni?

Däriligger också problemet, mycket snack men jag ser ingen vilja från någon av er som vill engagera er i frågan för någon förändring heller utan det får politikerna sköta. Därav det här är ett typiskt I-lands problem med mycket gnäll där inget konstruktivt görs.

Jag tycker du ska sluta gruppera människor med varandra när du omöjligt kan veta vad de tycker och vad de gör. Du har ingen aning i om jag eller andra i tråden är engagerad i detta eller inte, du bara gissar. Dessutom så är det ju tydligt att något händer? Har du ens läst artikeln?

Den 16 maj 2018 beslutade riksdagens Näringsutskott om att ersättningssystemet för privatkopiering bör ses över. Den 20 augusti 2020 tillsatte justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) en utredning för att se över den nuvarande ersättningsmodellen, som anses omodern, och resultatet av utredningen ska presenteras senast den 21 februari 2022.

Vad har Thunberg med detta och mig att göra att göra? Varför skulle jag ställa mig framför riksdagen och protestera något som redan utvärderas? Hur mycket "vilja" DU ser hos andra i detta är väl i all högsta grad irrelevant då du inte sitter på någon makt i frågan? Eller?

Så om jag förstår rätt så om du skulle få som du ville så skulle folk sluta "gnälla" och inte prata om frågan för att den inte är enligt dig viktig? Så frågan är ju varför du är inne i tråden och "gnäller" på att andra som vill ha en förändring? Bör inte du göra något viktigare och mer kreativt med din tid när du förespråkar att vi alla slösar våran tid på oviktigt trams? Opinionen har redan bildas och man gör nu en utvärdering?

Jag förstår verkligen inte när man blir irriterade på andra som är engagerade i frågor som de tycker berör dem. Så sjukt konstiga argument.

Kan du svara varför jag inte får vara upprörd över detta och sluta blanda in Thunberg och annat irrelevant trams?

Jag kan tala om för dig att jag disponerar min frustration precis hur jag vill.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Notera hur han har samma superskurk-asymmetriska ögon som Jeff Bezos.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

vi svenskar är bäst i världen på att dra ner byxorna och bara ta den , utan att ens klaga eller nämna ett ord. landet lagom

Jag vill nu snarare säga vi är bäst på ATT KLAGA men aldrig göra nåt åt det.

Denna tråd är bevis på det, vi gnäller och gnäller - men tror du det kommer att göra någon skillnad?
Hur många av er kommer att skriva ett klagomåls brev till Copyswede eller era lokala politiker?

Svensken: FY FAN va orättvis

Andra: Så gör nåt åt det!

Svensken: Jamen, barnen ska ju hämtas från dagis, och jag ska köpa mat till helgen och...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Just denna frågan är så irriterande för att de är så FULLT medvetna att de utnyttjar en förlegad lag för att ta ut avgifter som de rimligen inte bör ha rätt till.

Skönt att du tror på människor, jag utgår ifrån att de är korkade… Har så svårt att tro att någon har så låg moral att det gör det medvetet…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Bevis för att Copyswedes VD är en ärkefiende. Frågan är bara vilken sida av honom som är mindre ond?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Jag tycker du ska sluta gruppera människor med varandra när du omöjligt kan veta vad de tycker och vad de gör. Du har ingen aning i om jag eller andra i tråden är engagerad i detta eller inte, du bara gissar. Dessutom så är det ju tydligt att något händer? Har du ens läst artikeln?

Den 16 maj 2018 beslutade riksdagens Näringsutskott om att ersättningssystemet för privatkopiering bör ses över. Den 20 augusti 2020 tillsatte justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) en utredning för att se över den nuvarande ersättningsmodellen, som anses omodern, och resultatet av utredningen ska presenteras senast den 21 februari 2022.

Jag har läst artikeln men det hindrar ju inte någon för att ojja sig över att Copyswede vill ta ännu en avgift, den här gången på smarta klockor. Men det är väldigt lite konkreta förslag från enskilde person bakom inläggen som har en bättre lösning vilket får mig att undra om de tog sig tid att läsa artikeln.

Skrivet av Brodholm:

Vad har Thunberg med detta och mig att göra att göra? Varför skulle jag ställa mig framför riksdagen och protestera något som redan utvärderas? Hur mycket "vilja" DU ser hos andra i detta är väl i all högsta grad irrelevant då du inte sitter på någon makt i frågan? Eller?

Du missar helt och hållet poängen. Thunberg engagerade sig i miljöfrågan eftersom hon vill se en förändring, vilket leder till din nästa kommentar.

Skrivet av Brodholm:

Så om jag förstår rätt så om du skulle få som du ville så skulle folk sluta "gnälla" och inte prata om frågan för att den inte är enligt dig viktig? Så frågan är ju varför du är inne i tråden och "gnäller" på att andra som vill ha en förändring? Bör inte du göra något viktigare och mer kreativt med din tid när du förespråkar att vi alla slösar våran tid på oviktigt trams? Opinionen har redan bildas och man gör nu en utvärdering?

Se ovan. Oavsett om frågan utvärderas så finns det ingen anledning att vara passiv i frågan, eller hoppas ni bara på ett lyckligt slut? Vad är garantin för det?

Ser vi det på en rent politiskt nivå så är det ingen har tagit tag i det här och börjar inga medborgare engagera sig i frågan genom upprop och namninsamlingar så är risken att inget heller händer. Eller du har så pass mycket förtroende för våra politiker?

Skrivet av Brodholm:

Jag förstår verkligen inte när man blir irriterade på andra som är engagerade i frågor som de tycker berör dem. Så sjukt konstiga argument.

Kan du svara varför jag inte får vara upprörd över detta och sluta blanda in Thunberg och annat irrelevant trams?

Jag kan tala om för dig att jag disponerar min frustration precis hur jag vill.

Jag har aldrig sagt att jag blir irriterad av gnället. Jag tycker att det är absurt att att det är det enda ni verkar göra utan att bli vill bli engerade i det här än allmänt gnäll på ett forum, för det här berör ju er.

Så disponera er frustration på ett konstruktivt sätt. Ha en trevlig kväll.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.