Lisa Su: "Playstation 5 finns – du är inte beredd att betala priset"

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Menar du att det är ok med ockerpriser och att det är ok med orättvisor?

Världen ska vara jämlik, punkt slut.

Det är inte okej med ockerpriser men samtidigt är det upp till dig om du vill betala dem. Denna situation är faktiskt skapad pga att så många varit villiga att betala dessa överpriser. Hade slutkunderna sagt att nej, dessa priser vill vi verkligen inte betala, då hade inget sålts och priserna hade behövts sänkas rejält.

Marknadsekonomi i ett nötskal. Tillgång och efterfrågan. Så länge kunderna är villiga betala höga priser finns inget incitament för producenterna att sänka dem. Svårare än så är det inte.

Så i slutändan är det ditt, mitt och alla andra konsumenters fel att det ser ut som det gör eftersom vi faktiskt betalar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@Alphahanne: Du har absolut en poäng där, många människor borde gå samman och uppmana till bojkott så kanske en del priser hade gått ner, vem vet. Men det är sjukt störigt att det ska behövas. Det borde vara mer balanserade priser på allt möjligt så fler och fler kan ha råd. Det är företagens ansvar att sätta vettiga priser också.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Det är inte konstigt att folk blir arga och irriterade över alla höga priser som finns. Och det är inte alltid så lätt att bara "ändra på sin inkomstsituation" som du verkar tro. Många är fattiga och kan inte unna sig det som de vill unna sig p.g.a. orättvisor i samhället på flera plan. Många får aldrig chansen i livet alls, t.ex. Det tycker jag är för jävligt. Varför ska vissa få allt i livet men andra ska lida en massa? Förklara gärna det för mig.

Ja vad är det för fel på lite jämlikhet? Är själv duktigt trött på alla klasskillnader och orättvisor.

Jag är för jämlikhet, missförstå mig inte. Men jag tycker inte att nöjeskonsumtion kan falla in under jämställdhets-kortet. Precis som den lite mer förmögne kan beställa en ny bil och den mindre förmögne kan köpa en begagnad. Att ha den allra senaste modellen är inte en rättighet, priset bör styras av efterfrågan. Man kan köpa en PS4 eller behålla den man har och fortfarande åtnjuta de flesta spel på den vad jag vet, förutom några exklusiva titlar.

Som jag uppfattar det pratar jag inte om personen som har råd att köpa ett äpple på ICA eller ej.

Till det du nämner först, ge ett exempel på någon som inte får chansen? Det handlar vad jag anser om att folk inte tar chansen.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Alltid kul med citat som är tagna ur sitt sammanhang.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

@Alphahanne: Du har absolut en poäng där, många människor borde gå samman och uppmana till bojkott så kanske en del priser hade gått ner, vem vet. Men det är sjukt störigt att det ska behövas. Det borde vara mer balanserade priser på allt möjligt så fler och fler kan ha råd. Det är företagens ansvar att sätta vettiga priser också.

Nej det är verkligen inte företagens ansvar att sätta "vettiga" priser. Det är företagens ansvar att maximera vinsten för ägarna. Vi lever inte i forna sovjet...

Sen finns det vissa samhällskritiska sektorer så som läkemedel etc. som är reglerade och i många fall subventionerade i Sverige. Men det är en helt annan typ av verksamhet. Du dör inte om du inte får spela ditt Playstation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

@Alphahanne: Du har absolut en poäng där, många människor borde gå samman och uppmana till bojkott så kanske en del priser hade gått ner, vem vet. Men det är sjukt störigt att det ska behövas. Det borde vara mer balanserade priser på allt möjligt så fler och fler kan ha råd. Det är företagens ansvar att sätta vettiga priser också.

Fast de priser AMD och nVidia satte initialt var ju relativt vettiga, åtminstone i förhållande till de priser som blivit. Att priserna trissats upp i de följande leden, samt pga högra transportkostnader mm, är inte deras fel.

Det är ju ändock så, och det är både krasst och cyniskt, att företagare vill ta ut så höga priser som möjligt för att göra så stora vinster som möjligt. Precis på samma sätt att arbetstagare vill ha så hög lön som möjligt. Så länge kunderna betalar de höga priserna så kan företagen ta ut dem, likväl som att så länge det finns arbetstagare som gör jobbet för en lägre lön så kan lönerna hållas nere för de som redan har jobben.

