Permalänk
Medlem

För litet moderkort?

Kan inte så mycket om datorbyggande men försöker lära mig! Har ett msi ITX moderkort som suttit i ett mindre chassi och med inte mindre än fyra fläktar som ska kopplas på i det nya chassit blev det genast ett lite frågetecken! Går det öns eller behöver jag skaffa nytt moderkort nu?? Hittar ingenstans där kontakterna kan fästas i moderkortet.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MaEr2023:

Kan inte så mycket om datorbyggande men försöker lära mig! Har ett msi ITX moderkort som suttit i ett mindre chassi och med inte mindre än fyra fläktar som ska kopplas på i det nya chassit blev det genast ett lite frågetecken! Går det öns eller behöver jag skaffa nytt moderkort nu?? Hittar ingenstans där kontakterna kan fästas i moderkortet.

Du kan använda splitters eller hub/fläktcontrollers av olika slag för att lösa det.
Lite beroende på var fläktarna ska sitta och av vilket slag de är så är det bäst att splitta så att matningen till fläktar av samma storlek och modell är tillsammans om möjligt.

Om vi säger att du har två likadana PWM-fläktar i fronten så kan du t.ex. sätta en sådan här på moderkortet för att kunna koppla in båda på samma kontakt.
https://www.amazon.se/-/en/Phanteks-4pin-Splitter-Cable-PH-CB...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vad säger manualen om moderkortet?

Det är ju rätt rimligt att ett kort byggt för extremt små chassin inte är utrustade med speciellt många uttag för fläktar.

Alternativet är väl att köra fläktar som går direkt på nätagget men då går de på full fart hela tiden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.