Varför begränsar Telia sin uppladdningshastighet till max 100mbit/s i öppna stadsnät?

Permalänk
Medlem

Varför begränsar Telia sin uppladdningshastighet till max 100mbit/s i öppna stadsnät?

Tydligen har det alltid varit så här. Nån som vet varför Telia har denna begränsning? Andra konkurrenter tex Tele 2 eller Telenor erbjuder ju fullt ut 1000Mbit/s uppladdning på samma adress. Så det är ju inte en teknisk begränsning i alla fall som gör att Telia har denna begränsning i stadsnäten. Telia har ju upp till 1000Mbit/s på sina egna Telia Fiber. Denna begränsning med uppladdning på max 100Mbit/s tycks gälla överallt i Sverige där det inte är Telia Fiber. Nästan inga som skriver om detta på internet vilket jag tycker är konstigt, man tycker ju att detta borde folk protestera mot det är ju ändå 2023 nu inte 2013.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Rekordmedlem

Känner inte igen det du skriver och läser du på Telias hemsida så har de bara samma upp som ner hastigheter så det är nog nått lokalt där du bor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick nydragen fiber i öppet stadsnät för några månader sedan. Valde av olika anledningar Telia i ett år. 100Mb max upp, oavsett hur hög download man väljer, dvs 100/100, 250/100, 500/100 osv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Tydligen har det alltid varit så här. Nån som vet varför Telia har denna begränsning? Andra konkurrenter tex Tele 2 eller Telenor erbjuder ju fullt ut 1000Mbit/s uppladdning på samma adress. Så det är ju inte en teknisk begränsning i alla fall som gör att Telia har denna begränsning i stadsnäten. Telia har ju upp till 1000Mbit/s på sina egna Telia Fiber. Denna begränsning med uppladdning på max 100Mbit/s tycks gälla överallt i Sverige där det inte är Telia Fiber. Nästan inga som skriver om detta på internet vilket jag tycker är konstigt, man tycker ju att detta borde folk protestera mot det är ju ändå 2023 nu inte 2013.

Har pratat med Telia angående det, handlar om att Telia har avtal med dom som äger nätet som inte tillåter högre. Blev själv pass varför jag bara hade 500/100 när det står på ordern 500/500.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har pratat med Telia angående det, handlar om att Telia har avtal med dom som äger nätet som inte tillåter högre. Blev själv pass varför jag bara hade 500/100 när det står på ordern 500/500.

Min arbetsgivare är ett öppet stadsnät i nordvästra Skåne och vi får höra detta från alla slutkunder som kontaktar Telia.

Svaret från oss som stadsnät tyvärr är detta osanning. Vi erbjuder alla tjänsteleverantörer att avtala vilka hastigheter dem vill bara vi kommer överens.

Det är bara Telia i vårt öppna stadsnät som bestämt sig att inte erbjuda mer än 100Mbit upload medan de andra inte har några problem med avtalen vi som nätägare erbjuder tjänsteleverantörerna.

Självklart kan det skilja från stadsnät till stadsnät så någonstans i Sverige kanske den informationen stämmer.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Min arbetsgivare är ett öppet stadsnät i nordvästra Skåne och vi får höra detta från alla slutkunder som kontaktar Telia.

Svaret från oss som stadsnät tyvärr är detta osanning. Vi erbjuder alla tjänsteleverantörer att avtala vilka hastigheter dem vill bara vi kommer överens.

Det är bara Telia i vårt öppna stadsnät som bestämt sig att inte erbjuda mer än 100Mbit upload medan de andra inte har några problem med avtalen vi som nätägare erbjuder tjänsteleverantörerna.

Självklart kan det skilja från stadsnät till stadsnät så någonstans i Sverige kanske den informationen stämmer.

Ja? Va juuh precis det jag skrev? Nämnde aldrig något om vem som va orsaken till att Telia väljer att avtala om max 100Mbit upp.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja? Va juuh precis det jag skrev? Nämnde aldrig något om vem som va orsaken till att Telia väljer att avtala om max 100Mbit upp.

Jag ber om ursäkt. Ser bara tyvärr rött när jag läser meningen ”inte tillåter högre hastighet” då det är exakt ord för ord man får höra allt för ofta.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Telias egna Telia Öppen Fiber tog bort asymmetriska hastigheter för flera år sedan, där har du bara symmetriskt och det gäller många fibernät. Telia kan bara erbjuda det fibernäten erbjuder, men behöver inte erbjuda allt fibernät/kommunikationsoperatör erbjuder.

