Permalänk
Medlem

IT jobb för dummies?

Hej,

Lite provocerande titel kanske, hoppas ingen tar illa upp. TLDR finns i slutet

I ett försök att hålla mig kort och inte utelämna hela mitt liv här på forumet ser situationen ut ungefär såhär. Jag har tidigare i livet varit en ganska lättlärd och "smart" människa, men har de senaste åren varit sjukskriven 100% pga vad som lättast kan beskrivas som en hjärnskada. Idag så har jag väldigt svårt att ta in och behålla information, och starkt begränsad energi, men jag håller på och startar en rehabiliteringsresa som förhoppningsvis kommer ta mig till en plats där jag i alla fall kan arbeta.

För att lättare visualisera min situation så tänk på dig själv. Det var personen jag var innan. Idag är jag dig, fast med 39 graders feber, dvs väldigt lite energi och svårt att lära sig saker. Mitt mål är att kanske komma ner till 38 graders feber. Man är fortfarande inte toppen, allt är lite trögare men man klarar av att arbeta kanske 50 eller 75%, så länge inte arbetsuppgifterna är för krävande eller stressiga. Man behöver mer vila än gemene man etc.

Det jag har kommit fram till dock är att jag behöver byta bransch och IT branschen har en hel del fördelar som skulle vara väldigt nyttiga för min situation. Självfallet kommer ju min arbetsgivare att vara medveten om min situation och behov av anpassning.

- Möjligheten att delvis/helt arbeta hemifrån.
- Högre lön än genomsnittet, vilket behövs då jag troligen inte kommer arbeta mer än 75%, troligen 50%.
- Ofta mer flexibla arbetstider än andra arbeten.
- Personalbrist, så även som "begränsad" så är chansen att få ett jobb stor (egen uppfattning)

Med detta i åtanke, vad för inriktning skulle ni rekommendera att jag kikar in? Jag ser själv ingen större möjlighet att ta mig in i IT-branschen utan någon form av utbildning, och med tanke på att jag kommer behöva plugga på max halvfart så är då en kortare utbildning att föredra över längre. Alla tips och tankar uppskattas!

Ifall ni har kommit så här långt i texten så vill ja ge er ett stort tack, genuint

TLDR: Jag har en hjärnskada och vill in i IT-branschen. Vad för IT jobb skulle ni rekommendera till någon med begränsad förmåga som man kan få genom en kortare utbildning på 1-2 år.

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns en snabbväg till hög lön, låg arbetstid och låg utbildning tyvärr.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som att du kommer få fokusera på att sänka dina utgifter istället för att räkna med högre lön och mindre jobb.

Många IT jobb är ganska lugna fram tills något händer och det är panik ett tag men låter som att du inte riktigt hade klarat sånt?

Jobbet jag har nu inom säkerhet är enormt chill (tror du hade klarat det med ett år väl spenderat utbildning) men vi får inte jobba hemifrån, noll flexibla tider (inte ens raster eller lunch) och passen är ibland 12h.

Spontant känns det som att IT är helt fel område för dig och administrativt är bättre?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Sötast

Jag skulle nog personligen inte rekommendera IT-branschen för dig under de förutsättningar som du nämner.
Min beskrivning är min erfarenhet av IT.

IT tekniker på lätt nivå 1st-line
IT är i min egen erfarenhet väldigt "competitive".
Servicedesk jobb är det vanligaste instegs-jobbet. Det innefattar felsökning på lättaste nivå. Man tar ofta emot samtal eller mail från kunder som behöver lösas av dig alternativt eskaleras till en annan grupp som hanterar svårare uppgifter.

För att kunna klättra så är det vanligt att man behöver 'synas' genom att t.ex vara smart, snabb, ha bred kunskap eller ren tur.

Det man förväntas producera är generellt ett väldigt stort antal samtal och eller ärenden hanterade per dag. Ofta har man en tidsgräns på hur långt ett samtal får lov att vara och hur snabbt ett sådant ärende skall lösas.

IT tekniker på mellan nivå 2nd/3rd line
I princip alla uppgifter skall lösas på kort och eller bestämd tid och man förväntas väldigt ofta att kunna trolla med knäna och lösa uppgifter som man inte har den blekaste aning om hur man gör.

Det i sig kräver att man har en bred och eller väldigt specifik kunskap som man kan använda sig av för att kunna lösa de problem man får i knät.