Jag försvarar inte systemet på något sätt men det är så det fungerar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@ibland: Visst är det skillnad på nöjesartiklar och nödvändiga saker som mat och vatten, men jag gillar i alla fall inte att det är så stora klyftor i samhället, att många rika t.ex. kan unna sig lite vad som helst medan andra har det betydligt mer knapert. Gillar inte heller att vissa arbeten anses så mycket finare än andra.

Det finns många som är utstötta i samhället, som blivit mobbade, utsatta för brott, nedtryckta på olika sätt och som därigenom kanske inte klarar av att vända rätt på sitt liv på egen hand. De behöver ofta hjälp av samhället men många får ingen hjälp utan lämnas i lidande, fattigdom, m.m. Jag mår illa när jag tänker på alla extrema orättvisor som finns. När alla borde ha rätt till ett värdigt liv, ekonomiskt såväl som på annat sätt. Så det är faktiskt inte bara att "ta dig i kragen!" Så lätt är det inte för alla.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Det är inte konstigt att folk blir arga och irriterade över alla höga priser som finns. Och det är inte alltid så lätt att bara "ändra på sin inkomstsituation" som du verkar tro. Många är fattiga och kan inte unna sig det som de vill unna sig p.g.a. orättvisor i samhället på flera plan. Många får aldrig chansen i livet alls, t.ex. Det tycker jag är för jävligt. Varför ska vissa få allt i livet men andra ska lida en massa? Förklara gärna det för mig.

Ja vad är det för fel på lite jämlikhet? Är själv duktigt trött på alla klasskillnader och orättvisor.

Är väl skillnad på att ha råd och inte vilja betala, har man så taskig inkomst att man inte kan handla ett PS5 finns annat man bör prioritera, som människa har man inte rätt till the latest and greatest bara för att man tycker så.

Oftast så har folk men lite pengar gjort dåliga val för plånboken och då får väl dom stå sitt kast för det. Så fort du har ett heltidsjobb i Sverige så har du gott om pengar sen vad man slösar dom på är upp till en själv.

Klasskillnader kommer det alltid finnas och det är också bra, de som är ambitiösa och kämpar för att tjäna en härva pengar ska väl få leva lite flådigare, eller ska alla latmaskar få glida räkmacka på de som faktiskt gör något?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Nej det är verkligen inte företagens ansvar att sätta "vettiga" priser. Det är företagens ansvar att maximera vinsten för ägarna. Vi lever inte i forna sovjet...

Sen finns det vissa samhällskritiska sektorer så som läkemedel etc. som är reglerade och i många fall subventionerade i Sverige. Men det är en helt annan typ av verksamhet. Du dör inte om du inte får spela ditt Playstation...

Men om alla bara får maximera vinsterna och bli hur rika som helst då blir det just fruktansvärt orättvist. Är det verkligen så vi vill ha det? Snacka inte om Sovjet - man antyder inte att folk är "kommunister" om det nu var det du menade. Jag mår bara riktigt illa av orättvisorna och klyftorna i samhället, det handlar inte om nåt annat än det - rättvisa för alla.

Skrivet av Alphahanne:

Fast de priser AMD och nVidia satte initialt var ju relativt vettiga, åtminstone i förhållande till de priser som blivit. Att priserna trissats upp i de följande leden, samt pga högra transportkostnader mm, är inte deras fel.

Det är ju ändock så, och det är både krasst och cyniskt, att företagare vill ta ut så höga priser som möjligt för att göra så stora vinster som möjligt. Precis på samma sätt att arbetstagare vill ha så hög lön som möjligt. Så länge kunderna betalar de höga priserna så kan företagen ta ut dem, likväl som att så länge det finns arbetstagare som gör jobbet för en lägre lön så kan lönerna hållas nere för de som redan har jobben.

Jag försvarar inte systemet på något sätt men det är så det fungerar.

Nej det är inte bara AMD/Nvidia/Sony, etc. fel såklart, men det är dags tycker jag att folk börjar ta ett mer kollektivt ansvar för att få till mer balanserat och rättvist samhälle på alla plan.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Är väl skillnad på att ha råd och inte vilja betala, har man så taskig inkomst att man inte kan handla ett PS5 finns annat man bör prioritera, som människa har man inte rätt till the latest and greatest bara för att man tycker så.

Oftast så har folk men lite pengar gjort dåliga val för plånboken och då får väl dom stå sitt kast för det. Så fort du har ett heltidsjobb i Sverige så har du gott om pengar sen vad man slösar dom på är upp till en själv.