Skrivet av iller:

Vi erbjuder alla tjänsteleverantörer att avtala vilka hastigheter dem vill bara vi kommer överens.

Betyder inte att Telia vill förhandla om avtalet med er eller att det kostar samma.

Permalänk
Medlem

Enligt bredbandsval.se kan jag få 1000/1000 med telia (ip-only nät) men det kostar 1032/månad (har ownit för 599).

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag ber om ursäkt. Ser bara tyvärr rött när jag läser meningen ”inte tillåter högre hastighet” då det är exakt ord för ord man får höra allt för ofta.

Ingen fara vet hur det är ^^ är även jag yrkesskadad från larm branschen när folk jämför hemlarm från dom större bolagen med egna kameror. Och då har jag lämnat den branschen för snart 3 år sen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har för mig jag hörde/läste för längesen att det troligtvis beror på att dom inte vill leverera i "underdimensionerade nät".

Har också för mig att Telia inte alltid har levererat tjänster i öppna stadsnät?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Sötast

Trelleborgs stadsnät samma sak.

Enligt telia.se så har jag abonnemanget 500/500. Men enligt portalen (och verkligheten) så har jag 500/100.
Endast Telia som gör så.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd.

Det här borde man anmäla till konsumentverket, det är ju vilseledande att man kan betala för 500/500 men att man i praktiken bara har 500/100 vilket jag anser är att lura konsumenter. Påminner lite om när man kunde köpa mobiltelefon för 1kr och dom ändrade i lagstiftningen så att man var tvingad att ange lägsta totala pris man måste betala.

@iller då måste jag fråga. Är det någon skillnad prismässigt med avtalen och därför Telia valt att låsa det till 100Mbit eller är det bara Telia som gör så av någon egen anledning och inte pga själva stadsnätet ?

Antar att det här bara gäller öppna stadsnät och att det här inte finns i Telias egna öppna fibernät, som också är en form av stadsnät bara det att Telia är nätägare.

Tur man har ip-only fibernät, tycks vara ett av det bättre nätet i alla fall vad gäller kapacitet, IP-adresser osv.

Permalänk
Medlem

jag har telia 1000/1000 öppen fiber och ligger runt 950/900 ut av det.

gjorde en speed test nys ca 850 ner och 930 upp fick jag beroende på dygnet när jag mäter

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Trelleborgs stadsnät samma sak.

Enligt telia.se så har jag abonnemanget 500/500. Men enligt portalen (och verkligheten) så har jag 500/100.
Endast Telia som gör så.

Så får dom inte göra, så det är ju lite märkligt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av DennisOlof:

Mycket intressant tråd.

Det här borde man anmäla till konsumentverket, det är ju vilseledande att man kan betala för 500/500 men att man i praktiken bara har 500/100 vilket jag anser är att lura konsumenter. Påminner lite om när man kunde köpa mobiltelefon för 1kr och dom ändrade i lagstiftningen så att man var tvingad att ange lägsta totala pris man måste betala.

Skrivet av Curik:

Så får dom inte göra, så det är ju lite märkligt.

Jag hade samma tanke. Men då jag endast kör Telia för deras black friday erbjudande så kändes det mindre lönt.

Betalar 299:- för 500/100 vilket är långt under vad 500/500 går från närmsta övriga operatörer så jag i princip nöjde mig med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag hade samma tanke. Men då jag endast kör Telia för deras black friday erbjudande så kändes det mindre lönt.

Betalar 299:- för 500/100 vilket är långt under vad 500/500 går från närmsta övriga operatörer så jag i princip nöjde mig med det.

Fattar. Jag hade nog inte heller orkat bråka. Mest intressant att dom vågar.

Permalänk

Karlstad stadsnät erbjuder Telia 1000/1000 Mbit/s
jag har det själv men jag tecknade det genom Telias hemsida för bättre pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Karlstad stadsnät erbjuder Telia 1000/1000 Mbit/s
jag har det själv men jag tecknade det genom Telias hemsida för bättre pris

Det var udda. När jag söker på en adress i Karlstad som är ansluten till stadsnätet där får jag mycket riktigt upp alternativet 1000/1000 för 999Kr per månad men märkligt nog så är alla andra lägre hastigheter dvs 250Mbit och 500Mbit begränsade till 100Mbit/s uppladdning. Konstigt att de bara kan erbjuda över 100Mbit/s för högsta hastigheten men inte för 250 och 500Mbit/s.

