Google upphör med gratis G Suite

Permalänk
Medlem

Jag satte mig ner och installerade upp en e-post server med roundcube, rspamd, dovecot, ssl/tls samt tillhörande spf/dkim records (i openbsd, varför inte liksom? ).
Tog en annan domän än den jag har hos google bara för att labba med... fick till det till slut men det var ett jäkla meck.
I princip är det "bara" att lyfta över domänen jag har hos google till den här servern, allt är förberett.
Största problemet är väl mina 2 andra användare, hur jag ska få över deras e-post.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Denna tänkte jag testa https://epostflytt.se/
Oderlands verktyg men borde funka ändå

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag använder joker.com samt Namecheap.com som är bra tycker jag

Skrivet av cp_:

Jag använde gandi för några år sedan innan jag bytte till namecheap som var billigare. Gandi gav ett lite mer seriöst intryck, bättre gränssnitt.
Funderar på att byta tillbaka nu om jag blir tvungen att dumpa google gsuite eller vad det numera heter, för att använda vanliga gmail-konton till domänen istället. Främst för att Gandi erbjuder ju två e-postkonton i samband med domänköpet samt att ytterligare ett konto kostar 0,35€ per månad.

För DNS så kan du iofs använda namecheap free DNS. det kör jag på för mina .se-loopiadomäner. Har funkat fint hittills, kändes fint att inte behöva betala mer till loopia. Sen finns ju Digital Ocean också som erbjuder DNS utan kostnad, har för mig de har ett API som stöds av letsencrypt också osv. om man vill ha wildcard-certs.
https://docs.digitalocean.com/products/networking/dns/

Du pekar bara på namecheaps/digital oceans DNS-serverar i loopia, sen konfigurerar du dina DNS-records där.

Tack för alla fina tips!

Jag har nu påbörjat flytt av mina domäner från Loopia/Websupport till Gandi.
Känns ändå lite trist på något sätt, vart kund där sedan Binero.

Googles tjänster vill jag inte betala för överhuvud taget om jag slipper och vanliga Gmail är inte ett alternativ.
Google Suite hade ändå en klausul någonstans att de inte fick sno all information.

Först skapade jag faktiskt en testdomän hos Gandi för att stöka runt i lite i portalens gränssnitt och även testa mailfunktionen.
Allt gick smidigt, inga konstigheter alls än så länge!
Måste erkänna att GUI't är bra mycket rappare än hos Websupport och allt är rätt tydligt.

Alternativet för mig hade varit att stanna kvar men betala för mailen hos Websupport , men när man möts av driftmeddelanden som "Vi har för närvarande problem med vår mailtjänst" så känner man sig inte så sugen att betala 89 sek/mån.
Priserna är väl något dyrare än hos Websupport för domäner, men man slipper både betala för DNS och för mail om man klarar sig med 2 mailkonton per domän.

Måste faktiskt erkänna att det känns rätt bra att lämna Google's tjänster!
Nästan så man vill tacka dem för att de fick en få tummen ur röven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neosophic:

Jag betalade extra för utökat lagringsutrymme, så jag var en betalande kund.
Och som betalande kund hade jag förväntat mig någon nivå av kundservice.

I så fall är det skillnad på kunder som betalar för utökad lagring och Enterprise Workspace.

Permalänk
Medlem

Även jag kör detta på några domäner och har en del att reda ut.
Mail från Google idag:

Citat:

Dear Administrator,

We are writing to let you know that your G Suite legacy free edition will no longer be available starting July 1, 2022. To maintain your services and accounts, you need to upgrade to Google Workspace.

We launched our G Suite legacy free edition —the original Google Apps offering for businesses and schools— 16 years ago. In 2012 we discontinued this service, and we will now transition all remaining users to an upgraded Google Workspace paid subscription based on your usage.

What does this mean for my organization?
In 2020, we introduced —Google Workspace— and tailored our offerings to provide more options to fit our customers’ needs. Google Workspace includes all the features you already use, plus several new capabilities including more storage, increased security, 24/7 support, and more.

Upgrading from your G Suite legacy free edition to Google Workspace will only take you a few short steps and is not disruptive to your end-users. To support you in this transition, you will have discount options for 12 months after July 1, 2022.