Klasskillnader kommer det alltid finnas och det är också bra, de som är ambitiösa och kämpar för att tjäna en härva pengar ska väl få leva lite flådigare, eller ska alla latmaskar få glida räkmacka på de som faktiskt gör något?

Jag tycker verkligen inte att man ska få "lata sig", utan givetvis så måste vi alla göra så gott vi kan. Jag menar bara att många som verkligen vill ha ut nåt av sitt liv och som kämpar, får ingen hjälp av samhället, det finns många exempel på folk som fallit mellan stolarna och som fått sitt liv förstört. Jag vill att så många som möjligt ska få ett värdigt liv bara, och leva i ett samhälle där det är bättre balans och rättvisa mellan så många som bara är möjligt. Det är allt.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Doh. I stand corrected. Uppdaterade båda mina inlägg

Tack för att du rättar. Det är väldigt uppskattat.

Jag har själv lyssnat på många intervjuer med Lisa Su, så jag brukar ha koll på vad hon säger, vilka ord hon använder, varför, etc.

Om ni någonsin behöver referera till att Lisa Su är släkt med Jensen så bekräftar hon att hon är det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Det är inte konstigt att folk blir arga och irriterade över alla höga priser som finns. Och det är inte alltid så lätt att bara "ändra på sin inkomstsituation" som du verkar tro. Många är fattiga och kan inte unna sig det som de vill unna sig p.g.a. orättvisor i samhället på flera plan. Många får aldrig chansen i livet alls, t.ex. Det tycker jag är för jävligt. Varför ska vissa få allt i livet men andra ska lida en massa? Förklara gärna det för mig.

Ja vad är det för fel på lite jämlikhet? Är själv duktigt trött på alla klasskillnader och orättvisor.

Varför vara så besatt vid att det ska vara det senaste? Är man intresserad av att spela spel så kan man göra det för en liten peng.

För 3 år sedan köpte jag ett xbox 360 slim med 3-4 spel bland annat senaste GTA 5. Betalade 500 kronor totalt och det gav många mångs timmar spelande. Att sen köpa ex halo etc hade gett än mer speltid för en liten peng.

Gaming är en väldigt billig hobby. Om man inte ska ha det senaste senaste så är det en hobby som är på snudd till gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför vara så besatt vid att det ska vara det senaste? Är man intresserad av att spela spel så kan man göra det för en liten peng.

För 3 år sedan köpte jag ett xbox 360 slim med 3-4 spel bland annat senaste GTA 5. Betalade 500 kronor totalt och det gav många mångs timmar spelande. Att sen köpa ex halo etc hade gett än mer speltid för en liten peng.

Gaming är en väldigt billig hobby. Om man inte ska ha det senaste senaste så är det en hobby som är på snudd till gratis.

Bra poänger där! 👍

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg Ken Kutaragis härliga kommentar om den då svindyra konsolen PS3:s pris vid lansering?

Citat:

Just get a second job.

Kan ha varit vid deras reveal av PS3 också jag kommer inte riktigt ihåg.

Dold text
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ibland:

jo men det har ju med att butiker inte tar ut rätt pris. Hade de tagit marknadsvärdet istället så hade den som faktiskt velat ha ett ex PS5 kunnat köpa det i första hand istället för en tjomme på tradera.

Du kringgår problemet. Hade tillräckligt många tillverkats hade detta aldrig hänt

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

@ibland: Visst är det skillnad på nöjesartiklar och nödvändiga saker som mat och vatten, men jag gillar i alla fall inte att det är så stora klyftor i samhället, att många rika t.ex. kan unna sig lite vad som helst medan andra har det betydligt mer knapert. Gillar inte heller att vissa arbeten anses så mycket finare än andra.

Det finns många som är utstötta i samhället, som blivit mobbade, utsatta för brott, nedtryckta på olika sätt och som därigenom kanske inte klarar av att vända rätt på sitt liv på egen hand. De behöver ofta hjälp av samhället men många får ingen hjälp utan lämnas i lidande, fattigdom, m.m. Jag mår illa när jag tänker på alla extrema orättvisor som finns. När alla borde ha rätt till ett värdigt liv, ekonomiskt såväl som på annat sätt. Så det är faktiskt inte bara att "ta dig i kragen!" Så lätt är det inte för alla.

Jag håller med dig i sak. Men tycker man kan lämna de allra mest extrema (fattiga och rika) utanför denna diskussionen, för då handlar det helt plötsligt om något helt annat.

