Minecraft - hur många ggr måste man köpa samma spel?

Permalänk

Minecraft - hur många ggr måste man köpa samma spel?

Jag har köpt Minecraft till följande enheter: xbox one, PS4, iphone, ipad, Nintendo Switch.
Tänkte nyss installera Minecraft åt min dotter för att hon även där ska kunna spela på sin nya PC.
Loggar in med mitt MS-konto och tankar ner. Då ska man tydligen behöva köpa detta ännu en gg. Suck.

Vad jag förstått så måste man ha Xbox Live Gold för att kunna nyttja att spela Minecraft på sin PC med den licens man köpt till Xboxen? (Vilket jag sagt upp då jag inte nyttjar min xbox längre).

Är det så här? Jag ska alltså behöva köpa samma spel en 6:e gg?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@drifter7508: Det korta svaret är: Japp

Det längre svaret är att du har köpt det till 5 olika plattformar, precis som man gör med andra spel.
Har man gamepass på Xbox så kan man köra minecraft på pc med men då måste det vara ett aktivt abonnemang där

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Svaret är nog att man inte måste köpa det överhuvudtaget..
Finns det några spel som erbjuder det du är ute efter? Om det är samma ägare till plattformen så kan jag förstå din kritik, nu har jag inget xbox men jag har köpt Minecraft till iPad vilket gav mig och övriga familjemedlemmar möjligheten att installera det gratis på ipad/iphone.

Permalänk
Medlem

På PC finns två versioner, Bedrock edition (samma som på konsolerna) och Java edition. Så om du anstränger dig lite extra kan du alltså köpa det två gånger på samma dator

Något svar på din fråga har jag tyvärr inte. Kan tycka att versionen som du köpt på Xbox borde gå att tanka ned i Windows Store eller xbox-appen, men så är det kanske inte.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Nej, du måste nog köpa det till pc också men numera slipper du välja mellan java och windows versionen..

Det positiva med minecraft är att du lätt kan spela multiplayer över lokala nätverk mellan alla olika leksaker ni samlat på er. Kanske ett plåster på såren när ni senare måste köpa Android versionen eller någon VR variant

Permalänk

Bara knyta näven i fickan och betala igen. Ha ha.

Permalänk
Skrivet av muunkie:

Finns det några spel som erbjuder det du är ute efter? Om det är samma ägare till plattformen så kan jag förstå din kritik, nu har jag inget xbox men jag har köpt Minecraft till iPad vilket gav mig och övriga familjemedlemmar möjligheten att installera det gratis på ipad/iphone.

Cross platform releaser existerar.

Permalänk
Medlem

Jag råkade köpa två gånger till PC till min son; jag köpte bedrock istället för java. Han spelade en del på bedrock också dock, så kanske fick lite valuta för pengarna ändå. Men ja, det är finns fler än en anledning till att Minecraft är världens mest sålda spel genom tiderna

Permalänk
Medlem

Varför måste din dotter ha just Minecraft? Gratiskopian Minetest finns till alla system till en dator, till och med till Android.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Varför måste din dotter ha just Minecraft? Gratiskopian Minetest finns till alla system till en dator, till och med till Android.

Troligen för att hennes kompisar spelar Minecraft. Jag är själv en utbuad farsa för att jag föreslår alternativa spel till mina barn. Man kan försöka, men det blir bara art bita i det sura äpplet och köpa det igen...

Har lyckats att bara köpa det 2 gånger, PC java versionen och till Android.
På PC kunde vi köra multiplayer lokalt, men sen togs det bort i en uppdatering.
På Android funkar det med familjekonto och alla kan då spela på surfplattor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Troligen för att hennes kompisar spelar Minecraft. Jag är själv en utbuad farsa för att jag föreslår alternativa spel till mina barn. Man kan försöka, men det blir bara art bita i det sura äpplet och köpa det igen...

Har lyckats att bara köpa det 2 gånger, PC java versionen och till Android.
På PC kunde vi köra multiplayer lokalt, men sen togs det bort i en uppdatering.
På Android funkar det med familjekonto och alla kan då spela på surfplattor.

Vet ej hennes ålder, men sätt ner foten och säg att hon får det du ger henne Att gå emot grupptryck/normen är dock inte lätt för ett barn, men som förälder måste man ju visa vem som bestämmer. Du behöver inte göra det jag säger, menar bara väl Gratis och öppen källkod är alltid gott och klingar riktigt fint ^^

Tycker för övrigt att det är girigt av Microsoft att kräva en ny licens (så att säga) för varje plattform. Var väl en av deras strategi i och med köpet av Mojang; att bara mjölka ännu mer pengar ur stackars folk.

Konstigt att de tog bort lokal multiplayer från Minecraft :/ Försökte ska runt lite på nätet, men fann ingen anledning till varför.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Vet ej hennes ålder, men sätt ner foten och säg att hon får det du ger henne Att gå emot grupptryck/normen är dock inte lätt för ett barn, men som förälder måste man ju visa vem som bestämmer. Du behöver inte göra det jag säger, menar bara väl Gratis och öppen källkod är alltid gott och klingar riktigt fint ^^

Tycker för övrigt att det är girigt av Microsoft att kräva en ny licens (så att säga) för varje plattform. Var väl en av deras strategi i och med köpet av Mojang; att bara mjölka ännu mer pengar ur stackars folk.