Man arbetar i princip alltid emot SLA vilket i princip betyder att olika uppgifter är kategoriserade efter hur lång tid de får lov att ta att lösa. Det kan vara t.ex 24H för en kritisk uppgift eller 10H för en mindre eller 100H för en icke prioriterad uppgift (enligt avtal).

Om man jobbar med drift så kan man förvänta sig att det antingen finns rullande schema med kväll/natt-jobb eller att man har ett joursystem.

Övrigt
Har själv jobbat flera år inom industri som verkstadstekniker. Skulle säga att stressnivån där var ungefär 1/20-del av vad det jag haft inom IT. Mer strukturerat arbete med produktion av ett begränsat antal produkter och produktionstekniker. Jag tyckte ofta att det var väldigt oinspirerande då jag gärna tröttnar utan konstant stimulans men vissa dagar saknar jag hur chill det var.

Etc
Förhoppningsvis så finns det någon annan med mindre lite mindre apokalyptisk erfarenhet än mig i IT som har någon rekommendation som skulle passa.
IT-tekniker är det alltid brist av och arbete finns. Överlever man servicedesk jobb så är det en enkel väg till jobb, gissningsvis hälften av servicedesk-jobben kräver ingen IT-utbildning eller erfarenhet.

Förvänta dig dock inte högre lön än snittet, flexibel arbetsid eller att kunna arbeta hemifrån. Det finns roller som har en eller flera av dessa aspekterna men definitivt inte alltid alla eller ens en.

Jag kör 100% hemifrån och gjort det i flera år men jag skulle till 100% rekommendera att inte jobba hemifrån som ny tekniker. Du behöver all hjälp du kan få av dina kollegor och det är någon som teams/slack tyvärr inte riktigt kan ersätta.

Jag kanske har en lite väl bitter syn just nu, men kan ha att göra med att jag är sjukskriven pga ångest/stress >_<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Hej,

Lite provocerande titel kanske, hoppas ingen tar illa upp. TLDR finns i slutet

I ett försök att hålla mig kort och inte utelämna hela mitt liv här på forumet ser situationen ut ungefär såhär. Jag har tidigare i livet varit en ganska lättlärd och "smart" människa, men har de senaste åren varit sjukskriven 100% pga vad som lättast kan beskrivas som en hjärnskada. Idag så har jag väldigt svårt att ta in och behålla information, och starkt begränsad energi, men jag håller på och startar en rehabiliteringsresa som förhoppningsvis kommer ta mig till en plats där jag i alla fall kan arbeta.

För att lättare visualisera min situation så tänk på dig själv. Det var personen jag var innan. Idag är jag dig, fast med 39 graders feber, dvs väldigt lite energi och svårt att lära sig saker. Mitt mål är att kanske komma ner till 38 graders feber. Man är fortfarande inte toppen, allt är lite trögare men man klarar av att arbeta kanske 50 eller 75%, så länge inte arbetsuppgifterna är för krävande eller stressiga. Man behöver mer vila än gemene man etc.

Det jag har kommit fram till dock är att jag behöver byta bransch och IT branschen har en hel del fördelar som skulle vara väldigt nyttiga för min situation. Självfallet kommer ju min arbetsgivare att vara medveten om min situation och behov av anpassning.

- Möjligheten att delvis/helt arbeta hemifrån.
- Högre lön än genomsnittet, vilket behövs då jag troligen inte kommer arbeta mer än 75%, troligen 50%.
- Ofta mer flexibla arbetstider än andra arbeten.
- Personalbrist, så även som "begränsad" så är chansen att få ett jobb stor (egen uppfattning)

Med detta i åtanke, vad för inriktning skulle ni rekommendera att jag kikar in? Jag ser själv ingen större möjlighet att ta mig in i IT-branschen utan någon form av utbildning, och med tanke på att jag kommer behöva plugga på max halvfart så är då en kortare utbildning att föredra över längre. Alla tips och tankar uppskattas!

Ifall ni har kommit så här långt i texten så vill ja ge er ett stort tack, genuint

TLDR: Jag har en hjärnskada och vill in i IT-branschen. Vad för IT jobb skulle ni rekommendera till någon med begränsad förmåga som man kan få genom en kortare utbildning på 1-2 år.

Ifall lyckas, så skulle väl en YH-utbildning som utvecklare vara rätt grej. Kanske främst front-end då det generellt är lättare att ta till sig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Spontant känns det som att du kommer få fokusera på att sänka dina utgifter istället för att räkna med högre lön och mindre jobb.

Många IT jobb är ganska lugna fram tills något händer och det är panik ett tag men låter som att du inte riktigt hade klarat sånt?

