Permalänk

Processor till 4080

Hej!

Jag undrar kort och gott vilken processor som är bäst att para med ett 4080? Just nu kikar jag lite på 7800X3D och 7900X.

Permalänk
Medlem

Detta handlar absolut bara om vad du ska göra. För gaming är 7800x3d alltid bäst. Men för allt annat så är 7900x bättre

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska göra med datorn? Spela så är 7800x3d det bättre valet medans om du har någon form av cpu baserat arbete som ska göras så är 7900x bättre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Gaming och programmering är tanken, så vill ändå att den ska gå att arbeta på. Är det 7900x som gäller då? Finns det något annat alternativ som är bättre?

Permalänk
Medlem

Detta beror på många faktorer. Budget kylsystem och lite annat. Om du kan i din budget så är i9 13900k/7950x bärtre. Men för i9 så är åtminstone en 360 aio nödvändig. Om du vill spendera runt 5k så står det mellan 7900x eller i7 13700k. Jag skulle då ha valt 7900x även fast amd har en dyrare platform.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anab0laBosse:

Gaming och programmering är tanken, så vill ändå att den ska gå att arbeta på. Är det 7900x som gäller då? Finns det något annat alternativ som är bättre?

programming som resulterar i kompilering av kod lokalt? hur ofta och hur tungt? om svaret är nej eller om svaret är ofta+lätt eller sällan+tungt så skulle jag tagit 7800X3D. ofta och tungt så hade någon hedt variant som epyc, threadripper, xenon passat bättre. dock inte särskilt anpassade för spel.

Permalänk
Skrivet av tonii:

programming som resulterar i kompilering av kod lokalt? hur ofta och hur tungt? om svaret är nej eller om svaret är ofta+lätt eller sällan+tungt så skulle jag tagit 7800X3D. ofta och tungt så hade någon hedt variant som epyc, threadripper, xenon passat bättre. dock inte särskilt anpassade för spel.

Främst ofta + semilätt. Epyc och liknande som du nämner är ej aktuellt för det jag tänker göra.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kör du i. 7800x3d är typ bara aktuella i 1080p samt extrema 1440p fall. Så sållande du inte kör 1080p så är 7900x bättre för dej.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Vilken upplösning kör du i. 7800x3d är typ bara aktuella i 1080p samt extrema 1440p fall. Så sållande du inte kör 1080p så är 7900x bättre för dej.

Vad menar du? 7800x3d e bara för 1080p o 1440p?

Permalänk
Medlem

ja på 4k finns det inget som hetter cpu bottleneck för att det är alltid grafikortet som är för dåligt. Medans man kan se storra hop mellan cpuer på 1080p och lite mindre på 1440p. Alltså på 4k så spellar 3d vcach nästan ingen roll. såklart vissa spel kan ta nyta av det men oftast inte.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se