Permalänk
Medlem

Misslyckad bios-flashning

Har haft en riktigt dålig månad, gått igenom två moderkort.
Köpte komponenter för en ingångsspeldator till brorsonen, Ryzen 5 5600G och Gigabyte B550M DS3H. Moderkortet betedde sig jättekonstigt då den inte hittade två olika SSD. Provade installera windows på en annan dator osv men den visar bara bluescreen i nya datorn ändå. Efter ha provat allt och gett upp så köpte jag ett nytt moderkort, ett MSI B450M-A PRO MAX som jag tänkte jag själv skulle kunna ta om vi köpte moderkortet i onödan, då jag har en Ryzen 5 1500 och moderkortet skulle stödja båda processorerna.

Problemet var att 5600G inte stöds ur kartong för bios måste uppdateras. Jag tog min äldre processor och började flasha om bios. Dock så var jag lat och inte satte på kylflänsen, jag trodde inte processorn skulle bli varm och att det skulle gå fort.
Skiten blir överhettad mitt i flashningen och stängs av.. Nu startar det inte längre och provat att resetta CMOS utan framgång.

Moderkortet är väl brickat och har tyvärr ingen funktion för dubbel bios eller flashning utan processor.
Går det att skicka kortet till MSI/Webhallen eller är det bara att bita i sura äpplet och köpa nytt? Någon med liknande erfarenhet?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Har haft en riktigt dålig månad, gått igenom två moderkort.
Köpte komponenter för en ingångsspeldator till brorsonen, Ryzen 5 5600G och Gigabyte B550M DS3H. Moderkortet betedde sig jättekonstigt då den inte hittade två olika SSD. Provade installera windows på en annan dator osv men den visar bara bluescreen i nya datorn ändå. Efter ha provat allt och gett upp så köpte jag ett nytt moderkort, ett MSI B450M-A PRO MAX som jag tänkte jag själv skulle kunna ta om vi köpte moderkortet i onödan, då jag har en Ryzen 5 1500 och moderkortet skulle stödja båda processorerna.

Problemet var att 5600G inte stöds ur kartong för bios måste uppdateras. Jag tog min äldre processor och började flasha om bios. Dock så var jag lat och inte satte på kylflänsen, jag trodde inte processorn skulle bli varm och att det skulle gå fort.
Skiten blir överhettad mitt i flashningen och stängs av.. Nu startar det inte längre och provat att resetta CMOS utan framgång.

Moderkortet är väl brickat och har tyvärr ingen funktion för dubbel bios eller flashning utan processor.
Går det att skicka kortet till MSI/Webhallen eller är det bara att bita i sura äpplet och köpa nytt? Någon med liknande erfarenhet?

just MSI B450M-A PRO MAX har tyvärr inte stöd för någon "bios flashback" eller liknande så dina ända alternativ är nog att antingen bita i det sura äpplet å köpa ytterliggare ett eller om du har tillgång till lödkolv köpa ett bios chip på ebay och byta chippet.

Edit: Sen kan du självklart skicka tillbaka moderkortet och säga att den va DoA men då är det en fråga om att ljuga. alternativt säga sanningen och hoppas på någon form av goodwill.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

just MSI B450M-A PRO MAX har tyvärr inte stöd för någon "bios flashback" eller liknande så dina ända alternativ är nog att antingen bita i det sura äpplet å köpa ytterliggare ett eller om du har tillgång till lödkolv köpa ett bios chip på ebay och byta chippet.

Edit: Sen kan du självklart skicka tillbaka moderkortet och säga att den va DoA men då är det en fråga om att ljuga. alternativt säga sanningen och hoppas på någon form av goodwill.

Jag beställde ett nytt likadant moderkort nyss, vill bara ha något som funkar nu och så får reklamation mm få ta den tid det tar.
MSI-moderkortet har iaf en "JSPI1"-kontakt som är en direktanslutning till BIOS-chippet och det verkar vara ett vanligt SPI-minne. Ska gå att flasha igenom porten med Arduinos, Raspberry pi mm så i värsta fall får jag prova det när jag har lust.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Dock så var jag lat och inte satte på kylflänsen, jag trodde inte processorn skulle bli varm och att det skulle gå fort.

Nu har du ju redan konstaterat att detta var ett felaktigt antagande, men för att ge lite ytterligare bakgrund till varför så är mängden power management implementerat i BIOS/UEFI ofta ytterst begränsad. Värmeledningsförmågan mellan IHS och omkringliggande luft är också väldigt dålig på grund av den ytterst begränsade ytan. Lagringschippen man skriver till är heller inga fartmonster så flashning av BIOS går sällan särskilt snabbt.

Men ja, om du har möjlighet att ansluta till BIOS-chippet med ett extern flashverktyg kan du nästan garanterat rädda moderkortet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jaha, min skitmånad fortsätter. Jag fick det nya MSI b450m-a pro max moderkortet i helgen, som tur var hade det den senaste bios-versionen redan installerat. Så när jag sen provar 5600G processorn så är det exakt j**** fel som med första Gigabyte b550m ds3h moderkortet! BSOD direkt. Min 1500 processor hade inga som helst problem med nya moderkortet.

