Framtiden för C# och .Net i Sverige

Permalänk

Framtiden för C# och .Net i Sverige

Hej, hoppas alla har haft en fantastiskt långhelg med midsommar firande!

Hur ser det ut för C# och .Net kommande åren i Sverige ni som jobbar i branchen och har koll på vilket håll utvecklingen går?

Jag har rätt bra koll på vanilla Javascript, react och någorlunda på Nodejs. ( Även HTML/CSS).

Min fråga är det värt och bygga vidare på den banan, eller fortsätta med det på fritiden för att hålla i gång kunskaperna.
Och nu istället satsa på att bredda verktygs bältet med C#/.Net, och förhoppningsvis stick ut något från mängden.

Jag är kluven mellan dessa tre utbildningar:

Fullstack JavaScript:
https://chasacademy.se/program/fullstackutvecklare-javascript

Fullstack .Net:
https://chasacademy.se/program/fullstackutvecklare-net

Fullstack Open Source:
https://nackademin.se/utbildningar/webbutvecklare-fullstack-o...

Alla svar uppskattas.

Permalänk

.net ser jag som att det har en stor framtid. Utvecklas hela tiden och även om många på forum skriker om annat så är det många inhouse som vill ha kompetensen och bygger applikationer med bas däri. Så jag upplever det som att det växer hos min kundbas iaf (jag är inte inom .net själv dock)
Det många vill ha för stunden är ju .net i kombination med react. Och iom att MS jobbar mer och mer för plattformsoberoenden och azure så har jag svårt att se att det kommer gå nedåt.
Open source känns som många utvecklare vill hålla på med, men har nog bara stött runt 10 kunder som efterfrågat att det ska vara open source, eller för den delen javascript.
Några kör java men tittar på att migrera då dom upplever det som tungt
(många av mina kunder är väldigt bestämda och efterfrågar alla akronymer och buzzwords som finns på internetz)

OT-kommentar : Börja inte med att hålla uppe saker på fritiden om du har ett jobb, då kommer arbetsgivaren i början se det som att du sköter det själv och inte på betald arbetstid, lite som förr i tiden för många, så vill du plötsligt byta så kan dom bli kinkiga, sett det flera gånger.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

OT-kommentar : Börja inte med att hålla uppe saker på fritiden om du har ett jobb, då kommer arbetsgivaren i början se det som att du sköter det själv och inte på betald arbetstid, lite som förr i tiden för många, så vill du plötsligt byta så kan dom bli kinkiga, sett det flera gånger.

Tror du missförstår OP. Om jag förstår honom rätt menar han att han pysslar med hobbyprojekt på fritiden för att hålla igång sina kunskaper.

till OP, på mitt jobb har vi två stora plattformar till backend: Java + .net. Kunden får välja. Sedan är det alltid någon installation av vue, react osv slängt ovanpå. Jag har svårt att se att det ska någonstans.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Tror du missförstår OP. Om jag förstår honom rätt menar han att han pysslar med hobbyprojekt på fritiden för att hålla igång sina kunskaper.

Exakt, då tänker en arbetsgivare att han håller uppe sina kunskaper, så den dagen man inte orkar/hinner göra det på fritiden utan behöver hålla igång och uppdatera sig på arbetstid så undrar arbetsgivaren vad som hänt.
Sakerna smittar ju av sig generellt (kunskapsmässigt alltså, det skiljer ju normalt tämligen lite mellan olika utvecklings-språk/ramverk osv).
Bara något att ha med i bakhuvudet.
Personligen är jag skitdålig på det då jag har projekt privat där jag inte använder samma saker som jag jobbar med :), men det ger ändå en bredare förståelsen för kundnyttan och deras alternativs för och nackdelar.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Tror du missförstår OP. Om jag förstår honom rätt menar han att han pysslar med hobbyprojekt på fritiden för att hålla igång sina kunskaper.

till OP, på mitt jobb har vi två stora plattformar till backend: Java + .net. Kunden får välja. Sedan är det alltid någon installation av vue, react osv slängt ovanpå. Jag har svårt att se att det ska någonstans.

Super tack!
Har kikat lite på C# och det ser intressant onekligen intressant ut.
Enbart Javascript och react verkar man inte komma speciellt långt på idag, så jag tror att .Net utbildningen blir perfekt.