Jobbet jag har nu inom säkerhet är enormt chill (tror du hade klarat det med ett år väl spenderat utbildning) men vi får inte jobba hemifrån, noll flexibla tider (inte ens raster eller lunch) och passen är ibland 12h.

Spontant känns det som att IT är helt fel område för dig och administrativt är bättre?

Tack för att du tog dig tid att skriva i vilket fall. Utgifterna är redan under vad som räknas som fattigdom i Sverige så om jag inte ger upp på konceptet av mat så blir det nog svårt att göra så mycket åt dem. Sen är det ju så att vi ofta kikar på vår egen situation och försöker tänka oss in i andras liv därifrån. Det jag hör dig säga är att IT säkerhet kan vara ganska chill. Kanske är det så att en annan arbetsgivare har mer möjligheter för mig. Tackar får råden och tankarna

Permalänk
Medlem

Prova söka dig till en IT-avdelning inom offentlig verksamhet? Kommun, region, etc.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag skulle nog personligen inte rekommendera IT-branschen för dig under de förutsättningar som du nämner.
Min beskrivning är min erfarenhet av IT.

IT på lätt nivå
IT är i min egen erfarenhet väldigt "competitive".
Servicedesk jobb är det vanligaste instegs-jobbet. Det innefattar felsökning på lättaste nivå. Man tar ofta emot samtal eller mail från kunder som behöver lösas av dig alternativt eskaleras till en annan grupp som hanterar svårare uppgifter.

För att kunna klättra så är det vanligt att man behöver 'synas' genom att t.ex vara smart, snabb, ha bred kunskap eller ren tur.

Det man förväntas producera är generellt ett väldigt stort antal samtal och eller ärenden hanterade per dag. Ofta har man en tidsgräns på hur långt ett samtal får lov att vara och hur snabbt ett sådant ärende skall lösas.

IT på mellan nivå
I princip alla uppgifter skall lösas på kort och eller bestämd tid och man förväntas väldigt ofta att kunna trolla med knäna och lösa uppgifter som man inte har den blekaste aning om hur man gör.

Det i sig kräver att man har en bred och eller väldigt specifik kunskap som man kan använda sig av för att kunna lösa de problem man får i knät.

Man arbetar i princip alltid emot SLA vilket i princip betyder att olika uppgifter är kategoriserade efter hur lång tid de får lov att ta att lösa. Det kan vara t.ex 24H för en kritisk uppgift eller 10H för en mindre eller 100H för en icke prioriterad uppgift (enligt avtal).

Om man jobbar med drift så kan man förvänta sig att det antingen finns rullande schema med kväll/natt-jobb eller att man har ett joursystem.

Övrigt
Har själv jobbat flera år inom industri som verkstadstekniker. Skulle säga att stressnivån där var ungefär 1/20-del av vad det jag haft inom IT. Mer strukturerat arbete med produktion av ett begränsat antal produkter och produktionstekniker. Jag tyckte ofta att det var väldigt oinspirerande då jag gärna tröttnar utan konstant stimulans men vissa dagar saknar jag hur chill det var.

Etc
Förhoppningsvis så finns det någon annan med mindre lite mindre apokalyptisk erfarenhet än mig i IT som har någon rekommendation som skulle passa.
IT-tekniker är det alltid brist av och arbete finns. Överlever man servicedesk jobb så är det en enkel väg till jobb, gissningsvis hälften av servicedesk-jobben kräver ingen IT-utbildning eller erfarenhet.

Förvänta dig dock inte högre lön än snittet, flexibel arbetsid eller att kunna arbeta hemifrån. Det finns roller som har en eller flera av dessa aspekterna men definitivt inte alltid alla eller ens en.

Jag kör 100% hemifrån och gjort det i flera år men jag skulle till 100% rekommendera att inte jobba hemifrån som ny tekniker. Du behöver all hjälp du kan få av dina kollegor och det är någon som teams/slack tyvärr inte riktigt kan ersätta.

Jag kanske har en lite väl bitter syn just nu, men kan ha att göra med att jag är sjukskriven pga ångest/stress >_<

Tackar enormt för att du tog dig tiden att skriva allt detta dock! Alla information hjälper oavsett ifall det är rekommendation vart jag bör hålla mig borta ifrån eller vart jag bör kika åt.

