LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Bildexpert 📺

Värt att tänka på mer ratings mätningar är att de inte alltid speglar verkliga och praktiska förhållanden samt har en del info mellan raderna. De testar 55 tum B1 mot 65-tum B2, där 65:orna generellt är mer ljusstarka eftersom varje subpixel helt enkelt är större. 48:or och 42:or är motsvarande lite ljussvagare.

Mätningen i 100% (hela skärmen vit) säger inte så mycket eftersom det inte är riktigt så man använder TV:n. Mäter man på 75% (typ slalom, närbild) brukar det vara mycket jämnare. 100%-mätningen avslöjar en del om begränsningar och skyddsmekanismer i energiförsörjningen men säger inget om bilden.

25% och 50% säger mer om verkliga förhållanden i bilden man ser.

±10% allmänn exemplarvariation på det
±10% variationer mellan storlekar
±10% energifluktuation från powersupply: tillfället när man mäter avgör där en varm panel lyser starkare, till exempel för att man kört ljusa testbilder. Inbränningsskydd och energirestriktioner kan också kicka in så att en panel som är för varm kan lysa svagare.

Jag skriver aldrig ut 327 nits eller liknande när jag testar för det varierar hela tiden med ±10%. Väljer hellre att skriva "strax över 300 nits" eller liknande eftersom så många övertolkar allt så fort siffror är inblandade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det som skiljer mycket enligt rtings är ljusstyrka, sony lyser nästan dubbelt så starkt som B1 i SDR. Det bör såklart märkas, men övrig bildkvalitet är fantastisk på min B1 i alla fall så förstår inte vad som skiljer med din

Tycker alltid den här diskussionen är underhållande för den är så långt ifrån min verklighet. Har jag ljusstyrkan på mer än 30% får jag nästan ont i ögonen. Mörkt rum då, och det är ju därför det skiljer så såklart.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Squallie:

Tycker alltid den här diskussionen är underhållande för den är så långt ifrån min verklighet. Har jag ljusstyrkan på mer än 30% får jag nästan ont i ögonen. Mörkt rum då, och det är ju därför det skiljer så såklart.

Precis så!

Ljusstyrka är som en volymkontroll. Tillräckligt är tillräckligt.

För att ljusstyrka mellan olika OLED-modeller ska märkas i praktiken måste man dra ljusstyrkan till max. Och som ögat fungerar kommer man inte märka av 10–20 procent hit och dit. Tycker man att en OLED är för ljussvag för rummet är det inte skillnaden mellan 300 eller 350 nits som avgör. Det är 300 eller 600 nits som är betydande.

För HDR är det mycket mer komplext. Men även där. En Peak på 650 nits eller 750 nits är inte det som avgör.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av keitaro:

Ok, jag ber om ursäkt, det ser inte katastrofalt ut, ibland överdriver man helt enkelt. Det är främst skärpan och ljusstyrkan som jag upplever den svag på - än så länge. Men jag ska ge mig i kast att testa rtings inställningar.

Det finns inga oskarpa TV-apparater, särskilt inte en OLED. Kör du en kvalitetssignal, säg 4K-stream eller gamla vanliga Blu-ray är bilden exakt så skarp som den är skapad i exempelvis Filmmaker Mode och liknande.

Däremot är det väldigt vanligt att man på sin gamla TV körde med skärpefilter och liknande högt ställt så att bilden hade processats med mer kantskärpa och transientförstärkning vilket adderats till bilden. Efter alla år har man lärt sig fel hur bild ska se ut. När man sedan mäts av en normal nivå upplever man den relativa skillnaden.

Ljusstyrkan på en ny TV är ganska låst från början pga av EU-regler, så de rätta inställningarna måste låsas upp. En OLED är ljusstarkare än de flesta äldre TV-apparater, men det finns förstås undantag där man tidigare kanske hade kanske just en ljusstark LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tycker alltid den här diskussionen är underhållande för den är så långt ifrån min verklighet. Har jag ljusstyrkan på mer än 30% får jag nästan ont i ögonen. Mörkt rum då, och det är ju därför det skiljer så såklart.

