Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Intressant tråd, inte pga alla parfymer det talas om utan mer för skälen till att använda parfym. Använder ni samma parfym till vardags, som på jobb som när ni ska ut på kvällen?

Själv så är jag väldigt känslig mot starka dofter så nån ½h med en person som använt parfym så är man förstörd för resten av dagen med bankande huvudvärk.

Försöker hålla ner på parfym vid event/tillställningar inomhus, t. ex. arbete eller fest inomhus.
För event utomhus så kan jag ladda på med parfym som vanligt, för... vi är utomhus.

Med respekt för allergiker och folk med känsligheter mot parfym!

Permalänk
Medlem

Jag trodde i min enfald att bara damer använder parfym.🤔

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Kör med Paco Rabanne one Million och million lucky och nu paco one million Elixyr + lacoste förr var det Dolce & Gabbana sport edition den finns inte längre men luktade jätte gott

andra bra tips som på youtube med kvinnor sagt sitt om parfymer vilka dom tycker är sexigaste och luktar bäst mesta sägs det om

första plats
DIOR Sauvage

andra plats
Chanel
Bleu de Chanel

3e Plats kom Paco Rabbane One million

https://www.youtube.com/watch?v=kofq0TTFuKI

sevärt

också denna video

https://www.youtube.com/watch?v=BSbgZ6v-NXs&t=12s

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jobbar oftast lite olika.
Dior - Sauvage Parfum: Tycker den är lite trevlig då den lever kvar under en längre tid än EDT.
Dior - Sauvage Elixir: Lever typ lika länge som parfumen i min mening men har lite andra toner även om den är väldigt lik, gillar denna också.
YSL - L'Homme Le Parfum: Också denna väldigt trevlig, varierar med den även om det blivit mest Sauvage senaste tiden.
YSL - L'Homme EDP: Pålitlig och funkar i de flesta situationer.
YSL - L'Homme EDT: Gammal klassiker och min första kärlek i tonåren när jag började testa mig fram med olika dofter, har tyvärr i min mening ganska kort livslängd men helt okej jämfört med vissa andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Tusen tack, lägger den bland mina "framtida inköp" då den verkar väldigt tilltalande för mig. Har en förkärlek till "vinterdofter" i överlag så jag klagar inte!

Spicebomb Extreme eller den vanliga? Önskade jag kunde köra med Aventus men jag är för snål, så jag åker istället snålskjuts på deras kappa med Armaf Club De Nuit "klonen" av deras doft haha

Intressant, har sett ett fåtal prata om den, väldigt högt omtalad men sällsynt!

Den vanliga Spicebomb. Har testat Extreme också, men den var ingenting för mig. Men Spicebomb är extremt prisvärd och uppskattad av många (som jag mött, i alla fall). Den går hem hos kvinnorna, så att säga.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Axe Africa Aftershave. Billig och luktar gott.

Permalänk
Medlem

Jean Paul Gaultier Le Male EdT

Hugo Boss Boss Bottled Night

Är väl mest dessa jag kör med. Brukar gå hem hos damerna också.
Provade nån David Beckham-variant men den passade inte mig.
Unisexvarianter som One är inte heller min grej, har en som stått nästan oanvänd i säkert 20 år nu.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Guerlain lhomme ideal edp är också gott doftande enligt mig. Förmodligen den bäst doftande jag känt mot slutet av dens livstid på huden. Har jag haft den dagen innan och sedan vaknar så är den enligt mig himmelsk.

Tar ditt ord för det men jag hittade 100ml för under 900kr så jag passade på att beställa den! Såg att den fått mycket goda ord

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Tar ditt ord för det men jag hittade 100ml för under 900kr så jag passade på att beställa den! Såg att den fått mycket goda ord

Ruggigt bra doft den med.

