Permalänk
Medlem

Använder fortfarande Android, YouTube och Gmail men har bytt från Chrome till Firefox.

Firefox har sina problem på Windows men funkar väldigt bra på Android, det jag stör mig mest på är hur Firefox renderar text på Windows. Vet inte hur man kan rendera text som är suddig och kantig samtidigt men Firefox lyckas.

Permalänk
Medlem

Jag körde grapheneOS på min pixel 7 pro ett tag. Dock strulade kameran lite så jag gick tillbaka.. en dag ger jag mig på detta igen. Enligt skaparen av graphene så är anledningen till Google Pixel telefonerna (dom gör bara till dessa..) är att det är dom säkraste telefonerna. Snowden själv rekommenderar även grapheneOS

https://youtu.be/WkQ_OCzuLNg

Även om man vill avgoogla sig och sitter på en pixel lur, så kan du ta det i egen takt. Play Store fungerar, om man vill. Root behövs ej osv. BankID, Nordea, ica banken fungerade alla utan problem.

Permalänk
Medlem

Har inga som helst problem med Googles tjänster,och programvara då jag lindat in all datorutrustning i folie.
Känner mej helt säker och trygg. 😄😄😄😁😁😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Använder fortfarande Android, YouTube och Gmail men har bytt från Chrome till Firefox.

Firefox har sina problem på Windows men funkar väldigt bra på Android, det jag stör mig mest på är hur Firefox renderar text på Windows. Vet inte hur man kan rendera text som är suddig och kantig samtidigt men Firefox lyckas.

Nu använder jag iofs Edge på Windows, men använder FF på både min Intel MacBook, och på Pop-os. Har inte märkt något problem med textredigering där. Verkar vara specifikt ett problem med Windowsversionen i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Nu använder jag iofs Edge på Windows, men använder FF på både min Intel MacBook, och på Pop-os. Har inte märkt något problem med textredigering där. Verkar vara specifikt ett problem med Windowsversionen i så fall.

Har endast problemet på Windows.

Så här ser det ut för mig i Firefox, https://i.imgur.com/1MT4FK0.png. Några bokstäver är kantiga och några är väldigt suddiga.

Till vänster är Chrome som ser väldigt bra ut.

Permalänk
Medlem

Jag använder i princip alla Googles tjänster (förutom gmail & chrome). Dom kan tracka mig bäst dom vill, sälja mina uppgifter och allt sådant - det rör mig inte i ryggen.

Hade krävt mycket förändringar i vardagen att lämna Google helt och hållet för mig, om jag av någon anledning skulle behöva göra det.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Kört med Duckduckgo senaste 2 åren, tycker den ger bättre resultat i vissa avseenden. Speciellt när man ska kolla upp saker om inte är PK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Jag undvek att skaffa Google-konto ända fram till vi skaffade en Chromebook då det krävdes för att använda den.
Men det finns ingen google-tjänst jag använder som kräver ett konto. Har andra mailkonton, tittar på youtube "utloggad", använder google för att söka och google maps typ dagligen, också utloggad.

Jag undviker i regel alltid att registrera mig så långt det går. Mest av principen att privata företag som drivs i syfte att generera vinst inte har ett dyft med vad jag gör eller vem jag är att göra. Att stat och myndighet har och behöver information om mig är jag helt OK med, men fan inte privatägda företag!

Stor nackdel med att vara utloggad är att du inte kan prenumerera eller slå på notifieringar för kanaler.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av neetodesu:

Jag har nog läst swec i 15 år nu och har märkt denna trend också. Förut så var detta en självklarhet, nu tycker man det är "löjligt" att undvika Google. Förmodligen är det för att teknik har blivit så lättåtkomlig och mainstream med åren så det är nog helt andra målgrupper som tar del av denna typen av diskussioner på dagens swec.

