Helgsnack: Hur ser ditt fotointresse ut?

Permalänk
Medlem

Ni som kan det här med fotograferingen, vet ni varför mina bilder blir såhär med telefonen?
Det är solljus överallt som lyser upp, men ändå så blir allt mörkt utom bordet som jag fokuserade kameran på.

Här i nästa bild så fokuserade jag kameran på väggen bakom bordet istället, och då blev det ljust överallt som jag ville, förutom att bordet blev överexponerat.

Det är sådana saker och att ta bra bilder i mörker, samt kunna zooma utan att det blir pixligt som inte går med mobilkameran.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Skrivet av Xeraton:

Ni som kan det här med fotograferingen, vet ni varför mina bilder blir såhär med telefonen?
Det är solljus överallt som lyser upp, men ändå så blir allt mörkt utom bordet som jag fokuserade kameran på.
https://i.imgur.com/9bTJemj.jpg
Här i nästa bild så fokuserade jag kameran på väggen bakom bordet istället, och då blev det ljust överallt som jag ville, förutom att bordet blev överexponerat.
https://i.imgur.com/jyElyRY.jpg
Det är sådana saker och att ta bra bilder i mörker, samt kunna zooma utan att det blir pixligt som inte går med mobilkameran.

Din mobilkamera har sannolikt för dåligt dynamiskt omfång. Det är vanligt för mobiler med deras små sensorer. Testa HDR-läget när det finns både mörka och ljusa partier i bilden så lär det bli lite bättre

Sensorstorleken påverkar även dess prestanda i mörker. Desto mindre sensor desto mindre ljus kommer fram till den och då blir det en mörkare bild.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk

Började med dinosaurien Nikon D300, övergick sedan till en spegellös Sony a7. Trots att a7:an är gammal så slår den även de bästa mobilerna på fingrarna. Skärpan, det dynamiska omfånget, samt autentisk bokeh bidrar till att den är sjukt rolig att fota med. Synd bara att objektiven är svindyra...

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Har fotograferat ganska länge, men det går i vågor. Men plötsligt får jag något ryck och då inser jag hur kul det är.
Mina motiv hittar jag mest i naturen och i trädgården, jag gillar makro! Sedan ett tag tillbaka har jag även börjat med fotostackning inom makro, då blir det fotografering inomhus.
Utrustningsmässigt så använder jag bland annat Canon EOS 5d, Manfrotto stativ och oftast ett Canon EF 100/f2.8 1:1. Vid fotostackning använder jag oftast även ett reverserat objektiv monterat på 100mm-objektivet, samt en makrosläde.
Utöver det så finns det även ett 28mm/f2.8 samt ett 8mm fisheye i kameraväskan.

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Medlem

En sak jag kan rekommendera om man vill skaffa "riktig" kamera är att välja ett kamerahus med stort ekosystem av gluggar. Både Canon och Nikon har ju massor med bra objektiv långt tillbaka i tiden. Med Nikon kan du ju köra manuella objektiv från 70-talet utan problem. Med Canon har du ju EF sen det kom 1987 eller när det var.

Det som är kul är att begagnat behöver bra objektiv inte vara dyra. Jag har tex tagit jättefina bilder med Nikon 50mm 1.8d, köpt för 500kr begagnat. Andra exempel är att ett 85mm 1.8g som är riktigt trevligt kan man hitta för ca 2500 kr begagnat ibland, och det ger fantastiska porträtt.

Canon har ju 135mm f2 som är jättefin. Har även sett slitna exemplar av 300mm 2.8 slumpas bort för 6000kr. Det är en första generationens top of the line objektiv med flourite element och löjligt skarpt. Spöar det mesta i skärpa och fokushastighet även idag (förutom dess efterföljare så klart).

Dit jag vill komma är att det kan verka avskräckande att börja med fullformat systemkamera pga priserna, men det går att fynda begagnat.

För den som vill börja skulle jag rekommendera att skaffa en D750 eller D800/810 för Nikon som borde finnas billiga idag, eller om man lägger lite till en första generationens Z6 som är väldigt mycket för pengarna.

Med Canon är 5dii/iii/iv riktigt bra kameror begagnat. Även Eos R är ju bra.

