Vad gör din arbetsplats bra förutom lön

Permalänk
Medlem

Bra kollegor.
Lång ledighet.
Arbete hemifrån till viss mån.
Väldigt lugnt arbete under sommaren.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kollektivavtal!

Ja det är väl det enda bra jag kan nämna med. Och att det är någorlunda moderna grejer man använder.

Jämfört med mitt förra jobb som saknade kollektivavtal och som var så oseriöst att man fick byta kontor två gånger om året för att chefen inte betalt hyran och datorerna var gamla Pentium 4 tagna från sopptippen med 4:3 skärmar så har man åtminstone något form av avtal med tjänstepension nu. Även om det är sämsta avtalet som finns (kollade lista på lägsta lönerna och har lägsta kollektivavtal som finns, callcenter avtalet).

Arbetskamraterna är ok men man hinner inte prata med dem ändå för alla sitter och tar samtal, mejl och chatt hela tiden och man är under konstant tidspress att ta så många som möjligt.

Sorry det blev mycket negativt men har aldrig haft något jobb man tyckt var bra. I bästa fall så får man tillräckligt för att överleva utan att fysiskt eller psykiskt helt gå under. Försöker söka andra jobb som inom industrin men inte lätt när man bara har erfarenhet av callcenter kundservice i 12 år på olika bolag. Försöker också studera men svårt när man måste jobba heltid för att kunna ha råd med att betala räkningar och ge barnen mat och kläder.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Jag trivs rätt bra på mitt jobb, men det finns förstås alltid saker man stör sig på också. Bra saker:

  • Trevliga kollegor.

  • Bra (närmaste) chef som lyssnar, förstår och håller sig utanför saker som den inte förstår (vilket är merparten av själva jobbet).

  • Karriärsmöjligheter, många potentiella vägar att gå, även utomlands om man vill.

  • Jobba hemifrån tre dagar i veckan ("50%" på kontoret formellt, men två dagar i veckan schemalagt).

  • Flexibel arbetstid, till en gräns.

  • Bank med AFK-timmar som fylls på automatiskt då arbetstiden enligt avtal är ~38,5 timmar i veckan men vi jobbar 40.

  • "Innovation", alltså några dagar där man får göra i princip vad man vill, var tredje månad ungefär.

  • Möjlighet att påverka systemarkitekturen och produktens riktning.

  • Bara tidrapportering, ingen projekttid eller liknande utan bara timmar per dag.

  • Internationell och stimulerande miljö.

  • Fina lokaler.

Negativt (saker jag hade försökt undvika hos en ny arbetsgivare):

  • SAFe (Scalable Agile Framework), agilt gillar jag, men vattenfall med påklistrad fejk-agile är inte agile så sluta låtsas att det är det. Ingen, absolut ingen (utom en handfull chefer högt uppe), gillar SAFe.

  • Oklar styrning, varför vi gör saker, varför saker plötsligt inte ska göras, varför vi byter teknik, känns ganska godtyckligt.

  • Brist på framförhållning. Behöver man ett beslut på något eller om man väntar på att få veta vad som ska göras, så verkar det som om företaget har och tar all tid i världen, men när det väl ska göras/planeras/diskuteras/förhandlas så är det plötsligt skitbråttom så det hastas fram.

  • Lönerna når inte riktigt upp till marknadsnivån.

  • För mycket ceremonier och processer.

  • För lite flexibilitet i hemarbete/kontorsarbete och arbetstid. Formellt ska vi jobba 9-15 åtminstone, resten av tiden kan man flexa, men likväl bokas det (obligatoriska eller viktiga) möten hela tiden utanför dessa tider så om man exempelvis började tidigt en dag så är det sällan man kan sluta tidigare ändå.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är egen så är det inte så intressant så därför tar jag vad kunden erbjuder sina anställa istället.
De söker folk inom el och mek om någon skulle vara sugen.

Arbetsplatsen ligger ett par mil utanför tätorten och det finns ingen kollektivtrafik kan vara bra att veta.

1. Anställda får åka buss till jobbet som i stort sätt hämtar var man än bor i tätorten vid närmsta buss hållplats.
2. 89 timmar atfk.
3. Permission (halvdag) vid läkarbesök.
4. Subventionerad lunch (tror det är 78kr nu).
5. Möjlighet distansarbete.
6. Friskvårdsbidrag

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jobbade som konsult typ 15 år innan jag började som fast anställd, var skeptiskt till en början men det fungerar så sjukt bra bästa jobbet jag har haft.

  • Jobba hemma

  • Bra kollegor

  • Snabb teknikutvekling

  • Bestämmer över klientutvecklingen ( Windows )

  • Myyycket teknik

  • Bra Chefer

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200