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul men har väldigt svårt för parfymer och är inte det minsta insatt. Tycker det mesta luktar svett, godis, (inte på ett bra sätt) eller urinoarsten. Vet att jag gillar när det rör sig mot jord, örter och trä.
Tillslut fastnat för Molton Browns Russian leather. Använder både tvål och parfym och deo. De är alla dryga så blir inte så dyrt i längden.
Även deras geranium nefertum luktar bra. Väldigt frisk och örtig som när man bryter av en pelargongren. Men blir lite mycket coca-cola efter ett tag på min hud.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vilken jävla legandarisk tråd.
Undrar hur fan man inte själv kom på att starta denna.

Har använt mig av extremt mycket goda dofter sedan ungdomen.
Men kommer ta upp de som jag fått allra mest komplimanger av kvinnor.

Okej häng med nu.
1. La Nuit de l'homme (Sanslöst bra parfym! ! ! )
2. Carolina Herrera 212 (En gammal favorit som än idag, ger mig väldigt mycket komplimanger)
3. Dior Sauvage
4. Yves Saint Laurent Y
5. Narciso Rodriguez Bleu Noir
6. Jean Paul Gaultier Ultramale
7. Armani Code Absolu
8. Givenchy Gentleman
9. Dior homme
10. Bleu de Chanel

Nr:
1. Velat pröva väldigt länge men aldrig riktigt hittat ett bra tillfälle då de gått upp i pris på sistone.
3. Sauvage är ett givet kort och är nog en av de mest universalt omtyckta, fått många komplimanger med den själv.
4. Y Le Parfum är en jag verkligen skulle vilja pröva då doftprofilen passar sånt jag i övrigt tycker om att använda.
6. Vet att en polare haft den men tror nog att jag själv lutar mer åt Le Male Le Parfum då jag tycker om Irisdoft!
7. Super, lägger den i top med The One av D&G.
8. Haft ögonen på den länge men haft svårt att hitta avtryckaren bara.
9. Också en jag MÅSTE införskaffa, mest troligt lär det bli Intense.
10. Hade införskaffat men väntar nog tills den ligger på rea någonstans!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Blir oftast någon av dessa:
YSL - La Nuit de L'Homme Bleu Électrique
Dior - Homme Intense
Amouage - Reflection man
Tom Ford - Tabacco Vanille
Armaf - club de nuit intense
Prada - Luna Rossa Ocean
Chanel - Bleu de Chanel

Permalänk
Medlem

Jag gillade att ha parfym på mig tills jag en dag fick en allergisk reaktion med starka eksem i armhålan efter att jag använt parfym. Deo med parfym i blir det samma reaktion med.

Någon annan som haft samma problem men hittat en parfym som funkar?

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Hedersmedlem

Har ett par favoriter som används regelbundet:

Hugo Boss - The Scent
Sambons nya favorit, riktigt härlig doft!

Mandarina Duck - Black
Blev en favorit på en resa för ett par år sedan, riktigt mysig doft och verkar vara relativt ovanlig i Sverige.

Ralph Lauren - Polo Black
Odödlig klassiker, funkar alltid.

Calvin Klein - Be
Lätt och fräsch, bra till vardags.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Jag gillade att ha parfym på mig tills jag en dag fick en allergisk reaktion med starka eksem i armhålan efter att jag använt parfym. Deo med parfym i blir det samma reaktion med.

Någon annan som haft samma problem men hittat en parfym som funkar?

Finns Molecule 01 och Molecule 02 som bara har "en ingrediens". 01 har ISO E Super och 02 har Ambroxan. Dessa är syntetiska dofter och kanske reagerar bättre på dig. Ofta är blir man mindre irriterad ju mindre ingredienser

Permalänk
Medlem

1) Ralph Lauren Black (manlig doft, sambon älskar den här på mig)
2) Abercrombie & Fitch - Fierce (om den går att hitta, tycker den är riktigt najs att varva med Ralph Laurenen)
3) Essentric Molecules (Läste parfymrecensioner om den här och läste hur många som helst som skrev att det var första gången de haft random folk som frågat vad det var för parfym osv när de gick i butiker, och jag kan intyga om att det hände även mig när jag hade den här på mig)

Permalänk

Cool tråd! Är lite av en parfymnörd så har en del intressanta dofter :'))

Mina favoriter:

Byredo Seven Veils - Bästa doften jag vet, inte hittat en som toppar denna. Använder sparsamt då den inte har tillverkats sen 2016/2017. Så himla dyra på andrahandsmarknaden nu... Fick en utan förpackning, ca 90ml kvar för strax över 2300 kronor.
Noter av morötter, vanilj, sandelträ och cognac.

