Permalänk
Medlem

Extremt hög RAM användning

Jag har haft problem med att jag inte kan starta vissa program och vissa fungerar inte som dem ska. När jag använder vissa program får jag "grafiska glitchar" och vissa program kraschar. Jag har försökt felsöka vad detta beror på och nu tror jag att jag har listat ut att det är RAM-minnena som är problemet (förhoppningsvis). Min dator använder 10GB RAM när jag enbart har chrome, spotify och discord öppet. Jag antar att RAM användningen blir för hög när jag startar vissa spel och program vilket leder till problemen som jag har beskrivit ovan. Min fråga är om det är normalt att datorn använder så mycket RAM eller är det något fel på mina RAM minnen?

Tacksam för svar! Jag är definitivt ingen expert på datorer så ni får gärna rätta mig om jag har fel och/eller tipsa om saker jag kan testa.

Permalänk
Medlem

Har du kollat under "Processer"-fliken om det syns vilka processer det är som faktiskt använder minnet? Det är inte säkert att det syns där om det t.ex. är någon drivrutin som är problemet snarare än något program, men det är ju det första man bör kolla på i alla fall.

Men hur som helst så är det ett mjukvaruproblem och inte något fel på själva minnena, minnesfel orsakar inte hög minnesanvändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogman:

Min dator använder 10GB RAM när jag enbart har chrome, spotify och discord öppet.

Hur mycket används efter en ren uppstart? Håll gärna aktivitetshanteraren öppen och ta en skärmdump efter 5-10 minuter på flikarna för CPU samt RAM (Minne).

Anser att över 3GB använt efter uppstart är på tok för mycket. Själv ligger mina Windows-datorer här på ~1,2GB RAM efter 10 minuter. Windows 11 ligger normalt på 2-2,5GB RAM utan kärlek.

Ang. CPU-användningen, så är allt över 2% bevis på att någon tyngre process körs i bakgrunden. Även här är mina system söndertweakade till ~0,2% vid idle (gäller även min Atom-platta!)

I övrigt så låter de grafiska glitcharna snarare som att det är grafikkortet som spökar (dåliga drivrutiner?). Vad säger aktivitetsloggen (Event Viewer)? Är lite dålig på svenska namn i Windows.

Permalänk
Medlem

10 GB låter rätt mycket. Jag använder just nu 5,5 GB med Firefox, Discord och iTunes igång samt lite småprogram för mus och tangentbord.

Fliken "Information" borde ge dig mer info om vilka specifika processer som drar mycket.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogman:

Jag har haft problem med att jag inte kan starta vissa program och vissa fungerar inte som dem ska. När jag använder vissa program får jag "grafiska glitchar" och vissa program kraschar. Jag har försökt felsöka vad detta beror på och nu tror jag att jag har listat ut att det är RAM-minnena som är problemet (förhoppningsvis). Min dator använder 10GB RAM när jag enbart har chrome, spotify och discord öppet. Jag antar att RAM användningen blir för hög när jag startar vissa spel och program vilket leder till problemen som jag har beskrivit ovan. Min fråga är om det är normalt att datorn använder så mycket RAM eller är det något fel på mina RAM minnen?
<Uppladdad bildlänk>
Tacksam för svar! Jag är definitivt ingen expert på datorer så ni får gärna rätta mig om jag har fel och/eller tipsa om saker jag kan testa.

Jag har haft ett liknande problem med Firefox, efter en satans massa sökningar så kunde jag se att det var Webbläsaren som reserverade 8 av 16GB RAM, det som funkade för mig var att stänga av Hardware Acceleration och starta om webbläsaren

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Chrome är tjänst att det käkar ram till frukost, speciellt om man har en del tabbar/flikar öppna samtidigt.

Men det går som sagt att se. Om du klickar på procersser i aktivithandteraren och sorterar på Ram/minne så kan du se vad som äter upp allt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur mycket används efter en ren uppstart? Håll gärna aktivitetshanteraren öppen och ta en skärmdump efter 5-10 minuter på flikarna för CPU samt RAM (Minne).

Anser att över 3GB använt efter uppstart är på tok för mycket. Själv ligger mina Windows-datorer här på ~1,2GB RAM efter 10 minuter. Windows 11 ligger normalt på 2-2,5GB RAM utan kärlek.

Ang. CPU-användningen, så är allt över 2% bevis på att någon tyngre process körs i bakgrunden. Även här är mina system söndertweakade till ~0,2% vid idle (gäller även min Atom-platta!)

I övrigt så låter de grafiska glitcharna snarare som att det är grafikkortet som spökar (dåliga drivrutiner?). Vad säger aktivitetsloggen (Event Viewer)? Är lite dålig på svenska namn i Windows.

Vid ren uppstart så ligger RAM användningen på knappt 5GB.

Processorerna som använder mest minne vid uppstart är dessa:

Vet inte om jag har lyckats ladda ner något skit som sväljer RAM minnet. Vet tex inte vad Antimalware service är. Är det bäst att göra en systemåterställning för att rensa sånt? Eller finns det något bra program som kan rensa datorn på onödiga processorer osv?

