Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddang:

https://www.youtube.com/watch?v=fWFd4bJUOeo

Youtube klippet visar att när man justerar volymen för systemljud knastrar det. När man justerar volymen för högtalare knastar det inte. Har du på Sweclockers någon förklaring?

He. Har testat så många saker. Men det du gör här har jag inte ens tänkt på. Men det stämmer. Samma för mig.
Inget alls Knaster när jag klickar på Högtalare. Men har när jag trycker på Systemljud.
Då tycker jag man kan utesluta det man bruka skriva som ett av problemen när man kör CPU på låg GHz tex 1200 GHz. Strömsparläge.
För då skulle det ju höras på bägge så fall. hm..........

Sen denna video du har spelat in. Här när jag sitter och klickar framåt så hör jag knaster vid varje tryck fram. Finns överallt. I Windows, Webbläsare, spel. När man spelar en ljudfil eller film eller inspelning.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

He. Har testat så många saker. Men det du gör här har jag inte ens tänkt på. Men det stämmer. Samma för mig.
Inget alls Knaster när jag klickar på Högtalare. Men har när jag trycker på Systemljud.
Då tycker jag man kan utesluta det man bruka skriva som ett av problemen när man kör CPU på låg GHz tex 1200 GHz. Strömsparläge.
För då skulle det ju höras på bägge så fall. hm..........

Sen denna video du har spelat in. Här när jag sitter och klickar framåt så hör jag knaster vid varje tryck fram. Finns överallt. I Windows, Webbläsare, spel. När man spelar en ljudfil eller film eller inspelning.

Om strömsparläge (vilket sägs kunna vara orsaken) - vilket trams av utvecklarna att fokusera på strömåtgången för passiva eller aktiva ljuduppspelningsenheter/ljudkortet eller CPU som ändå är nästan noll belastad. Trams och löjligt menar jag. Vilken strömbesparing skulle det vara?

När man i andra sammanhang pratar om det räcker med 650 watts nätaggregat till sitt nya grafikkort.

Jag har "Hög prestanda" i energialternativen som inställning för övrigt.

Det mest slående i det här är att man år 2020 fokuserar på alla möjliga häftiga funktioner men förmår INTE att få Windows att spela upp ljud utan knaster. Jag är besviken på Microsoft - jag utgår från att de är orsaken. Jag hoppas det här uppmärksammas.

Tack för input!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddang:

Om strömsparläge (vilket sägs kunna vara orsaken) - vilket trams av utvecklarna att fokusera på strömåtgången för passiva eller aktiva ljuduppspelningsenheter/ljudkortet eller CPU som ändå är nästan noll belastad. Trams och löjligt menar jag. Vilken strömbesparing skulle det vara?

När man i andra sammanhang pratar om det räcker med 650 watts nätaggregat till sitt nya grafikkort.

Jag har "Hög prestanda" i energialternativen som inställning för övrigt.

Det mest slående i det här är att man år 2020 fokuserar på alla möjliga häftiga funktioner men förmår INTE att få Windows att spela upp ljud utan knaster. Jag är besviken på Microsoft - jag utgår från att de är orsaken. Jag hoppas det här uppmärksammas.

Tack för input!

Precis. Tycker jag med. Men du vet på internet så finns där så mycket förklaringar. 70 % av dem kan man strunta i.
Det är så fort Microsoft ändra och rotar i ljudfilerna och djupare i Windows kärnan. Så händer detta. inte första gången.
Du vet när man ha Ljudkort och alla deras förbättringar. Så blir ju ljudet mer tydligare (Felet).
Microsoft har alltid varit lite motståndare till dessa Extra funktioner.
De vill att man ska köra deras egna som de har nu. Men enligt lagen så får de inte stänga ute andra Tillverkare och deras driv.
Som tex när creative kom med sin teknik EAX som jag tycker Microsoft har tvingat bort bara för gör plats åt deras egna idéer.
Jag har testat MS egna. Men tycker det låter skit.