Permalänk
Medlem

Om jag får flika in i ämnet "Hur ser det ut med C# och .net i Sverige" med t.ex. ABP? Är det något som ser ut att bli mer använt eller körs det hellre "standard", eller annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Enbart Javascript och react verkar man inte komma speciellt långt på idag, så jag tror att .Net utbildningen blir perfekt.

Med mitt enstaka 1 år i branschen så har jag inte så mycket input men vad jag vet så används oftast Node.js enbart för mindre/open-source projekt. Jag kör ex express.js till mitt egna projekt (som jag ej heller tar tag i...)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken stad som är aktuell men i staden jag bor i, en av de större, så känns det som att typ 7/10 annonser har med C#/.NET, Azure, SQL Server. De flesta stora system byggs väl i .NET eller Java som jag försått det. Jag är i alla fall glad att det är det som gäller på stället där jag fick jobb.

Permalänk
Medlem

Borde kanske hållt i min C# .Net avstickare jag hade i arbetslivet 10 år sen. Tror iofs min backend förståelse jag byggde har hjälpt mig sen dess.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Enbart Javascript och react verkar man inte komma speciellt långt på idag

Vet inte om jag håller helt med dig där. Är väl rätt så standard att köra javascript och typ react för de flesta frontend tjänster?
På mitt jobb kör vi nodejs överallt, vilket kanske är lite galet, men det betyder att alla är fullstackare typ.
Har 5 år i branchen, varav 3.5 av dem varit som backend och resten fullstack.

Vill du hålla på med mer backend så verkar C#/.NET programmet mer lämpligt, men att "endast" kunna javascript och react kommer nog inte vara ett hinder.

Personligen skulle jag köra på C#/.NET, men jag föredrar nästan alltid typade språk så är lite partisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Enbart Javascript och react verkar man inte komma speciellt långt på idag, så jag tror att .Net utbildningen blir perfekt.

För varenda jävel och deras Farmor har lärt sig Javascript och React. Marknaden för frontend-utvecklare är relativt mättad, något man ser på tex folk som letar uppdrag och jobb inom de.

Stort problem är även att många av de som lärt sig Javascript och React inte förstår sig grunderna, struktur eller logik.

Sen ska du se programmering språk som en verktygslåda och C# är ett fantastisk verktyg att börja med för att lära sig grund å struktur etc

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag ser inte att kunskap i C# och .NET är någon nackdel när man skall söka jobb. Lägg gärna in F# också eftersom det kan finnas en del som önskar att du kan koda i det. Visserligen blir F# bara en krydda på moset så att säga, men det kan visa att du har litet mer att ge.
Annars är det bra att kunna både SQL Server och MySQL eftersom båda är väldigt vanliga. Och då är det bra att både kunna sätta upp dem och att programmera mot dem.
Kunskaper i både Windows och Linux är en fördel.
Nu är det många som är fanatiskt intresserade av folk som kan utveckla och supporta mot molntjänster och det är ännu en miljö att ha litet kunskap om.
Mobilappar - ja, det kan vara aktuellt också att ha litet kunskaper kring hur man utvecklar.

Permalänk

Har jobbat med .NET C# sen 2010-2011 framförallt inom web och älskat det sen början och aldrig haft problem med att få jobb. Jag rekommenderar "Fullstack .Net" då det breddar ditt CV. Med allt du lär dig i den kursen (frontend, backend, databaser etc.) så blir det nog lättare för dig att känna av vad som är roligast. Själv älskar jag att kunna skapa hela applikationer från scratch till enterprise (eller vad man ska kalla det, ax till limpa), så där är fullstack perfekt.

I övrigt så upplever jag C#.NET som väldigt populärt och har varit i väldigt många år. Dom släpper nya C# och .NET versioner relativt ofta också (https://versionsof.net/core/) med nya användbara saker varje gång. Du kan även använda C# till att utveckla appar i alla möjliga system + Unity3D om du vill knacka spel, så det finns mycket som man kan leka med så länge du har lite grundkunskaper.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk

Min erfarenhet är att java är främst för backend. Typ aktiebörsens stora server är ju helt skriven i java, och den har under 100 mikrosekunder latency. Så Java kan vara riktigt snabbt om man gör det rätt. Sen finns ju Oracles databas i många stora backendor, och Oracle äger Java, så Oracle ser gärna att man programmerar Java mot deras stora databas.

C# är främst för frontend, dvs trading servrar som kopplar upp sig mot aktiebörsens stora server. Då agerar C# frontend.