Jag har 77B1 och kör OLED pixel prightness på 50

Mer behövs verkligen inte

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Jag har 77B1 och kör OLED pixel prightness på 50

Mer behövs verkligen inte

Vad har du reglaget "Inställning för Högsta Ljusstyrka" på för nivå? För OLED-pixelljus (etc.) på 50 ger helt olika ljusnivåer beroende på om du kör Av, Låg, Mellan eller Hög på det andra reglaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har 77B1 och kör OLED pixel prightness på 50

Mer behövs verkligen inte

Lite över 60 kör jag på min 65C1 vilket för min del känns lagom.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad har du reglaget "Inställning för Högsta Ljusstyrka" på för nivå? För OLED-pixelljus (etc.) på 50 ger helt olika ljusnivåer beroende på om du kör Av, Låg, Mellan eller Hög på det andra reglaget.

Det finns en ’Peak Brightness’ inne på samma meny, den står på ’Off’ vad det nu betyder… kanske borde leka mer med mina inställningar haha

Permalänk
Medlem

En noob-fråga: Om jag köper en LG 42C2, följer det med en HDMI 2.1-kabel så att jag kan ansluta min dator/grafikkort (RTX 3000-serie) direkt eller behöver jag köpa en sån sladd?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Det finns en ’Peak Brightness’ inne på samma meny, den står på ’Off’ vad det nu betyder… kanske borde leka mer med mina inställningar haha

Bara att ändra så ser du

Off med OLED-pixelljusstyrka på 50 torde bli runt 130–150 nits.
Low, Mid och High torde öka med ≈15, ≈30 och ≈50 procent. Lite mer vid låga APL-nivåer, mindre vid höga APL-nivåer.

Upplever man HDR för ljusstarkt är det här man kan börja. Låt kontrast-reglaget stå på 100, sänkt till Mid eller till och med Low. Håll gärna OLED-pixelljusstyrka kvar på höga nivåer i HDR för det tenderar att behålla dynamikomfånget bättre, vilket ju är poängen med HDR.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av General Nord:

En noob-fråga: Om jag köper en LG 42C2, följer det med en HDMI 2.1-kabel så att jag kan ansluta min dator/grafikkort (RTX 3000-serie) direkt eller behöver jag köpa en sån sladd?

Följer aldrig med kablar med TV:n annat än strömsladd. Som brukar vara fastmonterad i LG:s modeller.

Och det finns inga HDMI 2.1-kablar, fast det säljs många som "2.1" eftersom alla frågar efter "2.1". Vad du vill är en Ultra High Speed-kabel som är verifierbar att den klarar alla krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Följer aldrig med kablar med TV:n annat än strömsladd. Som brukar vara fastmonterad i LG:s modeller.

Och det finns inga HDMI 2.1-kablar, fast det säljs många som "2.1" eftersom alla frågar efter "2.1". Vad du vill är en Ultra High Speed-kabel som är verifierbar att den klarar alla krav.

Toppen, tack för bra svar! Det var precis den här informationen jag behövde!

Blir en sån här!
www.amazon.se/-/en/gp/product/B08GKY33HK/

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Nu börjar de flesta släppa sina BF priser på C2. Alla säljer för samma. Känns som något LG har sagt åt dem.
Men inga reor på C1 ännu. Den kostar samma som C2 just nu (77tum)
Är ju grym rea på C2, men vill inte lägga 25k på en tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Toppen, tack för bra svar! Det var precis den här informationen jag behövde!

Blir en sån här!
www.amazon.se/-/en/gp/product/B08GKY33HK/

Notera att den inte ser ut att vara certifierad.

Kör på någon härifrån istället. Denna exempelvis. 1.5m och ungefär samma pris, men certifierad.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Toppen, tack för bra svar! Det var precis den här informationen jag behövde!

Blir en sån här!
www.amazon.se/-/en/gp/product/B08GKY33HK/

Vilken Deltaco som helst som är certifierad funkar.
Tror jag snittar ca 60kr/st på mina hdmikablar då Deltaco reas ut ofta från alla möjliga sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Notera att den inte ser ut att vara certifierad.

Kör på någon härifrån istället. Denna exempelvis. 1.5m och ungefär samma pris, men certifierad.

Skrivet av dartan:

Vilken Deltaco som helst som är certifierad funkar.
Tror jag snittar ca 60kr/st på mina hdmikablar då Deltaco reas ut ofta från alla möjliga sidor.

OK, tack för bra tips. Blev denna istället: www.amazon.se/gp/product/B08NW5JCLY

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

LG 77C1 för 19990kr på EG, lägsta hittils och jag tror vi nått botten för den nu

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

(beställde själv 65B1 för 9990kr men börjar ångra mig )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Nu börjar de flesta släppa sina BF priser på C2. Alla säljer för samma. Känns som något LG har sagt åt dem.
Men inga reor på C1 ännu. Den kostar samma som C2 just nu (77tum)
Är ju grym rea på C2, men vill inte lägga 25k på en tv.