Problemet jag ser med Sony är att även om kamerahusen antagligen är vassare än Nikon/Canon så är objektiven dyra, och det är inte lika mycket begagnade grejer som finns därute.

Bottom line, avfärda inte systemkamera pga kostnaden. Det går att ha jättekul med lite äldre grejer och ändå lära sig allt om hur man kan använda en kamera!

Permalänk

Fick en Canon 450D av farsan 2012 och sen dess har foto varit något jag tyckt mycket om, beställt hem ett normalzoom som jag ser fram emot att använda

Om man får göra lite reklam för sig själv så finns några av mina bilder här:
https://500px.com/p/skyltdockan

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Fick en Canon 450D av farsan 2012 och sen dess har foto varit något jag tyckt mycket om, beställt hem ett normalzoom som jag ser fram emot att använda

Om man får göra lite reklam för sig själv så finns några av mina bilder här:
https://500px.com/p/skyltdockan

Snygga bilder! Du jobbar bra med den utrustning du har. Håll utkik efter 5dii eller iii ock uppgradera skulle jag göra. Fullformat är ett lyft, speciellt med att lättare få till korta skärpedjup osv vid porträtt.

Permalänk
Skrivet av Leffe_B:

Snygga bilder! Du jobbar bra med den utrustning du har. Håll utkik efter 5dii eller iii ock uppgradera skulle jag göra. Fullformat är ett lyft, speciellt med att lättare få till korta skärpedjup osv vid porträtt.

Tack så mycket!

Jag körde med 450D i början bara. Har ägt ett halvt dussin fullformatare genom åren och kör med D610 nu och den funkar bra

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Nikon D3500 när den kom , öh, 2018 var det nog, betalade ca 3500kr inkl nåt objektiv med autofokus och VR. Det är väl den "lägsta" systemkameran som går att uppbringa, men den mosar ju min Galaxy S21 på det absolut mesta (utom snabb tillgänglighet, och diverse andra mobilrelaterade fotogrejer, typ redigeringsmöjligheter, etc). Man skulle säkert hitta nåt mycket bättre begagnat, men jag ville ha nytt och direkt. Ganska liten och lätt också. Men, oftast byrålådan, eller skåpet snarare.

Eftersom minneskortet är så stort att det aldrig blir fullt ändå börjar jag fundera på att fota i RAW oftare, men vilka program ska man sedan efterbehandla/organisera med? Har länge tänkt att börja fota mer planerat och den här tråden inspirerar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Har ju gått hela vägen från analog film till digitalt, hade några enkla kameror som barn men köpte som tonåring på 70-talet en Konica TC systemkamera som rätt snabbt byttes till en T4 med winder samt diverse objektiv. Stod en hel del i mörkrummet och det var magiskt när bilderna framträdde i framkallningen. Man kontrollerade hela kedjan från att ta bilden i kameran tills den hamnade på ett fotopapper.
Haft både Pentax och Nikon samt blev senare Canon.

Min första digitalkamera var en svindyr Sony kompakt på hiskeliga 2,11 Mpix Dsc-F55 1999.
Och min första digitala systemkamera blev en Canon 350D som efterträddes av 60D och 70D.

Har även en spegellös Canon M3 med några EF-M objektiv samt en adapter så jag kan använda mina övriga EF o EF-S objektiv till den. Mest lilla M3 som används numera om jag inte ska plåta objekt där den inte hänger med såsom flygplan och annat snabbrörligt för då får det bli 70D istället och det ser dessutom lite löjligt ut med en stor telezoom på en liten M3.

Givetvis plåtas det med mobilen då den alltid är med, systemkameran tas med när jag planerar att använda den.

Har några analoga hus också men då film är dyrt används dem inte så ofta.

Har en Sony Cx-405 Full HD videokamera också, framför allt där Systemkamerorna och telefonernas begränsning till 29 minuters klipp stör. Enklare att zooma mjukt med den för utan specialprylar är det svårt att zooma filmmjukt med manuella systemkameraobjektiv. Nackdelen är den lilla sensorn då, där vinner systemkamerorna trots att jag bara har APS-C kameror.

Permalänk
Medlem

Huvudsakligen astrofoto för min del mellan augusti och maj, men även en del fågelfoto under vår och sommar.
Senast infångade (och bearbetade) objekten var M66-hopen:

Leo Triplet, M 65, M 66, NGC 3628 at Astrobin

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Fotar mindre än förr med dslr men lite med den med, Canon 6D med en uppsjö av EF och adapterade manuella objektiv. Fotat mest öl och katter på senare tid.

