Skulle behöver lite input/Hjälp med ett bygge av gamingrigg

Permalänk

Skulle behöver lite input/Hjälp med ett bygge av gamingrigg

Tjenare! Dax för mig att köpa min första "riktiga" speldator, budgeten ligger på runt 18-20 tusen, kan dock absolut ingenting om matchande komponenter osv, har kollat lite om processorn för min build bottleneckar GPUn o så men överlag, 0 koll på grejerna. Här är iaf min build jag höftat ihop

Några förbättringar ni skulle tipsa om? Är ute efter så bra spelprestanda som möjligt för pengarna, helst Nvidia GPU

Uppskattar alla svar! Väl mött!

Edit: AMD GPU är inte helt uteslutna, är det bättre så är det bättre inom budgeten o då kör jag på det helt enkelt:)

Permalänk
Medlem

Du får ett AMD 6950XT för samma peng (https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...) som det RTX4070 du valt, och 6950XT presterar ganska mycket bättre: https://www.sweclockers.com/test/36143-nvidia-geforce-rtx-407...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hej Hej.

skaffa inte windows från affär. Skafa sitället en nyckel från gamekeys för 160kr.

rekomenderar billigare psu. Typ msi mpg 850. så kan du använda denna länken för att få 200kr tillbaka.

Är det ett måste att inet bygger den. för annars så kan man få utt ganska mycket mer ur datorn.

Om du bor nära borås så kan jag bygga datorn ått dej

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ojoVAX_xIino2clPr_gXNg5F-B0/dator

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av shugge:

Du får ett AMD 6950XT för samma peng (https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...) som det RTX4070 du valt, och 6950XT presterar ganska mycket bättre: https://www.sweclockers.com/test/36143-nvidia-geforce-rtx-407...

Jaa jag kikade igenom den tråden lite igår och funderade tänkte att det kanske kunde va nåt, resten av builden skulle alltså funka fint med detta kort antar jag då? Så bara byta ut 4070 mot AMD

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Hej Hej.

skaffa inte windows från affär. Skafa sitället en nyckel från gamekeys för 160kr.

rekomenderar billigare psu. Typ msi mpg 850. så kan du använda denna länken för att få 200kr tillbaka.

Är det ett måste att inet bygger den. för annars så kan man få utt ganska mycket mer ur datorn.

Om du bor nära borås så kan jag bygga datorn ått dej

Tjenare! Okej, tack för tipset! Ska kika efter ett billigare PSU! Ja helst iom att jag aldrig bygt en dator själv så lär det högst troligen bli allt annat än optimalt misstänker jag! Hur tänkte du med att man kan få ut mer? Att det blir billigare därav man kan lägga pengarna på lite uppgraderingar eller? Nej desvärre inte, jag bor i Dalarna, men tack ändå:)

Permalänk

Nice nice! Gillar att du fick in sånt kraftfullt kort inom budgeten! Denna build var intressant, är lite nyfiken på CPUn dock, är den likvärdig eller bättre än den från min build? Värt o slänga in lite extra pengar för bättre CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smokeychillz:

Tjenare! Okej, tack för tipset! Ska kika efter ett billigare PSU! Ja helst iom att jag aldrig bygt en dator själv så lär det högst troligen bli allt annat än optimalt misstänker jag! Hur tänkte du med att man kan få ut mer? Att det blir billigare därav man kan lägga pengarna på lite uppgraderingar eller? Nej desvärre inte, jag bor i Dalarna, men tack ändå:)

Ja helt rätt. Just nu har inet lite höga priser på saker som grafikort och psu. Men om du bygger själv som faktiskt är enklare en vad man kan tro så kan du få utt mer för pengarna. Tänk dej typ 7900 xt och i5 13600kf

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Okej! Tack för tipset:) Om jag byter ut graffekortet i min build till AMD 6950XT, vilken av de 2 som är länkade skulle ni köra på då? Är lite sugen på den Reaper länkade pga kraftfullare grafikkort, men verkar va sämre CPU, lite svårt o bestämma mig, men lutar mot min med AMD kortet atm:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smokeychillz:

Jaa jag kikade igenom den tråden lite igår och funderade tänkte att det kanske kunde va nåt, resten av builden skulle alltså funka fint med detta kort antar jag då? Så bara byta ut 4070 mot AMD

Det skulle funka bra att bara sätta i den. Kanske kan bli problem med chassits storlek dock. Sen enda jobbiga är ju att på inet kostar 6950 xt typ 9k villket är ganska mycket mer än 4070

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Sådär, då var datorn beställd:) Det blev min build med AMD kortet istället:) Tack för all input!:)