Jag tror att det måste finnas ett spektrum av människor för att livet på jorden ska snurra. Hade vi alla varit helt jämställda hade det inte funkat, man kanske tror att det vore det bästa i praktiken men så är inte verkligheten. Man tror att pengar och tillgångar löser alla problem men det är i det översta skiktet som flest folk tar livet av sig som ett exempel. Det vill säga de som har allt blir inte alltid lyckligare i längden.

Men nu har denna diskussion lämnat mitt första inläggs mening.

Det handlade om att jag var irriterad på att folk blir arga för att de inte kan köpa ett PS5 eller Xbox till lanseringspris. Det handlade om de personer som kan tänka sig att betala 5tkr för en PS5 men inte 7tkr. Utbud och efterfrågan måste styra här, man kan inte subventionera nöjesprodukter för att alla ska ha råd, det mår ingen bra av i slutändan. Visst att någon enstaka sparar 2-3tkr men företaget som säljer enheten förlorar potentiella miljoner. Sveriges företag är enormt viktiga för att vi i Sverige ska ha det bra, det bildar jobb och BNP ökar. Att driva företag i Sverige är inte enkelt, man kan inte göra sig av med anställda som inte gör sitt jobb osvosv. I slutändan kostar det företagen ännu mer när befolkningen klagar så mycket att företaget ska behöva anställa personer för att svara på 2 min i en forumtråd här på swecklockers, annars slutar personerna köpa sin produkter där. Det har gått för långt.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du kringgår problemet. Hade tillräckligt många tillverkats hade detta aldrig hänt

du hittar snarare på en förvrängd sanning. Det är komponentbrist, det går inte att tillverka fler produkter än vad som redan tillverkas?

"Hade alla left för evigt hade inget dött"

Samt att om priset hade sats utefter efterfrågan så hade hyllorna troligen inte ekat tomma. Då hade de stått där på hyllorna istället för att ligga på tradera.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför vara så besatt vid att det ska vara det senaste? Är man intresserad av att spela spel så kan man göra det för en liten peng.

För 3 år sedan köpte jag ett xbox 360 slim med 3-4 spel bland annat senaste GTA 5. Betalade 500 kronor totalt och det gav många mångs timmar spelande. Att sen köpa ex halo etc hade gett än mer speltid för en liten peng.

Gaming är en väldigt billig hobby. Om man inte ska ha det senaste senaste så är det en hobby som är på snudd till gratis.

Det handlar inte om det måste vara det senaste. Jag snackar allmänt om det borde vara så rättvist och jämlikt som möjligt. Det var inte meningen egentligen att jag skulle skriva så många inlägg men när folk börjar snacka om att man är kommunist, osv för att man vill ha jämlikhet och vill se allas lika värde, så blir man bara förbannad.

Skrivet av ibland:

Jag håller med dig i sak. Men tycker man kan lämna de allra mest extrema (fattiga och rika) utanför denna diskussionen, för då handlar det helt plötsligt om något helt annat.

Jag tror att det måste finnas ett spektrum av människor för att livet på jorden ska snurra. Hade vi alla varit helt jämställda hade det inte funkat, man kanske tror att det vore det bästa i praktiken men så är inte verkligheten. Man tror att pengar och tillgångar löser alla problem men det är i det översta skiktet som flest folk tar livet av sig som ett exempel. Det vill säga de som har allt blir inte alltid lyckligare i längden.

Men nu har denna diskussion lämnat mitt första inläggs mening.

Det handlade om att jag var irriterad på att folk blir arga för att de inte kan köpa ett PS5 eller Xbox till lanseringspris. Det handlade om de personer som kan tänka sig att betala 5tkr för en PS5 men inte 7tkr. Utbud och efterfrågan måste styra här, man kan inte subventionera nöjesprodukter för att alla ska ha råd, det mår ingen bra av i slutändan. Visst att någon enstaka sparar 2-3tkr men företaget som säljer enheten förlorar potentiella miljoner. Sveriges företag är enormt viktiga för att vi i Sverige ska ha det bra, det bildar jobb och BNP ökar. Att driva företag i Sverige är inte enkelt, man kan inte göra sig av med anställda som inte gör sitt jobb osvosv. I slutändan kostar det företagen ännu mer när befolkningen klagar så mycket att företaget ska behöva anställa personer för att svara på 2 min i en forumtråd här på swecklockers, annars slutar personerna köpa sin produkter där. Det har gått för långt.

