Permalänk

Proxmox server

Hej,

Jag har lite gammal hårdvara som jag tänkte bygga en server med proxmox på. Jag har i7 6700k och 64Gb 2666 MHz ram. Hur ska jag sätta upp diskarna och nätverk om jag behöver följande?

- redigera video över nätverket
- spara personliga foto och redigera
- köra virtuella maskiner för labbmiljöer

Jag har ok kunskap att bygga spelmaskiner sen många år men dåligt med serverkunskaper vad gäller lagring just för mitt behov. Jag tänker mig en nvme för os, nån nvme för cache och ett gäng hdd i raid. Gärna 10Gbit då vi har cat5e eller eventuellt blir det lokalt 10Gbit just mellan servern och redigering.

Kan någon hjälpa mig beskriva vad jag behöver köpa?

Permalänk
Medlem

Servern behöver väl inte vara perfekt i början, börja med ett basic bygge med delarna du har och ett par hdd då du vill ha lagring, kanske en SSD på 1TB eller nått.

Testa sen t.ex. proxmox, unraid och truenas för att se vilket som passar bäst. För mig var det unraid, och jag tror proxmox kanske inte är rätt för dig jag tyckte inte det verkade enkelt att sätta upp lagringen på något bra sätt, men som sagt testa.

Permalänk

Tack, jag provar mig fram.

Permalänk

Nåt bra case? Tänkte ett p400a och köpa till diskhålkare.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6909937/fractal-design-node-804-s...
Jag körde på den där för att få plats med massa disk.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag gillar fractal design define serien, men de har blivit dyra sen jag köpte mitt R3 runt 10 år sen Vad har du för moderkort, itx, mATX eller ATX?

Permalänk
Medlem

Låter inte som att unraid kommer vara optimalt för dina behov. Array’n med mekaniska diskar är brutalt seg, du kommer isf behöva köra all redigering via cachen och bara ha array som arkiv. Unraid är inte raid (*un*) likt RAID0,1,5,6 etc. Kan väl likna det vid en JBOD med redundans. Räkna med halverad skrivhastighet vid skrivningar till array men läshastigheten är likt en singeldisk.

Truenas låter väl mest rimligt men då bör du köra ECC ram.

Gällande nätverk så är väl fortsatt optisk anslutning att föredra sett till kostnad (?). Då med direktlänk mellan server och arbetsstation. CAT5e är inte till för 10gbit, går att köra över mycket korta avstånd men inte rekommenderat.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Proxmox är inte tänkt som NAS-system för nätverkslagring, som tidigare sagt. Det är primärt för att köra virtuella maskiner och containers. Men det är klart det går, du kan ju till exempel köra ett NAS-system som en virtuell maskin och skicka igenom diskarna till den, "pcie pass-through".

Men för ditt användningsområde skulle jag säga TrueNAS Scale. Där är som namnet antyder gjort att agera nätverkslagring. Men det har även inbyggd möjlighet att köra VMs.

För både Proxmox och TrueNAS skulle jag rekommendera att du kör en separat disk som du bootar valt OS från, samt en eller flera andra för lagring.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Sötast

Unraid gillar jag för långsam och billig långtidslagring.
Bara de diskarna som används är uppspunna och därmed drar unraid rätt lite ström. Detta kombinerat med power save och underklock är jättefint.

Man skall dock veta att arrayen är sirap och långt under vad de mekaniska kan göra ensamma eller tillsammans.
Allt jag lagrar på arrayen cachar jag först via SSD annars hade jag aldrig kunnat använda unraid till att börja med.
Om man vill kan man ha 2 st ssder som cache för att "göra det lite säkrare"

Proxmox borde funka med passthrough och truenas, men har ingen fakta på hur det funkar jämfört med bare metal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Proxmox borde funka med passthrough och truenas, men har ingen fakta på hur det funkar jämfört med bare metal.

En kompis kör så och säger att de funkar bra. Han kör med en LSI SAS-HBA som han skickat igenom.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag har körs truenas virtuellt, enklast är såklart att köra pci passhtough med ett HBA kort.
Går dock utmärkt att "pass througha" diskarna direkt till VM, men meckigare.
Proxmox stödjer ju även mdraid/zfs så man kan ju bara dela diskarna till en VM/"LXC container" som kör samba, så slipper man all overhead med ett NAS OS.

För "billig" 10Gb.
https://www.aliexpress.com/item/4001277833702.html
https://mikrotik.com/product/crs305_1g_4s_in
https://www.fs.com/de-en/products/74618.html

Sen för proxmox för hemmabruk så är det ju lämpligt att ha så låg idle power consumption som möjligt med dagens elpriser.
Jag slutade med raid då jag inte längre ville ha 8 diskar som spinner up för att serva en fil. Har gått tillbaka till snapraid som duger gott för hemma bruk.

Permalänk

Jag har kollat och läst och kollat och läst. Det blir så att jag börjar med att göra mig av med min cpu och moderkort (eller blir det en home assistant burk men tänkte en nuc till det 🙂) och skaffar en bättre begagnad ryzen med ecc-stöd. Ok priser på prylar här men på blocket och facebook är folk helt galna.

Jag köpte precis psu och ett par nvme så jag kan börja leka lite med proxmox med det jag har tills jag funnit utbyte. Tänkte också leka prova virtualisera truenas bara i utbildningssyfte. Det verkar vara rätt vanligt att göra så.

10Gbit nätverk får vänta men till att börja med tror jag det blir en lokal fiber-switch så får jag sen om jag kan få hit nån att dra i väggen sen. Nytt hus så det ska inte vara några problem men lite overkill. Mest att jag inte vill ha den i rummet... Det är fullt nog 🙂