Ibland lite hobbydokumentation, byggde ny HTPC härom månaden.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Pirum:

Jag köpte en Nikon D3500 när den kom , öh, 2018 var det nog, betalade ca 3500kr inkl nåt objektiv med autofokus och VR. Det är väl den "lägsta" systemkameran som går att uppbringa, men den mosar ju min Galaxy S21 på det absolut mesta (utom snabb tillgänglighet, och diverse andra mobilrelaterade fotogrejer, typ redigeringsmöjligheter, etc). Man skulle säkert hitta nåt mycket bättre begagnat, men jag ville ha nytt och direkt. Ganska liten och lätt också. Men, oftast byrålådan, eller skåpet snarare.

Min förrförra DSLR var en D3200 och det är en av mina absoluta favoritkameror. Lätt, smidig och tog superbra bilder med bra objektiv - Inte minst i förhållande till dess prislapp. Ersatte den med en D7500 som jag aldrig blev nöjd med. Snabbare utlösare och lite bättre färgkänslighet i lågt ljus, men då den hade lägre upplösning och var mer otymplig kände jag verkligen inte att det var en värdig ersättare. Framförallt inte då prislappen var ca 4 gånger högre.

Idag har jag en D850 som jag är helnöjd med, men skulle jag vilja ha en DSLR i framtiden med APS-C så tror jag nästan att jag hade satsat på D3200 eller liknande igen. Trots att det är instegsmodeller är det mycket roligare kameror än vad många tror och det ska mycket till innan man blir begränsad av dem.

Permalänk
Medlem

Fotografering har varit en (dyr) hobby för mig länge. Det började med att jag skaffade en DSLR (Canon 450D) främst för produktfotografering till recensioner av gaming-utrustning (möss, headset, musmattor, tangentbord osv).

Jag upptäckte då fotografering utöver det som en hobby, där jag gillar att fota det mesta och många olika "stilar" eller "genrer". Senaste tiden har intresset svalnat lite, och jag gillar just nu att fotografera makro och vad jag skulle kalla abstrakt, typ light-trails - lång slutartid och medvetet skakande. Just att fotografera makro tycker jag är fascinerande då man kan se små små detaljer man inte kan se med ögat.

Utrustning i lista på Prisjakt https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2028031&view=b

Utrustning:

  • Canon 80D (+ en Canon 60D som backup/sekundär kamera för att antingen ha mer zoom eller vidvinkel än vad som sitter på primära kamerakroppen)

  • Canon 17-55mm f/2.8 IS USM

  • Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM

  • Canon 100mm f/2.8L IS Macro USM

  • Canon 10-22mm f/3,5-4,5 USM

  • Canon SpeedLite 430EX II

  • Manfrotto Element Traveller Big Carbon

  • ThinkTANK Spectral 15 (axelväska)

  • Dörr Icebreaker 2.0 Backpack Medium (ryggsäck)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag köpte en Nikon D3500 när den kom , öh, 2018 var det nog, betalade ca 3500kr inkl nåt objektiv med autofokus och VR. Det är väl den "lägsta" systemkameran som går att uppbringa, men den mosar ju min Galaxy S21 på det absolut mesta (utom snabb tillgänglighet, och diverse andra mobilrelaterade fotogrejer, typ redigeringsmöjligheter, etc). Man skulle säkert hitta nåt mycket bättre begagnat, men jag ville ha nytt och direkt. Ganska liten och lätt också. Men, oftast byrålådan, eller skåpet snarare.

Eftersom minneskortet är så stort att det aldrig blir fullt ändå börjar jag fundera på att fota i RAW oftare, men vilka program ska man sedan efterbehandla/organisera med? Har länge tänkt att börja fota mer planerat och den här tråden inspirerar.

Kör själv en D3200 sedan ett antal år och får väl anses fota hellre än bra (har liksom inte öga för komposition...).
Men det som har blivit uppenbart under dessa år är vikten av "bra" objektiv. Kameran är ju instegsmodellen men genererar sanslösa bilder med rätt ljus och rätt optik.
Mina personliga favoriter är 35mm och 105mm makro.

