Hjälp mig tolka anslutningsförsök i Windows

Permalänk

Hjälp mig tolka anslutningsförsök i Windows

Hej, jag kontrollerade loggen för blockerade anslutningsförsök idag och fick följande resultat. Jag har försökt söka på internet men inte lyckats hitta något vettigt svar på vad anslutningsförsöken kan avse och eventuellt om det hade varit lugnt att tillåta anslutningsförsöken. Den verkar vilja ansluta till min routers ip. Är det någon som har en aning om vad det kan röra sig kring baserat på informationen i screenshot?

Permalänk
Medlem

Alla de där grejerna är internt i ditt eget nätverk som pratar med routern, inte utifrån och in. Det kan vara precis vad som helst.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Alla de där grejerna är internt i ditt eget nätverk, inte utifrån

Okej, tror du att det kan finnas någon anledning till att de är blockerade eller borde det vara lugnt att tillåta anslutningarna?

Permalänk
Medlem

Det skulle jag inte gjort utan att veta vad det är som försöker broadcasta.

Förtydligande: Du ska bara släppa igenom saker i brandväggen som du vet vad det är. Om du inte vet vad det är ska du aldrig någonsin släppa igenom det. Som en bra regel att leva efter.

Det där kan ju vara ett virus som försöker ringa hem, vad som helst. Nu tror jag inte att det är det, men du vet ju inte vad det är, så låt det blockeras tills du vet vad det är

Permalänk

224.0.0.1 är en s.k multicast adress. Specifikt den här är för "all device on this network", dvs en anrop till samtliga enheter i nätverket.
192.168.1.255 är en broadcast-adress, troligtvis din router som gör ett massanrop, inget konstigt.

192.168.1.10 är en enhet i ditt privata nätverk, kanske din egen dator, eller en telefon eller liknande.

Port 138, om man utgår från TCP port 138, så är det troligtvis printer och file-sharing i ditt nätverk.

Inga saker du behöver oroa dig för

Och som ovan säger, släpp inte igenom något i brandväggen om du inte vad det är, eller varför det skall igenom.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Det skulle jag inte gjort utan att veta vad det är som försöker broadcasta.

Förtydligande: Du ska bara släppa igenom saker i brandväggen som du vet vad det är. Om du inte vet vad det är ska du aldrig någonsin släppa igenom det. Som en bra regel att leva efter.

Det där kan ju vara ett virus som försöker ringa hem, vad som helst. Nu tror jag inte att det är det, men du vet ju inte vad det är, så låt det blockeras tills du vet vad det är

Skrivet av PatrickDayZ:

224.0.0.1 är en s.k multicast adress. Specifikt den här är för "all device on this network", dvs en anrop till samtliga enheter i nätverket.
192.168.1.255 är en broadcast-adress, troligtvis din router som gör ett massanrop, inget konstigt.

192.168.1.10 är en enhet i ditt privata nätverk, kanske din egen dator, eller en telefon eller liknande.

Port 138, om man utgår från TCP port 138, så är det troligtvis printer och file-sharing i ditt nätverk.

Inga saker du behöver oroa dig för

Och som ovan säger, släpp inte igenom något i brandväggen om du inte vad det är, eller varför det skall igenom.

Tack för snabba svar! Jag ser till att inte släppa igenom anslutningarna i onödan. Datorn fungerar ändå som den ska. Blev bara lite nyfiken