I min situation så är det nog starkt troligt att jag kommer anställas med det som kallas lönebidrag. Dvs staten kommer att stå för en del av min lön pga min situation. Tar vi detta i åtanke med jobbet vid service desk så kan man ju istället se det såhär från arbetsgivarens sida:

- Säg att jag kostar 50% av vad en typisk anställd kostar (50% lönebidrag), så även om jag tar 50% längre tid på så att lösa sina uppgifter så betyder det att han är billigare/uppgift än andra anställda. Eftersom han endast arbetar 50% så finns därför möjligheten att arbeta och täcka upp under de timmarna där det kanske är mer behov, t.ex. över lunchen då bemanningen är lägre.

Plötsligt ser jag ut som en ganska stark attraktiv kandidat eller hur? (märkt det att jag arbetat som säljare i många år?)

Permalänk

Finns det möjlighet för pengar för kommunen/arbetsförmedlingen som stöd för företag som kan tänkas anställa?
Typ någon form av längre arbetsträning?

Det svåra är att enligt min erfarenhet så brukar det hamna på skrivarinstallation osv med lägre utbildning, klient-ominstallationer, på sikt lite lättare ad-hantering osv. (där vi placerade några i vad som låter som din situation), vilket inte är helt lätt hemifrån, eller iaf bökigare.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Sötast
Skrivet av Chrisism8:

Tackar enormt för att du tog dig tiden att skriva allt detta dock! Alla information hjälper oavsett ifall det är rekommendation vart jag bör hålla mig borta ifrån eller vart jag bör kika åt.

I min situation så är det nog starkt troligt att jag kommer anställas med det som kallas lönebidrag. Dvs staten kommer att stå för en del av min lön pga min situation. Tar vi detta i åtanke med jobbet vid service desk så kan man ju istället se det såhär från arbetsgivarens sida:

- Säg att jag kostar 50% av vad en typisk anställd kostar (50% lönebidrag), så även om jag tar 50% längre tid på så att lösa sina uppgifter så betyder det att han är billigare/uppgift än andra anställda. Eftersom han endast arbetar 50% så finns därför möjligheten att arbeta och täcka upp under de timmarna där det kanske är mer behov, t.ex. över lunchen då bemanningen är lägre.

Plötsligt ser jag ut som en ganska stark attraktiv kandidat eller hur? (märkt det att jag arbetat som säljare i många år?)

Du känner dig själv bättre än någon här på forumet nånsin kommer att göra.
Syftet med mitt inlägg var dock inte egentligen menat som negativt mot dig personligen eller hur du skulle uppfattas ifrån arbetsgivarens sida med eller utan lönebidrag. Min tanke var inte hur attraktiv du var för en arbetsgivare utan mer mot vad du kanske kan trivas med.

Det var menat för din skull. Jag tänkte att (utifrån min erfarenhet) att det kanske för din del vore att sätta dig själv i en rävsax där du blir oförtjänat pressad och sönderstressad.

Som sagt så känner du dig själv bäst och om du vill göra ett försök så ser jag det som något positivt och tycker definitivt att du skall göra det. Har haft enormt roligt inom IT mycket av tiden.

Kanske ett instegsjobb som inte kräver någon utbildning skulle kunna vara ett tidsekonomiskt sätt för dig att komma in utan att lägga tid i förhand. Om du gillar det så kanske du hittar något du vill specialisera dig inom och antingen lyfta det internt eller hoppa ut för en utbildning och sedan tillbaka i arbete.

Permalänk
Medlem

Hej! Är chef inom IT-support och känner mig således ganska kvalificerad till att svara. Intervjuat många kandidater i mina dagar så har rätt bra koll på hur olika bolag tänker och fungerar.

Mitt intryck är att arbetsbelastning, jobb hemifrån och lön beror oerhört mycket på från arbetsgivare till arbetsgivare. Det finns oerhört lugna IT-jobb, exempelvis om du är en inhouse-tekniker på ett mindre kontor, men då förväntas man oftast vara på plats -- undantag finns dock och jag tror att det är ett sånt jobb du eventuellt kan fungera på. Bra position att vara i om man strävar efter att bli senior tekniker inom exempelvis säkerhet eller chef.

Emellertid så finns det ju bolag som säljer IT-support till andra bolag och där erbjuds det oftare möjligheten att jobba hemifrån -- men där är möjligheterna till att klättra och göra karriär inom exempelvis IT-säkerhet oftast mer begränsade, med vissa fåtal undantag.

Lönemässigt så ökar lönerna inom branschen explosionsartat just nu. Vet inte vad för krav du har, men en inhouse-tekniker kan tjäna runt 23-40~ i Stockholm. Lite lägre i övriga landet, men det är väldigt varierande.

