Försäkring vid distansarbete i utlandet?

Permalänk
Medlem

Försäkring vid distansarbete i utlandet?

Planerar att i höst spendera några månader i Thailand och jobba därifrån (svensk arbetsgivare som tillåter distansarbete). Skatten är inga bekymmer då varken Sverige eller Thailand ställer några speciella krav om vistelsen är mindre än 6 månader. Hur det är med försäkring däremot är jag inte helt säker på, och vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att kolla upp det. Räcker det med en vanlig reseförsäkring? Gissar att det finns ett gäng här på forumet som distansarbetar från utlandet, så tar gärna emot er hjälp och erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Planerar att i höst spendera några månader i Thailand och jobba därifrån (svensk arbetsgivare som tillåter distansarbete). Skatten är inga bekymmer då varken Sverige eller Thailand ställer några speciella krav om vistelsen är mindre än 6 månader. Hur det är med försäkring däremot är jag inte helt säker på, och vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att kolla upp det. Räcker det med en vanlig reseförsäkring? Gissar att det finns ett gäng här på forumet som distansarbetar från utlandet, så tar gärna emot er hjälp och erfarenhet.

Många reseförsäkringar har en klausul om hur lång tid i utlandet försäkringen täcker per restillfälle. Kolla upp det först, och ta sedan kontakt med ditt försäkringsbolag för att se vilka alternativ de erbjuder.

Permalänk

Ring försäkringsbolaget om det är inkluderat i hemförsäkringen då det gäller jobb? Varierar ganska ofta mellan olika.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Rent generellt är det en del problem med att sitta i andra länder längre perioder vad gäller försäkringar och annat vilket blir ännu mer komplicerat utanför EU. Socialförsäkring, sjukvård och annat är exempel på sådant som kan skapa problem.

Sedan är det viktigt att din arbetsgivare har koll på att du sitter utanför EU då man kan behöva ordna IT-lösning så att man kan följa sina GDPR-avtal. Kan säga att även om arbetsgivaren erbjuder distansarbete är det något annat att de tillåter att sitta längre perioder utanför EU och arbeta då det ställer till en hel del problem med försäkringar osv.