Telekombranschen: "Smarta glasögon ersätter telefoner inom fem år"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Inte alla är närsynta nog för att kunna använda det.

Är själv väldigt långsynt och kan inte se ett smack i VR-headset, det ser ut som en kladdig vattenfärgsmålning för mig. Då jag antar att "smart glasses" kommer ha liknande effekt för långsynta människor.

Fokusplanet brukar ligga på 1.5-2m i VR-headset. Ser du inte skarpt på det avståndet kan du inte använda en vanlig datorskärm heller, och det är verkligen hög tid att skaffa bättre synkorrigering.

Permalänk
Medlem

Bara plocka fram mina Virtual i-glasses från 1995. Det är Framtiden™

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Inte alla är närsynta nog för att kunna använda det.

Är själv väldigt långsynt och kan inte se ett smack i VR-headset, det ser ut som en kladdig vattenfärgsmålning för mig. Då jag antar att "smart glasses" kommer ha liknande effekt för långsynta människor.

Översynt heter det för övrigt. Jag är också det men har slipade linser för mitt headset. Fungerar skitbra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Bara plocka fram mina Virtual i-glasses från 1995. Det är Framtiden™
<Uppladdad bildlänk>

Snyggare än Apples nya glasögon i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Näe men smarta hörlurar kommer starkt!

Det är sant, ring så spelar vi!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trudelutt:

Priserna för mobiltelefoner är nästan försumbara. Även om du tar en toppmodell blir det mindre än 500 kr/månad om du har den ett par år. Så en dubbling av det skulle bli 1000 kr/månad. Det tror jag minst 90 % av alla arbetande svenskar har råd med, om de bara finner tekniken tillräckligt tilltalande.

För oss som är en familj på fyra personer så handlar det om 50k om året i så fall.

Det finns både nödvändigare och roligare saker att kasta de summorna på.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Hur navigerar man? Hjärnvågor, nån slags pupillspårning, en liten mojäng i handen?

Ögon och handspårning är otroligt effektivt.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trudelutt:

Jag tycker det är sanslöst billigt att få tillgång till hela nästintill hela världens samlade kunskap på några ögonblick, och att alltid veta precis var man är och hur man kommer dit man vill, att kunna kommunicera med människor när man vill, att ha ständig tillgång till underhållning, alltid kunna ta ett foto eller en video osv. Om man får ut 15 000 kr/mån efter skatt betalar man alltså 3 % av lönen för allt det! Om inte försumbart så iaf näst intill. Sällan man betalar så lite pengar för så mycket nytta och nöje.

Kan glasögonen göra det ännu snabbare, smidigare, och/eller roligare etc är det värt mer.

Inget av det du skriver är ju unikt för en mobil som kostar 18k.. det blir som att motivera utlägg för en rolex med att man behöver ha koll på tiden.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Inte alla är närsynta nog för att kunna använda det.

Är själv väldigt långsynt och kan inte se ett smack i VR-headset, det ser ut som en kladdig vattenfärgsmålning för mig. Då jag antar att "smart glasses" kommer ha liknande effekt för långsynta människor.

Man kanske kan bygga in diopterjustering, liknande det som finns i alla seriösa systemkameror? Kanske bättre att vara utan.

Permalänk
Medlem

nja, tvek på den va

Permalänk
Medlem

Att det skulle ersätta smartphones inom 5 år ställer jag mig ytterst tveksam till. Däremot kan jag tänka mig att smarta glasögon kopplade till telefonen kommer bli en framtida succé.

Permalänk
Medlem

Helst inte va?

Permalänk
Sötast

Mängden bilolyckor kommer ju inte fortsätta trenda uppåt alls isåfall nej...
Var varannan ung förare på vägen kör redan med mobilen i ena handen konstant. Skrämmande att se.
Kanske borde skaffa dashcam snart helt ärligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Mängden bilolyckor kommer ju inte fortsätta trenda uppåt alls isåfall nej...
Var varannan ung förare på vägen kör redan med mobilen i ena handen konstant. Skrämmande att se.
Kanske borde skaffa dashcam snart helt ärligt...

Inte bara unga förare. Jag ser alla åldrar med ögonen i mobilen snarare än på vägen. Det har blivit så vanligt att det är lättare räkna de som inte gör det.

