Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattis21:

De skulle inte skada alls, men isf tipsar jag dig att hitta typ ett begagnat 3070 elr 3060 ti för högre än så blir cpu bottlenecks stora. Så om du plockar upp ett t.ex. 3070 för 3,5 lax och 16 gig 3600mhz ram för ngr hundra så har du flera år kvar innan du behöver byta cpu och mobo. Annars finns t.ex. 6700 xt som ett bra alternativ från amd! Köp begagnat e ett annat tips, för nu flödar det ut ganska många 30 serie kort på marknaden till extremt bra priser!

vad går ett begagnat 6700 xt för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgoxDxP:

vad går ett begagnat 6700 xt för?

Runt 4000 på blocket, men här går de nog några kronor billigare

Permalänk
Medlem

Köp ett 1080 Ti. Det är en beast och borde gå att få för 2k med lite prut. Ett ganska rejält lyft från 1060.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Testa detta, finns lite olika saker du kan kolla på som kanske hjälper dig!

https://wiki.refrag.gg/en/pc-optimization-increase-fps-csgo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du borde ha 300+ lätt med den setupen.

verkligen inte

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

verkligen inte

Jag hade då 300+ med en 4670k och ett 1060 6GB. Nu har jag bytt dator och ligger runt 6-700 men inte har det blivit så mycket mera tungdrivet senaste åren?

Permalänk
Medlem

Jag har legat runt 250-350 förut men aldrig haft dessa drops till 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Köp ett 1080 Ti. Det är en beast och borde gå att få för 2k med lite prut. Ett ganska rejält lyft från 1060.

Hittat ett på tradera, är 2k max pris skulle du säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

Testa detta, finns lite olika saker du kan kolla på som kanske hjälper dig!

https://wiki.refrag.gg/en/pc-optimization-increase-fps-csgo

Tack för tipset ska testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgoxDxP:

Hittat ett på tradera, är 2k max pris skulle du säga?

Beror helt på vilken modell tycker jag. Jag hade lagt 2+ för ett 3-fläktskort (typ Strix) och lite mindre för ett Dual (2 fläktar). Blowerkort har jag ingen erfarenhet av men tror dom går rätt varmt. Kan ha fel. Men där i krokarna är väl deras värde imo. Sen kanske man inte behöver bry sig om en hundring extra eller så men sen börjar man närma sig nyare kortens priser. Så runt 2 skulle nog kännas värt det. Kostar det 2.5 kan väl dom flesta klara av ekonomiskt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Beror helt på vilken modell tycker jag. Jag hade lagt 2+ för ett 3-fläktskort (typ Strix) och lite mindre för ett Dual (2 fläktar). Blowerkort har jag ingen erfarenhet av men tror dom går rätt varmt. Kan ha fel. Men där i krokarna är väl deras värde imo. Sen kanske man inte behöver bry sig om en hundring extra eller så men sen börjar man närma sig nyare kortens priser. Så runt 2 skulle nog kännas värt det. Kostar det 2.5 kan väl dom flesta klara av ekonomiskt.

Shulle ha lagt blower kort lite lägre. Det är för att dom går så himmla högljudt. Alltså det är sjukt

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Du får säkert ett beggat 3060 för 3, och det är väl aningen sämre än 1080 Ti om minnet inte sviker. Kanske är roligare med ett nyare kort.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Shulle ha lagt blower kort lite lägre. Det är för att dom går så himmla högljudt. Alltså det är sjukt

Ja det känns som det stämmer. Inte ägt ett själv men ja, liten fläkt som antagligen bever gå på fullt varv.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Du får säkert ett beggat 3060 för 3, och det är väl aningen sämre än 1080 Ti om minnet inte sviker. Kanske är roligare med ett nyare kort.

finns för och nakdelar med det. Över 1080 ti är det ju att nu uppdateringar på 1080 mjukvara har sluttat. Men när man går upp mot 3 är det ju inte så långt ifrån 6650 xt villket man nyt kan få för något liknande.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara rimligt att han ska ligga på 200+ fps?

Jag sitter på i7 10700K och RTX 3080 (Jag kör förvisso 3440 x 1440 i upplösning, men samtidigt är ju 3080 runt 140% bättre än 1060) och jag brukar ha mellan 2-300 FPS och får ibland drops ner till 120 FPS. Kör jag Anubis så ligger jag snarare mer frekvent i 140 fps spannet än 250.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hur kan det vara rimligt att han ska ligga på 200+ fps?

Jag sitter på i7 10700K och RTX 3080 (Jag kör förvisso 3440 x 1440 i upplösning, men samtidigt är ju 3080 runt 140% bättre än 1060) och jag brukar ha mellan 2-300 FPS och får ibland drops ner till 120 FPS. Kör jag Anubis så ligger jag snarare mer frekvent i 140 fps spannet än 250.

Det är inte helt problemet. Han har normalt 200-300 fps. Men ibland blir det stora lagspikar och ibland fryser spelet hellt. Villket är ett ganska tort problem.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hur kan det vara rimligt att han ska ligga på 200+ fps?

Jag sitter på i7 10700K och RTX 3080 (Jag kör förvisso 3440 x 1440 i upplösning, men samtidigt är ju 3080 runt 140% bättre än 1060) och jag brukar ha mellan 2-300 FPS och får ibland drops ner till 120 FPS. Kör jag Anubis så ligger jag snarare mer frekvent i 140 fps spannet än 250.

Äre inte sjuk skillnad på 3440 x 1440 och 1024 x 768

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

Testa detta, finns lite olika saker du kan kolla på som kanske hjälper dig!

https://wiki.refrag.gg/en/pc-optimization-increase-fps-csgo

Nä det löste sig inte.

Permalänk
Medlem

Kollat så dina ram är okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

Kollat så dina ram är okej?