Det har inte med ditt nätaggregat. Det är alla dessa ström spar läge som i dag finns. På de i Bios inställningar och Windows egna som inte direkt funka så bra. Som jag när jag sätter den på Hög Prestandar. Där tycker jag att CPU ska lägga sig på CPU högsta läge. När man då har den på 100 % . Gör ju inte det. Detta kan man ju ändra i bios. Ska inte behövas.
Sen om jag då kör Balans. Då går CPU ner till 1200 Ghz. Om då det är detta som orsakar störningar i ljudet. Ja du hm....
Så är ju det som kallas Latency på CPU mer känsligare som då skapar dessa problem.
Eller om de har konflikt med andra driv. Nvidia hade detta problemet innan.
Nä jag tycker de ska kolla upp detta. Fu.....MS

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk

Fortfarande ingen lösning på problemet? Jag har samma problem efter en uppdatering av Win, minns inte exakt när för jag har använt hörlurar till datorn men började spela med högtalarna och lågt ljud eller inget ljud alls och då knastrar det och stör. Känns inte som det är värt att lämna in datorn för koll om det är pga windows eller ska jag ta kontakt med netonnet ändå? Har ingen lust att betala för massa undersökningar om det ändå är något man inte kan göra något åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebrafink:

Fortfarande ingen lösning på problemet? Jag har samma problem efter en uppdatering av Win, minns inte exakt när för jag har använt hörlurar till datorn men började spela med högtalarna och lågt ljud eller inget ljud alls och då knastrar det och stör. Känns inte som det är värt att lämna in datorn för koll om det är pga windows eller ska jag ta kontakt med netonnet ändå? Har ingen lust att betala för massa undersökningar om det ändå är något man inte kan göra något åt.

Jag har bara det knastrande som jag har skrivit om här i tråden. Eftersom samma ljud kan spelas upp utan knaster eller med knaster utgår jag ifrån att det är Windows som är orsaken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddang:

Jag har bara det knastrande som jag har skrivit om här i tråden. Eftersom samma ljud kan spelas upp utan knaster eller med knaster utgår jag ifrån att det är Windows som är orsaken.

Ja men den då. Om man sitter och klickar på volymkontrollen. Klickar man på System så hör man. Men när jag klickar på Högtalare så är där inget. Samma ljud. Windows ooo ja. Kom en uppdatering på Windows Windows Ljudenhetsgrafisolering i förra veckan igen. Men samma fortfarande.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, ingen som har någon lösning på problemet :/ ?

Permalänk
Medlem

Ljudet knastar

Hej,
Har haft samma problem ett bra tag. Har en HP Prodesk, stationär med två st Samson Resolv 50a. Bar ljudkvalitet i dom!

Testade ett gammalt "ljudteknikerknep". Isolerade bort jordanslutningen genom att sätta en bit eltejp tvärs över stickproppen (båda) inkl. jordskenorna så att de inte får kontakt med jord i uttaget. Fungerar "klockrent".

Skönt att att kunna fixa ett störande problem utan att vara IT tekniker:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bäng:

Hej,
Har haft samma problem ett bra tag. Har en HP Prodesk, stationär med två st Samson Resolv 50a. Bar ljudkvalitet i dom!

Testade ett gammalt "ljudteknikerknep". Isolerade bort jordanslutningen genom att sätta en bit eltejp tvärs över stickproppen (båda) inkl. jordskenorna så att de inte får kontakt med jord i uttaget. Fungerar "klockrent".

Skönt att att kunna fixa ett störande problem utan att vara IT tekniker:-)

Ta en bild och visa

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ljudet knastrar i Windows 10

Skrivet av SCORPIUS:

Ta en bild och visa

Fick bli två bilder, en otejpad och en tejpad stickpropp. Viktigt att tejpen helt täcker båda jordskenorna på stickproppen.