Konstigt att de tog bort lokal multiplayer från Minecraft :/ Försökte ska runt lite på nätet, men fann ingen anledning till varför.

Ganska säker på att det fortfarande fungerar på java dock. Men då är man ju samtidigt låst till pc.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

så lär man typ betala för att få spela online på switchen, ps och gissningsvis xboxen också? Det tar aldrig slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vet ej hennes ålder, men sätt ner foten och säg att hon får det du ger henne Att gå emot grupptryck/normen är dock inte lätt för ett barn, men som förälder måste man ju visa vem som bestämmer. Du behöver inte göra det jag säger, menar bara väl Gratis och öppen källkod är alltid gott och klingar riktigt fint ^^

Tycker för övrigt att det är girigt av Microsoft att kräva en ny licens (så att säga) för varje plattform. Var väl en av deras strategi i och med köpet av Mojang; att bara mjölka ännu mer pengar ur stackars folk.

Konstigt att de tog bort lokal multiplayer från Minecraft :/ Försökte ska runt lite på nätet, men fann ingen anledning till varför.

Håller med dig att öppen källkod är vägen framåt. Vet ej om du har egna barn, men det tar på krafterna att alltid vara fisken som simmar motströms 😊 Man får välja sina strider och försöka kompromissa, det går intevatt vara helt fanatisk. Man vill ju att dom får vara del i gemenskapen och inte bli helt utanför den gällande "normen".
Man får försöka med små steg få dom att tänka på vad olika saker innebär. Min stora fot innebär att alla kör nån form av Linux på sina datorer och att köra öppen mjukvara för utom spel.

Väldigt tråkigt att dom tog bort lokal multiplayer, men Microsoft vill väl tjäna pengar efter dom köpte Mojang.
Funkade ett tag att rycka WAN och ta bort en fil i Minecraft för att köra, men senast jag prövade så skapas filen igen utan tillgång till Internet och du kan inte hoppa in i den lokala servern.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drifter7508:

Cross platform releaser existerar.

dom må finnas men är extremt sällsynta nu mera när allt som är crossplatform mer eller mindre är free to play =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Håller med dig att öppen källkod är vägen framåt. Vet ej om du har egna barn, men det tar på krafterna att alltid vara fisken som simmar motströms 😊 Man får välja sina strider och försöka kompromissa, det går intevatt vara helt fanatisk. Man vill ju att dom får vara del i gemenskapen och inte bli helt utanför den gällande "normen".
Man får försöka med små steg få dom att tänka på vad olika saker innebär. Min stora fot innebär att alla kör nån form av Linux på sina datorer och att köra öppen mjukvara för utom spel.

Väldigt tråkigt att dom tog bort lokal multiplayer, men Microsoft vill väl tjäna pengar efter dom köpte Mojang.
Funkade ett tag att rycka WAN och ta bort en fil i Minecraft för att köra, men senast jag prövade så skapas filen igen utan tillgång till Internet och du kan inte hoppa in i den lokala servern.

Nä, har inga egna barn, men båda mina bröder har barn, likaså min styvsyster, och styvsysterns barn är helt såld i Minecraft. Förstår vad du menar, det är svårt, och man får ju helt klart välja sina strider. Barn som går emot normen får det oftast tufft från andra barn, vilket man såklart inte vill.

Härligt att du är helt för öppen källkod och föredrar Linux

Ja, väldigt tråkigt. Skulle inte förvåna mig att det är för att de vill hålla bättre koll på deras användare, både på gott och ont.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Minecraft är ju ganska sjukt eg. Jag köpte bedrock till xbox efter mycket undersökningar. Eftersom barnens kusin har PS4 tänkte jag att perfekt, då kan de spela cross-platform. Självklart så hade han ju fel version på sin PS4... suck.

Sedan skulle jag sätta upp en server... men det visar sig att man bara kan joina lokala servrar, och inte hos någon annan! Varför, varför får man inte ansluta till en valfri server i bedrock/konsol? Jaaa, såklart, de har ju realms de ska tjäna pengar på... (Det finns lösningar på detta men det är nog inget en 10-åring fixa själv)

Efter detta så gav jag upp, ingen spelar skiten ändå så jag slipper iaf köpa det igen som tur är...

Jaa, jag har också testat minetest och varit deppad över att det inte kan finnas till konsol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Varför måste din dotter ha just Minecraft? Gratiskopian Minetest finns till alla system till en dator, till och med till Android.

Du fick mig direkt att tänka på denna meme

Bild
Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Du fick mig direkt att tänka på denna meme

Ha ha Precis så.

Mothers burger Vs Mcdonalds -Eddie Murphy Raw

https://www.youtube.com/watch?v=AAx553k7W5s