Det kan ju också handla om att många har blivit äldre och mindre benägna att orka jobba sig så mycket utan att se någon större vinst med det. Jag bråkar mycket med både folk och saker, i mitt jobb som utvecklare, som facklig, som hyresgäst, som förälder med barn i skolan, som politiskt intresserad. Att bråka med tekniken av principskäl orkar jag inte längre, och ärligt talat så tjänar jag bara på att följa med strömmen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Kört med Duckduckgo senaste 2 åren, tycker den ger bättre resultat i vissa avseenden. Speciellt när man ska kolla upp saker om inte är PK.

Jag provade DuckDuckGo ett tag och det funkar bara om du vet vad du letar efter, på Google kan du söka på "swinging man hits tree parody movie" och du får rätt resultat medans DuckDuckGo är helt clueless.

Söker mycket random när jag typ vet vad det är men inte vad det heter och då funkar Google mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska insnöad i Googles ekosystem. Har Google Nest högtalare, gmail, android, youtube premium,passwords, maps osv. Dock så kör jag Edge på mina android enheter och Brave på datorn. Jag tror inte i slutändan att Google tjänar mycket pengar på mig.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Stor nackdel med att vara utloggad är att du inte kan prenumerera eller slå på notifieringar för kanaler.

Lösningen kallas bokmärken, fungerar om något ännu bättre

Permalänk
Medlem

Bröt med Google för länge sen men då och då återkommer till deras kartor som är bra, man får mer information om sökområdet och reseplaneringsverktyget för olika alternativ tycks fungera fast om nu det stämmer i verkligheten är bara delvis testat.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd

Försökte söka på DuckDuckGo efter: "monodevelop ubuntu 22.04" fick bara irrelevanta resultat. google.se med samma sträng fick träff direkt som första resultat. :/

Synd att icke-google-motorer oftast suger på träffsäkerheten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av padinni:

Nä det tycker jag inte, man får vad man betalar för. De kanske inte har bästa hårdvaran för pengarna och har säkert sina brister, men när det gäller integritet är de fan grymma!

Läs gärna på lite mer
https://www.apple.com/se/privacy/

Google är ju kända för att vara bland de värsta bovarna inom just detta området

Du länkar deras reklamsida, här har du riktiga länken till Apples data och integritet:
https://www.apple.com/se/legal/privacy/data/

Mer läsning:
https://medium.com/codex/no-apple-does-not-care-about-your-pr...

För övrigt tycker jag tvärtom, det är hårdvaran som Apple briljerar med just nu. Åtminstone på Mac.

Missade ett ord.
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maaxan:

Om folk värna om vad dom säger och gör på nätet så skulle nog "problemet" vara betydligt mindre.

Du menar mer censur och kontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Försökte söka på DuckDuckGo efter: "monodevelop ubuntu 22.04" fick bara irrelevanta resultat. google.se med samma sträng fick träff direkt som första resultat. :/

Synd att icke-google-motorer oftast suger på träffsäkerheten

Jag fick länken till Linuxhint och länk om 20.04.

Hur många artiklar med exakt samma innehåll behöver du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Jag fick länken till Linuxhint och länk om 20.04.

Hur många artiklar med exakt samma innehåll behöver du?

Ska ha för 22.04 för det är inte samma repo som för 20..
Många saker borta i 22 som finns kvar i 20 och äldre

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det kan ju också handla om att många har blivit äldre och mindre benägna att orka jobba sig så mycket utan att se någon större vinst med det. Jag bråkar mycket med både folk och saker, i mitt jobb som utvecklare, som facklig, som hyresgäst, som förälder med barn i skolan, som politiskt intresserad. Att bråka med tekniken av principskäl orkar jag inte längre, och ärligt talat så tjänar jag bara på att följa med strömmen där.

Ja det är en sak att inte ha ork för det och en annan sak att kalla folk för foliehatt å massa annat trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ska ha för 22.04 för det är inte samma repo som för 20..
Många saker borta i 22 som finns kvar i 20 och äldre

Det är samma repo för att Microsoft är sega. Det du hittar på mono-project.com är focal/20.04 repon. Det är den alla exempel på Google använder.

Permalänk
Sötast

Det kommer i perioder då jag vill lämna google helt och använda tjänster som fokuserar på privacy.

