Windows startar inte i UEFI

Permalänk

Windows startar inte i UEFI

Försöker att installera Windows 11 på min dator och ska aktivera ”safe boot”. Problemet är att man kan bara göra det i UEFI läge och när jag startar om så kommer BIOS upp igen. Kör jag CSM så bootar Windows normalt. Hjälp…!

Visa signatur

Moderkort: MSI B450 Gaming PLUS MAX
Processor: AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz
Ramminne: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB
Grafikkort: RX6600
Chassi: Fractal Design

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudkillen:

Försöker att installera Windows 11 på min dator och ska aktivera ”safe boot”. Problemet är att man kan bara göra det i UEFI läge och när jag startar om så kommer BIOS upp igen. Kör jag CSM så bootar Windows normalt. Hjälp…!

När Windowsinstallationen körs så skapas den för boot i det läge som datorn är inställd. Att ändra inställningen i efterhand gör att Windows inte längre kan starta, det är förväntat.

Du får konvertera befintlig Windowsinstallation (med t.ex. https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gp... ) eller (eventuellt enklare) göra nyinstallation.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304