Malin + Goetz Dark Rum - Decent ersättare för Seven Veils för dagligt bruk, väldigt tung men fruktig doft, parfymolja vilket är ett plus då doften varar vääldigt länge och 8ml per "oil stick" är den perfekt att ta med på resor.
Noter av rom, tobak, vanilj

Les Eaux Primordiales Mécanique Intuitive - En parfym som innehåller många afrodisiaka ingredienser, udda doft som är svår att beskriva. När man luktar på parfymen så luktar det inte "gott", men nånting gör ändå att man dras till doften.
Noter av kakao, kaffe, viol, tonkabönor, bensoeharts

Folie à Plusieurs MASS - Riktigt udda parfym, tänk er läder, frukt och blod... Använder sällan men rolig samlarpryl. Doften är skapad av Sruli Recht, udda rackare som bland annat gjort en 24K guldring som han klätt i sin egna hud, "Forget me Knot".
Noter av rost, blod, läder, cederträ och rosor

utöver dessa har jag:
Malin + Goetz Cannabis
Maison Margiela Jazz Club
Maison Margiela Whispers in the library
Byredo Mandarin Tobacco
Första utvågan av Dior Obsession Night
Tom Ford Tobacco Vanille

Använder alla flitigt förutom Seven veils och MASS.

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Finns Molecule 01 och Molecule 02 som bara har "en ingrediens". 01 har ISO E Super och 02 har Ambroxan. Dessa är syntetiska dofter och kanske reagerar bättre på dig. Ofta är blir man mindre irriterad ju mindre ingredienser

Haha vad är oddsen att de här skrivs precis ovanför mitt inlägg där jag nämner essentric molecules parfym, kan VERKLIGEN rekommendera folk att testa de här!! 01:an kör jag med när jag vill lyxa till det eller känner mig extra snygg och vill slå fullpotten genom att dofta något riktigt unikt och gott!

Permalänk
Medlem

AXE Africa bodyspray såklart!

Nej.
Till vardags blir det nu mest DIESEL Only the brave EdT kombinerat med CK One deostick.
Har gått igenom många av klassikerna genom åren, aqua di gio, le male, between sheets, davidoff cool water, m.fl.
Någon har jag köpt fler än en gång. Men jag är nog en sådan som oftare köper en ny än en beprövad.
Armani Code har jag sniffat lite på, och det blir nog nästa inköp.

Har ett jobb som inte tillåter några dofter, så det blir väldigt sällan jag använder någon doft öht. tyvärr... Därför har det gått längre och längre tid nu mellan inköpen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Finns Molecule 01 och Molecule 02 som bara har "en ingrediens". 01 har ISO E Super och 02 har Ambroxan. Dessa är syntetiska dofter och kanske reagerar bättre på dig. Ofta är blir man mindre irriterad ju mindre ingredienser

Skrivet av Qubeista:

Haha vad är oddsen att de här skrivs precis ovanför mitt inlägg där jag nämner essentric molecules parfym, kan VERKLIGEN rekommendera folk att testa de här!! 01:an kör jag med när jag vill lyxa till det eller känner mig extra snygg och vill slå fullpotten genom att dofta något riktigt unikt och gott!

Grymt! Får kolla om jag kan hitta den i nån butik och spraya på Tack för tipsen!

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Grymt! Får kolla om jag kan hitta den i nån butik och spraya på Tack för tipsen!

De är rätt 'nischade' och jag har hittils bara hittat online tyvärr.. Men det finns testflaskor att köpa som är mindre och billigare! För den är rätt så saftig annars, men jag lovar att testflaskan är värd att pröva iallafall!