Skrivet av Paddglutt:

Jag har haft ett liknande problem med Firefox, efter en satans massa sökningar så kunde jag se att det var Webbläsaren som reserverade 8 av 16GB RAM, det som funkade för mig var att stänga av Hardware Acceleration och starta om webbläsaren

Tack så mycket! Stängde av det i Chrome.

Permalänk
Medlem

Anti malware är windows inbyggda antivirus program så det kan du nog låta vara.. men tycker din ram använding är lite hög ja för några program bara... en webbläsare med många tabbar uppe kan dra rätt mycket dock.

Kan tycka dock att 5gb vid uppstart låter något högt.. är det windows 11 som drar så mycket?

Permalänk
Medlem

Tycker inte det behöver vara så alarmerande, min arbetsdator ligger på drygt 8 GB med lite småskit som Outlook och så öppet. RAM-minne är ju till för att användas också, och tycker att felen är lite udda för att det skulle vara slut på RAM. Någon drivrutin som krånglar?

Kolla i Event Viewer (Loggboken på svenska tror jag) efter systemfel. Där borde applikationskrascherna finnas, se om det finns någon mer information att gå på i felmeddelandena där. Om de inte finns med där borde du slå på så att de skrivs ner dit.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogman:

Vid ren uppstart så ligger RAM användningen på knappt 5GB.

4,4 GB vid uppstart tycker inte jag låter så galet. Jag testade själv och låg på 3,3 GB. Möjligen att du kan optimera lite genom att trycka på "autostart"-knappen i aktivitetshanteraren och se vilka program du har som drar igång vid uppstart av datorn (och alltså stänga av dem som du inte behöver). Webbläsare (speciellt Chrome) slukar ju som bekant minne och sitter man med endast 16 GB kan det absolut vara värt att stänga av webbläsaren när man spelar. Du säger att du antar att RAM-användningen blir för hög när du startar vissa spel och program, skulle du kunna dubbelkolla så att det faktiskt är det som sker?

Permalänk
Snusfri

Ligger själv på 60GB användning med 2st Firefox igång, en med 4 tabs, en som spelar YouTube.
Sedan RimWorld, Discord + lite annat bös.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogman:

Vid ren uppstart så ligger RAM användningen på knappt 5GB.

Processorerna som använder mest minne vid uppstart är dessa:
...

Känns som du har väldigt mycket igång som autostartar.

De enda processerna som hör hemma där är "Antimalware Service Executable" samt "Utforskaren". Allt övrigt hade jag valt att starta efter behov. Kör du även med NordVPN när du spelar?

Min laptop som referens:

Ligger på lite över 2,2GB använt RAM med 8 flikar öppna i Chrome nu.

Mer tycker inte det verkar vara några spöken i din dator mer än att du har mycket igång helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Kolla i Event Viewer (Loggboken på svenska tror jag) efter systemfel. Där borde applikationskrascherna finnas, se om det finns någon mer information att gå på i felmeddelandena där. Om de inte finns med där borde du slå på så att de skrivs ner dit.

Samtliga fel handlar om TLS, har ingen aning om vad det är.

Skrivet av PatrickP:

Du säger att du antar att RAM-användningen blir för hög när du startar vissa spel och program, skulle du kunna dubbelkolla så att det faktiskt är det som sker?

Testade att starta CIV 5 eftersom det fryser när jag startar det. Då ligger RAM användningen på ungefär 9 GB.

Det grafiska felet som blir när jag startar CIV 5 ser ut såhär:

Skrivet av walkir:

Känns som du har väldigt mycket igång som autostartar.

När jag minskade antalet program som startar genom autostart så ökade min RAM användning vid ren uppstart(?!). Iofs så är OneDrive igång så det kan absolut vara det som spökar nu. Hade OneDrive på autostart även innan men då dök inte det upp i processorer som använder mycket RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogman:

<Uppladdad bildlänk>
Samtliga fel handlar om TLS, har ingen aning om vad det är.

Sorry, loggarna hamnar nog under Windows > Program. Men som sagt, inte jättesäkert att man får ut supermycket info av dem.

Skrivet av skogman:

Testade att starta CIV 5 eftersom det fryser när jag startar det. Då ligger RAM användningen på ungefär 9 GB.
<Uppladdad bildlänk>

Det där ser lite ut som något som verkar vara ett vanligt fel med Civ 5, googla "Civ 5 black screen". Folk har typ såna där grafiska glitchar men även att det kraschar vid start eller efter att de spelat ett tag. Verkar inte finnas någon universallösning, men möjliga lösningar verkar vara att ta bort filer som Civ har skapat upp under "My Games", att byta vilken DirectX-version man kör spelet med och att köra "verify integrity of game cache" från Steam om man kör spelet därigenom.

Tycker just det här luktar drivrutin som har fått problem med gammalt spel. Det sista är ju iofs tecken på att det är några filer som blivit korrupta, men skulle ju kunna hända vid någon krasch.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"