Bluetooth hörlur till TV, LG C9 55"

Permalänk
Medlem

Bluetooth hörlur till TV, LG C9 55"

Behöver ett par hörlur till LG C9 55 tum för en person som hör dåligt. Personen behöver (för) hög volym. Vet inte om det finns 3,5 mm uttag på C9, men tror att tådlös blir bäst. (hittar inget 3,5mm uttag)
Svårigheten är att personen vill lyssna i hörlurarna, och dessa skall gå att stänga av lätt, utan att gå in i TV-menyn. Andra skall kunna lyssna via ordinarie högtalare. Dessa hörlurar skall gärna kunna stå på jämt utan för mycket pillande med avstängningsknapp. Kanske rentav slås på automatiskt då tv´n slås på.

Perfekt vore med bluetooth och en knapp på luren (volym/on/off. Då kan andra fortsätta se/lyssna som vanligt, om personen lämnar rummet. Hörlurarna bör vara utanpåliggande ( lätta) för personen avskyr egentligen hörlurar. Nu måste det dock fixas.
Bra ljud ingen nackdel.

Hoppas någon har en lösning och rekommendation, trots dålig problembeskrivning.

Permalänk
Medlem

Har ni alls provat ansluta godtyckliga lurar till TVn? Det är nog att rekommendera innan ni börjar köpa prylar. Var en snarlik tråd alldeles nyligen och tror konsensus i den var att typ alla TV stänger av de inbyggda högtalarna vare sig man vill eller inte när hörlurar ansluts.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Har ni alls provat ansluta godtyckliga lurar till TVn? Det är nog att rekommendera innan ni börjar köpa prylar. Var en snarlik tråd alldeles nyligen och tror konsensus i den var att typ alla TV stänger av de inbyggda högtalarna vare sig man vill eller inte när hörlurar ansluts.

Har ej provat. Hittar ej 3,5 uttag. Skall undersöka mer..
Just det sista du nämner är sådana synpunkter jag är ute efter. Svårare än man tror antagligen.
Kan tänka mig att köpa en radio/streaminghögtalare, med någon funktion trådad/bluetooth eller dito, och koppla en hörlur dit med volym avstängd på högtalaren.
Något sådant här tex https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/radio-ste...

EDIT
Har kollat nu. Det finns 3,5 mm uttag, och SPDIF (digital optisk ljudutgång). Kan man sätta in en liten reciever (med radio). On/off-knapp och köra bluetooth till hörlurar därifrån. Kanske rentav via en liten extrafjärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Har ni alls provat ansluta godtyckliga lurar till TVn? Det är nog att rekommendera innan ni börjar köpa prylar. Var en snarlik tråd alldeles nyligen och tror konsensus i den var att typ alla TV stänger av de inbyggda högtalarna vare sig man vill eller inte när hörlurar ansluts.

Tack för svar. Du har ringat in problemet. Så fort man sätter in 3,5mm kabeln i tv´n så blir den knäpptyst.
Därför tänkte jag köpa denna och köra trådad hörlur.
Topping DX3 Pro+

Min fråga är om man kan höra TV´n via inbyggda högtalare trots att en person lyssnar på TV´n via trådad hörlur? (samtidigt).
Sennheiser HD 599

Ett allternativ FiiO K5pro

Min fråga innan köp: funkar det som jag tänkt? Någon kanske har provat. Kanske någon annan rekomendation?

(Bluetoth har jag skippat för tillfället. Har kommit fram till att man behöver Bluetooth transmitter för detta.)