Du har säkert rätt i mycket du skriver. Nog är det komplicerat alltid att få till en mer fungerande värld, vi har inte lyckats än efter alla tusentals år...man förstår ju att det aldrig kan bli 100% rättvist alltid men mer rättvist borde vi ju kunna fixa till. Men som sagt, det är otroligt svårt. Men vi får bara inte ge upp. Det borde finnas lösningar tycker man.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Det handlar inte om det måste vara det senaste. Jag snackar allmänt om det borde vara så rättvist och jämlikt som möjligt.

Du har säkert rätt i mycket du skriver. Nog är det komplicerat alltid att få till en mer fungerande värld, vi har inte lyckats än efter alla tusentals år...man förstår ju att det aldrig kan bli 100% rättvist alltid men mer rättvist borde vi ju kunna fixa till. Men som sagt, det är otroligt svårt. Men vi får bara inte ge upp. Det borde finnas lösningar tycker man.

Kan fu utveckla vad du menar med det gällande spel?

Permalänk
Medlem

Nu finns ju ofta på blocket för någon tusenlapp över MSRP. Det är helt ok, bara det rör sig om disc-versionen. Den andra hade jag inte köpt även om jag fick den nån tusenlapp billigare än MSRP.

Går oftast att få tag i spel på skiva mycket mycket billigare.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kan fu utveckla vad du menar med det gällande spel?

Ja, lite off-topic är det ju från min sida. Jag lade precis till några rader i mitt förra inlägg om att det började snackas om Sovjet och kommunism mot dem som ville se prissänkningar och rättvisa, sånt gör mig förbannad. Så det är därför jag började snacka allmänt om orättvisor och brist på jämlikhet. Men visst är det off-topic från mig.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Haha, folk blir kränkta och tar ett allmänt påstående (som senare visade sig vara skämt dessutom) som beskriver verkligheten som den är och tar det personligt. Patetiskt! Öppna julglöggen och lugna ner er.

Permalänk
Skrivet av Songless:

Mat har väl alltid varit en klassfråga? Det gäller eg även elektronik bara att folk är mer bortskämda idag. Barn får allt för dyra prylar i tidig ålder. Vem vet hur de finansieras? Troligen lån osv. PS5 är den dyraste konsollen hittills så jag förstår inte riktigt hur du kan försvara ett ännu högre pris. Är väl kanon att dem i största möjliga mån försöker sälja dem till msrp? Hade varit jäkligt tråkigt om de hamnade på samma priser motsvarande dagens grafikkort. De kostar ju för fasen som hela min förra spelburk.

Högt pris när tillgången är lägre än efterfrågan används på allt. Och inget annat sätt har visat sig vara bättre på att fördela saker. Där spelkonsoler hamnar väldigt lågt ner i listan av produkter som borde undantagas för denna metod då de är så livsviktiga.

Angående priset så har vi inflation. Första xboxen som kom runt 2003 kostade nästan 5000kr om jag minns rätt, där Microsoft senare sänkte priset med 1500kr för den floppade. I vilket fall 7000kr för senaste konsolerna då många av oss konsumenter är äldre idag är inte så mycket och det syns på att folk som galningar vill köpa dem. Marknaden tycker alltså priset är lågt.
Sedan behöver man inte ha den senaste konsolen redan nu och jag själv har det inte. Skillnaden på en ps5a och en ps4 är egentligen inte så extremt stor. Jag skulle tro att de flestas föräldrar inte ens kan se skillnad på tvn vilken version på konsolen de har.

Jag tror att endast genom att höja priset med 1500kr, så vops så skulle det utan problem gå att fixa en konsol i butikerna. Då scalpers försvinner och de som köper vet om att de lägger ut 1500kr extra för att vara först.
Idag är det mer så att folk som egentligen inte skulle köpa konsolen ändå kan delta i lottningar och annat, för de vet att om de vinner lottningen så kan de sälja den till en nära bekant utan vidare och minst få en pizza eller annat för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Oftast så har folk men lite pengar gjort dåliga val för plånboken och då får väl dom stå sitt kast för det. Så fort du har ett heltidsjobb i Sverige så har du gott om pengar sen vad man slösar dom på är upp till en själv.

Detta är off topic men jag kan inte låta det stå oemotsagt. Jag vet inte vilken verklighetsuppfattning du har men det finns en hel del människor, även i Sverige, med heltidsjobb som verkligen inte har gott om pengar. Kanske dags för en reality check?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Älskar den reklamen eftersom jag själv ibland skulle velat säga exakt så till chefen. Det är dock inga härskartekniker chefen ägnar sig åt, han ställer bara orimliga krav/taskiga krav. Åke däremot ägnar sig faktiskt åt en härskarteknik, nämligen att förlöjliga.