What do I need to do?
To avoid disruption and maintain your account(s), please upgrade to Google Workspace by May 1, 2022. Begin the upgrade by reviewing the transition help center article, and selecting the option that best suits your organization’s needs. When you've identified your preferred subscription:

Go to your Admin console.
Select your new subscription offering.
Enter your billing information.
Once you’re upgraded, you can use your new Google Workspace subscription and functionality at no-cost until at least July 1, 2022.

If you take no action by May 1, 2022, Google will begin upgrading your organization seamlessly to a new Google Workspace subscription. The new subscription will be based on what you currently use with your G Suite legacy free edition.

If you do not enter your billing details before July 1, 2022, your subscription will be suspended.

If your needs have changed and you do not want to upgrade to a Google Workspace subscription, you can export your organization’s data with the takeout feature.

FAQs
Visit the help center for information on the G Suite legacy free edition to Google Workspace transition.

We’re here to help
If you have questions or need assistance, please Contact Google Workspace support. When you call or submit your support case, reference issue number 205265775. If you have trouble accessing your administrator account, please refer to instructions to reset your administrator password.

Thanks for choosing Google Workspace.

– The Google Workspace Team

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Denna tänkte jag testa https://epostflytt.se/
Oderlands verktyg men borde funka ändå

"Gmail-konton behöver tillåta mindre säkra appar för att en flytt ska vara möjlig."

Grejen är att jag har tillåtit detta på kontot men det fungerar ändå inte.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

"Gmail-konton behöver tillåta mindre säkra appar för att en flytt ska vara möjlig."

Grejen är att jag har tillåtit detta på kontot men det fungerar ändå inte.

Aj. Har inte testat själv än men har planerat att göra det. Är inte lika långt kommen som du

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

"Gmail-konton behöver tillåta mindre säkra appar för att en flytt ska vara möjlig."

Grejen är att jag har tillåtit detta på kontot men det fungerar ändå inte.

Den funktionen har jag aldrig haft någon lycka med trots flera försök..
Lättast är nog bara att exportera den data du vill ha via https://takeout.google.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

"Gmail-konton behöver tillåta mindre säkra appar för att en flytt ska vara möjlig."

Grejen är att jag har tillåtit detta på kontot men det fungerar ändå inte.

Jag använder Thunderbird och har skapat ett App-lösenord till min Gmail. Sedan har jag båda kontona i Thunderbird och kan då dra mailen över de olika kontorna. Så det borde gå om du gör så.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag använder Thunderbird och har skapat ett App-lösenord till min Gmail. Sedan har jag båda kontona i Thunderbird och kan då dra mailen över de olika kontorna. Så det borde gå om du gör så.

Jo, det funkar. Problemet är väl att jag måste göra likadant för dom andra 2 kontona jag inte "äger" själv... men det får nog bli så.
Får maila ut att jag kommer flytta deras konton framöver.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Prova GYB, Got-Your-Back
https://github.com/GAM-team/got-your-back

Har också ett gammalt legacykonto med tre användare på som jag nu behöver hitta en lösning för.
Har läst lite kommentarer på att man kan uppgradera, lägga till en Cloud Identity Free licens på alla användare, och sen ta bort Workspace, för att behålla alla konton men utan gmail och kalender mm. Ungefär så. Är inne i research av vilken lösning som blir bäst. Google bör tillhandahålla en nedgradering själva så man slipper allt krångel.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ni inte är för snabba och migrerar eller börjar betala.

Går ni in på denna länken som inloggad admin, läs vad som står högt upp
https://support.google.com/a/answer/60217?hl=en

"Important: If you're using G Suite legacy free edition for personal use, please go to this FAQ."

"What if I use G Suite legacy free edition for personal use and don't want to upgrade to a Google Workspace subscription?

Upgrading to a Google Workspace subscription is a seamless transition for all customers currently on the G Suite legacy free edition. However, we understand some customers may not use their G Suite legacy free edition for business and may be interested in other options. If you have 10 or fewer users in your group and do not use your G Suite legacy free edition for business, please sign in to your administrator account to provide more information."