Min säkerhetsansvarige tekniker jobbar hemifrån på heltid och har ett ganska avslappnat jobb i sin helhet men ibland kan det explodera och bli svinmycket på en och samma gång. Tror emellertid att den tuffa sanningen är att det är svårt att ta sig till en sån position under dina förutsättningar.

Har intervjuat en del kandidater som har gått några slags it-support-linjer på YH. Har faktiskt fått rätt bra intryck av de och de vet klart mer än de flesta, undantaget jämnåriga som istället har praktisk erfarenhet. Har emellertid inte valt att anställa de ändå då kunskapen endast varit teoretisk och de inte har någon praktisk erfarenhet. Tror däremot att de kan bli bra med några års erfarenhet. Tror definitivt det är en bra början i alla fall.

Så... TL:DR; min uppfattning är att om du absolut vill ge dig in i IT, börja antingen med praktik av något slag eller YH. Sök därefter antingen inhouse-jobb som tillåter distansarbete eller typ telefonsupport-konsultbolag.

Hojta om du undrar något mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag skulle nog personligen inte rekommendera IT-branschen för dig under de förutsättningar som du nämner.
Min beskrivning är min erfarenhet av IT.

Jag kanske har en lite väl bitter syn just nu, men kan ha att göra med att jag är sjukskriven pga ångest/stress >_<

Din beskrivning stämmer väl med min erfarenhet också.

Stressen på 1st/2nd där jag jobbade var enorm, jag tål också stress bra och har tävlat på elitnivå (globalt sett) men det var fan hemskt att sitta på 1st.

Vi tog och löste kring 30 ärenden om dagen, så kanske 20 felsökningar/remote desktop per dag.
Uppifrån var det konstant jagade om SLAs, hade du någon i telefon över 10min så skrevs det på Teams för att kolla läget eller be dig lägga på för att ta nästa samtal.

Som tur är kunde jag gå upp internt redan efter två månader.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

En position som lite mer teknisk testare kanske inte är fel.
Borde kunna ge en hyfsad lön och möjlighet att jobba hemifrån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Din beskrivning stämmer väl med min erfarenhet också.

Stressen på 1st/2nd där jag jobbade var enorm, jag tål också stress bra och har tävlat på elitnivå (globalt sett) men det var fan hemskt att sitta på 1st.

Vi tog och löste kring 30 ärenden om dagen, så kanske 20 felsökningar/remote desktop per dag.
Uppifrån var det konstant jagade om SLAs, hade du någon i telefon över 10min så skrevs det på Teams för att kolla läget eller be dig lägga på för att ta nästa samtal.

Som tur är kunde jag gå upp internt redan efter två månader.

Det kan vara så, men måste inte vara så. Där jag jobbar finns inga krav på SLA mer än ca 4 ärenden/h om möjligt. Om det inte uppnås bryr sig ingen. Det enda viktiga är att lösa problem i första linjen i den mån som går. Hellre att det tar 1 timme än att det skickas vidare.

Till TS:

På mitt jobb har jag faktiskt en kollega med en lättare hjärnskada på IT-supporten. Det är oftast inga problem, alla rutiner, åtgärder och riktlinjer finns nedskrivna så denne person förlitar sig hårt på dessa. Inget som behöver memoreras. Vi får jobba hemma hur mycket vi vill.

Det är ett rätt monotont jobb dock, vilket kan vara både fördel och nackdel. Ingen direkt jättehög lön dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

- Säg att jag kostar 50% av vad en typisk anställd kostar (50% lönebidrag), så även om jag tar 50% längre tid på så att lösa sina uppgifter så betyder det att han är billigare/uppgift än andra anställda. Eftersom han endast arbetar 50% så finns därför möjligheten att arbeta och täcka upp under de timmarna där det kanske är mer behov, t.ex. över lunchen då bemanningen är lägre.

Plötsligt ser jag ut som en ganska stark attraktiv kandidat eller hur? (märkt det att jag arbetat som säljare i många år?)

Knappast, du har mer än 100% komplexiteten av att ha en "vanlig" anställd, och till synes högre risk till frånvaro (oavsett om det stämmer eller inte).
Mer till att ha anställda än att betala lön.

Sedan är det optimistiskt att kunna prestera 66% med något besvär, Price's Law och allt det - gäller särskilt inom IT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det kan vara så, men måste inte vara så. Där jag jobbar finns inga krav på SLA mer än ca 4 ärenden/h om möjligt. Om det inte uppnås bryr sig ingen. Det enda viktiga är att lösa problem i första linjen i den mån som går. Hellre att det tar 1 timme än att det skickas vidare.