Att inte titta på den man pratar med och låtsas vara mer intresserad av tidningen än personen man talar till, skulle kunna vara en slags härskar teknik. Extremt otrevligt vilket som. Det är dock min tolkning av situationen. Det Åke sysslar med är vad jag kallar för karma. Måhända att det är ofint men på något sätt vad chefen förtjänat. Så ser jag på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Detta är off topic men jag kan inte låta det stå oemotsagt. Jag vet inte vilken verklighetsuppfattning du har men det finns en hel del människor, även i Sverige, med heltidsjobb som verkligen inte har gott om pengar. Kanske dags för en reality check?

Håller med dig om detta. För många medelklass Svenssons som inte har någon verklighetsuppfattning utan är helt insnöade i sin lilla bubbla där allt är frid och fröjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Det är inte konstigt att folk blir arga och irriterade över alla höga priser som finns. Och det är inte alltid så lätt att bara "ändra på sin inkomstsituation" som du verkar tro. Många är fattiga och kan inte unna sig det som de vill unna sig p.g.a. orättvisor i samhället på flera plan. Många får aldrig chansen i livet alls, t.ex. Det tycker jag är för jävligt. Varför ska vissa få allt i livet men andra ska lida en massa? Förklara gärna det för mig.

Ja vad är det för fel på lite jämlikhet? Är själv duktigt trött på alla klasskillnader och orättvisor.

Fast nu är ju marknadssituationen som den är på grund av en internationell pandemi och inte någon kapitalistisk konspiration mot "fotfolket" så lite verklighetsförankring får en ju ändå ha. Är jag villig att betala 11k för en PS5? Nej. Grinar jag om det och tycker världen är så hemsk och orättvis på grund utav det? Nej. Hade jag däremot köpt en PS5 för 11k om jag hade haft det bättre ställt? Antagligen. Men så är jag också väldigt otålig av mig. Annars får jag gott vänta som "alla" andra. Så hemskt är det inte som du får det att framstå som. Finns jobbigare saker att inte ha råd med än en spelkonsol.

Om din grannes hus hade brunnit ned, hade du då i solidaritet tänt på ditt eget? Antagligen inte. Du hade accepterat att skit händer och antagligen varit glad att det inte hände dig. Det finns liksom ingen universell kosmisk rättvisa där alla har det exakt lika bra hela tiden. Så varför ska personer som lyckats i livet inte kunna njuta av sina framgångar bara för att andra inte har det lika bra? Det är ju mer orättvist. Visst är det tråkigt att vissa har det svårt i livet men där finns ju förbättringar i regeringar att göra snarare än att alla ska sänka sig till lägstanivå för att du ska ha någon irrationell känsla av rättvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Det är inte konstigt att folk blir arga och irriterade över alla höga priser som finns. Och det är inte alltid så lätt att bara "ändra på sin inkomstsituation" som du verkar tro. Många är fattiga och kan inte unna sig det som de vill unna sig p.g.a. orättvisor i samhället på flera plan. Många får aldrig chansen i livet alls, t.ex. Det tycker jag är för jävligt. Varför ska vissa få allt i livet men andra ska lida en massa? Förklara gärna det för mig.

Ja vad är det för fel på lite jämlikhet? Är själv duktigt trött på alla klasskillnader och orättvisor.

Finns väl betydligt viktigare saker att kämpa för i så fall.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Att inte titta på den man pratar med och låtsas vara mer intresserad av tidningen än personen man talar till, skulle kunna vara en slags härskar teknik. Extremt otrevligt vilket som. Det är dock min tolkning av situationen. Det Åke sysslar med är vad jag kallar för karma. Måhända att det är ofint men på något sätt vad chefen förtjänat. Så ser jag på det hela.

Ja, det har du såklart rätt i.

Det jag reagerade på var nog uttrycket "spot on" härskarteknik. Det har gått helt galen inflation i vad folk anser vara härskarteknik när det egentligen är väldigt väl etablerat vad det är för något. Och just det att alla som är otrevliga eller bara dåliga chefer i allmänhet skulle pyssla med härskartekniker är jag bara så trött på att ständigt höra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Märkligt... Finns inte att köpa någonstans vad jag kan se, PS5 är i princip alltid slut eller borttagen från sortimentet. Var först idag som jag såg Xbox Series X på fler månader.