Nu har jag provat två moderkort med olika tillverkare och kretsgenerationer, två olika SSD och två olika DDR4-minnen och alla tänkbara bios-inställningar.

Är det 5600G processorn som varit trasig hela tiden?

Jag ska göra ett försök till, har läst att några som hade liknande skumma problem löste det med ett annat nätaggregat. Det låter sjukt konstigt men det är det sista jag kan göra känns det som.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Jaha, min skitmånad fortsätter. Jag fick det nya MSI b450m-a pro max moderkortet i helgen, som tur var hade det den senaste bios-versionen redan installerat. Så när jag sen provar 5600G processorn så är det exakt j**** fel som med första Gigabyte b550m ds3h moderkortet! BSOD direkt. Min 1500 processor hade inga som helst problem med nya moderkortet.

Nu har jag provat två moderkort med olika tillverkare och kretsgenerationer, två olika SSD och två olika DDR4-minnen och alla tänkbara bios-inställningar.

Är det 5600G processorn som varit trasig hela tiden?

Jag ska göra ett försök till, har läst att några som hade liknande skumma problem löste det med ett annat nätaggregat. Det låter sjukt konstigt men det är det sista jag kan göra känns det som.

Såg du vilken felkod din BSOD visade? Får du denna BSOD i en ny Windows-installation eller återanvänder du en gammal?

Har du testat rensa CMOS och sedan Load Optimized Defaults?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Lite framgång, jag provade med ett externt grafikkort och då funkade datorn perfekt. Då kunde jag installera alla senaste drivrutiner och Windows uppdateringar mm. Och när jag sen tog bort externa grafikkortet och körde på APUn så kommer jag in i Windows men det är grafikartifakter och datorn kraschar efter 10 sekunder. Det är samma BSOD som tidigare om jag kör minnena utan XMP.
Måste vara kompabilitetsproblem med APUn.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Lite framgång, jag provade med ett externt grafikkort och då funkade datorn perfekt. Då kunde jag installera alla senaste drivrutiner och Windows uppdateringar mm. Och när jag sen tog bort externa grafikkortet och körde på APUn så kommer jag in i Windows men det är grafikartifakter och datorn kraschar efter 10 sekunder. Det är samma BSOD som tidigare om jag kör minnena utan XMP.
Måste vara kompabilitetsproblem med APUn.

Om det inte löser dig med att du rensar bort drivrutinerna med DDU i Safe Mode och sedan installerar AMDs drivrutiner så låter det ju onekligen så, ja.

Värt att tänka på är att APU:erna ställer lite striktare krav på moderkortets VRM. Om jag minns rätt kräver det specifikt en lite biffigare SoC-VRM, något som är ett ställe där moderkortstillverkarna normalt kan spara in lite eftersom kraven som ställs på den delen av VRM:en för CPU:erna utan integrerad grafik är betydligt lägre. Därmed kan det kanske vara värt att söka runt lite och se om andra haft problem med 5700G på det moderkortet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Innan vi sätter skygglappar på och stirrar in oss i ett hörn.

Denna SSD som du installerat Windows på.

VAD var det för hårdvara som denna var ansluten till när Windows installerades, SAMT, vilken Windows-version pratar vi om?

Min tanke är helt enkelt, det är väl inte så att du har installerat Windows på en SSD med partitionsystemet satt till MBR istället för GPT?
Om den skulle vara av formatet MBR så rekommenderas att antingen konvertera eller ändra inställning och installera om.

Sedan vet jag att det kan vara problem att starta upp Windows-system om man växlar inställning på SATA-kontrollern från tex IDE/RAID till AHCI som är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om det inte löser dig med att du rensar bort drivrutinerna med DDU i Safe Mode och sedan installerar AMDs drivrutiner så låter det ju onekligen så, ja.

Värt att tänka på är att APU:erna ställer lite striktare krav på moderkortets VRM. Om jag minns rätt kräver det specifikt en lite biffigare SoC-VRM, något som är ett ställe där moderkortstillverkarna normalt kan spara in lite eftersom kraven som ställs på den delen av VRM:en för CPU:erna utan integrerad grafik är betydligt lägre. Därmed kan det kanske vara värt att söka runt lite och se om andra haft problem med 5700G på det moderkortet.

Dra mig baklänges, jag bytte nätaggregat från Corsair GS500W till mitt egna Corsair HX520W och nu fungerar det klockrent!
Grafikartefakterna är borta, den krashar inte och inget problem att spela.
Ingen aning varför ett nätagg från 2006 är bättre än ett från 2012.
Nu måste jag prova med det första B550M-moderkortet och se om det också fungerar med mitt nätagg.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Dra mig baklänges, jag bytte nätaggregat från Corsair GS500W till mitt egna Corsair HX520W och nu fungerar det klockrent!
Grafikartefakterna är borta, den krashar inte och inget problem att spela.
Ingen aning varför ett nätagg från 2006 är bättre än ett från 2012.
Nu måste jag prova med det första B550M-moderkortet och se om det också fungerar med mitt nätagg.

