Är Proshop urusla på reklamation och garanti?

Permalänk
Medlem

Är Proshop urusla på reklamation och garanti?

Ofta eller nästan hela tiden får man läsa om användare på forumet som bara har problem med Proshop gällande reklamation och garantiärenden. Stämmer det? Jag ser inte alls i den mängd problem med svenska återförsäljare som har sitt kontor i Sverige. Och om man lyckas få igenom garantiärenden så får man oftast betala ur egen ficka t ex returfrakten eller så drar det ut på tiden.

Varför är det så? Och följer de svensk lag?

Rubrik formulerad som fråga istället för påstående för att återspegla innehåll
Permalänk
Medlem

Jag har nog bara haft ett returärende med proshop, men det gick smidigt och jag behövde inte betala något ur egen ficka. Jag har heller inte haft några problem att få svar från kundtjänst varken på e-post eller via deras chat.

Permalänk
Medlem

Tror jag haft en order hos dom genom åren, men ingen reklamation. Tog väl i snitt nån dag längre med leveransen då dom vad jag förstår skickar från Danmark? Vet att dom är danskar.
Aldrig haft och göra med nåt annat hos dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag har nog bara haft ett retur ärende med proshop, men det gick smidigt och jag behövde inte betala något ur egen ficka. Jag har heller inte haft några problem att få svar från kundtjänst varken på e-post eller via deras chat.

Precis samma erfarenhet

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag har nog bara haft ett returärende med proshop, men det gick smidigt och jag behövde inte betala något ur egen ficka. Jag har heller inte haft några problem att få svar från kundtjänst varken på e-post eller via deras chat.

Har haft bra erfarenhet. Proshop är seriösa. Men å andra sidan är jag ingen som (miss)brukar reklamationsrätten stup i kvarten..

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför är det så? Och följer de svensk lag?

Jag har aldrig haft problem.
Spontant, med tanke på forumet, gissar jag att det kanske har mer att göra att dem är okända och utrikiska. Folk kanske har lättare att ha överseende med "svenska" ÅF men tröskeln kanske är lägre för danskarna

Nä jag vet inte. Du kommer alltid att få mer inlägg av negativa hänselser än positiva..

Konsumentköplagen ska väl typ gälla oavsett sålänge det är inom EU och tydligt riktas mot svenska kunder, och proshop har ju dessutom en .se-domän så det skulle jag gissa att dem gör...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har handlat från dem ett antal ggr genom åren men endast haft ett returärende, så har inte så mycket att gå på. Det löste sig bra, men de var väl inte snabbast... Min personliga erfarenhet var inte avskräckande iaf.

Dock har jag väl inte Proshop som något förstahandsalternativ rent allmänt, men de har ju lite annat produktutbud vilket gör dem intressanta ibland.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag skickade tillbaka två skärmar utan problem.
Även en musmatta som var sne

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av adzer:

Jag har nog bara haft ett returärende med proshop, men det gick smidigt och jag behövde inte betala något ur egen ficka. Jag har heller inte haft några problem att få svar från kundtjänst varken på e-post eller via deras chat.

Jag har en förmodligen gammal och idag säkert felaktig uppfattning av att kundtjänsten talade danska? Rimligtvis bör den vara Svenskspråkig idag.

Har inget emot butiken men handlar hellre i etablerade Svenska butiker (räknar faktiskt in Amazon.se här) men händer att det blir något köp hos Proshop ibland. I regel sånt jag inte räknar med att behöva ha något garantiärende med de om, typ Lego.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Sen får du komma ihåg att det är extremt sällan någon gör trådar och postar om reklamationer/garantier som fungerar bra och utan problem.
Så det du kommer se är det som är dåligt. För då vill man skriva av sig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Reklamerade en datorskärm av dyrare modell till ProShop utan krusiduller! ProShop är en bra butik att handla av enligt mig iaf!

Aldrig haft problem med @Inet, webhallen, komplett, proshop eller netonet.
Dessvärre kan jag inte rekommendera Elgiganten eller MediaMarkt! Alltid något strul med deras reklamationer som slutar i månader av väntan där kunden i slutändan får en faktura för felsökningen!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk

Jag köpte ett Asrock B650E moderkort från Proshop för 1,5 månader sedan. Allt funkade bra till en början men nu fungerar inte längre LAN-porten. Det är inget tecken på mekanisk skada och jag har provat alla tänkbara lösningar när det kommer till mjukvara. Är det värt att försöka reklamera moderkortet? Jag vill helst inte vänta i flera veckor på ett nytt eller behöva betala en onödig summa för frakt/felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Jag köpte ett Asrock B650E moderkort från Proshop för 1,5 månader sedan. Allt funkade bra till en början men nu fungerar inte längre LAN-porten. Det är inget tecken på mekanisk skada och jag har provat alla tänkbara lösningar när det kommer till mjukvara. Är det värt att försöka reklamera moderkortet? Jag vill helst inte vänta i flera veckor på ett nytt eller behöva betala en onödig summa för frakt/felsökning.

Absolut! Hör av dig till deras kundtjänst och förklara ditt ärende, de är faktiskt väldigt hjälpsamma! LAN-porten känns ju rätt essentiell på en dator

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk

Tog tid men gick smidigt.

Mobilens båda kameror slutade fungera under garantitiden. Det gick smidigt att lägga upp ett reklamationsärende, fick retursedel direkt på mejl. Efter 3 veckor från anmälan så nu är mobilen på väg tillbaka till mig och de ska ha bytt kamerorna och något "sub-board" och jag behöver inte betala något.