Undrar vad det är för skillnad där jämfört med de flesta andra stadsnät där 1000Mbit/s uppladdning inte erbjuds. Just för mig hade det inte passat med den tjänsten om jag bodde i Karlstad eftersom månadskostnaden är lite för hög och jag främst är ute efter 250/250 eller 500/500 Mbit tjänst något som Telia inte verkar erbjuda ens i Karlstads stadsnät.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

@Allexz det är alltid bra om man har ett lågt pris.

Tycker man inte det är värt att klaga och är nöjd så är det inte så viktigt. Det här var mer för jag tycker Telia kör med fula kort, det bör ligga i stadsnätets intresse att påverka detta eftersom det kan ge dom själva dåligt rykte när det inte är deras fel eller problem.

Det får också anses vara vilseledande marknadsföring men det är klart numera så säljs det mesta som "upp till" vilket är en tolkningsfråga. Frågan är om Telia skulle fällas för det, att man säljer 500/500 men ändå spärrar. Orkar någon ens driva ett sådant mål mot Telia ? Drygt men bra att sådan här information kommer ut så man kan hitta det på nätet, då får stackars kunder som drabbas en förklaring till varför.

@Joakim Ågren jaha, står det i klartext ? I sådana fall är det inte ett problem för då har man inte lurat kunderna. Men varför anger man att man betalar för 500/500 men att man är spärrad till 100. Då borde tjänsterna säljas som 1000/1000 500/100 250/100 osv. eftersom du kan aldrig komma upp i mer än 100 då det är en spärr i vissa stadsnät. Står inget om det hos IP-Only stadsnät vad jag kan se men där kanske denna spärr inte finns ?

@iller står det något i avtalat som du kan dela med dig om varför Telia bara erbjuder 100Mbit i vissa stadsnät, förstår att du inte kan röja känslig information men man tycker det borde finnas någon anledning till det ? Gäller det alla hastigheter man kan skaffa, dvs allt är låst till 100Mbit upload ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Allexz det är alltid bra om man har ett lågt pris.

Tycker man inte det är värt att klaga och är nöjd så är det inte så viktigt. Det här var mer för jag tycker Telia kör med fula kort, det bör ligga i stadsnätets intresse att påverka detta eftersom det kan ge dom själva dåligt rykte när det inte är deras fel eller problem.

Det får också anses vara vilseledande marknadsföring men det är klart numera så säljs det mesta som "upp till" vilket är en tolkningsfråga. Frågan är om Telia skulle fällas för det, att man säljer 500/500 men ändå spärrar. Orkar någon ens driva ett sådant mål mot Telia ? Drygt men bra att sådan här information kommer ut så man kan hitta det på nätet, då får stackars kunder som drabbas en förklaring till varför.

@Joakim Ågren jaha, står det i klartext ? I sådana fall är det inte ett problem för då har man inte lurat kunderna. Men varför anger man att man betalar för 500/500 men att man är spärrad till 100. Då borde tjänsterna säljas som 1000/1000 500/100 250/100 osv. eftersom du kan aldrig komma upp i mer än 100 då det är en spärr i vissa stadsnät. Står inget om det hos IP-Only stadsnät vad jag kan se men där kanske denna spärr inte finns ?

@iller står det något i avtalat som du kan dela med dig om varför Telia bara erbjuder 100Mbit i vissa stadsnät, förstår att du inte kan röja känslig information men man tycker det borde finnas någon anledning till det ? Gäller det alla hastigheter man kan skaffa, dvs allt är låst till 100Mbit upload ?

Jag tycker ändå det är lite vilseledande eftersom man ju inte får nån rabatterad avgift utan det är samma kostnad som för folk med fullt utblås så att säga. Borde vara billigare, som det är nu tex här i Örebro så betalar man för 1000/100 hos Telia upp till 150Kr mer per månad än vad huvudkonkurrenterna Telenor och Tele2 kan erbjuda 1000/1000Mbit/s för. Det är uselt minst sagt. Dessutom så är de enda leverantör som inte kan erbjuda 1000Mbit tjänsten om man samtidigt ska ha ett TV paket då kan man max kombinera det med 500/100 tjänsten övriga kan man få fullt ut 1000/1000 och TV paket. Konstigt detta jag begriper inte dessa begränsningar hos Telia.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren ja, vad ska man göra.