Härligt! Hoppas att det håller i sig.

Ditt HX520W var när det släpptes ett nätagg av riktigt bra kvalitet. Ditt GS500W är väl i en lägre prisklass, och i detta fall helt enkelt inte bra nog. Det var långt ifrån uppenbart dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Dra mig baklänges, jag bytte nätaggregat från Corsair GS500W till mitt egna Corsair HX520W och nu fungerar det klockrent!
Grafikartefakterna är borta, den krashar inte och inget problem att spela.
Ingen aning varför ett nätagg från 2006 är bättre än ett från 2012.
Nu måste jag prova med det första B550M-moderkortet och se om det också fungerar med mitt nätagg.

Det är inte alls förvånande egentligen.
Det är förmodligen någon/några elektrolytkondensatorer som torkat ut.
Ibland fungerar det felfritt, ibland orsakar det stora konstigheter.

Kommer tyvärr inte ihåg, har för mig att dessa kondensatorer var av sämre kvalitet under ett par år någonstans mellan/runt dessa årtal.

Permalänk
Medlem

Det första Gigabyte B550M DS3H moderkortet funkar klockrent också med det andra nätaggregatet. Ska aldrig mer underskatta ett fint nätaggregat, skaffade ett nytt Corsair RM850x v3 till mig själv. Datorn vart knäpptyst när fläkten stänger av sig automatiskt vid lågbelastning.

Webhallen kunde dock inte hjälpa mig att rädda det brickade moderkortet och kunde inte ta tillbaka det för det var handhavandefel.
Får bli ett Arduino-projekt att flasha om SPI-minnet.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Webhallen kunde dock inte hjälpa mig att rädda det brickade moderkortet och kunde inte ta tillbaka det för det var handhavandefel.
Får bli ett Arduino-projekt att flasha om SPI-minnet.

Om du ger upp helt och hållet, skicka ett pm.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Dra mig baklänges, jag bytte nätaggregat från Corsair GS500W till mitt egna Corsair HX520W och nu fungerar det klockrent!
Grafikartefakterna är borta, den krashar inte och inget problem att spela.
Ingen aning varför ett nätagg från 2006 är bättre än ett från 2012.
Nu måste jag prova med det första B550M-moderkortet och se om det också fungerar med mitt nätagg.

När det strular på diffust sätt, hängningar, grafikartefakter så bör man vara ganska snabb med att misstänka nätaggregatet och prova med en annan nätaggregat om man kan.

Nätaggregat är något som massproduceras med billigaste möjliga komponenter för kvalitetsklassen och dessvärre finns det generationer med elektrolytkondingar som rasar inom några få år och det är inte alltid tillverkarna som avsiktligt valt just dessa för lägre pris utan det är kvalitetsproblem och tom. counterfeit i komponentförsörjningen. Dessutom är det inte lätt att kvalitetskontrollera sådana saker då effekterna man ser syns först flera år senare.

Problem med kondingar som spruckit och läckt har varit sedan mitten av 1980-talet och gått i vågor och ofta från Asien som konkurrerat prismässigt med de (då) etablerade som från Philips, Sprague mfl. i sådan omfattning att de flesta är borta idag och storyn som sägs (sant eller inte) var att det började med en stulen recept på en elektrolyt som används i elektrolytkondingarna från en av de stora tillverkarna - som dessutom hade avsiktliga fel för att spåra gärningsmannen - problemet var att det försvann in i Asien och det var inte bara var en ny tillverkaren som startade med den tamperade receptet och det visade sig att denna forskare/ingenjör hade sålt till alla som var villiga att betala och helt plötslig var det massor av elektolytkondensatortillverkare som frestade med lägre komponentpriser än de redan etablerade och riktade först mot tillverkare av grejor som inte hade någon ambition av någon kvalitet som leksaker mm. och sedan klättrade sakta upp och när datortillverkningen och nätaggregat till dessa blev en stor marknad i slutet av 1980-talet och etablerade sig där som supplier och därför har vi eländet som idag. - givetvis förfinar även 'pirattillverkarna' recepten efter hand - speciellt vid stora bakslag som när kondingar började läcka på moderkort i enorma serier både på 1990 och 2000-talet och i vågor fortfarande, men man gick > 20 år tillbaka i 'kunnande' gentemot de etablerade kondensatortillverkare som har provat och labbat sedan 1940-talet för kondensatorer för rörradio-tillverkning mm. där hållbarheten räknades i årtionden istället för ensiffrig lågt antal år som idag...

Det finns anledning varför dagens moderkort nästa uteslutande använder sig av solida elektrolytkondensatorer och keramiska kondensatorer i deras olika VRM-block - men vägen för keramiska kondingar i kraftdelar har inte varit lätt den heller med glödbränder mm...