Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Röjande av personuppgifter?

Har någon klickat på din adress på hitta.se? Det är spam.

"Telefon till polisen: 114 14" lol

Eh, nej..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Okej. Jag upplever din tröskel för trovärdighet till ett innehåll som låg.

Polisen* med stor begynnelsebokstav.

Reddit-posten (som nu är borttagen) antyder att såsom jobbsökande till Polisen är drabbade.

Jag upplever din tröskel för saker som extremt överdriven. Det finns inget i mejlet som begär att du lämnar ut någon typ av information överhuvudtaget. Inget kontonummer, inget. Vad ska en bedragare tjäna på detta tror du? Finns 0, exakt 0 att hämta i mejlet för en potentiell bedragare.

Vi får väll se sen vem som har rätt i detta av dig och mig då, om det är bedrägeri eller inte. Får du se att jag kommer ha rätt.

Har kollat PDFen själv i säker miljö innan och det är absolut inget konstigt med den. Kontaktvägen polisen kunde haft via detta är dock åt det sämre hållet att gå via mejl i dagens samhälle med olika bedrägerier som kan förekomma och "foliehattar"/okunniga som inte kan kolla upp det själv väldigt lätt och se ifall det har chansen att kunna vara bedrägeri, vilket är konstaterat att det finns absolut inget annat än PDFen som skulle kunna i detta mejl, vara skadligt, vilket också kan kollas här att så inte är fallet, väldigt lätt: https://www.virustotal.com/gui/file/fea7af59f4a335bb8bdc27073...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Jag upplever din tröskel för saker som extremt överdriven. Det finns inget i mejlet som begär att du lämnar ut någon typ av information överhuvudtaget. Inget kontonummer, inget. Vad ska en bedragare tjäna på detta tror du? Finns 0, exakt 0 att hämta i mejlet för en potentiell bedragare.

Har kollat PDFen själv i säker miljö innan och det är absolut inget konstigt med den. Kontaktvägen polisen kunde haft via detta är dock åt det sämre hållet att gå via mejl i dagens samhälle med olika bedrägerier som kan förekomma och "foliehattar"/okunniga som inte kan kolla upp det själv väldigt lätt och se ifall det har chansen att kunna vara bedrägeri, vilket är konstaterat att det finns absolut inget annat än PDFen som skulle kunna i detta mejl, vara skadligt, vilket också kan kollas här att så inte är fallet, väldigt lätt: https://www.virustotal.com/gui/file/fea7af59f4a335bb8bdc27073...

Du har tolkat felaktig vad jag menar till. Jag menar till att informationen i dokumentet är så pass generaliserat, så innehållet kan gälla för vilken svensk medborgare som helst. Eller för den delen vilken läskunnig person som helst, för det svenska språket.

Men SVT Nyheter påvisar magnituden på läckan av personliga uppgifter, därmed blir det slätstrukna dokumentet trovärdigt.

Myndighetspost eller mail bör hålla en hög nivå. Detta verkade minst sagt iffy.

Permalänk
Medlem

Uppemot 64 000 personer i polisens ansökningsregister kan ha fått personuppgifter röjda efter en cyberattack.

– Det gäller ansökningar till flera olika befattningar hos oss, alla har en lägre säkerhetsklassning, säger polisens pressekreterare Irene Sokolow till DN.

https://www.dn.se/sverige/64-000-sokande-till-polisen-kan-ha-...

Permalänk
Medlem

En bekant fick också detta mail och som @FortuN gjorde, öppnade jag också den i en säker miljö och kollade allt som jag kunde innan. I princip bara information om att det hade skett ett intrång, uppgifter kommit på villovägar m.m.

Min teori varför det inte dykt upp i Kivra eller liknande är att Polisen troligen använt de uppgifter som fanns lagrat - i min bekantas fall , en mailadress. Troligen härrör det i min bekantas fall en jobbansökan till någon tjänst för ett bra tag sen.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Fick ett mejl som ser ut att komma ifrån polisen där det hävdas följande:

<Uppladdad bildlänk>

Är detta trovärdigt? Det går väl att spoofa email-adresser? Det finns en bifogad PDF också, som jag såklart inte klickat på.

Läs här varför

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JWVP2/dataintrang-hos-p...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Visma Recruit driftas nog hos leverantören och används knappast bara av Polisen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Trösten i det hela är väl att det ju inte är speciellt känsliga uppgifter (i mitt fall) utan är ju sånt som ändå finns att se via t ex Ratsit, minus mejlen då (och i mitt fall telenummer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Du har tolkat felaktig vad jag menar till. Jag menar till att informationen i dokumentet är så pass generaliserat, så innehållet kan gälla för vilken svensk medborgare som helst. Eller för den delen vilken läskunnig person som helst, för det svenska språket.

Men SVT Nyheter påvisar magnituden på läckan av personliga uppgifter, därmed blir det slätstrukna dokumentet trovärdigt.

Myndighetspost eller mail bör hålla en hög nivå. Detta verkade minst sagt iffy.

Det här är nivån myndigheter skriver på och infon som går i ett mail är mer eller mindre alltid generell nu (bland annat pga regler om datahantering och för det är enklare).

Ingenting sticker ut från normen. Var har du fått dina mallar om hur en sån här myndighet ska skriva massutskick att du tycker detta är undermåligt?

Tro det eller ej men är vanliga personer på myndigheterna och de skriver inte alltid perfekt juridisk svenska

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Jag fick också mailet nu från <polismyndigheten.noreply@polisen.se>. Jag sökte till PHS år 2014 och kom in, men tackade nej då jag blev pappa, så mina uppgifter skulle absolut kunna finnas kvar. Har ni andra också sökt in till PHS?

Kom på att jag också sökte arbete hos IT-forensiken nyligen också.

Jag sökte ett IT-relaterat jobb där.

Om man vill tro Visma så har deras tekniska utredning inte kunnat visa att data läckt, men man kan såklart aldrig vara helt säker.

Citat:

Den 24 april 2023 utsattes en av våra driftleverantörer för en cyberattack som berör Visma Recruit. Med anledning av de artiklar angående denna incident som förekommit i svensk media den 26:e maj vill vi göra ett förtydligande: Vår tekniska utredning visar inga tecken på att data har läckt. Det går däremot inte att med 100 % säkerhet utesluta det. Av denna anledning har några av våra kunder valt att gå ut med information till sina kandidater i förebyggande syfte.

https://www.visma.se/nyheter/kommentar-om-intrang-i-var-drift...