Jag tror Google har insett att det är en del som använder G suit personligt och inte affärsmässigt. Jag tror de kommer släppa en version för privatpersoner

Kan tillägga att jag inte fått något mail om att G suit lägger ni, har ni alla fått det?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Ett tips är att ni inte är för snabba och migrerar eller börjar betala.

Går ni in på denna länken som inloggad admin, läs vad som står högt upp
https://support.google.com/a/answer/60217?hl=en

"Important: If you're using G Suite legacy free edition for personal use, please go to this FAQ."

"What if I use G Suite legacy free edition for personal use and don't want to upgrade to a Google Workspace subscription?

Upgrading to a Google Workspace subscription is a seamless transition for all customers currently on the G Suite legacy free edition. However, we understand some customers may not use their G Suite legacy free edition for business and may be interested in other options. If you have 10 or fewer users in your group and do not use your G Suite legacy free edition for business, please sign in to your administrator account to provide more information."

Jag tror Google har insett att det är en del som använder G suit personligt och inte affärsmässigt. Jag tror de kommer släppa en version för privatpersoner

Kan tillägga att jag inte fått något mail om att G suit lägger ni, har ni alla fått det?

Åh den FAQn fanns inte där i morse. Har inte heller fått något meddelande från Google om denna förändring. Endast en notifikation när man loggar in på kontot och kollar på prenumerationssidan.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZD:

Åh den FAQn fanns inte där i morse. Har inte heller fått något meddelande från Google om denna förändring. Endast en notifikation när man loggar in på kontot och kollar på prenumerationssidan.

Det som är märkligt är att den svenska sidan av den FAQ så är citatet inte medtaget bara i den engelska sidan. Kanske måste de översätta det till svenska innan den kommer upp där?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Ett tips är att ni inte är för snabba och migrerar eller börjar betala.

Går ni in på denna länken som inloggad admin, läs vad som står högt upp
https://support.google.com/a/answer/60217?hl=en

"Important: If you're using G Suite legacy free edition for personal use, please go to this FAQ."

"What if I use G Suite legacy free edition for personal use and don't want to upgrade to a Google Workspace subscription?

Upgrading to a Google Workspace subscription is a seamless transition for all customers currently on the G Suite legacy free edition. However, we understand some customers may not use their G Suite legacy free edition for business and may be interested in other options. If you have 10 or fewer users in your group and do not use your G Suite legacy free edition for business, please sign in to your administrator account to provide more information."

Jag tror Google har insett att det är en del som använder G suit personligt och inte affärsmässigt. Jag tror de kommer släppa en version för privatpersoner

Kan tillägga att jag inte fått något mail om att G suit lägger ni, har ni alla fått det?

Väldigt intressant. Stort tack för tipset!

Jag fick mailet igår kväll. Där stod det inget om detta så det verkar vara en ny grej. Ska absolut logga in och se vad de frågar efter.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Google har lagt till ett formulär för att få mer information om alternativ lösning för t ex familjekonton.

Skrivet av Google:

If you have 10 or fewer users in your group and do not use your G Suite legacy free edition for business, please complete the form below by April 1, 2022 if you're interested in learning about different options for your account in the coming months.

OBS! Måste vara inloggad som domänens administratör för att länken ska vara synlig på FAQ-sidan. Formuläret:

G Suite legacy free edition feedback form

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Så klart, nu när man börjat betala för det för att inte bli allt för stressad över att flytta mailen nån annanstans. Nu kan man ju inte gå gå tillbaka till Free. Jaja, då får vi väl se hur dom gör, har fyllt i formuläret i alla fall.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

https://arstechnica.com/?p=1828852

Citat:

First, Google is launching a survey of affected G Suite users—apparently, the company is surprised by how many people this change affected. Second, it's promising a data-migration option (including your content purchases) to a consumer account before the shutdown hits

så kommer gå att migrera play store-köp till vanliga Google konton. Bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

https://arstechnica.com/?p=1828852

så kommer gå att migrera play store-köp till vanliga Google konton. Bra.

Hoppas personligen på detta som ett alternativ. Håller tummarna!

Permalänk
Medlem

Visst, migrera är väl bra men alltså det ställer ju till det ändå för vad händer med e-post adressen man har uppsatt i g suite free.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Jag undrar om jag flyttar min domän bort från google apps, kommer min epostadress fortfarande vara ett "google konto"? T.ex. för google play osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag undrar om jag flyttar min domän bort från google apps, kommer min epostadress fortfarande vara ett "google konto"? T.ex. för google play osv?