Stor kontrast mot där jag var då, i praktiken spelade det ingen roll om man löste problem eller inte hos oss.
Hela jobbet gick ut på att ta emot och stänga ärenden så fort som möjligt. Att man löste problem var bara en bieffekt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

En position som lite mer teknisk testare kanske inte är fel.
Borde kunna ge en hyfsad lön och möjlighet att jobba hemifrån.

Just testare är ett yrke som jag fått rekommenderat av en vän som jobbar som utvecklare. Hur bör en bra testare vara som person? Jag har ingen erfarenhet av hur man arbetar som testare och kan se att det potentiellt finns två personer som skulle passa väldigt bra. Den ena är personen som är väldigt nitiskt, sjukt organiserad och bra på att föra logar etc. Den andra personen är lite mer "kreativ" och kan tänka utanför ramen, kanske inte den bästa på organisation men istället bättre på att improvisera, se problemet från olika vinklar och duktig på att förstöra saker Är jag rätt ute, eller ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hej! Är chef inom IT-support och känner mig således ganska kvalificerad till att svara. Intervjuat många kandidater i mina dagar så har rätt bra koll på hur olika bolag tänker och fungerar.

Mitt intryck är att arbetsbelastning, jobb hemifrån och lön beror oerhört mycket på från arbetsgivare till arbetsgivare. Det finns oerhört lugna IT-jobb, exempelvis om du är en inhouse-tekniker på ett mindre kontor, men då förväntas man oftast vara på plats -- undantag finns dock och jag tror att det är ett sånt jobb du eventuellt kan fungera på. Bra position att vara i om man strävar efter att bli senior tekniker inom exempelvis säkerhet eller chef.

Tack för att du tog dig tid och svarade. Din expertis inom ämnet uppskattas! När jag pratat med människor genom livet så har min uppfattning varit att inhouse-tekniker är ett av de lugnare IT-jobben. Självfallet så har alla stressiga perioder och det kommer ju variera från bolag till bolag. Man jobbar ju ofta även mot vanliga människor och jag har tidigare i livet arbetat inom handels så jag vet att det ofta är ganska osmidigt. Jag har egentligen inget emot att arbeta på plats, jag tror faktiskt att det är bättre för mig. Anledningen till att jag vill ha möjlighet till distansarbete är för att slippa pendla vilket för mig drar väldigt mycket energi. Nu bor jag ju visserligen i Jönköping så pendling till jobbet är oftast mycket smidigare än t.ex. Stockholm.

En sak jag undrar som jag skulle uppskatta svar på är hur utbildningen som inhouse tekniker ser ut? Det känns för mig som att det varierar allt från gymnasial till högskola kandidat. Jag kommer inom de närmsta 2 åren gå en form av rehabiliteringsprogram där jag kommer arbetsträna på ett nytt yrke för att bedöma min arbetsförmåga. Skulle det vara en tillräcklig utbildning för att kunna få in en fot i branschen?

Skrivet av Ninjaflipp:

Lönemässigt så ökar lönerna inom branschen explosionsartat just nu. Vet inte vad för krav du har, men en inhouse-tekniker kan tjäna runt 23-40~ i Stockholm. Lite lägre i övriga landet, men det är väldigt varierande.

Med tanke på att kassörskan på Ica tjänar sådär 28-29 när man räknat in OB etc så skulle jag nog känna mig ganska besviken på en lön under det. För min del blir det ju sen då troligast 50% av det. 15 innan skatt leder 12 efter skatt, vilket inte är långt ifrån vart gränsen för fattigdom i Sverige går.

Skrivet av Ninjaflipp:

Min säkerhetsansvarige tekniker jobbar hemifrån på heltid och har ett ganska avslappnat jobb i sin helhet men ibland kan det explodera och bli svinmycket på en och samma gång. Tror emellertid att den tuffa sanningen är att det är svårt att ta sig till en sån position under dina förutsättningar.

[/quote]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Med tanke på att kassörskan på Ica tjänar sådär 28-29 när man räknat in OB etc så skulle jag nog känna mig ganska besviken på en lön under det. För min del blir det ju sen då troligast 50% av det. 15 innan skatt leder 12 efter skatt, vilket inte är långt ifrån vart gränsen för fattigdom i Sverige går.

Vad jag vet så går on-site teknikerna (och first line) på Volvo in på 23k i månaden. Inge OB osv såklart eftersom man bara jobbar på dagen. Hört liknande siffror från flera ställen, har faktiskt aldrig hört någon börja på 30k+ på sånt supportjobb.