Jag håller med, det är uselt och vilseledande tyvärr har ju Telia inte den bästa historiken vad gäller just detta beteende. Jag är inte drabbad av det även om jag har stadsnät för när jag fick fiber kunde jag inget annat än att dumpa Telia, för dom fanns inte ens i stadsnätet att välja som leverantör. Jag har blivit kvar på samma leverantör sedan dessa, och numera heter dom bredband2.

Telia, Tele2, Comhem har alltid varit betydligt dyrare i stadsnäten, jag vet inte varför.

Det låter som det bara är Telia som kör denna fuling, jag undrar verkligen varför. Är det någon teknisk anledning till detta eftersom andra leverantörer inte tycks ha denna begräsning ?

Permalänk

jag får fram det här när jag väljer 1000/1000 på telias sida och sen Aktuella kampanjer

Bredband via fiber 100/100: 349 kr/mån i 12 mån, därefter ord. pris 549 kr/mån.
Startavgift 399 kr. Lägsta pris senaste 30 dagarna 499 kr/mån.

Bredband via fiber 250/250: 599 kr/mån.
Startavgift 399 kr. Lägsta pris senaste 30 dagarna 349 kr/mån. Ord. pris 599 kr/mån.

Bredband via fiber 500/500: 449 kr/mån i 12 mån, därefter ord. pris 699 kr/mån.
Startavgift 399 kr. Lägsta pris senaste 30 dagarna 399 kr/mån.

Bredband via fiber 1000/1000: 999 kr/mån i 12 mån.
Startavgift 399 kr. Lägsta pris senaste 30 dagarna 549 kr/mån. Ord. pris 999 kr/mån.

Wifi-router ingår (värde 999 kr). Erbjudandet gäller kunder som nytecknar bredband t.om 3 april 2023.

Permalänk
Medlem

@DennisOlof står dessvärre inget i avtalen. Avtalen handlar bara om de tjänster som är överenskommet.

Jag har ingen logisk förklaring för allmänheten utan låter Telia svara på den frågan.
Troligen kommer du aldrig få den.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller det var mycket märkligt. Då börjar man undra om Telia även lurar stadsnäten genom att sälja erbjudanden som faktiskt inte stämmer rent tekniskt med de möjligheter som finns.

Det här är något man borde ta upp SSNF.org och kontrollera med vilka stadsnät det gäller. Då anser jag att stadsnäten som säljer dessa tjänster där denna begränsning finns själva informera kunderna via sin egen hemsida, typ FAQ eller liknande. Sedan får man se vad Telia säger om den saken men vad ska dom göra, lämna stadsnätet i protest. Knappast någon som kommer klaga tror jag och dom kan ändå inte påverka för dom äger inte de flesta stadsnät.

Permalänk
Avstängd

I alla avseenden väljer man bort Telia, det har man lärt sig genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

I alla avseenden väljer man bort Telia, det har man lärt sig genom åren.

OK, intresseklubben antecknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

I alla avseenden väljer man bort Telia, det har man lärt sig genom åren.

Felia och kombort kallade vi dem på tiden man satt som säljare för en konkurents fiberlösning 😁

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@DennisOlof står dessvärre inget i avtalen. Avtalen handlar bara om de tjänster som är överenskommet.

Jag har ingen logisk förklaring för allmänheten utan låter Telia svara på den frågan.
Troligen kommer du aldrig få den.

@iller Är det inte att ”relations”avgiften är lägre för t e.x 250/100 än 250/250?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Min arbetsgivare är ett öppet stadsnät i nordvästra Skåne och vi får höra detta från alla slutkunder som kontaktar Telia.

Svaret från oss som stadsnät tyvärr är detta osanning. Vi erbjuder alla tjänsteleverantörer att avtala vilka hastigheter dem vill bara vi kommer överens.

Det är bara Telia i vårt öppna stadsnät som bestämt sig att inte erbjuda mer än 100Mbit upload medan de andra inte har några problem med avtalen vi som nätägare erbjuder tjänsteleverantörerna.

Självklart kan det skilja från stadsnät till stadsnät så någonstans i Sverige kanske den informationen stämmer.

Jag bor i nordvästra skåne där BK äger nätet och när jag beställde 250/250 från telenor så ringde dom upp mig och sa att jag inte kunde få mer än 250/100 på min adress och agenten på telenor kunde inte säga varför. Däremot gick det bra att få 500/500 istället.
Fick bra rabatt på 500/500 så orkade inte gräva vidare.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]