Det är den migreringsprocessen som Google eventuellt kan införa för alla konton (främst domäner för personligt bruk), och som man kan få information om via formuläret (se inlägg ovan).
E-post (Google mail) och kalender kan inte användas utan fortsatt betalning, men kontona kan nedgraderas till Google Account (Cloud Identity) som kan användas i chrome sync, play store, youtube, photos, inloggning på sajter mm.

E-postadressen kommer fortfarande vara användarnamnet för det kontot men e-posten får man leda någon annanstans (t ex genom en forwarder eller annan webbmail).

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZD:

Det är den migreringsprocessen som Google eventuellt kan införa för alla konton (främst domäner för personligt bruk), och som man kan få information om via formuläret (se inlägg ovan).
E-post (Google mail) och kalender kan inte användas utan fortsatt betalning, men kontona kan nedgraderas till Google Account (Cloud Identity) som kan användas i chrome sync, play store, youtube, photos, inloggning på sajter mm.

E-postadressen kommer fortfarande vara användarnamnet för det kontot men e-posten får man leda någon annanstans (t ex genom en forwarder eller annan webbmail).

Det var ett svar på något som jag inte frågade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det var ett svar på något som jag inte frågade.

Det var det väl?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shelter:

Det var det väl?

Nix, jag ska flytta BORT min domän från google. inte göra om till gratisgrejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nix, jag ska flytta BORT min domän från google. inte göra om till gratisgrejen.

Jag (och kanske andra) förstår nog inte isf vad det är du frågar... om du flyttar bort din domän från google så... går ingen mail dit längre, och ditt konto är mer eller mindre dött i vattnet, om du inte omvandlar/migrerar det till något annat (gmail?) inom googles sfär. Alternativt så fortsätter kontot fungera, men utan att det kommer mail till det eller att du kan skicka... dock så stod det väl ngt i googles press release att konton automatiskt blir något att (paid service)?

Vad du gör med din domän när du flyttat den från google är din business, google är inte längre involverade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alundstroem:

Jag (och kanske andra) förstår nog inte isf vad det är du frågar... om du flyttar bort din domän från google så... går ingen mail dit längre, och ditt konto är mer eller mindre dött i vattnet, om du inte omvandlar/migrerar det till något annat (gmail?) inom googles sfär. Alternativt så fortsätter kontot fungera, men utan att det kommer mail till det eller att du kan skicka... dock så stod det väl ngt i googles press release att konton automatiskt blir något att (paid service)?

Vad du gör med din domän när du flyttat den från google är din business, google är inte längre involverade.

Fortfarande inte ett svar på det jag frågade, har INGET med mailen på gmail/google apps att göra.
I android behöver du ett GOOGLE KONTO för att t.ex. göra köp, spara kvitton osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det var ett svar på något som jag inte frågade.

Varsågod. Du måste fortfarande logga in på kontot på något sätt och vad jag vet kan man välja mellan emailadress eller telefonnummer. Domänen kan du frikoppla från kontot men om det ändrar användarnamnet (email) är inte säkert.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

Kan verkligen rekommendera fastmail.com för att migrera mail och kalender. Riktigt bra stöd för egna domäner. Dessutom 30 dagars gratis trial utan att knappa in något kreditkort.

För min familjedomän där jag är den ende som faktiskt använder adressen (de andra har endast adresser som vidarebefordras till deras vanliga gmail-konton) kommer jag utnyttja Cloudflare email routing för att vidarebefodra all inkommande mail, och sen kommer jag konfigurera Fastmail för att kunna skicka från domänen. På så sätt behöver dom andra i familjen inte betala för Fastmail-konton, dom får ändå mail via adresserna, och jag har inte möjlighet att läsa deras mail.

Har migrerat över min ena domän idag och det har varit en riktig breeze. Kan inte rekommenderas tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

kommer jag utnyttja Cloudflare email routing

Men man måste fortfarande vänta för att få access till cloudflare email routing? Lite surt i så fall. Kör ju redan cloudflare för DNS så...