Permalänk
Medlem

C# är backat av Microsoft och kommer inte försvinna inom någon nära framtid. Microsofts affärssystem plockar marknadsandelar i Europa vad jag hört, och där är det C# för hela slanten.
För spelutveckling dominerar C/C++ men för indie och personliga projekt är ju Unity populärt och där är det C#.

Skrivet av Mammabrada:

Min erfarenhet är att java är främst för backend. Typ aktiebörsens stora server är ju helt skriven i java, och den har under 100 mikrosekunder latency. Så Java kan vara riktigt snabbt om man gör det rätt. Sen finns ju Oracles databas i många stora backendor, och Oracle äger Java, så Oracle ser gärna att man programmerar Java mot deras stora databas.

C# är främst för frontend, dvs trading servrar som kopplar upp sig mot aktiebörsens stora server. Då agerar C# frontend.

Sker lite grejer mellan backend och frontend och det är väl främst där man brukar se C# Webbtjänster och dylikt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tänka så mycket på vilket språk. Språk kan man alltid lära sig på jobbet. Kan man programmera, kan man lära sig nya språk snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhilmoen:

Jag skulle inte tänka så mycket på vilket språk. Språk kan man alltid lära sig på jobbet. Kan man programmera, kan man lära sig nya språk snabbt.

Språket är en sak, men sen är det ju ekosystemet kring det med all tooling, conventions osv. Så det tar ju tid att komma i något ordentligt utöver hello world-fasen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle viilja och våga påstå efter 16+ år i branchen att .NET har tagit ett stort kliv frammåt och är något som Microsoft senaste åren sattsat enorma resurser på, .NET Core (som nu bara heter .NET, jag vet förrvirrande) är ju lite resultatet av vad Microsoft jobbat med under en längre tid.

Min erfarenhet är att om man kör .NET kör man ofta det genom hela stacken och gör man inte det kör man .NET som backend och något bättre ramverk för front (t.ex. React, Vue, Angular, osv)

Personligen kör jag .NET (C#) i många hobby projekt och har skrivit endel open source bibliotek (så som en klient för Cronitor för C# och sitter med en liknande klient för Intercom eftersom deras suger och inte har uppdaterats på år).

Permalänk
Medlem

.Net och Microsoft är ju stora i sverige.

Men viktigt att inte låsa sig för mycket vid en viss teknik. Språk kommer och går. Vi har nog 4-5 olika språk i vår stack och massor av ramverk och bibliotek. Olika verktyg för olika problem...

Permalänk
Medlem

.NET Core med framförallt C# har accelererat rejält sen de gick open source och gjorde det möjligt att köra på andra plattformar än Windows. Deras IDE håller hög kvalité och det finns massor med resurser på nätet.

Det fina med .NET är att de erbjuder en nära på heltäckande arsenal med möjligheter ex web, windows app, Linux app, backend, frontend o.s.v. o.s.v.

Många legacy system i Sverige är byggda på någon version av .NET och med tanke på framfarten kommer det bara bli fler så jag skulle säga att det är en ganska säker väg att välja framöver.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Kontot avslutas

Dubbeleggat svärd detta. Samridigt som det är motsägelsefullt att tänka i banor kring programmeringsspråk och framtid så ser man ju fortfarande att det eftersöks personer som kan Kobol och liknande. Lär dig bara programmera och sen är det mer värt att vara anpassningsbar och kunna byta runt än att vara fast i ett hörn man är bekväm i.

Förövrigt verkar ju ramverk vara på utgående och SAAS på ingående. Så det känns mer som det är kulturen på företaget du jobbar för som bestämmer vad du kodar i än ramverken om man ska försöka sig på lite trendspaning.

Permalänk
Medlem

Vi har mest större kunder och för oss är det nästan alltid .NET som gäller. Ibland fixa i något gammalt system med tex webforms (yay!) men allra oftast i samband med något js/ta bibliotek för frontend. Så jag ser inte någon som helst risk med att .NET skulle minska i popularitet inom närmaste framtiden.

En sak som inte tagits upp innan dock men som är värt att tänka på är att kvaliteten på utbildningen. Olika skolor visar sig vara olika bra, utbildningarna är olika väl planerade plus att kvaliteten på lärarna varierar en hel del. Nu har jag ingen erfarenhet av just de där skolorna men om jag vore du så skulle jag försöka söka efter lite feedback från tidigare elever för att höra om de är nöjda eller inte. Visst, du lär dig "på riktigt" först när du börjat jobba men du vill ju ha så bra erfarenhet som möjligt när du börjar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker frågeställningen är fel från början, det finns ingen "större" issue om språks framtid och vad som är värt att satsa på. Dotnet är stort, Java är stort, Python är stort, Go är stort. Tyvärr lever alla i sin filterbubbla och eftersom att en t.ex. bara jobbar med Java så kan ju inte .Net vara stort och tvärt om vilket bara skapar huvudbry hos folk om icke existerande problem. Det finns jobb för alla inom alla områden.