Hur gör man d?

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgoxDxP:

Hur gör man d?

Alternativ 1: Memtest86.
Ladda ner Memtest86 och ImageUSB och skapa en bootbar USB-sticka.
Finns anvisningar på hemsidan. Tror ImageUSB ingår i nedladdningen.

Alternativ 2: Windows inbyggda minnestest.
Ner i sökrutan i Windows och skriv Minnesdiagnostik (vet inte om det är samma på alla OS). Sen är det bara att följa anvisningarna.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgoxDxP:

Äre inte sjuk skillnad på 3440 x 1440 och 1024 x 768

Jo det är galen skillnad i performance.

4k krävs brutal prestanda för att få hög fps.

Permalänk
Medlem

Vram på gpu

Permalänk
Medlem

För att ställa ställa två frågor som kanske kan tyckas vara mindre relevanta.

Hur många RAM-stickor har du? 2? 4? Om två, har du 2 eller 4 RAM-portar?
Slänger in en bild från min manual då det är ganska generellt hur minnet bör vara monterat.

Om man har 2 RAM-stickor och 4 RAM-portar och monterar dessa i tex DIMMA1 och DIMMA2 eller DIMMB1 och DIMMB2 så körs minnet i "Single Channel"-mode vilket ger sämre prestanda än om de är monterade i tex DIMMA2 och DIMMB2 vilket ger "Dual Channel"-mode.

Sedan är nästa fråga, Hur mycket ledigt utrymme har du på SSDn?
Har du mindre än 10% ledigt så kan det vara en bidragande faktor till microlagget.
Hur mycket ledigt som faktiskt är rekommenderat i ditt fall är svårt att säga då det finns flera faktorer som inverkar på detta.
Windows en tendens att använda "swapfile.sys" och "hiberfil.sys" i tid och otid... även när det inte är nödvändigt och det kan orsaka microlag särskillt om det inte finns mycket ledigt på SSDn.

"hiberfil.sys" kan man reducera storleken på eller helt stänga av men "swapfile.sys" bör man låta vara då ändringar på denna kan orsaka instabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

För att ställa ställa två frågor som kanske kan tyckas vara mindre relevanta.

Hur många RAM-stickor har du? 2? 4? Om två, har du 2 eller 4 RAM-portar?
Slänger in en bild från min manual då det är ganska generellt hur minnet bör vara monterat.
<Uppladdad bildlänk>
Om man har 2 RAM-stickor och 4 RAM-portar och monterar dessa i tex DIMMA1 och DIMMA2 eller DIMMB1 och DIMMB2 så körs minnet i "Single Channel"-mode vilket ger sämre prestanda än om de är monterade i tex DIMMA2 och DIMMB2 vilket ger "Dual Channel"-mode.

Sedan är nästa fråga, Hur mycket ledigt utrymme har du på SSDn?
Har du mindre än 10% ledigt så kan det vara en bidragande faktor till microlagget.
Hur mycket ledigt som faktiskt är rekommenderat i ditt fall är svårt att säga då det finns flera faktorer som inverkar på detta.
Windows en tendens att använda "swapfile.sys" och "hiberfil.sys" i tid och otid... även när det inte är nödvändigt och det kan orsaka microlag särskillt om det inte finns mycket ledigt på SSDn.

"hiberfil.sys" kan man reducera storleken på eller helt stänga av men "swapfile.sys" bör man låta vara då ändringar på denna kan orsaka instabilitet.

Har 2st 8gb (16 totalt) och dom sitter med mellanrum åt (inet satte ihop datorn åt mig)
Sen har jag 240gb ledigt av 464.

Permalänk
Medlem

Då går det att utesluta.

Hur ser det ut med minnesanvändningen? Har du mycket igång i bakgrunden när du spelar?
Det kan vara värt att kolla i "Resursövervakaren", (skriv/sök i startmenyn), sedan under fliken "minne".
Det är den färgglada raden som är intressant.
Har du något "Ledigt" minne när du upplever microlagg eller är det bara "Allokeringsbart" och allt till vänster om det?

Var det länge sedan du installerade om Windows? Om ja, då kan det vara värt att köra DDU (DisplayDriverUninstaller) och installera om alla drivrutiner, både för grafikkort och för moderkortet bara för att utesluta att problemet är korrupta drivrutiner.

Vet inte om det är någon som gjort någon guide på svenska...
Jay tar även upp hur man förhindrar nya drivrutiner att automatiskt installeras, men den biten kan du skippa.
https://www.youtube.com/watch?v=F8OLhUAPDq0

Sedan bara för att nämna det.
USB-enheter kan ibland orsaka konstiga fenomen när de börjar bli dåliga/går sönder.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nya ram o grafikkort, är det någon som vet varför mina ram bara går till 2666mhz och inte 3600mhz? Har detta moderkortet
https://www.inet.se/produkt/1901324/asus-rog-strix-z390-f-gam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag hade då 300+ med en 4670k och ett 1060 6GB. Nu har jag bytt dator och ligger runt 6-700 men inte har det blivit så mycket mera tungdrivet senaste åren?

Förlåt men det är omöjligt att du hade 300+. Din 0.1% FPS samt AVG var garanterat långt under det. Jag sitter på en 9900K o innan jag bytte till 3080 Ti från vanlig 3080 så hade jag ofta under 300 fps peaks. Sen pratar vi om en bemannad server, inte "fps test" på en tom lan server. Det är spelare på servern som belastar spelet till större delen.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgoxDxP:

Jag köpte nya ram o grafikkort, är det någon som vet varför mina ram bara går till 2666mhz och inte 3600mhz? Har detta moderkortet
https://www.inet.se/produkt/1901324/asus-rog-strix-z390-f-gam...

Dra på xmp i bios.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se