Permalänk
Medlem

Vet inte hur Axe flaskorna ser ut idag men kommer när de såg ut här.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av baguette_2:

Cool tråd! Är lite av en parfymnörd så har en del intressanta dofter :'))

Mina favoriter:

Byredo Seven Veils - Bästa doften jag vet, inte hittat en som toppar denna. Använder sparsamt då den inte har tillverkats sen 2016/2017. Så himla dyra på andrahandsmarknaden nu... Fick en utan förpackning, ca 90ml kvar för strax över 2300 kronor.
Noter av morötter, vanilj, sandelträ och cognac.

Malin + Goetz Dark Rum - Decent ersättare för Seven Veils för dagligt bruk, väldigt tung men fruktig doft, parfymolja vilket är ett plus då doften varar vääldigt länge och 8ml per "oil stick" är den perfekt att ta med på resor.
Noter av rom, tobak, vanilj

Les Eaux Primordiales Mécanique Intuitive - En parfym som innehåller många afrodisiaka ingredienser, udda doft som är svår att beskriva. När man luktar på parfymen så luktar det inte "gott", men nånting gör ändå att man dras till doften.
Noter av kakao, kaffe, viol, tonkabönor, bensoeharts

Folie à Plusieurs MASS - Riktigt udda parfym, tänk er läder, frukt och blod... Använder sällan men rolig samlarpryl. Doften är skapad av Sruli Recht, udda rackare som bland annat gjort en 24K guldring som han klätt i sin egna hud, "Forget me Knot".
Noter av rost, blod, läder, cederträ och rosor

utöver dessa har jag:
Malin + Goetz Cannabis
Maison Margiela Jazz Club
Maison Margiela Whispers in the library
Byredo Mandarin Tobacco
Första utvågan av Dior Obsession Night
Tom Ford Tobacco Vanille

Använder alla flitigt förutom Seven veils och MASS.

Wow, riktigt intressanta! Den enda jag faktiskt ägt av alla dessa är Jazz Club och den tyckte jag var underbar! Annars lät de alla som något jag gärna skulle pröva!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en "Mercedes-Benz" parfym senaste året eller två. Den är av Olivier Cresp. Mercedes-Benz Select Night EdP .

Top notes are Lavender, Cardamom and Bergamot; middle notes are Orange Blossom, Guaiac Wood and Cedar; base notes are Vanilla, Sandalwood and Patchouli.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Solid Cologne för all framtid.
Kör just nu nån från Lush som jag tycker är ganska nice.
Köpte dock en i USA från nån lokal farmer's market som jag tappat bort i flytten
Den var den bästa jag haft. Luktade jättestarkt av kummin faktiskt. Helt sagolik.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Vilken trevlig tråd!

Jag började samla på parfymer för ett par år sedan, jag insåg att det var ytterligare en dimension av min identitet som jag inte hade utforskat ännu.

Jag gillar att hitta prisvärda, relativt okända dofter som ändå är utmärkta, dock är det oftast en kompromiss mellan olika egenskaper när det blir billigare.

Min favorit i nuläget är Valentino Uomo Born In Roma - https://www.fragrantica.com/perfume/Valentino/Valentino-Uomo-...

Den är mindre bra (i mitt tycke) på sommaren men på hösten och vintern är den toppen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Nice, jag som har letat efter en ny doft. Jag har kört Boss Bottled och Boss The Scent den senaste tiden, och tycker att det är dags med något nytt. Provade Boss Bottled Marine i somras, men doften försvann alldeles för snabbt på mig.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Spicebomb X 6 , Den vanliga, Extreme, Nightvision, Infrared, Gold och Fresh
Sen har jag börjat med Boss The Scent
Alternera mellan dem men det spicebomb var mest för att det var skoj att ha en samling uppställd, alla luktar gott oavsett.

Permalänk
Medlem

Använder till 95% bara antiperspirant/deodorant. Så länge det inte luktar illa/svett så bryr jag mig inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Minns att jag fick ett provexemplar av bad boy le parfum. Tyckte den luktade gott men herregud vad stark den var i min åsikt. En spray på bröstet och jag fick ont i huvudet av den. Så stark var den. Värt att prova om ni skulle se den i en butik men skulle inte rekommendera att blindköpa den över huvud taget. Lite kontroversiell är den också...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M