Permalänk

Vilken ipad?

* Så bra skärm som möjligt, prioriterar bildkvalité över storlek. bra om låg latency också (om det skiljer sig)
* Ska gärna gå att använda pennan inkl trycknivåer för att teckna med

ska ha till: kolla youtube, läsa digitala serier och böcker, spela MAME-spel, teckna med (inte ett måste, men vore kul att prova).. ungefär i den ordningen.

hade en ipad för många år sen, lade in jailbreak och sen en mame-emulator, går det fortfarande måntro? har ett äldre iCADE arkadkabinnet (bluetooth) som jag modifierat med bättre knappar osv som jag vill använda.

Tack tack!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

iPad pro, iPad air och iPad mini har alla riktigt bra skärmar och stöd för andra generationens penna så vilken som av de beroende på hur stor skräm du vill ha.

Emulator verkar fortfarande fungera bra på iOS. Men jag har inte provat själv.

Permalänk

ok! Så senaste versionerna av dessa är att rekommendera (bättre skärmar än te.x 1-2 generationer innan?) det är mycket det jag undrar över också eftersom det finns en del att välja mellan och jag vill gärna komma ner i pris så mycket som bara går. Har pennan stöd i te.x generationen innan denna?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bemushroomed:

ok! Så senaste versionerna av dessa är att rekommendera (bättre skärmar än te.x 1-2 generationer innan?) det är mycket det jag undrar över också eftersom det finns en del att välja mellan och jag vill gärna komma ner i pris så mycket som bara går. Har pennan stöd i te.x generationen innan denna?

Prestandamässigt så duger alla nuvarande Ipads och sannolikt de som är ett par år gamla också, utom vissa specifika produkter som inte hade uppdaterats på ett tag som Mini innan de släppte den senaste.

Skärmarna är ju den skillnaden man märker av mest skulle jag säga, men det är ju ingen som är dålig egentligen utan det handlar om att vikta skärmens kvalitet mot kostnad. Pennstödet har också varit standard ett tag, men där finns det ju en större skillnad, om enheten stöder den nya eller den gamla pennan. Om pennan kommer att användas mycket skulle jag säga att det är värt att satsa på en med stöd för andra generationens Apple Pencil, men prisskillnaden är ju rätt saftig, speciellt om man jämför med en något år gammal begagnad, så det är förstås en avvägning det också.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Prestandamässigt så duger alla nuvarande Ipads och sannolikt de som är ett par år gamla också, utom vissa specifika produkter som inte hade uppdaterats på ett tag som Mini innan de släppte den senaste.

Skärmarna är ju den skillnaden man märker av mest skulle jag säga, men det är ju ingen som är dålig egentligen utan det handlar om att vikta skärmens kvalitet mot kostnad. Pennstödet har också varit standard ett tag, men där finns det ju en större skillnad, om enheten stöder den nya eller den gamla pennan. Om pennan kommer att användas mycket skulle jag säga att det är värt att satsa på en med stöd för andra generationens Apple Pencil, men prisskillnaden är ju rätt saftig, speciellt om man jämför med en något år gammal begagnad, så det är förstås en avvägning det också.

Ok, bra att veta. Är det bara senaste ipads (9:e, 3:e för Pro?) som har Apple Pencil 2 stöd?

Söker man på ipad så finns det ju från generation 5-9 att köpa... och 2-3 för Pro verkar det som.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bemushroomed:

Ok, bra att veta. Är det bara senaste ipads (9:e, 3:e för Pro?) som har Apple Pencil 2 stöd?

Söker man på ipad så finns det ju från generation 5-9 att köpa... och 2-3 för Pro verkar det som.

Av de som säljs nu här så stöds "Pencil 2" av alla utom bas Ipad, alltså Pro, Air och Mini. Hur det ser ut för äldre generationer vet jag inte exakt, artikeln på wiki är lite oklar eller kanske föråldrad: https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Pencil

Permalänk

tack. skumt att man inte stöder det på "bas" ipad kan man tycka

Air är nån slags lättare variant av bas som jag förstår det, inte lika kraftfull antar jag?

ser att man klagar på Backlight bleed på prisjakt i kommentarerna vad gäller ipad air 4.. synd, annars hade en sån varit i bra prisklass.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

tack. skumt att man inte stöder det på "bas" ipad kan man tycka

Air är nån slags lättare variant av bas som jag förstår det, inte lika kraftfull antar jag?

ser att man klagar på Backlight bleed på prisjakt i kommentarerna vad gäller ipad air 4.. synd, annars hade en sån varit i bra prisklass.

Air är en bättre variant än den vanliga iPad:en, inte tvärtom. Air är bättre på allt jämfört med vanliga iPad:en, därav är den också ganska mycket dyrare.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Air är en bättre variant än den vanliga iPad:en, inte tvärtom. Air är bättre på allt jämfört med vanliga iPad:en, därav är den också ganska mycket dyrare.

Aha, tack, alltid trott det varit en billigare typ av ipad.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

köp iPad Pro från 2018 och framåt imo!
De har 120 Hz skärm och stöd för nyaste pennan.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080