Permalänk
Medlem

Sverige är hårt i klorna på Microsoft. De har en armé av säljare och i princip hela offentlig sektor i sitt grepp. Många mellanchefer älskar Microsoft.

C#/.Net kommer överleva oss alla. Så om det är jobb du vill ha, så finns det och blir över. Det finns många system att förvalta.

Men som andra påpekat. .Net-utvecklare lever i sin egen bubbla. Så länge du inte kikar utanför så känns det nog ganska kul. Lite som att titta på 10 år gamla filmer på VHS ovetandes om att alla andra gått över till streamingtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Men som andra påpekat. .Net-utvecklare lever i sin egen bubbla. Så länge du inte kikar utanför så känns det nog ganska kul. Lite som att titta på 10 år gamla filmer på VHS ovetandes om att alla andra gått över till streamingtjänster.

Många .NET utvecklare sitter säkert i sin egen bubbla av den enkla anledningen att så gott som allt finns där och det är väldigt liten insats att gå från ex win app till web app eller frontend till backend.

Men det är inte på något vis ovanligt att man blandar tekniker, ex .NET backend och Flutter eller React som frontend. Det handlar många gånger om att välja rätt teknik för rätt situation. Vad som är rätt teknik har såklart en del med expertisen hos utvecklare att göra men framförallt med den tekniska miljön och de krav som finns.

Jag kan inte påstå att .NET känns förlegat som du antyder, snarare känns ex C# Core 7 modernare än många andra. Det är oftast mindre plockepinn vilket ger en stabilare miljö i längden. Men absolut, det finns delar som är förlegade och som skulle behöva bytas ut vilket sker successivt. Det fina är att man kan blanda teknik och språk, man blir inte inlåst bara för att man väljer en komponent från .NET.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kan man FORTRAN och COBOL så behöver man inte vara arbetlös en enda dag i sitt liv och så har det varit i över 60 år. Mycket vetenskaplig verskamhet jobbar med fortran. COBOL är bra för att de gamla rävarna som kan det håller på att dö av och har de flesta gått i pension, och massor med mydigheter och företag vill inte byta system.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Men som andra påpekat. .Net-utvecklare lever i sin egen bubbla. Så länge du inte kikar utanför så känns det nog ganska kul. Lite som att titta på 10 år gamla filmer på VHS ovetandes om att alla andra gått över till streamingtjänster.

Till skillnad från JS-folket då, som tror att allt i hela världen kommer skrivas om i Next.js 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Min erfarenhet är att java är främst för backend. Typ aktiebörsens stora server är ju helt skriven i java, och den har under 100 mikrosekunder latency. Så Java kan vara riktigt snabbt om man gör det rätt. Sen finns ju Oracles databas i många stora backendor, och Oracle äger Java, så Oracle ser gärna att man programmerar Java mot deras stora databas.

C# är främst för frontend, dvs trading servrar som kopplar upp sig mot aktiebörsens stora server. Då agerar C# frontend.

Jag har en del känningar med folk som skrivit börssystem. Vilket börssystem är det som är skrivet i Java?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Härligt med alla dessa svar, tack som tusan och fortsätta gärna att posta kommenterar!

Jag gick igenom kurs innehåll på de olika utbildningarna, och det kändes dumt att välja en Javascript utbildning, då jag redan är hyffsat i det och även i React.

Jag valde fullstack .Net utbildningen då jag är väldigt intresserad av att lära mig C#, även mer om (OOP), då jag snöade in rätt tidigt med att köra functional programing med JS.

Jag har varit inställd på fullstack JavaScript sedan jag ansökte, snacka om tvärvändning men detta blir nog bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Jag har en del känningar med folk som skrivit börssystem. Vilket börssystem är det som är skrivet i Java?

Jag vet inte om det är ett troll eller någon som yrar i mössan. Aktiebörsens stora server? C# främst för frontend? WTF? Trading servrar som kopplar upp sig mot C# frontend?

Blandas API ihop med frontend?