Problemet är väl helt enkelt att google har helt fantastiska applikationer utan större motsvarighet...

Mailen är väl en sak att byta, men google maps? android auto? familjefunktionerna man har genom att använda google family etc...

Jag självhostar mina filer och backups.
Kör firefox istället för chrome. Försöker använda DDG men google är oftast bättre.
Kan tänka mig att byta mail till tuta, har redan konto där... men spelar det någon roll?
Jag är ingen större fan av Apple mobiler, men det finns inte direkt mycket till val om man inte vill köra googles tjänster out of the box.

Man borde byta, i ren protest mot hur datadriven världen är.... men det innebär en mindre programsvit, mer spretiga applikationer etc.... tror inte jag orkar!

Permalänk
Medlem

Hur vet man att alternativ tjänster är bättre?

Hur vet man att tjänster som hävdar säkerhet och anonymitet faktiskt menar allvar? Och även ifall man tar det på allvar, hur vet man att tjänsten faktiskt lever upp till sina egna ambitioner? Att babbla om fräcka krypteringar är inte speciellt svårt, men hur vet man att faktiskt hela kedjan från första till sista server är säkrad och säkerställer användarens integritet.

Jag har haft förmånen att jobba på en del spännande bolag som hävdar att man värnar om användarnas integritet. Från insidan känns det mest som en marknadsföringskampanj som har legat väldigt rätt i tiden de senaste 10 åren för att fånga kunder som börjar bli paranoida. Finns givetvis undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Jag har nog blivit en grinig gammal gubbe men hur skulle ni klara er utan google om man får fråga?

Jag använde google i många år. Till typ allt. Visst var det bekvämt, särskilt när man skulle flyga nånstans. Det var så bekvämt att telefonen höll reda på resan. Google maps var bra också.
Men jag kände efter ett tag att jag inte var bekväm med att jag var deras produkt (även om jag nu blockar reklam överallt så jag har aldrig märkt av deras "riktade" annonser, men ändå). Så jag skaffade runbox som mailleverantör istället, qwant som sökmotor och Firefox. Hade kvar min gmail ett par år för att fånga upp eventuella viktiga mail. När de sinade så använder jag gmail-adressen som ett skräpkonto mest. Gick över till iPhone. Sen skadade det inte att Apples telefoner har man nytta av längre än androids alla varianter (uppdateras längre vs)

Övergången var inte särskilt märkvärdig, ingen abstinens uppstod och livet är som vanligt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Har bytt det mesta, inte endast för spårning osv. Min personliga data är min så det har ju spelat in såklart av principskäl, men den största anledningen är att de stora bolagen tar så mycket makt att bestämma över hur mina prylar ska fungera, och motarbetar aktivt alternativ jag vill ha. T ex när google medvetet saboterar för firefox, när man man inte kan köpa saker direkt i en app eller ens installera vad man vill på ens enhet, har varit med om att jag inte ens kan installera en viss typ av applikation för att tillverkaren av telefonen bestämt att den inte ska användas på det sättet! Youtube ökar reklamen rejält ju mer dominans de får för ingen annan kan komma ifatt dem. Vi har i princip två läger att välja mellan när det kommer till telefoner, mycket tack vare saker som bank id. Skulle välja ny telefon nu och vill ha med 3.5mm's-uttag, kunde bara välja mellan budget-modeller. Telefontillverkarna säljer utrustning som kör allt ljud via bluetooth så varför ska de låta mig använda min fina stereo? Men det går ju lika bra att sälja för vi konsumenter går ju med på att ha mindre val själva. Right to repair t ex, borde vara en självklarhet sedan länge.

Hade jag inte tyckt teknik var kul hade jag inte haft en chans att fixa allt som jag vill ha det och hosta allt jag vill ha själv. Förstår inte varför såna här diskussioner så ofta leder till att man diskuterar personlig integritet ställt mot bekvämlighet. Det värsta som realistiskt kan hända i närtid är, enligt mig, inte förlusten av kontroll över mina personliga data. Det värsta är förlusten av kontroll av hur man kan använda teknik i sin vardag, och det värsta har redan hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

ingen större fan av Apple mobiler, men det finns inte direkt mycket till val om man inte vill köra googles tjänster out of the box.

