Permalänk

Smålagg/stutter i BF5

Har upptäckt att jag fått lite småryck/stutter i BF5 sen jag uppgraderade till 3090.

FPS:en ligger mellan 90-140fps med datorn i sign. Men jag märker att det smårycker speciellt när man rör sig/springer/åker fordon men märker även att bilden rycker lite när man exempelvis siktar med sniper.
Lika när man man spawna på nytt så kan det lagga till rejält när kameran går från att man väljer class till gubben.

Har setup enligt sign.

Datorn nyformaterad. Ingenting är överklockat. Använder senaste bios, chipset och drivrutiner från windows update(20H2) samt från nvidia(457.30)

Har kollat mina temps oc de ligger på:
*CPU: 72 grader
*GPU: 70-75 grader

Kör följande inst. i BF5:

Någon som har liknande setup och upplever liknande?

Alla tips/förslag mottages tacksamt!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Har upptäckt att jag fått lite småryck/stutter i BF5 sen jag uppgraderade till 3090.

FPS:en ligger mellan 90-140fps med datorn i sign. Men jag märker att det smårycker speciellt när man rör sig/springer/åker fordon men märker även att bilden rycker lite när man exempelvis siktar med sniper.
Lika när man man spawna på nytt så kan det lagga till rejält när kameran går från att man väljer class till gubben.

Har setup enligt sign.

Datorn nyformaterad. Ingenting är överklockat. Använder senaste bios, chipset och drivrutiner från windows update(20H2) samt från nvidia(457.30)

Har kollat mina temps oc de ligger på:
*CPU: 72 grader
*GPU: 70-75 grader

Kör följande inst. i BF5:
https://i.postimg.cc/RCJyK6rR/BF-inst.jpg

Någon som har liknande setup och upplever liknande?

Alla tips/förslag mottages tacksamt!

Kanske dum fråga men har du provat att stänga av "Vertical Sync"? Upplever samma problem när det är på för mig, och det dök upp när jag uppgraderade till 3070. För övrigt har jag samma inställningar som du har och samma drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Se till att Future Frame Rendering är påslaget.

Permalänk
Medlem

måste ha på dlss så det orkar snurra runt med max raytraycing, alternativt stäng av raytraycing i bf5 då man knappt märker av det i just bfv.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jag vet att när jag hade 16gb ram i in burk så var jag tvungen att köra ett program som heter Intelligent standby list cleaner för att få bukt på stutter i BFV. Man laddar ner det och låter det gå i bakgrunden på default inställningar.
https://www.wagnardsoft.com/content/intelligent-standby-list-...

Annars verkar DX12 också orsaka en hel del stutter för vissa, även för mig så jag kör DX11.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Har upptäckt att jag fått lite småryck/stutter i BF5 sen jag uppgraderade till 3090.

FPS:en ligger mellan 90-140fps med datorn i sign. Men jag märker att det smårycker speciellt när man rör sig/springer/åker fordon men märker även att bilden rycker lite när man exempelvis siktar med sniper.
Lika när man man spawna på nytt så kan det lagga till rejält när kameran går från att man väljer class till gubben.

Har setup enligt sign.

Datorn nyformaterad. Ingenting är överklockat. Använder senaste bios, chipset och drivrutiner från windows update(20H2) samt från nvidia(457.30)

Har kollat mina temps oc de ligger på:
*CPU: 72 grader
*GPU: 70-75 grader

Kör följande inst. i BF5:
https://i.postimg.cc/RCJyK6rR/BF-inst.jpg

Någon som har liknande setup och upplever liknande?

Alla tips/förslag mottages tacksamt!

Hur löste sig problemet?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Skrivet av KorvMos:

Hur löste sig problemet?

Ska jag vara ärlig så avinstallerade jag spelet och har inte testat sedan dess

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Ska jag vara ärlig så avinstallerade jag spelet och har inte testat sedan dess

Aha okej! Installerade BFV i helgen och upptäckte stutter, aldrig haft det problemet i något annat spel med datorn i sign.
Men tack för att du svarade

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Aha okej! Installerade BFV i helgen och upptäckte stutter, aldrig haft det problemet i något annat spel med datorn i sign.
Men tack för att du svarade

är bf5 med ray tracing som är problemet, väldigt dålig optimerat för ray tracing, får stutter direkt med ray tracing på med mitt rtx 4090 också i bf5

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

är bf5 med ray tracing som är problemet, väldigt dålig optimerat för ray tracing, får stutter direkt med ray tracing på med mitt rtx 4090 också i bf5

Provade faktiskt att stänga av det, men hjälpte inte helt. Ska prova dx11, är väl enda konkreta tipset jag hittat som verkar hjälpa många.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Inaktiv

DX12 är ett känt problem i BFV som aldrig riktigt blev bra men det blir bättre när man har spelat en stund. Med det sagt så rekommenderar jag att köra i DX11 med future frame rendering på (Future frame rendering är irrelevant för DX12).