Så ja 50% på det och du har under 10k netto.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisism8:

Med tanke på att kassörskan på Ica tjänar sådär 28-29 när man räknat in OB etc så skulle jag nog känna mig ganska besviken på en lön under det. För min del blir det ju sen då troligast 50% av det. 15 innan skatt leder 12 efter skatt, vilket inte är långt ifrån vart gränsen för fattigdom i Sverige går.

[/quote]

Nu kryddade du vad butikspersonal tjänar med några tusen för mycket faktiskt. Det är en bra bit från medellönen.

Permalänk
Medlem

Om IT är intressant så kan jag rekommendera att försöka se dig om efter IT-support på skola. Det innebär lite mindre stress och av egen erfarenhet så är tempot för det mesta lågt förutom vid skolstart och vid avslutningar. Däremellan sköter det mesta sig självt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nu kryddade du vad butikspersonal tjänar med några tusen för mycket faktiskt. Det är en bra bit från medellönen.

Nej, det gjorde jag faktiskt inte. Handels har förhållandevis ganska bra lön i jämförelse mot många branscher. Särskilt när man kikar på OB tillägg etc. En person med 3 års branschvana inom handels tjänar 25200 kr/månad (Källa). Räkna med att detta innefattar minst 1-2 veckor med helgarbete och att många butiker har öppet till 20 (OB börjar vid 19 har jag för mig) så går det ganska snabbt att komma upp i 29 brutto.

Ett problem är dock att butiker oftast föredrar att anställa på 80% då det betyder att de kan erbjuda 100% vissa månader där det behövs mer personal t.ex. högtider, reor, semesterperiod, för att sedan dra tillbaka detta resterande delen av året för att spara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vad jag vet så går on-site teknikerna (och first line) på Volvo in på 23k i månaden. Inge OB osv såklart eftersom man bara jobbar på dagen. Hört liknande siffror från flera ställen, har faktiskt aldrig hört någon börja på 30k+ på sånt supportjobb.

Så ja 50% på det och du har under 10k netto.

Detta förvånat mig lite måste jag säga. Är detta IT-arbeten utan krav på utbildning? Oavsett så verkar ju dessa löner ligga bland de sämst betalda heltidsarbeten i Sverige i så fall. Länken är ju för medianlöner så självfallet kommer det ju finnas de både under och över medianlönen, men det är bra som jämförelse oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Detta förvånat mig lite måste jag säga. Är detta IT-arbeten utan krav på utbildning? Oavsett så verkar ju dessa löner ligga bland de sämst betalda heltidsarbeten i Sverige i så fall. Länken är ju för medianlöner så självfallet kommer det ju finnas de både under och över medianlönen, men det är bra som jämförelse oavsett.

Ja utan krav på utbildning men många har gått högskola för IT.

För first line är jag helt säker, var där hösten 2021. Men som jag fattade det så börjar on site på exakt samma avtal.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Chrisism8:

Detta förvånat mig lite måste jag säga. Är detta IT-arbeten utan krav på utbildning? Oavsett så verkar ju dessa löner ligga bland de sämst betalda heltidsarbeten i Sverige i så fall. Länken är ju för medianlöner så självfallet kommer det ju finnas de både under och över medianlönen, men det är bra som jämförelse oavsett.

2015 fick jag erbjudandet 19300:-/mån för heltidstjänst för first line. Jag hade mer betalt än en handfull kollegor.
Det positiva är att lönen skriker upp ganska så snabbt när man går vidare till mer avancerade tjänster.

Jag accepterade då jag saknade erfarenhet inom branschen och försökte ta mig ur min tidigare bransch.

Permalänk
Medlem

Om du kan ta dig igenom en YH-utbildning för utvecklare eller testare tror jag det kan vara en idé. Det viktigaste tror jag är att du kan visa dig vara organiserad och noggrann istället för snabb och lättlärd. Slarviga utvecklare som gör många misstag och/eller inte testar ordentligt kan leda till mer arbete (och mer stress) för övriga utvecklare på företaget - då spelar lägre lön eller lönebidrag inte så mycket roll från arbetsgivarens perspektiv tror jag.