Precis som för flera andra i tråden så har mitt fokus skiftat till makrofotografering. Anledningarna är flera såsom att i detalj se vackra strukturer som knappt är synliga med blotta ögat, smidigheten att kunna foto inomhus och experimentering med fokusstacking.

Du frågar ju explicit efter program att efterbehandla RAW-filer i. Jag använder i princip enbart Adobe Lightroom som är förhållandevis intuitivt och ger bra resultat till detta.
Som komplement kan jag köra resultatet från LR i Topaz DenoiseAI vilket brukar ge bättre resultat än jag kan uppnå i LR.
Oavsett så tycker jag du ska köra Raw. Ger dig otroligt mycket bättre förutsättningar att arbeta med bilderna.

För stacking använder jag primärt Helicon Fokus. Ibland även Zerene stacker när jag orkar konvertera från raw till tiff. Tycker dock Helicon oftast gör det lite bättre än Zerene.

Blev långt raljerande här....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Hör av dig om du vill ha hjälp eller undrar något - svarar mer än gärna på alla möjliga frågor om foto

Vad behöver man hårdvarumässigt (vilken kamera är bra att börja med typ) vilka program för att snygga till bilderna och ja allt möjligt.. guider eller kurser till program.. känns som en svår värld att ta sig in i o förstå allt :'D

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Vad behöver man hårdvarumässigt (vilken kamera är bra att börja med typ) vilka program för att snygga till bilderna och ja allt möjligt.. guider eller kurser till program.. känns som en svår värld att ta sig in i o förstå allt :'D

Vilken kamera som är bra att börja med?
Mja det lite som att säga att du ska ta körkort och fråga vilken bil som är bra att köpa

Nu bor du i en lite större stad och vad jag kommer ihåg finns det en eller annan affär som säljer kameror i Malmö, så mitt råd är att ta dig till en och kläm och känn på de olika kamerorna, titta i sökaren och välj den du tycker känns bäst för dig.
Det är oftast viktigare än vilken tillverkare det är.

Alla de stora tillverkarna har kameror i grupperna Insteg, Amatör/Avancerad amatör och Semi-pro/Pro.
Jag skulle rekommendera dig att titta på mellansegmentet, Amatör/Avancerad amatör, de kamerorna är i det närmaste lika enkla att lära sig som instegskamerorna men ger mer utrymme att växa i om du känner att du skulle vilja det.

Om du tycker priset på en ny kamera är lite högt och du känner att du kanske inte behöver garantin skulle jag nog säga, titta på begagnatmarknaden till att börja med. En kamera som är en eller ett par generationer gammal är fortfarande en mycket kapabel kamera men följ marknaden ett tag och håll koll på priserna, jag har sett flera som försöker sälja begagnade hus till ett högre pris (nästan lanseringspriset) än vad nypriset i butik var mot slutet av försäljningscykeln och nyare modeller kom.

Alla de stora tillverkarna har mer än nog med objektiv och du kommer kunna hitta många bra objektiv på andrahandsmarknaden.
Det enda som är viktigt att du kontrollerar att de har rätt fattning eller att det finns en adapter som tillåter dig att använda objektivet.

Program:
Enklast att använda är nog Adobes programsvit.
För Lightroom och Photoshop finns mängder med guider och kurser online.

Personligen föredrar jag Darktable, dels för att jag då kan redigera mina bilder i samma program oavsett om jag kör linux eller windows.
Dessutom eftersom jag ofta fotograferar med höga ISO-värden uppskattar jag att kunna stacka brusreduceringsfilter på varandra och hantera R, G, B och luminans-kanalerna var för sig.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Som någon vis man en gång sa (det var säkert Einstein, typ) så är den bästa kameran den man har med sig. Därför så tar jag absoluta majoriteten av mina bilder med mobilen, vilket inte alltid är optimalt men för vardagsfoto så fungerar det ändå väldigt bra. Fick något ryck för ett antal år sedan och gick enligt principen ovan för att införskaffa mig en kamera. Resultatet blev en väldigt kompakt systemkamera i form av en Panasonic GM5. Den har varit perfekt för de tillfällen då man orkar ta med sig en kamera då den enkelt går ner i en ficka, samtidigt som man kan ta med sig lite värre objektiv för att leka krypskytt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10