Dashcam borde alla ha, både framåt och bakåt. Det hjälpte mig enormt hos försäkringsbolaget när jag blev påkörd bakifrån i en bilkö.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

"Smarta glasögon" som ett tillbehör till mobiltelefonen finns redan och kommer säkert växa.
Smarta glasögon som en egen enhet som ersätter mobiltelefon tror jag är betydligt längre bort.
Vi ska komma ihåg att "glasögon" som Apple Vision pro är inga glasögon eller riktogt AR-Headset
Man ser inte riktigaa världen genom linserna utan genom kameror på headsetet sk passthrough. Kallad Mixed Reality (MR)
AR med linser som vanliga glasögon är långt borta.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ledsen att behöva säga det men såna här större teknikskiften (om det blir av) finns inte en chans i helvetet att det händer på fem år

För just detta så är väl frågan snarare om vi ens har en produkt ute som folk vill använda inom 5år.(stora massan) Får jag gissa så är hela konceptet med AR snarare en marknadsförares våta dröm. Tänka att få sälja riktad reklam i AR

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte ens snubben som sa det kommer ha ersatt sin mobil om 5 år

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte välja att gå runt varje vaken timme med konstant digitalinformation framför mina ögon. Blir nog tokig om det plingar för mycket i telefon...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag ser det nog mer som ett komplement än att det tar över, man kommer förmodligen behöva någon form av beräkningsenhet med batteri för att driva detta ett bra tag till, även om det skulle vara möjligt att skapa AR till ett ok pris med tillräckligt bra kvalité på den tidsramen. Körs alla tunga beräkningar från ett fristående block likt mobiltelefonen som man har någonstans på kroppen så får det nog få ner vikten och storleken för det man har på huvudet rätt mycket i alla fall.

Skulle dock vara lite coolt med en bil helt utan paneler och som kanske bara har en ratt och att resten sköts via AR istället.
Ifall glasögonen krånglar så slår man bara på autopilot som tar en till närmaste parkering eller något liknande.

Inom 5 år säger jag dock nja, då ska det ske en ganska extrem evolution som jag inte sett några tecken på än i alla fall.

Permalänk
Medlem

Varje industri med överlevnadsinstinkt försöker forma framtiden i deras eget intresse och AR/VR use caset är en av hörnpelarna för 6G.

Permalänk

Kanske, eller något sådant här:
https://www.youtube.com/watch?v=gMsQO5u7-NQ

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Det är absolut möjligt att fastställa att det blir 'the next thing' men som nämnt strax ovan, snarare ett komplement i nishade områden samt hos prylgalningar.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Poängen med kopplingen till 6G är att man antar att den nödvändiga beräkningskapaciteten inte kommer att kunna rymmas i vare sig glasögon eller ev mobil. Det behövs därför ett mycket vassare kommunikationssystem mot molntjänster.

Permalänk

Hoppas inte personerna spelar Candy Crush eller något medans de kör *ryser*

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det är nog helt uteslutet att detta skulle ersätta smartphones på så kort tid. Majoriteten av världens befolkning som har en smart phone idag har en billigare variant och skulle knappast ha råd med ett par smart glasses, om jag får gissa.

Personligen tycker jag att det är skönt att stänga av så mycket teknik som möjligt nuförtiden. Jag vill verkligen se verkligheten med mina egna ögon. Och ja, jag kanske börjar bli lite äldre, men jag tycker såna här brillor ser helt urlöjliga ut. Jag tror att på sikt så kommer smarta glasögon bli lite som smarta klockor, vissa har dem, andra inte.

Permalänk
Medlem

Knappast

Permalänk
Medlem

Nä jag sätter aldrig på mig några smart glasögon. Är inte mycket för smart prylar överhuvudtaget.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Varför pushar man detta så hårt? De själva måste väl inse att det är lika orealistiskt som att Tesla skulle lyckas göra en bil självkörande på nivå fem inom fem år.

Håll i foliehatten, för med smarta glasögon skulle de som ändå behöver glasögon köpa dem med korrigerande linser som ersättare till sina vanliga glasögon, och bli spårbara av Google 24/7 inklusive ögonspårning.

"Våra siffror tyder på att glasögonanvändare är 37% mer benägna att kolla på vår levererade reklam om personer med färgglada glasögon är med i bilden", osv.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd

Ja ja. Så fort Apple släpper en produkt inom ett något etablerat segment så kommer dessa prediktioner.

Personligen tror jag det är långt kvar innan detta skulle dominera över telefonerna. Om/när det händer så lär det inte bli den typen av stora visir som Apples lösning eller VR-glasögon utan mer typ Google Glass med genomskinliga typ vanliga glasögon där man ser ansiktet på användaren och en mindre displaylösning som på något sätt projicera information på glaset.

Däremot skulle ju något mer liknande VR-glasögonen förstås ersätta skärmar i viss mån, när man sitter vid ett skrivbord. Det hade ju inte varit fel att inte vara begränsad av det fysiska utrymmet, eller för den delen kostnaden, för ett antal stora och högupplösta skärmar. Upplösning, vikt och en del annat behöver dock bli bättre först.