Jag hade, om jag vore du, varit försiktig med löneförväntningar. Vad ett visst företag kan erbjuda dig kommer helt bero på vad andra företag är villiga att erbjuda. Med andra ord, om du bara skulle hitta ett företag som är villigt att ge dig en chans så sätter ju de priset till vad de vill. Sen om du väl kommer in i branschen, knyter kontakter osv, så lär du vara i en helt annorlunda situation.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enligt min egna erfarenhet(jobbat nu i 3 år inom it branschen). Jag började 2019 efter att ha gått ut en 1.5 årig yh utbildning inom it så fick jag ett 1st line support jobb(intern support) där jag känade 21k innan skatt per månad. Skulle nog gissa mig på att du inte kommer tyvärr komma mycket högre än det som första jobb.

Det som däremot är bra med denna bransch är jobb-hopp möjligheterna man har då det finns väldigt många jobb och så fort du har fått lite erfarenhet så kommer jobben till dig. Nu på år 3 så har jag bytt jobb 4 gånger och tjänar 36k i månaden + en större bonus per år(fyller 24). Det gäller att visa lite framfötter och ta initiativ för att komma snabbt ifrån 1st line så kan det gå fort uppåt med lön. Men det första året så rekommenderar jag att du tar ett "skit" jobb som 1st line.

Det har hjälpt mig rejält är också att jag har nischa in mig på Microsoft 365 och fan därefter mitt nuvarande jobb där jag endast jobbar med det vilket också har hjälpt med lönen. Jag jobbar också nästan bara hemifrån nu.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

2015 fick jag erbjudandet 19300:-/mån för heltidstjänst för first line. Jag hade mer betalt än en handfull kollegor.
Det positiva är att lönen skriker upp ganska så snabbt när man går vidare till mer avancerade tjänster.

Jag accepterade då jag saknade erfarenhet inom branschen och försökte ta mig ur min tidigare bransch.

Skrivet av adillboy:

Enligt min egna erfarenhet(jobbat nu i 3 år inom it branschen). Jag började 2019 efter att ha gått ut en 1.5 årig yh utbildning inom it så fick jag ett 1st line support jobb(intern support) där jag känade 21k innan skatt per månad. Skulle nog gissa mig på att du inte kommer tyvärr komma mycket högre än det som första jobb.

Det som däremot är bra med denna bransch är jobb-hopp möjligheterna man har då det finns väldigt många jobb och så fort du har fått lite erfarenhet så kommer jobben till dig. Nu på år 3 så har jag bytt jobb 4 gånger och tjänar 36k i månaden + en större bonus per år(fyller 24). Det gäller att visa lite framfötter och ta initiativ för att komma snabbt ifrån 1st line så kan det gå fort uppåt med lön. Men det första året så rekommenderar jag att du tar ett "skit" jobb som 1st line.

Det har hjälpt mig rejält är också att jag har nischa in mig på Microsoft 365 och fan därefter mitt nuvarande jobb där jag endast jobbar med det vilket också har hjälpt med lönen. Jag jobbar också nästan bara hemifrån nu.

Tack för den utökade infromationen. Jag har inga problem med en lägre lön under en period ifall jag vet att den är på väg uppåt. En annan faktor som kommer gynna mig är att när detta blir aktuellt kommer jag troligen vara någonstans mellan 35-40 och kommer med andra typer av erfarenheter som kan hjälpa till i mitt arbete även att det självfallet är huvudarbetsuppgiften som är den viktigaste.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Ifall lyckas, så skulle väl en YH-utbildning som utvecklare vara rätt grej. Kanske främst front-end då det generellt är lättare att ta till sig.

Som någon som jobbat många år både inom backend och frontend... Båda kräver olika skillset, båda har saker som är lättare och svårare ur olika perspektiv. Om du verkligen gör deep dive inom backend så ja där finns förmodligen det svåraste av det svåraste, men day to day regular development? Hmm... En backender kanske vet vad en bra användarupplevelse är när de får den, men de har ingen aning om hur man får till det. Å andra sidan, en frontender har ingen aning om hur man ska hantera extremt komplicerade dataflöden eller algoritmer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

TLDR: Jag har en hjärnskada och vill in i IT-branschen. Vad för IT jobb skulle ni rekommendera till någon med begränsad förmåga som man kan få genom en kortare utbildning på 1-2 år.

Tråkigt att höra angående hjärnskadan :/

Om du har intresse för att förstå hur IT-system fungerar, tycker om att hitta fel och plåga utvecklare med kommentarer på daglig basis som "I found this bug for you!" så skulle testare kanske vara något? Skulle säga att det viktigaste är att ha rätt attityd och viljan att förstå så kan du nog få in foten på något bolag och med tiden göra karriär efter de ambitionerna du själv väljer att ha.