Helt rätt att det inte finns någon out of the box lösning om man inte vill ha iPhone men om du är villig att lägga en timme så finns det ett flera bra alternativ till exempel Graphene os eller Calyx os för pixel.

Du får då android utan Google och du kan installera de flesta vanliga apparna.

Om du vill så finns det även möjligheter att installera Google egna appar i sandbox läge som gör att de blir anonyma.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Sweet. Det är bara bra saker och inget dåligt med detta vad jag kan se. Ska jag vara skeptisk?

Sponsorblock är ju guld och behövligt i denna nya tid där reklamen bryts av reklam som är integrerad i videon.
Rekommenderar er övriga som inte känner till denna att lägga in detta, eller varför inte köra via piped så behöver du inte lägga in nåt.

Går det trixa med sin hosts-fil för att göra om youtubelänkar till piped automatiskt? Var för längesen ja höll på med hosts

EDIT: Libredirect löste biffen istället så nu får jag även embeded via piper. Lite julafton-känsla här

Toppen, finns annas en hel del addons som gör samma sak: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/piped-redirect...

Det är inte mycket att vara skeptisk till gällande Piped, open source och finns även möjlighet till self-hosting.

Det finns även en privacy frontend för twitter som heter nitter.

Kan vara värt att ta en titt på denna sida om det verkar intressant med fler alternativ: https://www.privacytools.io/privacy-frontends

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbbbbaaaaa:

Toppen, finns annas en hel del addons som gör samma sak: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/piped-redirect...

Det är inte mycket att vara skeptisk till gällande Piped, open source och finns även möjlighet till self-hosting.

Det finns även en privacy frontend för twitter som heter nitter.

Kan vara värt att ta en titt på denna sida om det verkar intressant med fler alternativ: https://www.privacytools.io/privacy-frontends

Jag skulle rekommendera addonet libredirect, för att slippa ha flera olika. Den länkar till de flesta privacy front enda och täcker stort hav olika områden visa som man inte har tänkt på, så som till exempel quota, Reuters eller imgur

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/libredirect/

Permalänk
Skrivet av tornadic:

Jag skulle rekommendera addonet libredirect, för att slippa ha flera olika. Den länkar till de flesta privacy front enda och täcker stort hav olika områden visa som man inte har tänkt på, så som till exempel quota, Reuters eller imgur

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/libredirect/

Jo precis den är med på privacytools

Permalänk
Medlem

En bit på väg

Jag har börjat migrera från Google till andra alternativ. Migrerat mailen till Proton för 5 år sedan (om jag minns rätt). Det har fungerat klockrent.
Håller just nu på att migrera kalender till Proton Calender. Det kommer nog att gå bra. Proton kan importera kontakter, mail och kalenderposter från Google. Nu går det även att dela och synka din kalender, även om den andra inte har Proton. Går även att välja om de kan se detaljer, eller om du är upptagen.
Det enda inte jag vet, hur/om jag kan slippa, är Google-konto på Android.
När man ska skapa inlogg till diverse tjänster, kopplar jag aldrig dessa till Google/Facebook e. dylika. Vill inte vara beroende av Big Brother.

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeLorean:

Det enda inte jag vet, hur/om jag kan slippa, är Google-konto på Android.

Om du vill börja och inte lägga tid kan du fabrik återställa din telefon och sedan aldrig logga in ditt Google konto. Du skickar fortfarande hel del data men det är ett första steg.
Annars så skulle du kunna till leta efter en custom rom som lineage os till din nuvarande telefon eller köpa en Google pixel och installera Graphene os eller Calyx os. Helt beroende på hur mycket tid och pengar du vill få bort Google från ditt liv.
Du kan använda auroa store och f-droid.org för ladda ner appar utan Google konto
https://auroraoss.com/ auroa store