Jag det är lite märkligt att samtliga butiker säljer just C2 för samma pris, varför inga B2or? B1 och c1?

En 65" b2 för 10-12k hade varit trevligt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Jag det är lite märkligt att samtliga butiker säljer just C2 för samma pris, varför inga B2or? B1 och c1?

En 65" b2 för 10-12k hade varit trevligt.

Se inlägget innan ditt ang 77".
65B1 kom i fredags för 9990kr och sålde slut, var nog sista lagret de hade gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Se inlägget innan ditt ang 77".
65B1 kom i fredags för 9990kr och sålde slut, var nog sista lagret de hade gissar jag.

Ja den tog ju slut lika fort som det kom. Var är resterande B1, B2, C2 hos övriga butiker? Kan ju väl inte bara finnas C2or I lager hos samtliga?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

LG 77C1 för 19990kr på EG, lägsta hittils och jag tror vi nått botten för den nu

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

(beställde själv 65B1 för 9990kr men börjar ångra mig )

Vad lurigt denna hittar inte prisjakt. Klickar man dock via prisjakt så får man det priset.

Edit: Jo nu syns den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

LG 77C1 för 19990kr på EG, lägsta hittils och jag tror vi nått botten för den nu

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

(beställde själv 65B1 för 9990kr men börjar ångra mig )

Yes, såg det nu. Kunde inte hålla mig längre. Så blev ett köp. Lyrisk som ett barn på julafton.

Permalänk
Medlem

Efter ett halvårs velande blev det till slut en ny TV. Slog till på en 65C2. Hoppas att det ska bli ett rejält lyft från min sju år gamla Sony-LCD.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Efter ett halvårs velande blev det till slut en ny TV. Slog till på en 65C2. Hoppas att det ska bli ett rejält lyft från min sju år gamla Sony-LCD.

Tror du kommer bli ganska besviken tyvärr. Jag kan ta den för kompis-pris snabb affär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Yes, såg det nu. Kunde inte hålla mig längre. Så blev ett köp. Lyrisk som ett barn på julafton.

100+ i lager. Jag håller mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

100+ i lager. Jag håller mig.

Så kan man också göra. Själv är jag tveksam till att det går ner mer i pris. Och gör det detta så kan jag alltid kontakta dem och be dem korrigera mitt pris eller förvänta sig en retur och nybeställning.

Skickas inte förrän på fredag nästa vecka (för att få gratis frakt) så kan säkert bara makulera beställningen isf och lägga en ny.

Jag har gått på den där vänta-missen många gånger innan och sedan stått utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Så kan man också göra. Själv är jag tveksam till att det går ner mer i pris. Och gör det detta så kan jag alltid kontakta dem och be dem korrigera mitt pris eller förvänta sig en retur och nybeställning.

Skickas inte förrän på fredag nästa vecka (för att få gratis frakt) så kan säkert bara makulera beställningen isf och lägga en ny.

Jag har gått på den där vänta-missen många gånger innan och sedan stått utan.

Jag drog till med en beställning, ändå 50 dagars öppet köp om registrerad klubbmedlem och sån panik har iaf inte jag att packa upp den om den mot all förmodan skulle sänkas mer. Dessutom bokade jag leverans 29/11 för gratis frakt och öppet köp räknas från mottagande av varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Jag drog till med en beställning, ändå 50 dagars öppet köp om registrerad klubbmedlem och sån panik har iaf inte jag att packa upp den om den mot all förmodan skulle sänkas mer. Dessutom bokade jag leverans 29/11 för gratis frakt och öppet köp räknas från mottagande av varan.

Öppet köp = du får öpnna och bruka

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Jag drog till med en beställning, ändå 50 dagars öppet köp om registrerad klubbmedlem och sån panik har iaf inte jag att packa upp den om den mot all förmodan skulle sänkas mer. Dessutom bokade jag leverans 29/11 för gratis frakt och öppet köp räknas från mottagande av varan.

Vem betalar returfrakten? Lär kosta flera 100? Men smart att ta leveransen efter BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Vem betalar returfrakten? Lär kosta flera 100? Men smart att ta leveransen efter BF

Produkter levererade av Elgiganten Aktiebolag kan returneras i butik. Att hyra ett släp/skåpbil/lastbil kostar inte allt för många kronor, förutsatt att man inte har 50mil till närmsta butik.